Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش نیوزبریک،  پژوهشگران "دانشگاه آرهوس"(Aarhus University) دانمارک در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که داروی موسوم به "آتوواکون"(Atovaquone)، هم قبل و هم بعد از ابتلای سلول‌های انسانی مورد بررسی در آزمایشگاه به کروناویروس، اثر محافظتی دارد. این بدان معناست که به احتمال زیاد می‌توان از این دارو هم برای پیشگیری و هم برای درمان کووید-۱۹ استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آتوواکون که پیشتر توسط "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) تأیید شده است، از سال ۱۹۹۹ به عنوان بخشی از داروی "مالارون"(Malarone)،  برای درمان و پیشگیری از مالاریا به کار می‌رود.

"دیوید اولگنیر"(David Olagnier)، استاد بخش زیست‌پزشکی دانشگاه آرهوس گفت: این یک پژوهش هیجان‌انگیز است که طی همکاری میان گروه‌های پژوهشی کانادا و دانشگاه آرهوس انجام شده است و نشان می‌دهد که آتوواکون می‌تواند حداقل در آزمایشگاه، برای محافظت از سلول‌های ریه در برابر چندین نوع کروناویروس مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: امکان استفاده از داروهایی که پیشتر تأیید شده‌اند، برای مقابله با کووید-۱۹ ایده‌آل خواهد بود زیرا به صرفه‌جویی در زمان و منابع در مرحله توسعه می‌انجامد.

توانایی آتوواکون در متوقف کردن عفونت ناشی از انواع گوناگون کروناویروس شامل آلفا، بتا و دلتا، اهمیت ویژه‌ای برای پژوهشگران داشته است. این دارو می‌تواند واکنش التهابی را که به گسترش کووید-۱۹ کمک می‌کند، کاهش دهد.
پژوهشگران دانشگاه آرهوس هنوز امکان آزمایش دارو بر روی نوع اُمیکرون را ندارند اما در اسرع وقت بررسی خواهند کرد که آیا این دارو بر نوع جدید کروناویروس تأثیر دارد یا خیر.

آزمایش‌های بالینی در آمریکا

"مادالینا کارتر تیموفته"(Madalina Carter-Timofte)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگرچه واکسن‌هایی برای مقابله با کووید-۱۹ ابداع شده‌اند اما در صورت تایید داروهای ارزان و در دسترس که در برابر این بیماری مؤثر واقع شده‌اند، می‌توان جان انسان‌ها را نجات داد.

وی افزود: همه‌گیری کروناویروس همچنان پیامدهای عمده‌ای را برای زندگی و اقتصاد در سراسر جهان به همراه دارد. در حالی که بیشتر مردم جوامع غربی به واکسن دسترسی دارند، بسیاری از کشورهای کم‌درآمد درگیر مبارزه‌ای نابرابر علیه کووید-۱۹ هستند زیرا زیرساخت یا اقتصاد لازم را برای واکسینه کردن مردم ندارند. کشف یک داروی جدید برای مقابله با کروناویروس ممکن است از گسترش عفونت در افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده جلوگیری کند.

نتیجه به دست آمده در آزمایشگاه دیوید اولگنیر، چشم‌اندازهای مهمی دارد زیرا این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد یک داروی ارزان و در دسترس ضد مالاریا چگونه می‌تواند از ابتلا به کروناویروس در سلول‌های ریه انسان جلوگیری کند.

با وجود این، اگرچه این پژوهش، اثر قوی آتوواکون را در برابر کروناویروس در پتری دیش نشان می‌دهد اما نمی‌تواند اثربخشی دارو در برابر کووید-۱۹ در بدن انسان را مستقیما تأیید کند.

این پژوهش ابتدا باید طی دو آزمایش بالینی در آمریکا تأیید شود که یکی در "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن"(UTSW) و دیگری در مؤسسه پژوهشی "آنرهلث"(HonorHealth) در حال انجام شدن است. هر دو آزمایش در سال ۲۰۲۰ آغاز شدند و در هر دو مورد، آتوواکون در ترکیب با داروی "آزیترومایسین"(Azithromycin) در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بررسی می‌شود.

کارتر تیموفته اضافه کرد: توسعه داروهای ضد ویروسی بسیار مؤثر یا استفاده مجدد از داروهایی که پیشتر از نظر بالینی برای مقابله با کروناویروس مورد تأیید قرار گرفته‌اند، برای حفظ سلامت عمومی در آینده بسیار مهم است.

این پژوهش، در مجله "ACS Infectious Diseases" به چاپ رسید.

 

منبع: ایسنا

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مالاریا کروناویروس کرونا در جهان کووید ۱۹ همه باهم علیه کرونا برای مقابله کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به بازگشت قیمت طلا در بازار‌های جهانی از مسیر صعود با شیب تند، از کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل خبر داد.

به گزارش ایسنا، نادر بذرافشان در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا میانگین ۴۴ کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم؛ البته میزان کاهش تا ٨٠ دلار هم رسید، اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین باتوجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسانات حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.

١.١۵٠ میلیون تومان از بهای سکه و ١۵۵ هزار تومان از بهای طلا ریخت

وی در رابطه با قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در آخرین معاملات پایانی هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با یک میلیون کاهش در پایان هفته ٣٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. نیم سکه در آخرین معاملات پایانی هفته ٢۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند که به ترتیب نیم سکه ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ٧٠٠ هزار تومان ارزان‌تر از ابتدای هفته بوده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، شش میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای ١٧ عیار با ۶٧٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ١۵ میلیون و ٣٢٠ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۵٣٩ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه در یک هفته اخیر تغییر چندانی نداشت. نوسانات افزایشی یا کاهشی داشت، اما در مجموع تغییر خاصی نداشت؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه هفت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان دارای حباب بوده است.

این مقام صنفی در پایان بر رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا تاکید و نسبت به ادامه‌ی این روند که از سال گذشته بر بازار حکمفرما شده و از ابتدای سال جاری نیز تشدید شده است، ابراز نگرانی کرد.

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • کشف محموله دارو در زابل
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان