Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی افزود:این چاه در عرصه و حریم اشکفت‌سلمان نیست؛ اما براساس مصوبه هیات وزیران، همه دستگاه‌های اجرایی پیش از هرگونه عملیات و فعالیت عمرانی، مکلف هستند از ارگان‌های مربوطه که یکی از آنها اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است استعلام بگیرند که متأسفانه این استعلام از سوی هیچ مرجعی صورت نگرفت و ماموران پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی ایذه در محل حفر چاه حاضر شدند و عملیات را متوقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در عرصه باارزش اشکفت‌سلمان و در زیر نقوش برجسته اشکفت سلمان، چشمه دایمی وجود دارد که چه بسا هزاران سال قدمت داشته و یکی از دلایل استقرار تمدن در آن منطقه همین چشمه بوده است و بیم آن می‌رود که با حفر این چاه چشمه‌ای که سالیان سال دارای آب بوده، خشک شود.
معاون میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود:توقف عملیات حفر چاه با امور آب و فرمانداری ایذه و همچنین سازمان آب و برق خوزستان در میان گذاشته شد و تاکید کردیم که این کار غیرقانونی است و تا زمانی‌که مطالعاتی در این راستا انجام نشده یا نتایج این مطالعات در اختیار میراث‌فرهنگی قرار نگیرد و همچنین تضمینی مبنی بر اینکه این عملیات، هیچ تأثیری بر چشمه اشکفت سلمان نخواهد داشت ارایه نشود، ادامه عملیات حفر چاه متوقف خواهد ماند.
حسینی‌بروجنی افزود: اواخر هفته گذشته نیز نشستی در همین راستا در فرمانداری ایذه برگزار شد که در این نشست از سوی میراث‌فرهنگی بار دیگر بر دریافت استعلام و ارایه طرح‌های مطالعاتی درخصوص حفر چاه تاکید شد.
وی ادامه داد: پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان ایذه به طور مستمر از محدوده موردنظر بازدید می‌کند و هرگونه فعالیت در طول شبانه‌روز را گزارش خواهد داد.
معاون میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه هم‌اکنون پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی شهرستان ایذه درحال آماده‌سازی است و این منظر در انتظار ثبت در فهرست آثار جهانی قرار دارد افزود: چنانچه به آثار تاریخی چه از لحاظ منظر تاریخی و چه از لحاظ طبیعی و فرهنگی آسیبی برسد، روند ثبت‌جهانی اثر پیش‌گفته با اخلال روبه رو خواهد شد.
وی افزود: ما همچنان در حال تهیه و تنظیم پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی فرهنگی شهرستان ایذه هستیم و امیدواریم باحضور ارزیاب‌های یونسکو و نمایندگان وزارتخانه، کار پایش میدانی هم شروع شود و این پرونده مسیر واقعی خود را طی کند و در نهایت این پرونده از جمله محوطه تاریخی اشکفت سلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شود.
محوطه تاریخی اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده است. در این محوطه با ارزش فرهنگی علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه‌ای معدنی که از دل کوه بیرون می‌آید، چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار هستند. بزرگترین نوشته خط میخی از دوره عیلامی در این غار وجود دارد.

برچسب‌ها خوزستان میراث فرهنگی ایذه اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خوزستان میراث فرهنگی ایذه خوزستان میراث فرهنگی ایذه اهواز گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی اشکفت سلمان حفر چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز

ایسنا/البرز فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی البرز از توقیف خودروی تخلیه زباله بر روی تپه تاریخی فرخ‌آباد و دستگیری دو نفر در این زمینه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی داور روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: پیرو کسب خبر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد بلافاصله مأموران این یگان در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان البرز ادامه داد: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضایی و با مساعدت نیروهای خدوم فراجا در حوزه استحفاظی به توقیف خودرو و ابزار مورد استفاده در تخلیه نخاله‌ها در عرصه تپه تاریخی پرداختند.

او با بیان اینکه در این راستا دو نفر نیز دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان البرز به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ۳۲۸۲۹۱۱۸ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه تعرض به آثار فرهنگی تاریخی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد