Web Analytics Made Easy - Statcounter

احد وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: سال گذشته  را با خشکسالی شدید به پایان رساندیم و خشکسالی در همه جای کشور حاکم بود.

وی ادامه داد: علاوه بر ایران، تمام حوزه‌های مشترک در غرب، شرق و... با خشکسالی همراه بود، در واقع حوزه‌ها در افغانستان، عراق، ترکیه، ترکمنستان و... در خشکسالی سال را به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور حدود 40 درصد کم‌بارشی داشتیم، وقتی این را به شاخص خشکسالی تبدیل می‌کنیم حدود 95 درصد کشور خشکسالی شدید تا بسیار شدیدی در سال گذشته داشت.

وی افزود:‌ اکنون امسال تقریباً بیش از 2.5 ماه سال آبی سپری شده است که در این مدت به‌طور میانگین 28.5 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، این عدد در بلندمدت 49.2 میلی‌متر بوده است یعنی 20.7 میلی‌متر کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی یادآوری شد: سال گذشته در پاییز به‌طور میانگین 60.4 میلی‌متر بارندگی داشتیم و بارش‌ها بهتر از نرمال بوده است، بنابراین مقدار بارش‌های امسال نصف سال قبل هم نبوده است. وضعیت خوبی از نظر بارش‌ها در کشور نداشته‌ایم، از سوی دیگر در دومین سال خشکسالی قرار داریم و شرایط نسبت به سال قبل بدتر شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: امسال از یک دوره خشک به دوره خشک‌تر وارد شده‌ایم. از نظر دمایی هم تقریباً بالاتر از نُرمال بوده‌ایم، خیلی آنومالی (ناهنجاری) شدید نداشته‌ایم و کمتر از یک درجه در کشور بوده است.

وظیفه بیان کرد: مجموع شرایط کم‌بارشی و افزایش دما بیش از نرمال باعث شده است در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشیم.

وی درباره پیش‌بینی بارش‌ها در زمستان 1400 نیز گفت: یک سری مراکز در دنیا هستند که پیش‌بینی فصلی خود را به‌روز رسانی کرده‌اند که مرکز اقلیم مشهد یکی از آنهاست، بر این اساس زمستان بدی نخواهیم داشت، این هفته شرایط نسبتاً خشک خواهد بود. اواخر هفته جاری موجی از سمت غرب می‌آید که باعث بارندگی می‌شود و باعث بهبود غرب و جنوب غرب می‌شود.

وی با بیان این‌که "کمبودهای جدی بارش‌ها در حوزه غرب و جنوب غرب داریم"، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌های خوبی را در این مناطق خواهیم داشت. در هفته‌های بعدی نیز بارندگی‌ها در حد نُرمال خواهد بود، حداقل طی 4 هفته آینده.

وی ادامه داد: ضمن این‌که بر اساس پیش‌بینی فصلی مرکز اروپایی، زمستان امسال بارندگی‌ها در شرایط نُرمال و حتی فراتر از نرمال خواهد بود. با توجه به تغییرات در شاخص‌های دورپیوندی مانند دوقطبی اقیانوس هند یا پیش‌بینی درباره مسیرهای طوفان از روی اقیانوس اطلس انتظار می‌رود زمستان گذر امواج ناپایدار جوی را بیشتر از روی کشور داشته باشیم که ما را به بارندگی‌ها امیدوار کند.

وی تأکید کرد: حدود 45 درصد بارندگی‌های سالانه کشور در فصل زمستان روی می‌دهد،‌ بنابراین اگر پیش‌بینی‌ها به حقیقت بپیوندد می‌تواند شرایط را بهبود قابل ملاحظه‌ای بدهد.

منبع: الف

کلیدواژه: بارندگی ها میلی متر پیش بینی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها

به گزارش خبرآنلاین، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار، رعد و برق و کاهش دما در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی نقاط جنوب و مرکز کشور استان‌های ساحلی خزر و استانهای قزوین، البرز و تهران رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) از شدت بارش در این مناطق تا حدودی کاسته می‌شود و علاوه بر مناطق فوق در شمال شرق کشور بارش رخ خواهد داد.

ضیاییان ادامه داد: چهارشنبه و پنجشنبه (۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) در شمال غرب، سواحل شمالی شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: دوشنبه و سه شنبه در استان‌های ساحلی خزر و چهارشنبه و پنج شنبه در شمال شرق کشور کاهش دما رخ خواهد داد. جمعه ( ۲۱ اردیبهشت) جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور خواهیم داشت.

ضیاییان ادامه داد: خلیج فارس و دریای خزر در دو روز آینده مواج خواهند شد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۸ اردیبهشت) قسمتی ابری تا ابری، بارش پراکنده،گاهی رگبار و رعدوبرق و در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه ابری، بارش پراکنده گاهی وزش باد و در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا اردبیل با کمینه ۵ و ۴ درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه ۳۶ و ۳۷ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903325

دیگر خبرها

  • مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم: باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم
  • باید منتظر سیل‌ها و خشکسالی‌های بیشتری باشیم
  • تداوم بارش‌ها در تهران و این مناطق تا جمعه
  • پربارش‌ترین مناطق استان سمنان در شبانه‌روز گذشته
  • آب گرفتگی خیابان های همدان بر اثر بارش باران!
  • وضعیت بارش و دمای هوا تا اواخر خرداد
  • آخرین جزئیات بارش‌ها و دمای هوای تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • ادامه بارندگی‌ها در منطقه تا روز چهارشنبه
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • بارانِ بهاری در راه ۱۸ استان