Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شهر روز‌های شلوغی را پشت سر می‌گذارد؛ خیابان‌های پر ترافیک و بازار‌های شلوغ نشان از جنب و جوش مردم برای خرید شب یلدا دارد.

یلدا آیینی سنتی در نزد ایرانیان است که گرامی داشته می‌شود و به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفتگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل کنند، اما امسال هم طعم گرانی نیز به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ کرده است.

با توجه به فراگیر شدن همه‌گیری کرونا، توصیه‌ها و پند‌ها و اندرز‌ها به شهروندان با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال، پرهیز از حضور و یکجانشینی و دوری از دورهمی‌های سنتی است.

کارشناسان و کارگزاران بهداشتی این مفهوم را بار‌ها به جامعه منتقل کرده‌اند که هر نشست خانوادگی و دورهمی برابر با خطر مرگ عزیزان است.

یلدای امسال نیز می‌تواند همین گونه خطرآفرین و مرگبار باشد و می‌تواند همراه با طعم شیرین انار و هندوانه در یک دورهمی خانواده، شوکران مرگ را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

هنوز زمستان شروع نشده قیمت‌ها از نوسان بسیار یخ زده و مسئولان در پی نظارت و کاهش و یا ثبات قیمت‌ها هستند.

در آستانه شب یلدا، به بازار سری می‌زنیم. تفاوت قیمت‌ها از این مغازه به آن مغازه به اندازه فاصله زمین تا آسمان است؛ انگار بی ثباتی در حال موج زدن است و مردم نگران از گرانی مواد غذایی و میوه شب یلدا.

 آجیل شب یلدا را مگر در خواب ببینیم

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: خریدن آجیل شب یلدا که از محالات است و تنها باید در رویا دید، چراکه آنقدر قیمت‌ها بالاست که ترجیح می‌دهیم امسال آجیل نخوریم.

او گفت: وقتی مسئولان از مردم می‌خواهند شب یلدا را در خانه بمانند باید تدابیر لازم برای ماندن در خانه نیز تأمین شود، وقتی من حتی نمی‌توانم برای فرزندانم میوه مناسب بخرم و یخچال خانه‌ام را برای ماندن در خانه پر کنم، چگونه می‌توانم قرنطینه خوبی را برای کودکانم بسازم؟

در این میان مغازه داران هم از گرانی می‌گویند. یکی از میوه فروشان گفت: میوه فروشان میوه را با قیمت بالا می‌خرند و مجبورند به قیمت بالا بفروشند.

به چند مرکز خرید میوه در سطح شهر بیرجند رفتیم و با چند نفر از همشهریان که مشغول خرید میوه بودند هم کلام شدیم.

بانویی بیرجندی گفت: این روز‌ها جرأت نمی‌کنیم که پا به بازار بگذاریم و حتی یک کیلو میوه خریداری کنیم، چرا که قیمت میوه روزانه تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید

از هم پاشیدن دانه های امید کشاورزان/خشکسالی جگر انار را هم خون کرد طعم گرانی به دهان آجیل مزه کرد طرح فروش فوق العاده جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا گفت: امسال گویی انار بسیار گران است، آنقدر که در سطح شهر قیمت‌ها از ۱۷  تا ۲۰ هزار تومان است و قیمت پرتقال و نارنگی نیز افزایش یافته است.

او گفت: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند، اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست.

این شهروند بیرجندی گفت: امسال قیمت هندوانه و خربزه زیاد گران نیست، اما دیگر میوه‌ها گران است.

بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده گفت: شوهرم کارمند است و درآمدمان کفاف مخارج ماهیانه را نمی‌دهد و برای کمک به شوهرم ناچارم در بیرون از خانه کار کنم.

او گفت: خرید آجیل و میوه‌های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی‌توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب‌های سال سپری کنیم.

شریف رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند گفت: قیمت انواع آجیل مخلوط در بازار خراسان‌جنوبی از حدود ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود.

او گفت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی پسته فندقی با قیمت ۲۶۰ هزار و تخمه آفتابگردن به قیمت کیلویی ۷۰ تومان و تخم کدو به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

شریف گفت: بادام زمینی نیز به عنوان یکی از ارزانترین انواع آجیل نیز در خراسان جنوبی به قیمت حدود ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند گفت: هر چند قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به پارسال مقداری افزایش داشته، اما این صحبت‌ها که در فضای مجازی مطرح می‌شود و می‌گویند قیمت پسته به بالای ۳۴۰ هزار تومان رسیده درست نیست.

او درباره چرایی قیمت آجیل‌های تولید داخل گفت: دو چیز بر قیمت آجیل تأثیر می‌گذارد که یکی صادرات و دیگر هم کاهش و کمبود تولید آن است که در مورد برخی از انواع آجیل مثل پسته هر دو مورد رخ داده و هم صادر می‌شود و هم به واسطه خشکسالی کمبود تولید بوده است.

شریف با بیان اینکه علت افزایش قیمت برخی از انواع آجیل وارداتی مثل تخمه کانادایی نوسانات قیمت ارز بوده است گفت: در مورد خشکبار نیز قیمت به نسبت مطلوب است به شرط اینکه در روز‌های نزدیک به شب یلدا نظارت باشد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند با اشاره به اینکه نمی‌توان قیمت کلی برای خشکبار داد چرا که بسته به کیفیت و انواع و وارداتی و تولید داخل بودن بسیار متفاوت است گفت: ممکن است برخی از افراد در روز‌های نزدیک به شب یلدا از نیاز مردم سوء استفاده کرده و قیمت را افزایش دهند.

قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: مردم باید در فضایی که نظارت بر آن حاکم است، بدون دغدغه، مایحتاج شان را تأمین کنند.

او گفت: از این پس ستاد تنظیم بازار هرماه برگزار می‌شود تا مشکلات مربوط به بازار به حداقل رسد.

قناعت با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ای که فی مابین معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بسیج مستضعفین منعقد شده قرار است ۲۴۸ نیروی بسیجی در بازرسی و نظارت کمک کنند گفت: لازم است آموزش‌های لازم به این بسیجیان ارائه شود تا بتوانند با هماهنگی بیشتر با نیرو‌های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و بر اساس چارچوب تفاهم نامه بهتر کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار رصد بازار شب یلدا و تأمین کالا‌های ضروری در نوروز ۱۴۰۱ شد و گفت: مردم باید به راحتی اقلام مورد نیاز شب یلدا و پایان سال را تهیه کنند و بازار در این زمینه نباید کمبودی داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا آجیل و خشکبار میوه و تره بار خراسان جنوبی انواع آجیل هزار تومان شب یلدا قیمت ها روز ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از اسکای اسپورتس؛ آنتونی دیویدسون به عنوان راننده پیشین فرمول یک و کارشناس کنونی این مسابقات گفت: من واقعاً احساس می‌کنم که بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است. نمی‌دانم این آخر هفته چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دیویدسون افزود: احساس می‌کنم رانندگان جدید به فرمول یک خواهند آمد و برخی رانندگان کنونی ممکن است بروند. این یک تغییر بسیار بزرگ در فرمول یک خواهد بود.

اخیراٌ مشخص شد فرناندو آلونسو قرارداد خود را با استون مارتین تمدید کرده است و نیکو هالکنبرگ در پایان این فصل هاس را ترک خواهد کرد. این راننده آلمانی چند روز با آئودی به توافق رسید. در ابتدای سال جاری نیز اعلام شد که لوئیس همیلتون از فصل آینده از مرسدس به فراری می‌رود.

دیگر خبرها

  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول