Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «آلابردی الیاسف» کارشناس علوم فنی در بررسی تحلیلی اظهار داشت: ترکمنستان از منابع طبیعی، فناوری و فکری کامل برخوردار است تا بتواند به بزرگترین تولیدکننده لیتیوم جهان و عرضه کننده این محصول استراتژیک به بازارهای جهانی تبدیل شود.

این کارشناس تاکید کرد: که ترکمنستان دارای پایه طبیعی، فناوری و انسانی کامل برای تولید لیتیوم است و می‌تواند به صادرکننده گسترده آن به بازارهای جهانی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، تقاضای جهانی برای ترکیبات لیتیوم تا سال 2025 به 550 هزار تن افزایش خواهد یافت. انگیزه این امر، معرفی گسترده خودروهای الکتریکی خواهد بود.

الیاسف ادامه داد: لیتیوم در ویژگی‌های خود دارای خواص منحصر به فردی است که آن را از بسیاری از فلزات دیگر متمایز می‌کند، از این نظر در گستره جغرافیای بسیار وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این متخصص، مس و سولفید لیتیوم یکی از بهترین نیمه هادی‌ها برای ساخت مبدل‌های حرارتی و الکتریکی هستند.

این تحلیلگر با جمع بندی تمام کیفیت‌های این ماده با ارزش، تاکید کرد: تولید و تقاضای واقعی ترکیبات لیتیوم ترکمنستان در بازار صنعتی جهانی  پیش بینی می‌شود. بر این اساس، با توجه به «بازنگری» در منابع معدنی کشور و عمدتاً بر پایه منابع معدنی، لیتیوم به عنوان یکی از فلزات استراتژیک و کمیاب، مطرح می‌شود.

الیاسف خاطرنشان کرد: منطقه «قره بوگازگل» جایگاه ویژه‌ای در توسعه صنایع شیمیایی ترکمنستان دارد که منابع پایان ناپذیر و تجدیدپذیر مواد شیمیایی مختلف را دارد. رسوبات کم غلظت مانند آب نمک با استخراج مستقیم لیتیوم در ارتباط هستند.

به عنوان مثال، آنها در دریای مرده «قره بوگازگل» و در آب های گرم ترکیه ، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا هستند. همچنین در گاز همراه با نفت در ترکمنستان، قزاقستان و روسیه وجود دارند. 

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان فناوری لیتیوم صادر کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و معاون رئیس‌جمهور دبی، فاش کرد که ترمینال در دست احداث،‌ ۵ برابر بزرگ‌تر از فرودگاه بین‌المللی دبی خواهد بود و می‌تواند سالانه ۲۶۰ میلیون مسافر را در خود جای دهد.

بر اساس این اطلاعیه، فرودگاه جدید دارای ۵ باند موازی و ۴۰۰ گیت هواپیما خواهد بود. در حال حاضر، فرودگاه بین المللی دبی، شلوغ ترین هاب هوایی بین المللی در سراسر جهان است که فقط با دو باند کار می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، اعلامیه شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در احیای مجدد خطوط هوایی امارات پس از اختلالات ناشی از همه گیری کووید-۱۹ در سفرهای بین المللی است.

در اطلاعیه منتشر شده، تصاویر کامپیوتری، طراحی ترمینال سفید و گسترده ای را به تصویر می کشید که یادآور چادرهای بادیه نشین های سنتی در عربستان است. این فرودگاه با ساخت یک شهر کامل در اطراف فرودگاه در جنوب دبی، تقاضای مسکن برای یک میلیون نفر را به دنبال خواهد داشت.

نخست وزیر دبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این فرودگاه میزبان شرکت های پیشرو جهان در بخش لجستیک و حمل و نقل هوایی خواهد بود. ما در حال ساختن یک پروژه جدید برای نسل های آینده هستیم. دبی به فرودگاه جهان، بندر و مرکز جهانی جدید تبدیل خواهد شد.»

فرودگاه بین المللی دبی (DXB) به مدت یک دهه عنوان شلوغ ترین فرودگاه جهان برای سفرهای بین المللی را به خود اختصاص داده است که منجر به فشار بر ظرفیت آن شده است. سال گذشته، با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید، این مرکز حمل و نقل نزدیک به ۸۷ میلیون مسافر خدمات رسانی کرد که از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت. علاوه بر این، دبی رکوردشکنی ۱۷.۱۵ میلیون بازدیدکننده بین المللی یک شبه را در سال ۲۰۲۳ گزارش کرد که نشان دهنده افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل است.

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم، که نزدیک به ۴۵ کیلومتر از فرودگاه بین المللی دبی فاصله دارد، در سال ۲۰۱۰ با یک ترمینال واحد شروع به کار کرد. در طول همه‌گیری کووید، به‌عنوان انباری برای ایرباس A۳۸۰‌های دو طبقه امارات و سایر هواپیماها عمل می‌کرد و به تدریج فعالیت خود را با پروازهای باری و خصوصی در دوره‌های بعدی از سر گرفت.

علاوه بر این، فرودگاه به عنوان محل برگزاری دوسالانه نمایشگاه هوایی دبی عمل می کند و دارای وسعتی بی کران از بیابان خالی است که فضای زیادی را برای گسترش فراهم می کند. اطلاعیه شیخ محمد بر قصد دبی برای گسترش بیشتر به سمت جنوب تاکید کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • آمریکا بزرگترین طاغوت جهان است
  • فلسطین به مسأله اول جهان تبدیل شده است
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید!/ عکس
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!