Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@17:20:02 GMT

علم و دین در کنار هم سازنده است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۳۶۸۷

علم و دین در کنار هم سازنده است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مهم است و علم و دین در کنار هم سازنده است، در واقع حوزه و دانشگاه باید یکی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای، امروز _جمعه ۲۶ آذرماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: باید یاد عالم مبارزی که در نماز عید فطر مضروب شد و همیشه در صحنه‌های مبارزه حضور داشت و در صحن ورودی دانشکده الهیات به شهادت رسید را گرامی داشت؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه به یاد شهید آیت الله مفتح نام گذاری شد چرا که او عالم تراز اول حوزه و استاد نمونه دانشگاه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید با هم وحدت داشته باشند و درواقع یکی باشند؛ احتیاجات دنیوی باید در دانشگاه طراحی و برنامه‌ریزی شود و دانشگاهیان باید مجری این طرح‌ها باشند؛ نقش سازنده دانشگاه غیرقابل انکار است، نیاز است دانشگاه در وحدت با حوزه باشد و علم و دین در کنار هم سازنده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز گرفتار بحران آب هستیم و شیخ بهایی که استاد و عالم حوزه و دانشگاه بود بهترین نوع تقسیم علمی آب را انجام داد؛ وی در مهندسی بسیاری از بناهای بنام اصفهان نیز فعالیت داشت که این آثار نتیجه همکاری حوزه و دانشگاه بود. کفار و منافقان علم و دین را از هم جدا کردند و مراحل دانشگاهی را با حذف دین راه انداختند.

وی خاطرنشان کرد: رضا شاه و پسرش دین و علم را از با هدف تفرقه بین دانشگاه و حوزه از هم جدا کردند؛ دانشگاه را منهای دین می‌دانستند تا دانشگاهیان مصرف‌کننده غربی‌ها باشند.

اژه‌ای افزود: اگر بخواهند دین را از جامعه‌ای بگیرند روحانیت و علما را تخریب و جایگاه مجتهدان و مرجعیت را بی‌ارزش می‌کنند؛ اگر مردم به علما بی‌اعتماد شوند، دشمن به هدف خود می‌رسد. اگر علما برای هدایت حضور نداشته باشند مردم به بی‌راهه می‌روند، فساد و فحشاء و ربا ترویج می‌یابد و دین‌زدایی عملی در جامعه اتفاق می‌افتد که پهلوی این اقدامات را انجام می‌داد و هدفش جدایی علم و دین بود.

وی اضافه کرد: با تأسیس حوزه در قم تشیّع از انزوا در آمد؛ راه‌اندازی مراکز دینی در جهان و منادی تبلیغ بین مذاهب اسلامی بی‌نظیر بود که توسط علمای بزرگ انجام شد و مذهب شیعه با این اقدامات به رسمیت شناخته شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) سیاست ناب محمدی را دنبال کرد و به نزدیک شدن حوزه و دانشگاه تاکید داشت، توجه به رفتار حکام اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی و زمینه‌سازی برای ترویج اسلامی را مهم می‌دانست و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز از دانشگاهیان و علما خواست که در پیوند با هم علیه دشمن اقدام کنند و از نفاق و اختلاف بپرهیزند.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا (س) در عالم هستی بی‌نظیر است و شخصیتی که خداوند به این بانوی بزرگ داده بود، پاسداری از قرآن و حفظ اساس امامت و ولایت بود.

اژه‌ای گفت: حضرت زهرا (س) حقیقت شب قدر است و در دامنش ۱۱ قرآن ناطق پرورش یافت و انقلابی فکری و فقهی را راه انداخت؛ انقلاب کربلا نیز برگرفته از انقلاب حضرت زهرا است که بازوی اسلام بود.

کد خبر 542487

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حوزه علمیه دانشگاه وحدت و همدلی تحکیم وحدت دانشگاهیان طلاب حوزه تفرقه سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه نماز جمعه اصفهان نماز جمعه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حوزه و دانشگاه علم و دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۳۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام مهدی پورآرین معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد قزوین گفت: این نمایشگاه  با هدف تمرکز بر فعالیت‌های مهدوی در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و تبلیغی در طبقه همکف کتابخانه مرکزی دانشگاه برپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۸ غرفه با موضوعات خداشناسی، مکتب اهل بیت (ع)، شناخت واقعی امام زمان (عج)، تاریکی‌های عصر ظهور و فتنه‌های آخر زمان فعال است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: این نمایشگاه می‌تواند با حضور استادان برجسته در حوزه مهدویت به استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های استان و دانش آموزان در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و تبلیغی ارائه خدمات داشته باشد.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است