Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

نگرانی از کمبود اعتبارات تغذیه در دانشگاه‌های علوم پزشکی


معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به کمبود اعتبارات تغذیه در دانشگاه‌ها گفت: این نگرانی وجود دارد که تامین تغذیه دانشجویان به دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه شود.


عباس شیراوژن، معاون فرهنگی وزارت بهداشت ، با اشاره به آخرین وضعیت خوابگاه‌های علوم پزشکی گفت: ۸۰ هزار ظرفیت خوابگاهی بالفعل داریم که در ایام کرونا ۵۰ درصد ظرفیت استفاده می‌شد که به دلیل رعایت فاصله اجتماعی میزان اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی کاهش یافت.


وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن کرونا را دریافت کردند و حتی از بخشی از دانشجویان دوز سوم یا یادآور واکسن را نیز دریافت کرده اند، بنابراین با توجه به این شرایط و شرایط کاهش بیماری کرونا، شرایط اسکان حداکثری را می‌توانیم داشته باشیم.

شیراوژن اضافه کرد: در بازدیدی که از خوابگاه‌ها داشتم دانشجویان با رضایت خودشان و بر اساس رفاقت‌هایی که با هم دارند از ظرفیت حداکثری خوابگاه‌ها استفاده کردند. مهم این است که اگر دانشجویان ساکن در خوابگاه علائم بیماری پیدا کردند و یا حتی نسبت به پیدا شدن علائم بیماری نسبت به فرد دیگری در خوابگاه شک کردند به سرپرست خوابگاه اطلاع دهند که بیماری گسترش پیدا نکند.

 

نگرانی‌ها از بابت فرار مغز‌ها و مهاجرت غیرمطلوب نخبگان در سال‌های اخیر


رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در سال‌های اخیر روند مهاجرت نخبگان و فرار مغز‌ها نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در نشست هم اندیشی اساتید گفت: جریان اساتید در گفته رهبر انقلاب جریان، فرماندهی و راهبری حرکت تحولی دانشگاه‌ها است. علی رغم اینکه رهبر انقلاب مسیر عبور از مشکلات کشور را استفاده از ظرفیت جوانان معرفی کردند، اما مطالب تحول، مطالبه اصلی ایشان است.

وی افزود: باور همه این است که ظرفیت‌های علمی و دانشی کشور بیش از آن چیزی است که الان به کار گرفته شده است ضمن اینکه هجمه‌های دشمن به این محیط هجمه‌های جدی است. یکی از نگرانی‌هایی که به خصوص در سال‌های اخیر اتفاق افتاده؛ موضوع فرار مغز‌ها و مهاجرت غیرمطلوبی است که ممکن است در میان نخبگان و علمی کشور اتفاق بیفتند.



رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با نخبگان تاکید کردند کسانی که تشویق به مهاجرت نخبگان می‌کنند خائن به کشور هستند. این‌ها با زبان نخبگان را تشویق به مهاجرت نمی‌کنند بلکه مدیر و یک سیستم یا سازمان است که مسیر را به بن بست می‌کشد باعث می‌شود که نخبگان به فکر مهاجرت باشند؛ بنابراین وزن جریان استادی در هدایت جامعه جریان مهمی است.

 

مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام شد


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سالیانه مبلغ ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان وام شهریه دریافت می‌کنند.

سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از دریافت وام شهریه به دانشجویان این دانشگاه خبر داد و افزود: دانشجویان مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه به میزان بیست و شش میلیون ریال در سال تحصیلی وام شهریه دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: طی رایزنی و تأیید رئیس صندوق رفاه دانشجویان، هر دانشجو در هر نیم سال تحصیلی می‌تواند با مراجعه به سامانه صندوق رفاه دانشجویان به آدرس www.bp.swf.ir درخواست وام خود را ثبت کند.

 

 

مهلت ثبت‌نام متقاضیان خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه امیرکبیر اعلام شد


دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد واجدین شرایط خوابگاه‌های متاهل می‌توانند برای اسکان در خوابگاه ثبت‌نام کنند.

 معاونت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: با توجه به اینکه در ترم بهمن ۱۴۰۱-۱۴۰۰، تعداد محدودی ظرفیت در خوابگاه‌های متأهلی خالی وجود دارد، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، پس از مطالعه منشور حقوق دانشجویی (بخش قواعد سکونت در خوابگاه‌های متأهلی) حداکثر تا ۲۶ آذر ماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

لازم به ذکر است، در زمان تحویل واحد‌ها به زوج‌های واجد شرایط، ضمانت و تعهدات لازم اخذ خواهد شد.

 


اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال به صندوق رفاه دانشجویان در بودجه پیشنهادی


بر اساس بودجه پیشنهادی سال آینده دولت به مجلس، مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص یافت.


 لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ امروز از سوی دولت به مجلس ارائه شد که در این لایحه سهم آموزش عالی و دانشگاه‌ها اعلام شده است. در لایحه پیشنهادی مهمترین ردیف بودجه آموزش عالی، اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال به صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت وام‌های دانشجویی است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها ملزم به ساخت خوابگاه‌های متاهلی شدند و بر این اساس صندوق رفاه دانشجویان باید تسهیلات لازم برای تکمیل و ساخت خوابگاه‌ها را فراهم کند.


دستورالعمل ثبت‌نام وام شهریه مازاد دانشجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی اعلام شد

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دستورالعمل ثبت‌نام وام شهریه مازاد دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را اعلام کرد.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دستورالعمل ثبت نام وام شهریه مازاد دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را اعلام کرد.در این دستورالعمل آمده ،با توجه به اینکه امکان پرداخت وام شهریه مازاد دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیر دولتی فراهم شده است لذا دانشجویان تحت پوشش این سازمان‌ها می‌توانند به مراجعه به پورتال صندوق رفاه دانشجویان به آدرس www.swf.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

 

سهم آموزش عالی از بودجه سال آینده


بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ از سوی دولت سیزدهم امروز به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سهم وزارت علوم از بودجه سال آینده اعلام شد.

 بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ از سوی دولت سیزدهم امروز به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.در لایحه بودجه پیشنهادی که قرار است در مجلس بررسی شود سهم هر کدام از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی به تفکیک مشخص شده که سهم وزارت علوم به عنوان نهاد آموزش عالی کشور مبلغ ۳۸۱،۷۸۳،۰۱۷ میلیون ریال اختصاص داده شده است.

 

۳۰ آذر آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره دانشجوی نمونه وزارت بهداشت


عضو شورای سیاستگذاری جشنواره دانشجوی نمونه وزارت بهداشت گفت: ۳۰ آذرماه آخرین مهلت تعیین شده ثبت نام در جشنواره دانشجوی نمونه وزارت بهداشت است.

 احمدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره دانشجوی نمونه کشور در وزارت بهداشت گفت: دانشجویان می‌توانند تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ در سامانه دانشجوی نمونه وزارت بهداشت ثبت نامه اولیه را انجام دهند. دانشجویان باید مشخصات خود را در سامانه درج کرده و از طریق پیامک، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

احمدی اضافه کرد: شرکت کنندگان از تاریخ ۴ تا ۱۱ دی‌ماه می‌توانند نسبت به بارگذاری کلیه مستندات خود اقدام کنند. بارگذاری کامل مستندات در مرحله دوم به منزله ثبت نام نهایی تلقی خواهد شد.


وی افزود: داوری مرحله دانشگاهی از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه جاری برگزار خواهد شد و دانشگاه‌ها موظف‌اند بلافاصله پس از اتمام داوری، مشخصات دانشجویانی را که در هر مقطع حد نصاب امتیاز را کسب کرده‌اند، طی نامه‌ای به معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت معرفی کنند.

 


دانشگاه علامه و دانشگاه خواجه نصیر کمترین رشد بودجه را در سال آینده دارند

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ دولت به مجلس تحویل داده شد که بر اساس این بودجه پیشنهادی دانشگاه علامه کمترین رشد بودجه در بین دانشگاه‌های وزارت علوم دارد. در بودجه ۱۴۰۱ بودجه دانشگاه علامه طباطبایی با ۲۲ درصد افزایش بودجه کمترین بودجه را به خود اختصاص داد.

همچنین دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نیز در میان دانشگاه‌های صنعتی با افزایش ۲۹ درصدی بودجه کمترین افزایش بودجه در سال آینده میان این دانشگاه‌ها دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهریه دانشجویی بودجه تغذیه امیرکبیر دانشجوی نمونه وزارت بهداشت دانشگاه جامع علمی کاربردی جشنواره دانشجوی نمونه صندوق رفاه دانشجویان فرهنگی و دانشجویی بودجه پیشنهادی معاون فرهنگی دانشگاه ها خوابگاه ها نگرانی ها سال آینده اعلام شد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب،  دکتر "علی سروری‌مجد" دیروز در جلسه تقریب و در نشست و دیدار با نمایندگان مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با تبریک هفته معلم به معلمان و زحمت کشان عرصه علم و دانش و دانایی اظهار داشت: در حال حاضر  ۳۵ دفتر تقریب مذاهب اسلامی در استان‌های تقریبی به همت حجت الاسلام علم الهدی تشکیل شده است، که در همین راستا نشستی در مشهد با حضور ۱۵۰ عالم اهل سنت از سراسر جهان در حرم رضوی برگزار شده بود.

وی تأکید کرد:  در ۳۵ دفتر تقریبی که در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور تشکیل شده است اساتید باید ابعاد مختلف تقریب را بیان کنند تا ثمراتی داشته باشد.

سروری‌مجد با اشاره به اینکه در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو با ۵۰ هزار نفر هیئت علمی تمام وقت و وابسته فعالیت دارند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷۶ واحد و مرکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد و حدود ۸۰۰ مدرسه سما با حدود ۱۵۰ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند و یعنی یک‌ خانواده بسیار بزرگ که در اقصی نقاط کشور الحمدلله حضوری فعال داریم.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور بیان کرد: امروز خوشبختانه موفقیت های دانشگاه آزاد اسلامی در همه زمینه های آموزشی، پژوهشی و توسعه رو به رشد بوده و انشالله با تلاش و کوشش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شاهد توسعه و شکوفایی این مجموعه در استان کردستان باشیم.

سروری‌مجد اضافه کرد: ما به هر استانی که سفر می کنیم مخصوصا استانهای تقریبی گزارش کاری از دفتر تقریبی ارائه خواهیم داد و کاری که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی و غیر خصوصی این است که نخبگان  منطقه را در خصوص تقریب مذاهب اسلامی جمع کند تا گفتگو کنند و در مقابل دشمن نابکار که به هیچ وجه وحدت امت اسلامی را بر نمی تابد خودشان را مجهز کنند.

وی اضافه کرد: مسئله غزه نشان داد که امت اسلامی با هر مذهب و گرایش و عقیده ای در این مسئله اتفاق نظر دارند و پای مردم مظلوم و بی دفاع غزه ایستاده اند و حمایت تام و کامل را دارند همین مسئله امروز نه تنها در بین مذاهب اسلامی بلکه در میان سایر ادیان خودش را نشان داد و اتفاقاتی که این روزها در دانشگاه‌هاي آمریکا نشان داده می شود حاکی این است که ما به وحدت ادیان الهی نیازمندیم نه تنها مذاهب اسلامی و همین تفکر وحدت ادیان الهی انشالله بتواند دشمنان نابکار صهیونیسم بین الملل را به نابودی بکشاند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین آزادی بیان برافتاده است
  • راه حل بارسلونا برای مشکل دقایق بازی ویتور روکه
  • واکنش سردار شریف به برخورد حاکمان آمریکا با دانشجویان معترض
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور