بیشتر اسباببازیهای تولید داخل کپی شدهاند
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۲۲۰۹
محسن حموله گفت: «بیش از ۸۰درصد محصولات و اسباببازیهای موجود در بازار از نمونههای خارجی کپیبرداری شدهاست. از میان خیلِ این نمونهها، برخی با تغییرات ۳۰ درصدی توانستهاند تا از شورای نظارت بر اسباببازی مجوز بگیرند اما همچنان بیشتر این اسباببازیها بدونمجوز از این شورا به بازار عرضه میشوند».
یکی از معضلات اسباببازیهای ایرانی بحث درباره طراحی، ایدهها و همخوانی آن با ذائقه و فرهنگ است و از آنجاییکه اغلب سرگرمیها در ایران، بدونتوجه به موضوع کپیرایت تولید میشوند، وقت آن رسیده که تدبیری صورت بگیرد تا علاقهمندانِ تازهنفس، سر و سامانی به اوضاع طراحیِ اسباببازی بدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: بیش از ۸۰درصد محصولات و اسباببازیهای موجود در بازار از نمونههای خارجی کپیبرداری شدهاست. از میان خیلِ این نمونهها، برخی با تغییرات ۳۰درصدی توانستهاند تا از شورای نظارت بر اسباببازی مجوز بگیرند اما همچنان بیشتر این اسباببازیها بدونمجوز از این شورا به بازار عرضه میشوند. در همین راستا، اداره کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همفکری برخی از پژوهشگران، اقدام به طراحی رویداد ایده آزاد اسباببازی در سطوح کشوری و ملی کرد. تاکنون چهار دوره از این رویداد با هدف شناسایی و آموزش افراد بااستعداد و علاقهمند در حوزه طراحی اسباببازی، برنامهریزی و اجرا شدهاست. رویداد ایدهآزاد اسباببازی برای تمام گروههای سنی هم آزاد است و پیشتر کودکان هم در آن شرکت کردهاند.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای درباره رویداد ایدهآزاد توضیح داد: کانون برای این پروژه از تمام امکانات خود در کشور استفاده میکند؛ چنانکه از مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون میخواهد بر روی شناسایی و کمک به اعضا برای شرکت در این رویداد اهتمام بورزند. رویداد ایدهآزاد با اعلام فراخوان از تارنمای کانون، اطلاعرسانی میشود و گروهی از اساتید و متخصصان حوزه اسباببازی برای این گروه دورههای آموزشی و نشستهای تخصصی برنامهریزی میکنند تا ایدهها به محصول نهایی برسند. اکنون بزرگترین بانک اطلاعات حوزه طراحی اسباببازی از طریق این رویداد در اختیار کانون بوده و بیش از ۱۸۰ اسباببازی از همین طریق، بهصورت ماکت، آماده تولید است. کانون اطلاعات منتخبین هر دوره از رویداد را در کتابچههایی مشخص به سرمایهگذاران و تولیدکنندگان داخلی ارائه میدهد. بازیهای «طوطی و بقال»، «سیمرغ»، «هفت گنبد»، «ارچین»، «شوآن»، «سفالگر» و «تتابرد» بهصورت مستقل یا با مشارکت بخش خصوصی از میان همین طرحها و ایدههای رویداد ایدهآزاد تولیده شدهاند. همچنین «رویداد بازیهای جدی» نیز نتیجه همکاری مشترک کانون پروش فکری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای شناسایی استعدادها در حوزه بازیهای رایانهای است.
حموله از اعلام آمادگیِ حمایتی کانون پرورش فکری برای همکاری و مشارکت با سرمایهگذاران و تولیدکنندگان خبر داد و درباره سیاست و تعامل بخش خصوصی با کانون گفت: کانون همواره به اسباببازی نگاهی حمایتگرانه و الگوسازانه دارد. ما بیش از ۳۰۰ محصول در حوزه سرگرمی و بازیهای رایانهای تولید کردهایم چراکه کانون بیش از هزار مرکز فرهنگی-هنری در سراسر کشور دارد و برای پایدار کردن اعضای کودک و نوجوانش میبایست محتوای مناسب تولید کند. بر همین اساس، کتاب، فیلم، تئاتر و بازیهای مختلف ساخته میشوند.
او درباره اهمیت نظرِ مخاطبان از محصولاتی نظیر میزبازی و اسباببازی اینطور اظهار کرد: نظر مخاطبان برای کانون اهمیت زیادی دارد؛ چراکه بازخوردها درباره طراحی، متریالِ کاربردی، بستهبندی و... بعد از بازی کردن مشخص میشود و مخاطبان میتوانند با انتقال نظراتشان، طراحان و تولیدکنندگان را نسبتبه اشکالات بازی آگاه کنند.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای درباره عروسکهای «دارا و سارا» بیان کرد: کانون پرورش فکری برای تولید محصولات فرهنگی بررسی و پژوهش میکند و بعد از تولید نیز با استفاده از نظرات مربیان، کارشناسان، کودکان و نوجوانانِ کشور، سطح کیفی محصول را ارتقا میدهد. بعد از اینکه نسل اول عروسکهای دارا و سارا به بازار آمد، نقدهای زیادی بههمراه داشت. کانون بعد از برطرف کردن این نقایص، نسل دوم عروسک را طراحی و روانه بازار کرد و بعد از شناسایی معایب نسل سوم، این عروسکها بهمراتب بهروزتر شدند.
محسن حموله در پایان به چندین محصولِ تولیدشده باتوجه به پیوست فرهنگی اشاره کرد و گفت: هنرمندانِ کانون مجموعه پنججلدی تئاتر اسباببازی را با نگاه به هنر تئاتر، قصه، کتابخوانی، نمایش خلاق و طراحی عروسکهای بندانگشتی تولید کردهاند. کتاب «عروسک دوتوک» نیز باتوجه به مقوله شناسایی عروسکهای بومی و محلی در مرحله تولید قرار دارد. همچنین نمونههای دیگری از کتاب، پازل و کتاببازیهای پارچهای در دست تولید هستند. انیمیشنِ «بچه زرنگ» نیز پروژهای است که در حوزه اسباببازی و نوشتافزار توسط طراحان داخلی احصا شده و کانون از همکاری با سرمایهگذاران در این حوزه استقبال میکند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اسباب بازی بازی بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عروسک دارا و سارا طراحي توليد بازی رومیزی کودک کانون پرورش فکری رویداد ایده آزاد اسباب بازی اسباب بازی ها سرگرمی ها عروسک ها نمونه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
تین نیوز
مشکل کمبود لکوموتیو هر از گاهی در قالب کاهش سرعت قطار باری یا توقف قطارهای مسافری به دلیل خرابی لکوموتیو خود را نمایان می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، به گفته مدیرعامل راه آهن از هزار لکوموتیوباری و مسافری موجود در کشور، ۲۰۰ لکوموتیو هم اکنون غیر فعال است.
حجم ویدیو: 13.68M | مدت زمان ویدیو: 00:02:05 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید