به خاطر امر به معروف به کسی پرخاش نشود
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۳۳۰۴
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) در سخنرانی شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما حضرت زینب سلام الله علیها را به خوبی نشناختهایم، عنوان کرد: زینب کبری سلام الله علیها الگوی تمام زنان و مردان عالم است و دارای ابعاد شخصیتی مختلفی است که هر یک میتواند در زندگی ما سرمشق باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) یکی از ویژگیهای برجسته حضرت زینب سلام الله علیها را ارتباط و راز و نیاز با خدا دانست و گفت: این بانو در جریان کربلا با وجود تمام مشکلات و مصائب حتی نماز شبشان قطع نشد و در مسیر کوفه تا شام و در شام هم نماز شب میخواندند و امام سجاد علیه السلام میفرمایند آن شب حضرت زینب نماز شب را نشسته نماز خواندند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین علیه السلام وقتی لشکریان حمله کردند یک شب فرصت خواستند و فرمودند من نماز و راز و نیاز با خدا را دوست دارم، گفت: ارتباط با خدا بسیاری از مشکلات انسان را حل میکند و راهکار حل بسیاری از مشکلات مهم و اساسی جامعه ما هم ارتباط با خدا است.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه علمای ما از ارتباط با خدا بهرههای فراوانی برده اند، گفت: درسی که ما میتوانیم از زینب کبری سلام الله علیها بگیریم این است که ارتباط خود را با خدا بیشتر کنیم، راز و نیاز با خدا داشته باشیم، تلاوت قران داشته باشیم، توسل به اهل بیت (ع) داشته باشیم، زیرا اینها است که مشکلات را آسان میکند.
حجت الاسلام رجبی ویژگی دیگر حضرت زینب سلام الله علیها را ولایت مداری دانست و افزود: حضرت زینب سلام الله علیها در جریان عاشورا دوبار جان امام معصوم را با در میان گذاشتن جان خودش نجات داد یک بار وقتی خیمهها را آتش زدند و امام سجاد علیه السلام در خیمهها بودند و دشمن صدا زد علی بن الحسین علیه السلام را بکشید، ولی حضرت زینب سلام الله علیها جلو آمد و گفت اول باید من را بکشید و آنها منصرف کرد و دومین باید در مجلس ابن زیاد که امام زین العابدین (ع) جواب دندانشکنی به او دادند و او فرمان داد که سر ایشان را بزنید، ولی حضرت زینب سلام الله علیها ایشان را در بغل گرفتند و گفتند اول باید من را بکشید.
او گفت: این برای ما درس است که اگر میخواهیم به سعادت ابدی برسیم باید ولایت مدار باشیم و شهید سلیمانی که تمام ملت در تشییع جنازه او آمدند میگفت والله چیزی که باعث عاقبت به خیری میشود ارتباط قلبی و دلی با حکیمی است که سکان این کشور را به دست دارد و اگر حاج قاسم به آن مقام بلند رسید در سایه ولایت مداری بود.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: ویژگی دیگر حضرت زینب سلام الله علیها حجاب و عفاف است و در تاریخ داریم که وقتی معجر و نقاب را از سر اسرا کشیدند حضرت زینب دستهای خود را بر چهره گذاشته بودند تا نامحرمان چهره ایشان را نبینند و اینگونه بر حجاب و عفاف خود اهتمام داشتند.
حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ما معلول بی اهمیتی نسبت به عفاف و حجاب است، افزود: بسیاری از مشکلات خانوادگی و اخلاقی منشأش بدحجابی و بی حجابی است بنابراین هم وظیفه مردان و هم وظیفه زنان است که برای رواج عفاف و حجاب در جامعه کمک کنند.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) تأکید کرد: یکی از توطئههای دشمنان این است که حجاب و عفاف را از بین ببرند بخصوص برای شهر مقدس قم برنامه و نقشه دارند و امروز باید با زینب کبری سلام الله علیها عهد کنیم که به احترام ایشان این واجب الهی را رعایت و ترویج کنیم و با زبان خوش و احترام و ادب امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
حجت الاسلام رجبی با تأکید بر اینکه نباید به خاطر امر به معروف به کسی پرخاش و بد گویی کرد،گفت: بسیاری از موارد بد حجاب به خاطر ناآگاهی و کم توجهی است و اگر با زبان خوش و رعایت ادب بخصوص بانوان ما به بانوان تذکر دهند مؤثر خواهد بود.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت زینب سلام الله علیها علم و معرفت ایشان بود، گفت: امام سجاد علیه السلام فرمودند شما عالمه غیر معلمه هستید و علم شما را کسی به شما نیاموخته است و این اشاره به این دارد که علوم زینب کبری سلام الله علیها علوم الهی است و این بانو آنقدر از نظر فطرت و خلقت ممتاز است که خودش منبع جوشان علم است.
حجت الاسلام رجبی ویژگی دیگر حضرت زینب سلام الله علیها را ایثار و خدمت به دیگران دانست و یادآورشد: این بانو در طول مسیر در سختترین مصائب از خود گذشتگی میکردند و حتی قرص نانی که در خرابه شام به هر نفر میدادند هم بین بچهها تقسیم میکردند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدمت به دیگران باعث نشاط در زندگی میشود، گفت: اینکه خداوند هرجا در قران امر به نماز کرده است امر به زکات و انفاق هم کرده است به این معنی است که هر چقدر که نماز و ارتباط با خدا مشکلات انسان را حل میکند خدمت به بندگان الهی و رسیدگی به محرومان ما را به خدا نزدیک میکند و مشکلات زندگی ما را حل میکند.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: اگر دو همسر نسبت به همدیگر مهربان باشند اختلافات برچیده میشود و افرادی که نگرانند که فرزندانشان مسیر انحراف را بروند به فرزند خود محبت کنند، زیرا بسیاری از انحرافات به خاطر این است که فرزندان محبت لازم را از پدر و مادر خود دریافت نکردند و در دامان افراد شیادی میافتند که به ظاهر به آنها محبت میکنند.
انتهای پیام/ح
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: امربه معروف و نهی از منکر حجاب و عفاف حضرت زینب سلام الله علی ها زینب کبری سلام الله علی ها رئیس مؤسسه امام خمینی بسیاری از مشکلات حجت الاسلام رجبی ارتباط با خدا علیه السلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب، طاهره تهرانی: کمالالدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود مرشدی کرمانی که «نخلبند شُعرا» و «خلاّقالمعانی» و «ملکالفُضَلا» نیز خوانده میشده، عارف بزرگ و شاعر استاد ایران در قرن هشتم هجری و متولد سال ۶۸۹ هجری قمری است. تخلص او در همه شعرهایش «خواجو» است که از باب تحبیب، مصغر خواجه است.
دوران کودکی و جوانی
او فرزند خانوادهای بزرگ در کرمان بود، دوران کودکی را در همان شهر ماند و سپس سفرهای طولانی خود را به حجاز و شام و بیتالمقدس و عراق عجم و عراق عرب و مصر و بعضی از بندرهای خلیجفارس آغاز کرد، بهره او از این سفرها تجارب زیاد و توشههای بسیار از دانش بود.
سالهای سفر و گشت و بازگشت
خواجو مدتی در بغداد اقامت داشت و در سال ۷۳۶ به ایران بازگشت، اما ممدوحش ابوسعید بهادرخان کشته شده بود و غیاثالدین محمد هم مدتی، پس از ورود خواجو بهدست مخالفانش به قتل رسید. و خواجو سلطانیه بیسلطان را لایق اقامت ندید:
از آن خواجو ازین منزل سفر کرد
که سلطانیه بیسلطان نخواهد
سپس به اصفهان و از آنجا به کرمان و فارس سفر کرد و در پناه خاندان اینجو، علیالخصوص در سایه لطف و عنایت شاه شیخ ابواسحق زندگی کرد، هرچند که روابطش با امیر مبارزالدین رقیب او نیز خوب بود.
حافظ و خواجوی کرمانی
حافظ مشهورترین همعصر خواجو است، و چون به سال و تجربه شاعری خواجو بر او مقدم بود، در مدتی که مقیم شیراز بود مانند دوستی که سِمَت رهبر و استاد هم داشته باشد بر اندیشه حافظ تأثیر گذاشت؛ و بههمین دلیل در دیوان حافظ بیتهای زیادی به تقلید یا به استقبال از غزلهای خواجو میبینیم، در بسیاری موارد هم در معنی و لفظ از او اقتباس کرده است. البته که حافظ ابیات و مصراعهای زیادی هم از سعدی به کار برده، چنانچه در بیتی منسوب به حافظ به هر دو اشاره شده:
استاد سخن سعدی ست پیش همه کس اما
دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو
شیوه سخن سرایی
مضامین عرفانی در غزلیات او بسیار زیاد است، و همچنین مبارزه با زهد و ریا و بیاعتباری دنیا و مافیها نیز در شعر او پرتکرار است؛ ضمن اینکه با زبان طنز و هزل به انتقادات اجتماعی از شرایط ادیان و ریاکاران در آن روزگار پرداخته است. او به سبک سنایی غزلسرایی میکرده و در مثنوی، فردوسی را الگوی خود داشته؛ در ریاضیات طب و نجوم هم صاحب نظر بوده است.
در دیوان اشعار او به سبک باقی شعرای آن عصر در منقبت و مدح پیامبر و خلفا اشعاری هست، اما او در دو شعر به صورت جداگانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و در شعری دیگر چهارده معصوم را مدح کرده و به آنها متوسل شده است که به اختصار به آنها میپردازیم. نخست ابیاتی از قصیده منقبت حضرت علی (ع):
وجه برات شام بر اختر نوشته اند
و اموال زنگ بر شه خاور نوشته اند
مستوفیان خسرو کشور گشای هند
بر باختر مواجب لشکر نوشته اند
در باب ظلمت آنچه خضِر نقل کرده است
بر گرد بارگاه سکندر نوشته اند
دیوانیان عالم علوی به مُشک ناب
واللیل بر حواشی دفتر نوشته اند
کتابیان رقعه نویسِ سوادِ شام
والنَّجم برِ صحایف اختر نوشته اند
دانی که چیست اینکه خطیبان آسمان
برطرف هفت پایهی منبر نوشته اند؟
یک نکته از مکارم اخلاق مرتضیست
کانرا برین کتابه به عنبر نوشته اند
در معنیِ فضیلتِ داماد مصطفی
پیران هفت زاویه، محضر نوشته اند
منظومهی محبت زهرا و آل او
بر خاطر کواکبِ ازهر نوشته اند
دوشیزگان پرده نشین حریم قدس
نام بتول، بر سر معجر نوشته اند
انجم، کلام مرتضوی را ز راه یُمن
برگرد این رواقِ مدوّر نوشته اند
بر هفت هیکلِ فلکی هر دعا که هست
آن از زبان صاحب قنبر نوشته اند
رمزی که در مطاوی طومار کبریاست
بر نام اهل بیت پیمبر نوشته اند
از دست و پنجه اسدالله کنایتیست
حرفی که بر جبینِ غضنفر نوشته اند
نامش نگر که قلعه نشینان موسوی
مهر گشاد بر در خیبر نوشته اند
نعتش نظاره کن که رهابین عیسوی
بهر شرف بر افسر قیصر نوشته اند
القاب عالیش ز پی اکتساب قدر
بر سقف چار صفّه ی شش در نوشته اند
ابیاتِ شوقِ آنکه نبی را برادرست
اجرام بر روانِ چو آذر نوشته اند
لشکرکشان عالمِ جان، نام دُلدُلش
بر کوهه های زین تکاور نوشته اند
صنعت گران چرخ، به زر وصفِ ذوالفقار
بر تیغ خور نوشته و در خور نوشته اند
ذکر غبارِ درگه آن میر هاشمی
شاهان سرفراز بر افسر نوشته اند
در گوش ما مدایح شبّیر خوانده اند
بر جان ما مناقب شبّر نوشته اند
اشعار من که مادح اولاد حیدرم
هم بحر مشق کرده و هم بر نوشته اند
شادم بدین که بر صفحات عقیدتم
شرح خلوص آن شه صفدر نوشته اند
خواجو کمال نامهی مستان حیدری
بر جان عارفان قلندر نوشته اند...
در قصیده هفتاد بیتی از بخش بدایع الجمال دیوان اشعار خواجو این ابیات در منقبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام آمده است:
سالکِ دل یافته نکهتِ روح القدس
چون نبیِ یثربی، بوی اویس قرن
انوری خاوری، از سر صدق و صفا
ورد زبان ساخته مَحمِدَتِ بوالحسن
قاضی دین رسول، خازن گنج بتول
قامع کیش هبل، ماحی نقش وثن
خون شفق در کنار، چرخ به سوگ حسین
دود غشق در جگر، دهر به داغ حسن
چون برسیدی بحال دم مزن از قیل و قال
چون بگذشتی ز قال بیش مگو ما و من
تا نکنی ورد خویش، ذکر شه اولیا
از ورق خاطرت محو نگردد مِحَن
شیردلِ لافتی، شیر خدا مرتضی
حیدر خیبر گشا صفدر عنتر فکن
ناصب رایات علم، شارح آیات حق
واسطهی کاف و نون، کاشف سرّ و علن
شاه ولایت پناه، میر ملایک سپاه
کهف مکین و مکان، زین زمین و زمان
مرغ سلونی صفیر، بحر خلیلی گهر
تازی دُلدُل سوار، مکّی قدسی سنن
ازهر زهرا حرم، گوهر دریا کرم
روح مسیحا شیَم، خضر سکندر فطن
مکتب دین را ادیب، راه خدا را دلیل
فلک ملل را خطیب، شاه رسل را ختن
گفته ز تعظیم شأن، مَحمِدَتش مصطفی
خوانده ز فرط جلال، منقبتش ذو المنن
نعل سم دلدلش تاج سر فرقدین
خاک ره قنبرش سرمه چشم پرن
سبحه طرازان قدس، در حرمش معتکف
قلعه گشایان چرخ، بر علمش مفتتن
دست مده جز بدو، تا نشوی پایمال
فتنه مشو جز بر او، تا برهی از فتن
جان ثنا خوان من، تا ابد از مدحتش
باز نیاید چو مرغ، از گل و برگ سمن
در ره مهرش فلک، مشوره با من کند
زانک بود مستشار، نزد خرد مؤتمن
چون ببرم از جهان، حسرت آل رسول
روز جزا در برم، سوخته بینی کفن
ترکیب بند خواجو در منقبت حضرت رسول و ائمه اطهار نیز بسیار مفصل و خواندنی است:
به نوک خامهی صورت گشای کن فیکون
که بست در شکن کاف تاب طره نون
حروف مصحف مجدش منزه از کم و کیف
سطور لوح جلالش مقدس از چه و چون
چو صفر هیچ بود در ازای قدرت او
هر آنچه در قلم آید ز لوح بوقلمون
به حکم اوست که ضحّاک صبح کشور گیر
دهد به مهر دُرفشان درفش افریدون
بنات غیب ز بهر نظارهی صنعش
سر از دریچهی ابداع میکنند برون
فلک به چرخ درآید چو نام او شنود
ملک سجود کند چون کلام او شنود
به ماه روی شب افروز الذی اَسری
که یافت مشتری از مهر او عُلُّو بها
گشوده دیده ی ما زاغ در جهانِ اَبیت
فکنده تختِ دنی در مکان او اَدنی
کشیده رختِ لعُمرک به خیمهی لَولاک
چشیده نُزل فاَوحی ز خوانِ ما اوحی
به عکس روی چو مه، صبح طیبه و یثرب
به چین زلف سیه، شام مکّه و بطحا
نداده بی نظرش اختران به کعبه شرف
ندیده بی قدمش رهروان ز مَروه صفا
ز نور معجز او اقتباس کرده کلیم
ز خوان دعوت او چاشت خورده ابراهیم
بدان امیر که شد شاه چرخ چاکر او
نمونه ایست مه نو ز نعل استر او
ز تختگاه سَلوُنی از آن علم بفراخت
که بود مملکت لَو کشف مسخّر او
به حکم قاطع کشور گشای مصطفوی
نبی مدینهی علم آمد و علی در او
هلال شامی اَبرَش سوار قلعه نشین
شده ست حلقه به گوش غلام قنبر او
چو کعبه مولد او گشت از آن سبب شب و روز
کنند خلق جهان سجده در برابر او
گدای درگه او شو که شاه مردان اوست
پلنگ بیشهی اسلام و شیر یزدان اوست
در ادامه در هر بند از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام را نام برده و سپس به ذکر حضرت حجت بن الحسن میپردازد:
به مقدم خلف منتظر امام همام
مسیح خضر قدوم و خلیل کعبه مقام
شُعَیب مدین تحقیق، حجت القائم
عزیز مصر هدی، مهدی سپهر غلام
خطیب خطه افلاک، منهی ملکوت
ادیب مکتب اقطاب، محیی اسلام
شه ممالک صاحب الزمان که زمان
به دست رایض طوعش سپرده است زمام
به انتظار وصول طلیعتش خورشید
زند درفش دُرفشنده صبحدم بر بام
نه در ولایت او در خورست رایت ریب
نه با امامت او لایق ست آیت عیب
که شمع جان من از نور حق منور باد
دماغ من ز نسیم خرد معطر باد
مرا که مالک ملک ملوک معرفتم
جهان معرفت و ملک دین مسخّر باد
دلم که مهر زند آل زر بر احکامش
فدای حکم جهانگیر آل حیدر باد
ضمیر روشن خواجو که شمع انجمن است
چراغ خلوتیان رواق شش درباد
روان او که شد از آب زندگی سیراب
رهین منت ساقیِّ حوضِ کوثر باد
در آن نفس که بود مرغ روح در پرواز
مباد جز به رخ اهل بیت چشمش باز
در رباعی دیگری نیز به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره میکند:
آن شاه که شهر علم را آمد در
پشت سپه و ابنِ عَمِ پیغمبر
شاه شهدا، میر نجف، جفت بتول
داماد رسول و شیر یزدان، حیدر
دیگر آثار خواجو عبارت اند از خمسه خواجو یا پنج مثنوی همای و همایون، گل و نوروز، روضة الانوار، کمالنامه و گوهرنامه؛ رسالهی البادیه؛ رسالهی سبع المثانی؛ رسالهی مناظره شمس و سحاب.
آرمیده در تنگه الله اکبر
سرانجام در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز از دنیا رفت و بدنش را در تنگ اللهاکبر شیراز (نزدیک دروازه قرآن) به خاک سپردند.
کد خبر 6091788 طاهره تهرانی