Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@15:44:49 GMT

تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۳۵۴۴

تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین

یک منبع آگاه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین در حدی است که با طرف‌های مذاکره، از جمله اتحادیه اروپا، چین، روسیه و حتی امریکا به تنش رسیده‌اند.

کمتر از چهار ساعت دیگر مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای عضو توافق ۱۳۹۴ برای جمع‌بندی گفت‌وگوهای هفته گذشته که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان داشت، در هتل کوبورگ گردهم خواهند آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکرات میان نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران از هشتم آذر آغاز شد و هیأت‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کردند.

جمهوری اسلامی ایران دو هفته پیش متون پیشنهادی خود را هنگامی که تروئیکای اروپایی ادعا می‌کردند ۸۰ درصد پیش‌نویس توافق برای احیای تعهدات سال ۱۳۹۴ آماده است در قالب دو موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف مقابل ارائه داد.

تروئیکای اروپا خواستار وقفه در مذاکرات و بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران شدند. آن‌ها دوشنبه گذشته در بیانیه ای مشترک مدعی شدند که درخواست‌های ایران در مذاکرات جاری فراتر از برجام و مانع پیشرفت در گفت‌وگوهاست. دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار ادعای نخ نمای از دست رفتن عنصر زمان ادعا کردند که بدون پیشرفت سریع در مذاکرات، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

یک منبع آگاه اظهار کرد: طرف‌های مختلف، موافق مسیر در پیش گرفته شده از سوی ایران هستند اما انگلیس، فرانسه و آلمان با نقش تخریبی سعی در افزایش امتیازات خود و کاهش منافع ایران دارند.

وی اضافه کرد که این نکته حتی مورد مناقشه نماینده امریکا در دیدارهای چندجانبه هم قرار گرفته است.

به گفته این منبع مطلع تلاش تروئیکای اروپا بر این محور استوار است که به هر نحو ممکن توافق برای احیای مفاد تعهدات سال ۱۳۹۴ شکل نگیرد.

وی توضیح داد: نقش مخرب فرانسه در فضای رسانه‌ای از جمله درز اخبار منفی از مذاکرات به عنوان منبع آگاه به برخی خبرگزاری‌های بین المللی و همچنین موضع‌گیری منفی سران این کشور در کنار نقش انگلیس چه در مذاکرات و چه بیرون از آن بر همین اساس طراحی و اجرا شده است.

این درحالیست که شنیده‌ها از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین حکایت دارد و گفته می‌شود که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.

به گفته یک منبع آگاه، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح است.

وی به‌عنوان نمونه گفت: ارتباط گیری‌های اخیر ایران و امارات بلافاصله با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات همراه شد تا برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه محقق نشود.

وی خاطر نشان کرد: تروئیکای اروپا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که نماینده انگلیس در این گفت‌وگوها اعلام کرده است که نمی‌پذیریم ایران با وجود پیشرفت‌های اخیر به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و توافق جدیدی باید شکل بگیرد.»

مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که طرف‌های اروپایی مذاکره، طی دو هفته گذشته همواره تلاش کردند، روند مذاکرات را منحرف کنند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران با هدف دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین با اراده و جدیت مشارکت دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 542488

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مذاکرات برجامی مذاکرات وین برجام توافق هسته ای توافق هسته ای برجام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سه کشور اروپایی تروئیکای اروپا مذاکرات وین منبع آگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۳۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!

گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین) امروز شنبه فایل ویدئوی جدیدی از وضعیت اسرای اسرائیلی منتشر کرد.

عنوان این ویدئو «فشار نظامی» است که سران صهیونیست بار‌ها بر طبل آن کوبیدند تا به زعم خود اسرای اسرائیلی را آزاد کنند، ولی در واقع باعث شد که ده‌ها نفر از آنان کشته شوند.

در ابتدای ویدئو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در حال تکرار این گزاره هستند که فشار نظامی باعث آزادی اسرای صهیونیست خواهد شد.

در این ویدئو، دو نفر از اسرای اسرائیلی که میانسال هستند، صحبت می‌کنند. یکی از آنان که ۶۴ ساله است می‌گوید که حالش خوب است و به خانواده خود پیام می‌دهد که دلش برایشان تنگ شده است. نفر دوم هم ۴۷ ساله است و خطاب به اعضای خانواده خود می‌گوید: «امسال به خاطر این جنگ لعنتی، نتوانستیم هیچ عیدی را جشن بگیریم.

 

یکی از آنان، در هنگام ذکر خاطرات سال گذشته خود، از نظر روحی به هم می‌ریزد و به شدت گریه می‌کند. وی می‌گوید: «ما اینجا به خاطر بمباران با خطر مواجهیم. سؤال من این است که تا کی؟. من از نخست وزیر و همه وزرای کابینه می‌خواهم که در خصوص توافق، از خود نرمش نشان دهند تا همه اسرا آزاد شوند.».

اسیر دومی هم خطاب به نتانیاهو می‌گوید: زمان آن رسیده است که به توافقی دست یابید که ما را از اینجا خارج کند. از همه می‌خواهم که به کابینه فشار وارد کنند و به تظاهرات‌ها ادامه دهند تا مذاکرات به نتیجه برسد».

 

این در حالی است که خلیل الحیه از رهبران حماس روز گذشته خبر داد که این جنبش پاسخ رسمی رژیم اشغالگر به موضع این جنبش را که چند روز پیش به میانجیگران ارائه شده، دریافت کرد». 

پیشنهاد حماس برای مذاکرات، پیشتر در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.

پیشتر یکی از رهبران فلسطینی از فشار‌های شدید آمریکا و اسرائیل علیه قطر برای اعمال فشار بر حماس در خصوص مذاکرات آتش بس خبر داده بود. این منبع آگاه سه‌شنبه پیش گفته بود که این پیش‌زمینه واقعی اظهارات اخیر نخست‌وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بود که گفت دوحه در حال «ارزیابی میانجی‌گری‌هایی است که انجام می‌دهد».

جنبش حماس فلسطین همواره در مذاکرات آتش‌بس بر برقراری آتش‌بس دائم و خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حماس: پاسخ رسمی تل‌آویو به پیشنهاد‌های خود را دریافت کردیم
  • حماس : پاسخ رسمی تل آویو به پیشنهادهای خود را دریافت کردیم