«سکولاریسم و آزادی وجدان» کتابی درباره آینده جوامع در پرتو این مفاهیم
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۸۶۳۰
کتاب «سکولاریسم و آزادی وجدان» نوشته چارلز تیلور، فیلسوف مطرح کانادایی و جاسلین مکلور بر تعاریف اصولی این مفاهیم و پرداختن به آینده جوامع در پرتو آن تکیه دارد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، چارلز تیلور (متولد ۱۹۳۱، مونترآل) فیلسوف کانادایی متولد منطقه کبک در این کشور و استاد بازنشسته دانشگاه مکگیل کانادا بیش از دیگر فعالیتهای علمی برای آثار مکتوب و فعالیتهایش در حوزه فلسفه سیاسی، فلسفه علوم اجتماعی، تاریخ فلسفه و تاریخ روشنفکری مشهور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی که تاکنون دهها کتاب و صدها مقاله نگاشته است، یکی از مهم ترین آثار خود را به نام هگل در دفاع از گئورگ ویلهلم فردریک هگل (فیلسوف آلمانی قرن هیجدهم و نوزدهم) در دهه ۱۹۷۰ نوشت و منتشر کرد.
تیلور جوایز مختلف و معتبر فلسفی؛ از جمله جایزه کیوتو ( Kyoto Prize)، جایزه مرکز کلاگ کتابخانه کنگره آمریکا (John W. Kluge Prize) و جایزه موسسه برگروئن (Berggruen Prize for Philosophy) را کسب کرده است و در ایران نیز چهره شناختهشده ای از راه ترجمه آثارش به شمار میآید.
سکولاریسم و آزادی وجدان ترجمهای از کتاب Secularism and Freedom of Conscience نوشته چارلز تیلور و جاسلین مکلور است که اول بار به سال ۲۰۱۰ در کانادا و یک سال بعد توسط انتشارات هاروارد در آمریکا به بازار آمد.
جاسلین مکلور (متولد ۱۹۷۳) نویسنده همکار تیلور در این اثر دانشاموخته فلسفه در مقطع کارشناسی از دانشگاه لَوَل کبک، ارشد دانشگاه ویکتوریا و دکترا دانشگاه ساوت همپتون آمریکا و اکنون استاد فلسفه در دانشگاه لول کبک کانادا و صاحبکرسی «فلسفه در دنیای امروز» و استاد و محقق مدعو در دانشگاههای نیویورک، لیون فرانسه، بارسلون اسپانیا و رم است.
کتاب که برآمده از گزارشی برای کمیسیون همفکری برای شیوههای همسازکردن تفاوتهای فرهنگی دولت کبک کاناداست، بعد از مقدمه در دو فصل ادامه مییابد. فصل نخست با عنوان سکولاریسم؛ شامل بخشهای ۱. تکثرگرایی اخلاقی، بیطرفی و سکولاریسم، ۲. اصول سکولاریسم، ۳. نظامهای سکولار، ۴. حوزه عمومی و خصوصی، ۵. نمادها و آیینهای دینی در حوزه عمومی، ۶. سکولاریسم لیبرال-تکثرگرا؛ تجربه کبک و فصل دوم به نام آزادی وجدان، و سپس با بخشهای ۷. ضرورت حقوقی همسازی معقول، ۸. آیا باورهای دینی ذوقهایی پرهزینهاند؟ انتخابها، موقعیتها و مسئولیت فردی، ۹. برداشت سوبژکتیو از آزادی دین و فردی شدن باور، ۱۰. آیا ضرورت حقوقی همسازی، نوعی التفات به دین است؟ باورهای وجدانی دینی سکولار و ۱۱. محدودیتهای معقول بر آزادی وجدان. مخاطب مطابق معمول در نهایت با دو فصل نتیجه گیری و یادداشتها روبروست.
نویسندگان فصل اول را با پرداختن به موضوع سکولاریسم و تکثرگرایی اخلاقی آغاز و به این موضوع میپردازند که تکثرگرایی اخلاقی از دغدغههای اصلی فلسفه سیاسی معاصر است؛ چرا که در مرکز ژرفترین و پیچیدهترین اختلافنظرهای موجود در میان شهروندان قرار دارد (ص. ۱۸)
بخش نخست از فصل اول به موضوع سکولاریسم در بحث پیچیدهتر و گستردهتر ضرورت بیطرفی دولت در قبال ارزشها، باورها و طرحهای زندگی متنوع شهروندان در جوامع مدرن اختصاص دارد که نویسندگان طی آن با استناد به آرای فلاسفه مشهور تاکید دارند باید از خلط سکولاریسم سیاسی و سکولاریسم اجتماعی پرهیز کرد. زیرا سکولاریزاسیون سیاسی فرایندی است که در آن دولت استقلالش را از دین اعلام میدارد؛ حال آنکه یکی از مولفههای سکولاریزاسیون اجتماعی کاستن از نفوذ دین در کنشهای اجتماعی و اداره زندگی هر فرد است (ص. ۲۳)
نویسندگان در بخش دوم با توجه به مفاهیم متعدد از سکولاریسم و شیوههای عملی آن در تجربیات مختلف از جمله آمریکا یا فرانسه نتیجه می گیرند سکولاریسم قاعده ای ساده و سرراست نیست، همواره دوراهیهای اخلاقی ایجاد خواهد شد که دولت سکولار باید راهحلهایی برای شان بیابد.
