Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس رضائیان زاده سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام برگزاری پویش آموزش پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱، گفت: آمار جانباختگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن تنها بخش بسیار کوچکی از این کوه یخ است که دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است که از شومینه و بخاری بدون دودکش، اجاق ها، وسایل گازی پخت و پز و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود.

رضائیان زاده ادامه داد: اگر این گاز سمی در یک فضای بدون تهویه تجمع یابد، بسیار خطرناک بوده و موجب مسمومیت و مرگ و میر می‌شود، به همین دلیل به عنوان «قاتل پنهان» نامگذاری شده است.

او با ابراز تاسف نسبت به قربانیان این قاتل پنهان که هر ساله با آغاز فصل سرما، سبب مسمومیت تعداد قابل توجهی از هم استانی‌ها و مرگ خاموش برخی از آنان می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که با رعایت اصول ایمنی بسیار ساده، به راحتی می‌توان از بروز این حوادث ناگوار پیشگیری کرد.

رضائیان زاده تعداد قربانیان گاز مونوکسیدکربن استان فارس در سال ۱۳۹۹ را ۵۲ نفر و در ۷هفت ماهه نخست امسال، ۱۰ نفر اعلام کرد که به دلیل استنشاق این گاز مرگ آور، جان خود را از دست داده اند.

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مونوکسیدکربن سبک‌تر از هوا بوده و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و، چون هموگلوبین خون، میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مرگ می‌شود.

او اضافه کرد: متاسفانه امسال در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان فارس، شاهد روند رو به رشد آمار مسمومیت و مرگ به علت استنشاق گاز منوکسیدکربن بوده ایم و این افزایش موارد، زنگ خطری برای ماه‌های سرد باقیمانده سال خواهد بود.

رضائیان زاده اعلام کرد: افراد و گروه‌های در معرض خطر، اغلب افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین جامعه، به ویژه افراد ساکن در کانکس ها، چادر‌ها و اقامتگاه‌های موقت و باغ شهری‌ها هستند که اصول ایمنی را در کاربرد وسایل گرمازا، کمتر رعایت می‌کنند.

این مقام مسئول در دانشگاه تاکید کرد: با توجه به اینکه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با رعایت اصول ایمنی و انجام راهکار‌های ساده، قابل پیشگیری است، بنابراین ارتقای آگاهی و حساس سازی مردم در این خصوص، اهمیت بسیاری دارد.

او افزود: در این راستا، پویش «آموزش پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن» تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ و سطح شبکه‌های بهداشت و درمان استان، اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه از همکاران خود در سطح استان خواست تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود همچون صدا و سیما، سازمان آتش نشانی، اورژانس، شرکت گاز، خبرگزاری ها، فضای مجازی، تبلیغات شهری، سمن‌ها و شهرداری‌ها به اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی گسترده برای عموم مردم و دانش آموزان بپردازند تا با ارتقای سطح آگاهی و تغییر نگرش و رفتار عمومی، دیگر شاهد حوادث ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فروردین 1401 علوم پزشکی شیراز گاز مونوکسیدکربن مسمومیت با گاز رضائیان زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۵۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سم قارچ‌های وحشی با پختن از بین نمی‌رود / آمار افراد مسموم به ۸۷ نفر رسید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۸۷ نفر با قارچ‌های وحشی خبر داد و گفت: قارچ‌های وحشی انواع مختلفی دارد، بعضی سمی و کُشنده است و بعضی دیگر سمی نیست، در این بین نکته مهم این است که از ظاهر قارچ‌ها مشخص نمی‌شود که که سمی است یا خیر؟ بنابراین افراد باید از مصرف آن خودداری کنند.

حسن نوری ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه قارچ‌های وحشی صنعتی تولید نمی‌شود، اظهار کرد: قارچ‌های وحشی انواع مختلفی دارد، بعضی سمی و کُشنده است و بعضی دیگر سمی نیست، در این بین نکته مهم این است که از ظاهر قارچ‌ها مشخص نمی‌شود که که سمی است یا خیر؟ بنابراین افراد باید از مصرف قارچ‌هایی که در طبیعت روییده خودداری کنند.

وی با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ‌های وحشی افزود: تاکنون ۸۷ نفر مسمومیت شدید داشتند، بنابراین مهم است که افراد مراقبت کنند و در طبیعت از قارچ‌های وحشی به عنوان خوراکی استفاده نکنند، همچنین سم قارچ‌های وحشی با گرم‌کردن، پختن و کباب کردن از بین نمی‌رود و لازم است بدانیم که علائم مسمومیت در افراد نیز متفاوت است.

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور گفت: مصرف بدترین نوع قارچ وحشی باعث بروز علائمی از جمله اسهال و استفراغ می‌شود، در مواردی که مصرف قارچ‌های وحشی سبب بروز علائم گوارشی می‌شود، ممکن است علائم در ساعات ابتدایی پس از مصرف بروز کند که در این حالت بیماری خفیف است و سم از دستگاه گوارش وارد بدن نمی‌شود، اما مواردی که افراد پنج ساعت پس از مصرف دچار علائم گوارشی می‌شوند، به احتمال زیاد سم خطرناکی به نام آماتوکسین وارد بدن شده است و باعث آسیب شدید به کبد می‌شود و افراد جان خود را از دست می‌دهند.

نوری ساری خاطرنشان کرد: اگر افراد قارچ را در طبیعت به اشتباه مصرف کردند، در نیم ساعت اول بهترین اقدام این است که استفراغ کنند تا قارچ‌ها از بدن خارج شود و اگر علائم دیگری داشتند، باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه قارچ جادویی بسیار خطرناک است و باعث تشنج و تغییر شخصیت می‌شود، تصریح کرد: این قارچ‌ها باعث توهم و هذیان می‌شود، سقوط از ارتفاع و صدمه به دیگران از تبعات مصرف قارچ جادویی است، مهم است که افراد پس از مصرف به مراکز درمانی مراجعه کنند تا هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی لازم برای فرد انجام شود.

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: افراد اگر پس از مصرف قارچ آمانیتا که حاوی سم آماتوکسین است، فوری درمان شوند، مسمومیت کبدی کاهش می‌یابد، اما به طور کامل از بین نمی‌رود، البته اگر درمان به خوبی و به موقع انجام شود، عوارض کمتری بیمار را درگیر خواهد کرد.

نوری ساری گفت: بعضی قارچ‌های توهم‌زا، سمیت کبدی و گوارشی نیز دارد و با علائم گوارشی همراه است و کبد را نیز درگیر می‌کند، در بعضی انواع قارچ‌ها، پس از مصرف قارچ‌ها افراد تعریق، آبریزش بینی و افزایش خلط را تجربه می‌کنند، این علائم بیشتر با مصرف قارچ موسکارینی در افراد بروز می‌کند.

وی تاکید کرد: در صورت مصرف قارچ موسکارینی اگر به موقع به مراکز درمانی مراجعه شود، درمان موفقیت‌آمیز است و نمونه دیگری از قارچ‌ها علائمی از جمله برافروختگی، افزایش ضربان قلب، تب بالا و هایپرترمی و علائم گرمازدگی شدید را سبب می‌شود، البته گستره قارچ‌های وحشی بسیار متنوع است و توصیه می‌شود که افراد به هیچ وجه از قارچ‌های وحشی استفاده نکنند.

کد خبر 751603

دیگر خبرها

  • انهدام باند سرقت خواهر و برادری در تهران
  • انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران | خواهر سرکرده باند بود
  • انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران/ کشف ۴۰ پرونده دزدی
  • رئیس دانشگاه معروف در ایران: سال ۱۴۰۱ پلیس کشته داد اما نکشت | دانشجو و استادی اخراج نشد | فیلم
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • سم قارچ‌های وحشی با پختن از بین نمی‌رود / آمار افراد مسموم به ۸۷ نفر رسید
  • گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد
  • گروسی: مذاکرات با ایران برای حل مسائل پادمانی ادامه دارد؛ به‌زودی شاهد گام‌های ملموس خواهیم بود
  • مسمومیت ۵ عضو یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی
  • غافلگیری سارقان کلینیک ترک اعتیاد