Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@17:47:04 GMT

چرا اُمیکرون بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۲۶۴۲

چرا اُمیکرون بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کند؟

به نقل از نیوز، محققان اظهار کردند که تفاوت‌های عمده در سویه اُمیکرون و سایر سویه‌های ویروس کرونا ممکن است به پیش‌بینی تاثیرات اُمیکرون کمک کند.

آنان بیان کردند: در مقایسه با سویه دلتا، این سویه ۷۰ برابر سریعتر در بافت‌هایی که مسیرهای هوایی را می‌پوشاند تکثیر می‌شود و ممکن است گسترش فرد به فرد را تسهیل کند اما سویه اُمیکرون در بافت‌های ریه ۱۰ برابر آهسته‌تر از نسخه اصلی ویروس کرونا تکثیر و احتمالا منجر به بیماری سبک‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان‌ذکر است، گزارش رسمی یافته‌ها برای انتشار در دست بررسی و هنوز توسط گروه تحقیقاتی منتشر نشده است.

دکتر مایکل چان چی وای، محقق این تحقیق در بیانیه خبری منتشرشده توسط دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: توجه به این نکته مهم است که شدت بیماری در انسان تنها با تکثیر ویروس تعیین نمی‌شود بلکه بر اساس پاسخ ایمنی هر فرد به عفونت است که گاهی اوقات به التهاب تهدیدکننده زندگی تبدیل می‌شود.

چان افزود: یک ویروس بسیار عفونی ممکن است با آلوده کردن افراد بیشتر، باعث بیماری شدیدتر و مرگ شود حتی اگر خود ویروس کمتر بیماری‌زا باشد. بنابراین نتایج تحقیقات اخیر ما نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون تا حدی از مصونیت حاصل از واکسن‌ها و مصونیت طبیعی می‌گریزد بنابراین تهدید کلی سویه اُمیکرون احتمالا بسیار مهم است.

به گفته محققان، مدلی ساختاری از نحوه اتصال سویه اُمیکرون به سلول‌ها و آنتی‌بادی‌ها می‌تواند رفتار آن را مشخص و به طراحی آنتی‌بادی‌های خنثی کننده کمک کند.

محققان با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای پروتئین اسپایک سطح  اُمیکرون، برهم‌کنش‌های مولکولی سنبله بر پروتئین سطح سلولی به نام  ACE۲ یعنی دروازه ورود ویروس به سلول را تجزیه و تحلیل کردند.

جوزف لوبین از دانشگاه راتگرز در نیوجرسی گفت: به‌طور استعاری، ارتباط ویروس اصلی با ACE۲  مانند دست دادن است اما ارتباط اُمیکرون با آن شبیه زمانی است که دو نفر دستان خود را با یکدیگر گره کرده و بفشارند.

لوبین افزود: آناتومی مولکولی اُمیکرون ممکن است نحوه همکاری جهش‌های اُمیکرون برای کمک به آلوده کردن سلول‌ها را توضیح دهد.

گروه تحقیقاتی همچنین سنبله را با کلاس‌های مختلف آنتی‌بادی‌هایی که سعی در حمله به آن داشتند، مدل‌سازی کردند.

لوبین گفت: آنتی‌بادی‌ها از زوایای مختلف حمله می‌کنند و در این حمله برخی از آنتی‌بادی‌ها احتمالا نابود می‌شوند در حالی که برخی دیگر  موثر باقی می‌مانند.

وی می‌گوید: واکسن‌های تقویت‌کننده، سطوح آنتی‌بادی را افزایش می‌دهند و در نتیجه «مدافعان بیشتری» ایجاد می‌کنند که ممکن است تا حدودی ضعف آنتی‌بادی در برخی افراد را جبران کند.

این محقق تاکید کرد: این یافته‌ها در وب‌سایت bioRxiv منتشر شده است و قبل از بررسی همتایان، باید با نمونه‌های واقعی از افراد تایید شود. اگرچه پیش‌بینی‌های ساختار مولکولی ما به‌هیچ‌وجه نتایج نهایی در مورد اُمیکرون نیست اما امیدواریم که پاسخ سریع‌تر و موثرتری را از سوی جامعه جهانی ایجاد کند./ ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: بیماری شدید ا میکرون سویه ا میکرون آنتی بادی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۲۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد

نصیریانی رئیس هیئت مدیره شرکت فناور گفت: روزانه ۲۰۰ تن نخ در این شرکت تولید می‌شود که اکنون با بهره گیری از روش دانش بنیان، دارای ویژگی ضد باکتری هستند.

وی افزود: نخ‌های آنتی باکتریال با نانو ذرات اکسید روی به هر دو روشِ افزودن حین ذوب ریسی و افزودن به روغن تکمیل تولید می‌شود و در نتیجه ماندگاری بالاتر نانو ذرات در بافت پلیمر خواص منسوجات تهیه شده به این روش تا مدت طولانی تری باقی می‌ماند.

نصیریانی اظهار داشت: نخ‌های ضد میکروب قابلیت شست وشو بدون کاهش اثر و جلوگیری از بوی نامطبوع این محصولات را برای استفاده در تولید فرش ها، روفرشی ها، و همچنین تولید البسه و پوشاک مناسب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید نخ در یزد گفت: نانو ذرات اکسید روی علاوه بر خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی و به طبع آن کاهش بوی نامطبوع، همچنین سبب بازتاب نور می‌گردد و به همین دلیل مقاومت منسوجات را به پرتو یووی افزایش می‌دهد. این ویژگی می‌تواند از بدن انسان در مقابل این پرتو‌ها محافظت کند.

نصیریانی افزود: نانوذرات اکسید روی به دلیل سمیت کمتر و پایداری بالاتر جز بهترین انتخاب‌ها برای تولید نخ ضد باکتریال است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / موعود شمخانی؛ داستان یک بازداشت بزرگ
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • درمان گیاهی ریزش مو