Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@08:24:51 GMT

کاهش ۷۰ درصدی کشت گلخانه‌ای در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۹۶۹۵

کاهش ۷۰ درصدی کشت گلخانه‌ای در کرمانشاه

امیر یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی باغی دامپروری و محصولات گلخانه‌ای یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

وی افزود: راه گذر از رکود اقتصادی و بیکاری در استان کرمانشاه توسعه بخش کشاورزی و تسهیل فرآیندهای کسب و کار در این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: پراکندگی، تعدد و تضاد قوانین و دستورالعمل‌ها، بروکراسی اداری و ورود دستگاه‌های غیر تخصصی در بخش کشاورزی از جمله موانع پیش روی توسعه کشاورزی استان کرمانشاه است.

یاوری ادامه داد: قرار گرفتن طرح‌های کسب و کار کشاورزی در بخش تبصره یک ماده یک تغییر کاربری اراضی عملاً منجر به توقف صدور پروانه و مجوزهای این بخش گردیده به طوری که در سال جاری نسبت به مدت مشابه سنوات پیشین ۷۰ درصد کاهش سطح زیر کشت گلخانه را در استان شاهد هستیم.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی نظام مهندسی کشاورزی و آب منطقه‌ای باید با برنامه‌ریزی نسبت به ارائه الگوی کشت متناسب با شرایط کم آبی و ظرفیت موجود منابع آبی اقدام کنند تا از وارد شدن خسارات به منابع آبی و متضرر شدن کشاورزان جلوگیری به عمل آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: مهمترین عامل برای رهایی از بحران کم آبی ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بوده که با حداقل استفاده از منابع موجود و حداقل هدر رفت آب می‌توان حداکثر بهره‌وری را داشت.

یاوری با اشاره به نیاز توسعه روستاها و نیاز روزافزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، گفت: یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی است

وی بیان کرد: اصولاً در تعریف صنایع تبدیلی می‌توان به مجموعه فعالیت‌های صنعتی که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آنها کمک می‌کند اشاره کرد.

یاوری خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی افزایش درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می‌کند.

کد خبر 5374158

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه کشاورزی اشتغال زایی کم آبی محصولات کشاورزی کشت گلخانه ای صنایع تبدیلی کشاورزی ویروس کرونا مطالبات مردم لرستان از دولت بوشهر روز پرستار خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه عکس استانها واکسن کرونا گرگان سانحه تصادف خرم آباد سیدابراهیم رئیسی استان کرمانشاه بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن غلات در مزارع

کیومرث اکبری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه یک سن مادر در هر مترمربع می‌تواند ۸۰ کیلو کاهش تولید در واحد سطح را ایجاد کند، گفت : گندم‌ها با ۲ درصد سن‌زدگی خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تأخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهانی از حدود ۲۰ اردیبهشت‌ماه به بعد هوا بین ۲ تا سه درجه گرم‌تر از وضعیت معمول می‌شود و مراحل پورگی آفت که سبب سن‌زدگی می‌شود سریع‌تر طی می‌شود، لذا زمان واکنش برای برخی از مناطق از دست خواهد رفت.

وی از کشاورزان درخواست کرد؛ به محض اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام کردند بلافاصله نسبت به مبارزه اقدام کنند هرگونه تأخیر در انجام مبارزه سبب سن‌زدگی و خسارت به گندم می‌شود.

اکبری تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح استان در سطح زیر کشت کندم دیم و آبی از بهمن‌ماه سال گذشته با دستورالعمل مبارزه جدی آغاز شده و تا به‌امروز به خوبی جلوی خسارت این آفت کلیدی و اصلی گندم گرفته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست