Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بورس تابناک، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل کانال ۱.۳ میلیون واحدی را نیز از دست داد و به کانال ۱.۲ میلیون واحدی وارد شد.  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت با ۵۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌ میلیون و ۲۹۳ هزار واحد رسید. بر این اساس افت شاخص کل در هفته ای که پشت سر گذاشتیم در مقایسه با هفته سوم آذرماه ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد بود.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته سوم آذرماه ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد بود که در این هفته این عدد به ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)،  ایران‌خودرو (خودرو)،   ملی صنایع مس ایران (فملی)  در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت خرده فروشی تنها صنعت مثبت بازار بود. در مقابل استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، محصولات چرمی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، اطلاعات و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، هتل و رستوران، وسایل ارتباطی، کاشی و سرامیک، سایر حمل و نقل، محصولات کاغذی، استخراج زغال سنگ، فرآورده‌های نفتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، ماشین‌آلات و تجهیزات، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، دستگاه‌های برقی، چاپ، کانی غیرفلزی، دارویی، رایانه، زراعت و خدمات وابسته، لاستیک و پلاستیک، بانک ها و موسسات اعتباری، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، فلزات اساسی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، سیمان، آهک و گچ، قند و شکر، مخابرات، محصولات فلزی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات چوبی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، منسوجات، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، فنی و مهندسی، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی و پیمانکاری صنعتی از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

نیما میرزایی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: بازار در هفته‌های اخیر به شدت از ضعف خریدار رنج می‌برد و در شرایطی که فروشندگان هم خسته و کم رمق شده اند بازار منتظر ورود اطمینان و نقدینگی جهت رشد و جبران جاماندگی دلاری و تورمی خود می‌باشد. در شرایطی که امکان ریزش‌های بیشتر برای قیمت‌ها و بازار رو به کاهش است، انتظار داریم که در هفته پیش رو تصویر موضوعات بسیار مهم و تاثیر گذار بر بازار، "برجام" و "بودجه" مقداری شفاف‌تر شود و چنانچه این اتفاق رخ بدهد برآیند معاملات رو به بالا خواهد بود.

وی افزود: همچنین با توجه به سقوط دسته جمعی و هیجانی قیمت‌ها، می‌توان انتظار داشت برگشت بازار نیز بصورت تقریبا یک دست باشد (بجز سهم‌های ضرر ده و یا over value).

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌های اخیر اخبار نگران کننده در خصوص نرخ خوراک و سوخت بالاخص در فولادی و پتروشیمی‌ها، موجی از نگرانی و فروش را در نماد‌های این گروه به راه انداخت که تا حدی هم در خصوص تاثیر منفی آن‌ها زیاده روی در تحلیل‌ها صورت گرفت. زیان ناشی از افزایش نرخ‌ها (در صورت تصویب توسط مجلس) با کاهش مالیات ۵ درصدی پیشنهادی دولت و افزایش فروش دلار از نرخ نیمایی به حوالی نرخ آزاد، بطور کامل خنثی می‌گردد بنابراین می‌توان انتظار داشت پس از فرونشست هیجان و خشم معامله گران، برگشت احتمالی بازار در سهام بنیادی و با کمترین P/E‌ها در آینده نزدیک رخ دهد.

میرزایی ادامه داد: منفی‌های روز‌های اخیر می‌تواند واکنش به تصمیمات بودجه‌ای بوده باشد و یا نشان دهنده نارضایتی سهامداران بزرگ بازار از دست درازی به سودسازی شرکت‌های بورسی به منظور چانه زنی شرکت‌های بزرگ در بودجه! اما چه تک باشد چه پاتک، انتظار می‌رود با تصویب این بودجه و اصلاحات جزئی احتمالی در یکی دو هفته آتی، بازار نیز شرایط صعودی به خود گرفته و از مسیر سردرگمی و ریزش خارج خواهد گردد. موضوع تصویب لایحه پیشنهادی دولت توسط مجلس یکی از پرچالش‌ترین مباحث بین قوه‌ای است که در وضعیت فعلی و همگرایی بالای دو قوه احتمالا روند بررسی و وتصویب لایجه کمتر از موارد مشابه پیش خواهد بود.

وی اظهار داشت: از نشانه‌های اساسی برگشت بازار، افزایش ارزش معاملات است که می‌بایست توسط معامله گران به صورت روزانه رصد شود. در صورتیکه ارزش معاملات برای روز‌های متوالی افزایشی شده و به بالای ۵ هزار میلیارد تومان برسد می‌توان یکی از مهمترین شرایط برگشت بازار را تایید نمود. بازار مثبت با سیگنال‌های حمایتی خرید حقوقی‌ها می‌تواند گام بعدی برای تایید روند باشد. روندی که در مرحله بعد با ورود نقدینگی حقیقی‌ها می‌تواند موجب امیدواری بیشتری به ثبات روند و تقویت سناریو صعودی باشد.

میرزایی در انتها گفت: برای هفته آتی روند کماکانی نوسانی، اما برای اولین بار در هفته‌های اخیر با برآیند نسبتا مثبت شاخص و بالاخص شاخص هم وزن را انتظار دارم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه بورس برجام لایحه بودجه آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه هفته ای شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۵۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۳ هزار و ۷۳۷ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۶۷۱ واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش ۳۷۲ واحدی داشت. 

روز دوشنبه در بورس شرکت داروسازی کوثر (دکوثر)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت آبسال (لابسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، شرکت پگاه فارس (غفارس) و شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر (پارتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نماد‌های سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، شگل (شرکت گلتاش) و سقاین (شرکت سیمان قائن) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت توکا ریل (توریل) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۹۹ میلیارد تومان رسید.

دیروز شاخص بورس برای دومین روز ریزش کرد و فاصله خود با محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را زیاد کرد. نماد‌های فولاد، فملی، کچاد و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. 

به علاوه، برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نماد‌های خودرو، خبنیان، تاصیکو، آریا، وپاسار، شستا، کماسه، پارسان، شتران، وبصادر و شبریز بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. برخی تحلیلگران تکنیکی نوسان کوتاه بازار را یک تعدیل کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند شاخص کل که در نزدیکی سقف کانال است برای بازگشت به محدوه بالاتر به یک نیروی محرک نیاز دارد. در مقابل برخی ناظران معتقدند سیاست‌های ارزی دولت و مداخلات آن در بازار‌ها ریسک بازار‌های متشکل را افزایش داده و فعالان اقتصادی را به سرمایه گذاری در بازار‌های غیرمتشکل و بازار‌هایی که خارج از کنترل دولت است سوق داده، از سوی دیگر همسو با موج مهاجرت به خارج از کشور برخی نیز سرمایه خود را از ایران خارج کرده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید در سیاست گذاری خود تجدید نظر کند و به راه‌حل‌های سیاسی برای برقراری ارتباط تجاری با جهان بیندیشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت