Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ فردا بیست و هفتم آذر مصادف با ۱۳ جمادی الاولی، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت ۷۵ روز است و روایت دوم که در تقویم رسمی تعطیل اعلام شده همان روایت ۹۵ روز است که مصادف با ۱۶ دی برابر با سوم جمادی الثانی است. 

چه روایت اول و چه روایت دوم، فرصتی برای تعظیم شعائر فاطمی و عزاداری برای دختر رسول خدا (ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این ایام به عنوان دهه فاطمیه (س) یاد می کنند و برخی نیز چند روز قبل از شهادت حضرت زهرا (س) و چند روز بعد از آن به برپایی هیات و مراسم می پردازند.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (۲۳ آذر) با صدور دستورالعمل بهداشتی برای برگزاری مراسم ایام فاطمیه اعلام کرد: دهه اول فاطمیه از چهارشنبه ۲۴ آذر شروع می شود و شنبه چهارم دی به پایان می‌رسد. دهه دوم فاطمیه نیز از سه شنبه ۱۴ دی شروع می شود و پنجشنبه ۲۳ دی به پایان می‌ یابد.

شیعیان در برخی کشورها از جمله ایران،  عراق و پاکستان و به اقامه عزا در ایام فاطمیه (س) می پردازند و بعضی مراجع تقلید همچون آیت الله حسین وحید خراسانی و لطف الله صافی گلپایگانی در این ایام در دسته های عزاداری شرکت کرده و به سمت حرم حضرت معصومه (س) پیاده روی می کنند. تعطیلی روایت دوم یعنی سوم جمادی الثانی از سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد آیت‌الله وحید خراسانی صورت گرفت و با تصویب دولت در تقویم رسمی به عنوان سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل اعلام شد.

اگر نگاهی به زمان برگزاری هیات های عزاداری در این روزها بیاندازیم، متوجه می شویم روزهای برگزاری مراسم از سه روز تا حداکثر یک هفته است و کمتر هیاتی ۱۰ روز برای هر روایت اقامه عزا می کند.

حجت الاسلام محمدرضا جباری کارشناس تاریخ اسلام به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دو قول مشهور برای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تاریخ نقل شده که ترجیح با روایت دوم یعنی روایتی است که شهادت آن حضرت را ۹۵ روز پس از وفات رسول خدا (ص) صحیح تر می داند،  در کشور ما نیز این روز برای شهادت آن حضرت تعطیل رسمی اعلام شده است. البته عزاداری در ایام فاطمیه (س) اول از دیرباز مرسوم بوده است. 

وی درباره اعلام ۱۰ روز برای ایام فاطمیه (س) که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، اظهار داشت: وزارت بهداشت با توجه به وضعیت بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه ها و بنا بر احتیاط این ایام را ۱۰ روز اعلام کرده است.

حال سوال این است که چرا زمان ولادت و شهادت ائمه در تاریخ ثبت شده ولی برای زمان شهادت حضرت زهرا (س) دو روایت نقل شده و چرا فاصله این دو تاریخ ۲۰ روز است؟ برخی معتقدند مهمترین دلیل این اختلاف، روش نگارش و رسم الخط عربی در آن زمان بوده است.  در نوشته‌های عربی قدیم از نقطه و علامت استفاده نمی‌شد و هیچ حرفی نقطه نداشت و اعداد سبعون به معنی ۷۰ و تسعون یعنی ۹۰ مانند هم نوشته می‌شد و این مساله برای تاریخ نویسان دوره‌های بعد باعث اشتباه شد و نمی توانستند تفاوت این دو عدد را از هم تشخیص دهند و از طرف دیگر با توجه به این که ماه‌های قبلی ۲۹ یا سی روزه باشد،  تعیین دقیق روز شهادت با تردید همراه است و به همین دلیل معمولا سه روز را برای عزاداری هر روایت ملاک قرار می‌دهند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1122289 برچسب‌ها آداب عزاداری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آداب عزاداری شهادت حضرت فاطمه ایام فاطمیه روایت دوم اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام چهار شهید گمنام در استان کرمان تشییع و تدفین خواهند شد.

سرهنگ محمود مهدوی فرد عصر امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان از تشییع و تدفین پیکرهای مطهر شهدا در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام خبر داد و افزود: ۲۳۱ نقطه از استان برای میزبانی از شهدای گمنام درخواست دارند.

وی بیان کرد: از هشت مکانی که سال گذشته مصوب شده بود، چون ساخت و ساز اولیه یادمان در سه نقطه انجام شده، پیکرهای مطهر شهدا در این نقاط تدفین می‌شوند که شامل کوهپایه کرمان، سیرجان و رفسنجان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۴۵ یادمان شهدای گمنام با ۳۲۲ شهید در استان کرمان وجود دارد.

همچنین محمدمهدی فداکار باستاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: مکان‌های عمومی مانند معراج شهدا، یادمان‌ها، ساختمان‌های بسیج در شهرستان‌ها که پاتوق اعزام رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، ثبت ملی شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های اختصاصی، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور راویان برای جهاد تبیین، تبلیغات محیطی و تجلیل از پیشکسوتان و جانباران به‌مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در استان کرمان برگزار می‌شود.

استاندار کرمان همچنین از شهدای گمنام به‌عنوان عزیزان مردم نام برد و بر تکریم و احترام آنها تاکید کرد و ادامه داد: باید ابتدا یادمان شهدای گمنام ساخته شود و بعد شهید را دفن کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان