Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@23:28:08 GMT

 بازی هایی که باعث افزایش هوش هیجانی کودک میشوند

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۰۰۶۶

آموزش به افراد در مورد نحوه بروز احساسات، یک مهارت بسیار مهم است. نکته کلیدی در این زمینه، هوش هیجانی است: دانستن اینکه احساسات چیست، چگونه کار می کنند، چطور می توان از آن ها استفاده کرد و آن ها را برای تعامل اجتماعی و یادگیری مدیریت کرد. همچنین، افراد و کودکان نیاز به یادگیری تشخیص احساسات دیگران، تمایز قائل شدن بین احساسات مختلف و برچسب‌گذاری مناسب روی آن ها نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، آموزش احساسات و عواطف به کودکان، به خصوص زمانی که کم سن می باشند، بسیار مهم است. بسیاری از کودکان عاشق یادگیری و صحبت در مورد احساسات خود هستند و این کار به طور ثابت شده، منجر به سلامت روان و موفقیت بیشتر کودک در مراحل بعدی زندگی می شود. انجام بازی های مناسب، فرصتی برای رشد و تکامل شما و فرزندتان فراهم می کند. اگر زمان کافی برای بازی با کودک خود ندارید، هنگام انجام فعالیت های روزانه خود به بازی های گفتاری و شنیداری با او بپردازید. برای مثال، هنگام راه رفتن بر روی تردمیل به گفتن قصه برای او بپردازید.

در اینجا مجموعه ای از بازی ها که جهت رشد هوش هیجانی طراحی شده، آورده شده است:

کارت های احساسات هیولا

اولین بازی های مربوط به یادگیری احساسات برای کودکان، کارت های هیجان انگیز احساسات هیولا است. این بازی یادگیری آسانی دارد و سرگرم کننده است. شما یک گروه حداقل 4 نفری را برای انجام این بازی می خواهید و بهترین موقعیت در کلاس درس یا محیط گروهی می باشد.

دستورالعمل ها این بازی شامل موارد زیر می باشند:

هر کارت را به تمام افراد حاضر در جمع نشان دهید و از کودکان بخواهید چهره‌ای را که نشان‌دهنده احساسات روی کارت است، تمرین کنند. به هر کودک یک کارت بدهید و به آن ها بگویید که نمی توانند آنچه روی کارتشان است را با دیگران به اشتراک بگذارند. بعد از اینکه فهمیدند روی کارتشان چیست، هرکس باید قدم بزند و چهره بامزه ای را که روی کارتش است نشان دهد. هدف این است که هر فرد طرف مقابل خود که چهره شبیه به خود دارد را پیدا کند. وقتی همه جفت شدند، باید کارت های خود را نشان دهند و اگر به درستی احساسات شریک خود را شناسایی کرده باشند، کارت های آن ها مطابقت دارد.

در حالت ایده‌آل، این بازی منجر به بحث در مورد اینکه چگونه احساسات و عواطف بر حالات چهره و زبان بدن ما تأثیر می‌گذارد، می‌شود.

بازی‌های گروهی

یکی دیگر از بازی های مناسب برای رشد هوش هیجانی، بازی‌های گروهی می باشد. در این بازی‌ها بچه‌ها کار گروهی را یاد می‌گیرن و هیجانات خود را تخلیه می‌ کنند. برای مثال شما می توانید با خرید انواع فوتبال دستی ، بازی های فکری گروهی و... به رشد هیجانی کودک خود کمک کنید. این قبیل بازی ها مانند گرگم به هوا، وسطی، پانتومیم و قایم باشک باعث تقویت کار گروهی و مهارت‌های اجتماعی کودک می شوند.

بازی با عروسک‌

یکی از بازی های موثر در افزایش هوش هیجانی کودکان، بازی با اسبا‌ب‌بازی‌ ها و عروسک ها است. کودکان هنگام بازی با عروسک‌هایشان به نوعی احساسات خودشان را نیز بروز می‌دهند. از طرف دیگر والدین نیز با شرکت در این بازی‌ها می‌توانند احساسات کودک خود را بهتر درک کنند و در مقابل کودک نیز احساسات آن ها را درک خواهد کرد. از طرف دیگر هنگام در خرید اسباب بازی به کودک خود دخترانه یا پسرانه بودن آن ها را یاد ندهید بگذارید کودکتان بدون در نظر گرفتن جنسیت و به سلیقه خود آن ها را انتخاب کند.

قصه خواندن

از دیگر فعالیت های افزایش هوش هیجانی در کودکان، شنیدن قصه و داستان است. علاوه بر این، کودکان بسیار علاقه مند به شنیدن داستان‌ های مختلف هستند. به این ترتیب شما می‌توانید مسائل مهم و زیادی را به صورت غیر مستقیم و در قالب داستان‌ به آن‌ها آموزش دهید.

از دیگر مواردی که کودکان می‌توانند از طریق داستان ها بیاموزند، درک احساسات دیگران و شناخت عواطف مختلف است. پس از به پایان رسیدن قصه، از کودک خود احساسات شخصیت‌های مختلف داستان را در طول قصه بپرسید و از آن‌ها بخواهید آن احساس را توضیح دهند. برای مثال از کودک خود بپرسید: «به نظر تو وقتی پرنده کوچولو دید اسباب‌بازیش شکسته، چه احساسی داشت؟»

یوگا برای کودکان

اینکه کودکان حتی برای یک ثانیه ثابت بنشینند، می تواند یک چالش باشد. این کار حتی برای بسیاری از بزرگسالان نیز سخت می باشد که یک‌جا بنشینند یا از حواس‌پرتی‌های زیادی که در دسترس ما هستند به دور باشند و استراحت کنند. اینجاست که بازی‌های یوگا و ذهن آگاهی برای آموزش هوش هیجانی به بچه‌ها به کار می آیند.

در نظر برخی افراد ممکن است انجام یوگا برای کودکان مضحک به نظر برسد، اما ثابت شده است که این یک مزیت بزرگ برای کودکان پیش دبستانی و در سن مدرسه می باشد. یوگا به ویژه تعادل، قدرت، استقامت و ظرفیت هوازی را در کودکان بهبود می بخشد.

بنابراین مانند بسیاری از چیزهای دیگر، بهترین راه برای شروع یوگا و علاقه مند کردن بچه ها، تبدیل آن به یک بازی سرگرم کننده است. همچنین، شما می توانید با خرید لوازم ورزشی مناسب برای یوگا، کودک خود را به انجام آن مشتاق تر کنید.

منبع: الف

کلیدواژه: برای کودکان هوش هیجانی کودک خود روی کارت بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۰۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی کشور، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین، فرزانه کلاهدوزان، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی، احمد مقیمی و علی صالحی، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک منصوب و معرفی شدند. 
محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است. 
سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم