Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سالم چیگل از ظرفیت‌های مغفول ورزش ایران در دیپلماسی صحبت می‌کند.

به گزارش ایلنا، در حالی که نقش ورزش در ایران بیشتر از زاویه فعالیت بدنی و سرگرمی تعریف شده، در دنیا ورزش به عنوان یک صنعت با حوزه اثرگذاری بسیار گسترده تبدیل شده است. حوزه اثر ورزش در دنیای امروز از حوزه تفریح و علاقهمندیِ تنها، فراتر رفته و با حوزههای سلامت، فرهنگ و از همه مهمتر اقتصاد ارتباط موثری برقرار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه مسابقات بین المللی ورزشی، به عرصهای  برای تثبیت فرهنگهای ملّی و تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی تبدیل شود.

دکتر سالم چیگل، هرچند بیشتر به عنوان یک فعال و حامی در سایه ورزش ایران شناخته شده، اما سابقه فعالیتش در دستگاه دیپلماسی کشور و نیز تجارت بین المللی، باعث شده که به ورزش دیدگاه متفاوتی را داشته باشد. به همین دلیل در گفتگویی با ایشان نقطه نظرات ایشان را جویا شدیم که در زیر خلاصهای از این گفتگو آمده است.

* از نظر شما چه ارتباطی بین ورزش با فضای تجارت و دیپلماسی وجود دارد؟

ورزش از نظر من یک موضوع نیست. بلکه یک زیرساخت است. اجازه دهید با یک مثال مطلب را بیان کنم. زمانی که در کنار یک شهر بزرگراه جدیدی احداث میشود، در این شهر به واسطه حضور این بزرگراه ارزش املاک تغییر میکند، به خاطر مسافرانی که عبور میکنند مشاغل جدید ایجاد میشود، به واسطه رفت و آمدهای جدید و گسترش ارتباطات فرهنگ مردم منطقه ارتقا پیدا میکند، سرمایهگذاران جدید به واسطه دسترسی جدید ایجاد شده از آن منطقه بازدید میکنند، تبادلات مواد اولیه و محصول صنایع آن شهر، به صورت راحتتر و ارزانتر به دست صنعتگران میرسد و رابطه دو شهردار شهر نیز با یکدیگر مراودات بیشتری ایجاد میکنند. در عین حال که در این بزرگراه، هم مسافر جابجا میشود و هم گردشگر و هم کالا. ورزش از نظر من یک چنین تأثیری در کشور و منطقه دارد.

* با این اوصاف، از نظر شما توسعه ورزش در چه ابعادی میتواند اثرگذار باشد؟

وقتی که گفته میشود، ورزش از صنعت به زیرساخت تغییر ماهیت داده،  یعنی در کنار کارکردهای قبلی و سنتی خود، کارکرد اقتصادی (به عنوان صنعت)، در حال حاضر نقش-های گسترده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایفا میکند. توسعه ورزش باعث کاهش جرم و جرائم و همچنین منجر به جلوگیری از مسائل مختلف اجتماعی از جمله اعتیاد، بزهکاری و … می‌شود. توسعه ورزش میتواند باعث بالا رفتن سطح تعامل سازنده افراد یک جامعه با هم و در نتیجه ارتقاء سطح فرهنگی شود.

* به صورت خاص آیا در ایران از ظرفیت اقتصادی ورزش به طور کامل استفاده شده است؟

با شناختی که من از ظرفیتهای کشور، مردم و سابقه ورزش ایران دارم، به نظرم هنوز کمتر از ۲۰% ظرفیت اقتصادی ورزش ایران استفاده شده است. علت اصلی را در کل کشور، نبود سرمایهگذاری و حامی برای تیمهای ورزشی عنوان میکنند در صورتی که من این نگاه را قبول ندارم.

اگر نگاه دولت، بکارگیری و توانمندسازی بخش خصوصی در ورزش باشد، مشکل سرمایه در کشور و برای حضور در ورزش ایران وجود ندارد. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش ایران بسیار اهمیت دارد. اما متأسفانه تا کنون آنچنان که باید و شاید از این حوزه کمک گرفته نشده است. جغرافیا و آب و هوای ایران به گونهای است که بهترین امکانات برای ایجاد اردوهای آمادگی در ورزشهای مختلف در آن وجود دارد. ایران به لحاظ چهار فصل بودن و داشتن آب و هوای مناسب جز کشورهای مهم است. امّا از این ظرفیت غفلت شده است. تنها با استفاده از همین یک ظرفیت کل ورزش ایران را میتوان تأمین کرد.

* چرا در استفاده از این ظرفیتها ناموفق بودهایم؟

موضوع بر میگردد به نگاه ما به ورزش؛ اگر ما توانستیم قبول کنیم که نیازی نیست حتما مدیر یک باشگاه ، خود نیز ورزشکار حرفهای باشد، تازه میتوان گفت که آمادگی داریم تا از نگاه سنّتی به ورزش به رویکرد «صنعت ورزش» حرکت کنیم. برای حرکت در مسیر اقتصادی، باید اقتصاد و کسب و کار بلد باشیم.  صنعت ورزش با خدمات ورزشی، تولید و زنجیره مکملش در ارتباط است. مثل هر صنعت دیگری باید نگاه به خارج از مرزها داشت تا بتوان بازار را گسترش داد. این موضوع نیازمند مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارج از کشور است.

* چرا برای شما که سابقه فعالیت دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دارید ورزش و دیپلماسی آن اهمیت پیدا کرده است؟

توسعه ورزش کشور به دو بال تقویت مدیریت داخلی و توسعه دیپلماسی بین المللی نیاز دارد. از نظر من بازیکنان و ورزشکاران، بهترین سفیران یک کشور و بهترین مبلغ فرهنگ و اقتدار آن کشور است.  ورزش می‌تواند خلاهای زیادی را در حوزه بین الملل پر کند که با روشهای مرسوم نمیتوان در آن موفق بود. ورزش یک علاقهمندی همه کس فهم و جهانی است. نیاز به زبان خاصی ندارد و خود یک زبان عامه فهم هست. این ویژگی ورزش است که برای من دارای اهمیت است. معتقدم که ورزش یکی از بهترین و برندهترین ابزار در دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است.  

  انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: دیپلماسی ورزشی ورزش ایران توسعه ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی به‌عنوان راهکاری جدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد امروز_دوشنبه دوازدهم فروردین_ ایران را برای شرکت در مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها به مقصد جمهوری آذربایجان ترک کرد؛ اسماعیلی پیش از ترک تهران درباره اهداف این سفر اظهار کرد: مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها نشستی است که در باکو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم در این اجلاس ضمن بیان نکات مهم، راهبردی و در حوزه تعامل فرهنگی با ملل و فرهنگ های دیگر از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت‌ها که محور گفت‌وگو های امسال است، استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت ناعادلانه‌ای که در صحنه نظامات بین‌المللی داریم باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر افکار عمومی استفاده کنیم، افزود: به این اجلاس به‌عنوان فرصتی نگاه می‌کنیم که بتوانیم برنامه‌ها و نگاه انقلاب اسلامی را برای نخبگان و کشورهای شرکت کننده بازگو کنیم و امید است سخنگاهی برای بیان حقایق باشد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه نکته بعدی گفت‌وگوهایی است که طبیعتا در چنین اجلاس‌هایی با کشورهای مختلف برای تقویت تعاملات فی‌مابین استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی به‌عنوان راهکاری جدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود؛ در این راهبرد بیشتر معطوف به کشورهای دوست، همسایه، جهان اسلام و کشورهایی که در موضوعات مهم بین‌المللی نزدیکی راهبردی با ما دارند هستیم؛ در همین راستا تلاش می‌کنیم در فرصت اجلاس باکو گفت‌وگوهای مقتضی را انجام دهیم تا از نتایج آن مجموعه حوزه فرهنگی منتفع شود.

اسماعیلی تصریح کرد: دوستانم برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند تا بتوانیم در فرصت محدودی که به واسطه این اجلاس در اختیار داریم حداکثر استفاده را کنیم.

به گزارش ایمنا، ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد؛ پیش از این نیز پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین‌المللی مشارکت داشتند.

کد خبر 749685

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