Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همزمان با هفته پژوهش گفت: با توجه به تنوع وظایف و افزایش انتظارات جامعه، حضور موثر مدیریت شهری و روستایی در گام دوم انقلاب با هدف ارتقای خدمات به مردم و اداره مطلوب شهر و روستا؛ مستلزم توجه دقیق به نتایج پژوهش های کاربردی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد بر ضرورت اجرای پژوهش‌های کاربردی در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی تاکید و با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و دانشی، شهرها و روستاها را بهتر و عالمانه‌تر از قبل اداره کنند، اظهار کرد: در دنیایی زیست می‌کنیم که تغییرات روزافزون علم و فناوری، توسعه فضای مجازی و… بیش از هر چیز، ضرورت روزآمدی و تغییر مداوم رویکردها در نحوه اداره شهر و روستا را به ما یادآور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک، اداره شهرها و روستاهای آینده، نسبت به آن چیزی که در تفکرات ماست و آن چیزی که در آن زندگی می‌کنیم، از ابعاد مختلف بسیار متمایز خواهد بود.

وی افزود: در آینده تمامی چارچوب‌های کاری، ساختارهای حرفه‌ای، قوانین و مقررات، روش‌های اعمال مدیریت، با امروز تفاوت خواهد داشت و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با انتظارات گسترده و متنوع شهروندان، اصناف و سازمان‌ها و همچنین برخی الزامات جدید در عرصه مدیریت شهری و روستایی مواجه می‌شوند که بیش از هر چیز نیازمند توجه مضاعف به پژوهش‌محوری در نحوه اداره شهر و روستا و آینده نگاری است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به مسائل و مشکلات مدیریت شهری و روستایی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با توجه به ضرورت انجام تکالیف خود و انتظارات جامعه از آنها برای افزایش خدمات و توسعه زیر ساخت‌های شهر و روستا با مسائل و پرسش‌های مهمی در زمینه‌های تأمین درآمد پایدار و تولید ثروت، جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی، جلب مشارکت‌های مردمی، کاهش آثار مرگبار آلودگی هوا و آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه بهینه حمل و نقل شهری، افزایش تاب آوری، تحقق شهر هوشمند و شهرداری الکترونیکی، … مواجه هستند که پاسخ منطقی، دقیق و کاربردی به این موضوعات به تنهایی از عهده مدیریت شهری و روستایی خارج است و نیازمند ارزیابی‌های دقیق و تخصصی مسائل است که از طریق اجرای پژوهش‌های کاربردی و بهره گیری مؤثر از پژوهشگران و محققین کشور صورت می‌گیرد.

جمالی نژاد تصریح کرد: موضوع علم و پژوهش در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و این موضوع در قانون اساسی کشور، سند چشم‌انداز، سیاست‌هایی کلی نظام و برنامه‌های میان مدت توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که در سیاست‌های کلی علم و فناوری (مصوب ۱۳۹۳.۹.۲۶) به ارتقا جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش با تاکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقا بهره‌وری اذعان دارد. همچنین در سیاست‌های کلی نظام اداری (ابلاغی ۱۳۸۹.۱.۱۴) به دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات اشاره دارد.

وی اضافه کرد: اهمیت پژوهش در محورهای مندرج در بیانیه گام دوم ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. این بیانیه دارای چند بخش کلی است که موتور پیشران کشور را برنامه ریزی و توجه اساسی به عرصه علم و فناوری قلمداد نموده است. مهمترین بخش بیانیه را سرفصل‌ها و توصیه‌های اساسی ۷ گانه در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده تشکیل می‌دهد که محور اول آن به حوزه علم و پژوهش تاکید اساسی دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: در پی صدور این بیانیه، وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای فراهم ساختن بسترها و زیرساخت‌های لازم در جهت تحقق توصیه‌های هفت‌گانه این بیانیه، بسیار خطیر و با اهمیت است. این بیانیه، "سند وفاق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها" در گام دوم انقلاب محسوب می‌شود. از شهرداری‌ها انتظار می‌رود با رویکرد آینده پژوهی و تسهیل‌گری، بسترهای لازم برای تحقق شهرهای انسان محور، دانش مبنا و دوستدار محیط زیست را فراهم کنند.

کد خبر 541342

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر شهرداری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مدیریت شهری مدیریت روستاها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری ها و دهیاری ها مدیریت شهری و روستایی علم و فناوری شهر و روستا اداره شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۴۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،اسکندر سجادی با اشاره به نقش شورای شهر و شهرداری در توسعه شهری، اظهار کرد: اگر قوانین موجود در قانون شوراها به نحو مطلوب اجرا شود در توسعه شهرها و روستاها نقش مهمی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با بیان اینکه شوراها بازوی اصلی دهیاران در روستاها و شهرداران در شهرها هستند، افزود: شهرداران و دهیاران می‌توانند با کمک شوراها در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها گام بردارند.

وی گفت: شوراها برحسب وظایف خود تصمیم‌گیری می‌کنند و اگر اجرایی شود پیشرفت حاکم در شهرهای دنیا، در ایران هم اتفاق می‌افتد.

سجادی تصریح کرد: در دولت سیزدهم از نظر مالی نسبت به شوراها و شهرداری‌ها توجه خوبی شده و اگر تداوم داشته باشد از تمامی ابعاد، شهرها توسعه می‌یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با تأکید بر درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، اظهار کرد: اگر این موضوع عملیاتی شود؛ می‌تواند نویدبخش روزهای خوب برای شهر باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت‌های انجام‌گرفته در سطح شهر ملموس بوده و این را در اظهارنظرها و ابراز رضایت مردم می‌توان دید، گفت: اینکه شهروندان در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر از بهبود شرایط ابراز رضایت دارند؛ این نشان می‌دهد که در شهر حرکتی به‌سوی توسعه، آبادانی و پیشرفت انجام شده است.

سجادی با اشاره به اینکه شورای شهر با مصوبات خود همواره کمک‌حال شهردار بوده است، اظهار کرد: شورای شهر با مصوباتی که لازم بوده به شهرداری کمک کرده است و این موضوع تأثیر خود را در تمام جوانب نشان می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با بیان اینکه امروز در همه مناطق بر اساس ضوابط و طرح‌های توسعه‌ای شهر، فعالیت عمرانی انجام می‌شود، گفت: همه نقاط شهر را به یک‌چشم دیده و برای ما مناطق و افراد هیچ فرقی ندارند.

وی با اشاره به اینکه همواره در راستای کمک به مردم و تسهیل شرایط قدم برداشته‌ایم، تصریح کرد: مجموعه شورای شهر و شهرداری در خدمت مردم بوده و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود