Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در این میزگرد که از طریق فضای مجازی برگزار شد، اصغر محسن زاده کرمانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، قباد نوری مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان، حسین اکبری معاون محیط طبیعی  و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، بابک ابراهیمی معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان و عباس کاظمی رییس مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوولان با مروری بر چالش ها، اقدامات و راهکارهای مدیریت آب، چشم انداز استان از این منظر را نیز بررسی کردند.

به گفته آنها،حل چالش های کم آبی در استان اصفهان و احیای زاینده رود نیازمند مدیریت منسجم و یکپارچه این حوضه آبریز است.

گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا، قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، زاینده رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتربه عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران در دهه‌های اخیر به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌دست با خشکی مواجه شده است .

نبود اقدام موثر برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود درکنار تشدید خشکسالی، دامنه این معضل را به پیامدهای زیست محیطی، فرونشست زمین و بحران های اجتماعی گسترده تر کرده است.

سال ها خشک بودن این رودخانه، محروم شدن کشاورزان از حقابه، پرداخت نکردن کامل حق نکاشت، اجرایی نشدن مصوبات (شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده رود و شورای تامین استان) وتحقق نیافتن وعده ها سرانجام تحمل کشاورزان را  به نقطه جوش رساند و باعث شکل گیری بی اعتمادی در جامعه کشاورزان شد.

۱۸ آبان امسال بود که کشاورزان شرق اصفهان با چادر زدن در بسترخشک رودخانه در جوار پل خواجو در اقدامی متفاوت و با هدف انعکاس رنج های خود، حقابه را مطالبه کردند.

در هفته بعد روز جمعه ۲۸ آبان؛ همزمان با سفر وزیر نیرو به اصفهان، اقشار مختلف مردم نیز به آنها پیوستند و احیای زنده رود بی جان را در تجمع آرام و بی حاشیه فریاد زدند که از سَرگیری طرح‌های نیمه‌تمام انتقال آب، بازنگری در تخصیص آب، واگذاری مدیریت آب به استان‌ها، پرداخت حقابه ها طبق قوانین جاری کشور و اهتمام به اجرای عدالت در بخش آب، رهاورد سفر اخیر وزیر نیرو به اصفهان بود.

همچنین بدنبال نامه حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور، دستور تشکیل کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود ابلاغ شد و رییس جمهور به رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای مطالعات علمی در زمینه احیای زاینده‌رود ماموریت داد.

معاون اول رییس‌جمهوری نیز بدنبال حضور گسترده مردم و کشاورزان در جوار پل خواجوی اصفهان در دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شد.

این مطالبه گری آرام چندی پیش، پنجم آذر با آنکه کشاورزان پایان تحصن ۱۷ روزه خود را بطور رسمی اعلام کرده بودند بدنبال فراخوان ضد انقلاب به التهاب کشیده شد که سرانجام با ورود نیروهای امنیتی، آرامش به فضای اصفهان بازگشت.

پس از آن، انبوه تحلیل ها و مطالبه گری ها درباره زاینده رود بطور همزمان در اصفهان و استان های مجاور در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد و می شود.

اکنون احیای زاینده رود مانند سال های پیش، در صدر مهمترین مطالبات مردم اصفهان بلکه همه مردمی است که دراین حوضه آبریز زندگی می کنند.

خشکی زاینده رود، حیات تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان را نیز تحت شعاع قرارداده، بطوریکه این بهشت فرح‌بخش که زمانی مکانی برای زمستان گذرانی و زادآوری پرندگان مهاجر و سایر جانوران بود اکنون در حال تبدیل شدن به کانون گرد و غبار و ریزگردهای سمی است .

خشکسالی بی‌سابقه در استان اصفهان و چالش در تامین آب حتی در بخش آشامیدنی و بهداشت، نیاز به واکاوی و تبیین راهکارها برای عبور از این بحران را دو چندان کرده است.

اکنون ۷۹ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی و تنها ۲۱ درصد از آن واجد شرایط نُرمال تا ترسالی است.

کمبود بارش‌ها در مناطق سرشاخه‌های زاینده‌رود نیز به‌طور محسوس احساس می‌شود و کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در این مناطق سبب کمبود منابع آبی سطحی و زیرسطحی شده است.

بر اساس آمار و ارقام و تحلیل‌ها شدت خشکسالی فعلی در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و ۸۰ درصد مناطق استان اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است.

ذخیره سدهای مخزنی استان اصفهان از جمله زاینده‌رود، خمیران و کوچری حدود ۵۳ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی زاینده رود فرونشست کشاورزی خشکسالی اصفهان تالاب گاو خونی وزارت نیرو پروندهٔ خبری کلاف سردرگم آلودگی هوای کلانشهر اصفهان خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی اصفهان سایه رعب آور فرونشست بر دشت‌های اصفهان بحران خشکسالی در ایران انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری بهره برداری از مرحله نخست طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی سامانه‌های آبیاری نوین و عبور از بحران خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی زاینده رود فرونشست کشاورزی خشکسالی اصفهان تالاب گاو خونی وزارت نیرو احیای زاینده رود استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن ۲۹ نفر به کادر دادگستری فلاورجان

رییس کل دادگستری اصفهان در بازدید از حوزه قضایی شهرستان فلاورجان گفت:: تقویت این مجموعه قضایی تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد داشت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری افزود: در بازدید سال گذشته از دادگستری فلاورجان با توجه به اهمیت این حوزه قضایی و تعداد پرونده‌های وارد شده و موجود در این محل، تصمیماتی برای تقویت نیروی انسانی این حوزه قضایی گرفته شد.

رییس کل دادگستری اصفهان گفت:: در بازدید‌های گذشته روند ارائه خدمت به مراجعان در هر بخش دادگستری این شهرستان بطور دقیق بررسی و تصمیماتی برای رفع مشکلات این حوزه قضایی اخذ شد.

او  آمار صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف فلاورجان را ۲۷ درصد عنوان کرد و گفت: این آمار با توجه به فرهنگ مهرورزی و نوعدوستی مردم این منطقه، رضایت‌بخش نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری افزود: هدف دستگاه قضایی در این بخش، رساندن این آمار به میانگین ۳۵ درصدی استان و ۴۳ درصدی کشور تا پایان سال است و این امر با برنامه‌ریزی و تقویت اعضای شورا‌های حل اختلاف از لحاظ علمی ممکن خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • اضافه شدن ۲۹ نفر به کادر دادگستری فلاورجان