نظامهای سکولار و تفاوتهای رفتاری آنها در مورد کنشهای دینی موضوع بخش سوم است که در ابتدای آن نویسندگان توضیح می دهند نظامهای سکولار را می توان در امتداد یک پیوستار دید؛ از صلبترین و سختگیرانهترین موضع تا منعطفترین موضع در قبال کنش دینی. مثلا دولت فرانسه پوشیدن نمادهای دینی مشهود، در مدرسههای دولتی را ممنوع میکند اما اغلب چشم بر این واقعیت میبندد که ۸۵ درصد بودجه مدرسههای دینی خصوصی فرانسه از خود دولت تامین میشود (ص. ۳۵)
حوزه عمومی و تمایزگذاری دشوار بین آن موضوع بخش چهارم است و نویسندگان در بخش پنجم به نمادها و آیینهای دینی در حوزه عمومی میپردازند؛ موضوع مهم و تا حدی چالش برانگیزی که موجب اختلاف های زیادی میان جوامع در یک کشور و حتی کشورهای دیگر شده است. پوشیدن نمادهای دینی توسط کارکنان دولت و خصوصی شدن برخی نمادها و آیینهای دینی مسائل مرتبط در این زمینه اند. نویسندگان با طرح این پرسش کلیدی که آیا برای استقرار سکولاریسم، قربانی کردن میراث دینی جامعه ضرورت دارد؟ افقهای جدیدی را پیش روی مخاطب میگشایند.
بخش هفتم به تجربه کبک به عنوان یکی از استانهای کانادا و متفاوت از نظر فرهنگی و زبانی با اکثریت جمعیت کشور در ایجاد سکولاریسم لیبرال-تکثرگرا میپردازد. فصل دوم با تعریف آزادی وجدان آغاز میشود و در بخش هفتم به ضرورت حقوقی همسازی معقول میپردازد. نویسندگان در این فصل با اشاره به آزادی دین، از آن به آزادی عمل به دین تعبیر کرده و بیان می کنند دادگاه ها یا قانونگذاران چند کشور برای مقابله با تبعیض نامستقیم در مورد اعمال هنجارها، مقرر کردند اصل همسازی به سان ضرورت حقوقی برامده از حقوق کلی تر انگاشته شود.
بخش هفتم به این سوال پاسخ می دهد که آیا باورهای دینی ذوقهای پرهزینهاند؟ و در پرتو آن انتخابها، موقعیتها و مسئولیتهای فردی را با توجه به باورهای دینی تعریف میکنند. بخش نهم به برداشت سوبژکتیو از ازادی دین و فردی شدن باور میپردازد و نویسندگان در آن تاکید میکنند آزادی دین به افراد اجازه میدهد باورهای دینی منتخبشان را اختیار و در و صورت کاربستپذیری به آنها عمل کنند.
بهش دهم با بحثی تاریخی در مورد تحقق سیاسی سکولاریسم در غرب آغاز میشود که نویسندگان طی آن اشاره می کنند اولویت دهی به دین در سراسر قرن نوزدهم ادامه یافت، چنان که در سال ۱۸۹۰، سی و هفت ایالت از چهل و دو ایالت امریکا مرجعیت خدا را در مقدمه یا متن قانون اساسی شان پذیرفتند. (ص. ۸۸) آنها بعد از سیری تاریخی و بررسی ارای فلاسفه معتبر معاصر به ویژه مارتا نوسباوم (فیلسوف آمریکایی متولد ) به این نتیجه میرسند آزادی وجدان آزادی بازنگری و بازاندیشی در انتخاب های وجدانی را هم دربرمیگیرد. (۹۹)
بخش آخر در مورد محدودیت های معقول بر آزادی وجدان است، در این بخش آنها تاکید دارند که حتی در الگوی سکولاریسم لیبرال-تکثرگرا نیز احتمال تحدید آزادی وجدان و اختیار والدینی وجود دارد؛ برای مثال در شرایطی که میان باورهای والدین و محتوای برخی کلاس های آموزشی مدرسه ها تضاد هست. (ص. ۱۰۲) آینده سکولاریسم عنوان فصل نتیجهگیری این کتاب است که طی آن تحول جوامع دموکراتیک معاصر، بیانگر آن است که اکنون وقت ان رسیده که معنا و هدف های سکولاریسم را از نو مفهومسازی کنیم. از عصر آگوستین تا دوره مدرن، رابطه میان قدرت قدسی و غیرقدسی پراهمیت و چالشبرانگیز بوده است؛ ولی چالش های عصر حاضر از جنسی دیگرند.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر کانادا فلسفه کنگره آمریکا ایران کارشناسی اسپانیا دولت دین فرانسه بودجه جامعه حقوق قانون اساسی والدین کلاس های آموزشی فرانسه فرهنگ و هنر قانون اساسی کلاس های آموزشی مدرسه معرفی کتاب چارلز تیلور باورهای دینی ضرورت حقوقی آزادی وجدان حوزه عمومی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.
شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوشنویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.
والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خطنویسان و نقاشان از جمله محرومترین قشر جامعه محسوب میشوند.
شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شانرا خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.
همچنان والی هرات میگوید استفاده از شبکههای اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.
ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
برخی از فرهنگیان با نگرانی از کمرنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگسازی و ارزش گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.
از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاشها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان