Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس هرمزگان - مهدی خسروی؛ یک ماه از زلزله مهیب عصر 23 آبان در منطقه فین هرمزگان که منجر به فوت یک نفر و مصدوم شدن حدود 100 نفر شد، می‌گذرد و بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی استاندار هرمزگان و بنیاد مسکن بیش از 3500 خانه مردم در این زلزله از 20 تا 90 درصد آسیب دید.

 

زلزله فین هرمزگان در حقیقت بی‌سابقه‌ترین نوع زمین‌لرزه در کشورمان بود به طوری که یک زلزله 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ریشتری ابتدا با مدت زمان طولانی بیش از 18 ثانیه هرمزگان را لرزاند و دیگری نیز به فاصله یک دقیقه از زلزله اول و با شدت 6.4 ریشتر و آنهم برای بیش از 15 ثانیه رخ داد.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که تا شعاع 500 کیلومتری کانون زمین لرزه نیز  احساس شد. مردم قطر، بحرین، امارات متحده عربی و عمان و حتی مردم کرمان و شیراز و بسیاری دیگر از شهرهای نیمه جنوبی کشور نیز این زلزله را احساس کردند.

به گفته مهدی مسعودی استاد زمین شناسی دانشگاه هرمزگان، عدم نزدیکی کانون زلزله به کلونی‌های مهم جمعیتی در استان، عمق زلزله و وقوع زلزله در روز از اصلی‌ترین دلایل نبود خسارت جانی در این زلزله اخیر بوده است.

 

در فاصله یک ماه از زلزله فین در گفت‌وگویی مشروح با رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان که از روز زلزله تا امروز به طور مستمر در این مناطق حضوری جهادی دارد، به ابعاد مختلف اقدامات صورت گرفته به منظور بازسازی مناطق زلزله‌زده پرداختیم که حاوی نکاتی جالب توجه است که می‌تواند به عنوان تجربه‌ای از بازسازی مناطق زلزله‌زده دیگر نقاط کشورمان در آینده نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

فارس: به عنوان اولین پرسش، عملیات آوار برداری از مناطق زلزله زده دقیقا چه زمانی آغاز شد؟ آیا هنوز آواربرداری در این مناطق ادامه دارد؟

مدرس: به فاصله سه روز از وقوع زمین لرزه ما کار آواربرداری را در روستاهای مختلف آغاز کردیم. بعد از یک هفته از زمین لرزه نیز کار بازسازی با جدیت شروع شد. با توجه به وضعیت پراکنده منطقه زلزله زده، اکنون نیز در برخی از مناطق همگام با آواربرداری‌های لکه‌ای در حال بازسازی هستیم.

فارس: آمارهای ضد و نقیضی از شمار منازل مسکونی آسیب دیده در منطقه وجود دارد. بالاخره آمار نهایی منازل آسیب دیده در منطقه به چه عددی رسید و بنیاد مسکن در حال ساخت چه تعداد واحد مسکونی برای مردم است؟

مدرس: 3100 واحد منزل مسکونی در اثر زلزله فین آسیب دیدند که نیاز به احداث دارند. این‌ها شامل خانه‌هایی که هم دچار آسیب شده‌اند و هم نیاز به احداث دوباره دارند. یعنی شرایط آنها به گونه‌ای است که باید کاملا تخریب شده و بجای آنها خانه‌ای جدید احداث شود. 2هزار واحد از این منازل در قالب طرح احداث واحدهای روستایی قرار می‌گیرند که مشمول 200 میلیون تومان وام 20 ساله خواهند شد. آن دسته از واحدهایی که آسیب قطعی دیده‌اند نیز 70 میلیون وام بلاعوض خواهند داشت و 150 میلیون تومان نیز تسهیلات 4 درصدی برایشان در نظر گرفته شده است اما همه ما منتظر هستیم تا دولت مصوبه نهایی خود را ابلاغ کند.

 

فارس: چگونه‌ است که در برخی روستاها مردم اعلام می‌کنند که کمتر از 10 خانوار بوده‌اند اما بعد از زلزله بیش از 30 خانه در این روستاها در حال ساخت است؟ مثلا در مورد گیشان تعداد منازل مردم قبل از زلزله شاید به 10 تا 12 خانوار نمی رسید اما بعد از زلزله گفته شده که در آن 38 منزل در حال احداث است؟

مدرس: ما در زلزله 4 دسته افراد آسیب دیده از زلزله داریم. اولین گروه در زمان زلزله در روستاهای آسیب دیده مستقر بودند و خانه‌هایشان آسیب دید. گروه دوم آن دسته از افرادی هستند  که خانه داشته و یا محیطی مسقف داشته‌اند و وسایل در آن بوده اما آخر هفته‌ها معمولا از آن استفاده می‌کردند. گروه سوم در مناطق زلزله‌زده خانه نداشته‌اند اما دیوار و محوطه محصور داشته‌اند و پی کنی داشته و گاه از آن استفاده می‌کرده‌اند. گروه چهارم نیز مدعی احداث خانه کارگری در مزارع کشاورزی هستند که در مجموع اینها 3106 واحد احداثی و 1600 واحد تعمیراتی است.

فارس: کار بازسازی با گذشت یک ماه از زلزله چطور پیش می رود؟

مدرس: ما به همت گروه‌های جهادی و دستگاه‌هایی که برای کمک به زلزله‌زدگان پای کار آمده‌اند، بحمدالله تاکنون توانسته‌ایم 70 واحد مسکونی را به اسکلت برسانیم. 180 واحد اکنون فنداسیون ریزی شده، 500 واحد را پی کنی کرده‌ایم و 845 منزل نیز تاکنون نقشه آنها در نقطه مناسبی پیاده‌سازی شده تا کار در آنها را شروع کنیم.

 

فارس: در فین خبر رسیده که بدنبال الحاق محدوده جدیدی به شهر برای احداث منازل جدیدی برای مردمی که در زلزله آسیب دیدند، هستید؟

مدرس: بله. در فین و سرزه و دیگر کلونی‌های جمعیتی در منطقه فین تصمیم گرفتیم که جانمایی‌های جدیدی انجام دهیم. در فین یک جانمایی 700 واحدی را در دست انجام داریم که زمین را تحویل بنیاد مسکن دهیم تا واجدین شرایط آسیب دیده به این منطقه منتقل شوند. در فین مردم آسیب دیده متقاضی این هستند که ماالتفاوت واحدهای 60 متری مدنظر بنیاد مسکن تا واحدهای 100 یا 110 متری را خودشان پرداخت کنند و در مکان جدید ساخت خانه برای آنها انجام شود.

فارس: با این شرایط آیا فین از وضعیت باغشهر خارج نمی شود؟

مدرس: یکی از پیش شرط‌های ما برای تحویل زمین جدید آن است که 3 اصله نخل در آن کاشته شود. به این شکل دامنه باغشهر فین نیز توسعه می‌یابد و افرادی که در محوطه پیرامونی منازل خود دارای نخل بودند، 3 نخل را منتقل می‌کنند که در این زمینه نیز تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم.

فارس: در فرآیند بازسازی و خدمت رسانی به مردم در این یک ماه کدام دستگاه‌ها پای کار بودند و حمایت بیشتری داشتند؟

مدرس: شرکت زیرساخت فاضلاب بندرعباس از همان روزهای اول تاکنون با جدیت پای کار حاضر است و هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ کمک به بازسازی، نقش فعالانه‌ای داشته است. سیمان هرمزگان در تأمین سیمان، گوربند راه بندر یکی از پیمانکاران توانمند راه در استان در حوزه میکسر و بتن آماده، اداره کل صمت در تأمین جرثقیل، شرکت نفت ستاره در تأمین هزینه ساخت چند واحد، شرکت نفت بندرعباس، شرکت شهرک‌های صنعتی، بنیاد مسکن و ... حضوری منسجم داشته‌اند. بار اصلی ساخت و ساز نیز بر عهده بنیاد مسکن است و ستاد اجرایی فرمان امام نیز در زمینه بسترسازی برای زندگی مردم نقش فعالانه‌ای داشته است.

 

فارس: در یکی از مناطق از سازه‌های اس ال اف برای بازسازی منازل مردم استفاده کرده‌اید؟ این تجربه قابل تسری به دیگر نقاط هم هست؟

مدرس: بله. ما در سرزه و به طور آزمایشی از سازه‌های سبک اس ال اف برای بازسازی خانه مردم استفاده کردیم و در عرض 12 روز یک خانه 75 متری را به مرحله نهایی رسانده‌ایم و به نظر می رسد بتوانیم ظرف 18 روز نیز آن را تحویل دهیم. سرعت ساخت با این شکل بسیار سریع و هزینه آن نیز متناسب است.

فارس: در فرآیند بازسازی به مشاوره‌های زمین‌شناسی هم توجه داشتید؟

مدرس: بله. آن دسته از نقاطی که از سوی متخصصان زمین‌شناسی توصیه به عدم ساخت و ساز وجود داشت را با دقت در بازسازی لحاظ کردیم. همچنین با اساتید دانشگاه هرمزگان در این زمینه همکاری کردیم و چندین نوبت نیز بازدیدهای منطقه‌ای از کانون زلزله و وضعیت فعالیت گسل‌ها داشته‌ایم تا ساخت و سازهای جدید در لبه گسل‌ها انجام نشود.

 

فارس: در مجموع وضعیت بازسازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به وعده شب عید برای بازسازی منازل مردم خواهید رسید؟

مدرس: تمام تلاش بنده و همکارانم و تأکید آقای استاندار و مسؤولان عالی کشور بر این است که بتوانیم با همه امکاناتی که در اختیار داریم، منازل مردم را به سرعت بازسازی کرده و مشکل آنها را رفع کنیم و بنده به طور مستمر در این منطقه زلزله زده حضور دارم و تمامی فرآیندها را با دقت دنبال می‌کنم و امیدوارم تا مصوبه دولت نیز به کمک ما بیاید و بتوانیم کار ساخت و ساز را شتاب بیشتری داده و مردم را برای سال جدید در منازل خودشان ببینیم.

انتهای پیام/ 88055

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رضا مدرس بازسازی مناطق زلزله زده هرمزگان بندرعباس سرزه رضوان روستای گیشان استانداری هرمزگان خبرگزاری فارس مناطق زلزله زده منازل مردم بنیاد مسکن زمین لرزه داشته اند زلزله فین آسیب دیده یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال

معاون وزیر راه‌وشهرسازی از تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن در دست ساخت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ارسلان مالکی، شب گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 2میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف طرح ملی مسکن در دست ساخت است.

او با بیان اینکه 45هزار هکتار زمین برای اجرای طرح ملی مسکن به محدودۀ شهرها الحاق شده‌است، اضافه کرد: ساخت 57شهرک برای اجرای این طرح در کشور مصوب شده‌است.

مقاوم‌سازی 115هزار واحد مسکونی روستایی در لرستان

معاون وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد: مراحل تصویب ایجاد بخشی از شهرک‌ها برای اجرای طرح ملی مسکن به پایان رسیده‌ و واحدهای مسکونی در این شهرک‌ها ساخته شده‌است.

مالکی با بیان اینکه اجرای طرح ملی مسکن در لرستان به‌دلیل مشکل تأمین زمین دشوار شده‌است، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی این عقب‌ماندگی را باید با هم‌افزایی جبران کنند.

او با اشاره به تأمین 300 هکتار زمین در لرستان بیان کرد: اگر مشکل تأمین زمین در این استان رفع شود شاهد سرعت در اجرای طرح ملی مسکن خواهیم بود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم که واحدهای مسکونی با پیشرفیت فیزیکی 70درصد را تا پایان سال 1403 تحویل متقاضیان دهیم.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • ساخت و بهسازی ۱۴۵ واحد مسکن مددجویی در بندرعباس
  • احداث ۱۰۵۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند آماده تحویل
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند/ آورده ۷۰۰ میلیونی متقاضیان
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد