Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|رحیمه شاکر: با حرکت عقربه‌های ساعت به سمت ۴ بعد ازظهر بر تعداد قدم‌هایی که به دنبال امید آمده‌اند، افزوده می‌شود و با چرخش عقربه‌های ساعت، شلوغی و ترافیک انسانی و ماشینی کوچه شمس و طوی شهر اردبیل بیشتر می‌شود.

سرچشمه؛ میدان معروف شهر به واسطه حلقه امیدی که برگردنش انداخته‌اند بر سر زبان‌ها افتاده و تبدیل به یکی از پرتجمع‌ترین مناطق شهر مخصوصا در حوالی غروب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اما حکایت حلقه امید چیست؟

وقتی سخن از امید در زندگی به میان می‌آید شاید مصداق‌های بسیاری در ذهن هر یک از ما تداعی شود، آب برای تشنه، غذا برای گرسنه و سلامتی برای بیمار!

سلامتی، این گنج گران‌بها که ارزش و اهمیت آن شاید پس از یک دوره نقاهت و بیماری برای هر یک از ما مشخص شده باشد و اما نقش پزشکان در خلق این امید در زندگی همه ما قطعا اتفاق افتاده و به‌واسطه حضور دست‌هایی معجزه‌گر شاید انسان‌های بسیاری جان دوباره گرفته‌اند و سرچشمه دوباره حیات شده‌اند و این قصه گره خورده در تن اردبیل!

میدانی به‌نام سرچشمه که به‌واسطه حضور پزشکان در گرداگرد آن، از این میدان به حلقه امید تعبیر می‌شود.

اما توسعه و گسترش شهر با شدت گرفتن ترافیک منطقه و نبود امکان تعریض برای خیابان‌های کم عرض این قسمت از شهر و تجمع مطب‌های بیشتر پزشکان در این نقطه به یک مشکل اساسی در شهر تبدیل شده و حلقه امید گویا این روزها بر گردن میدان سرچشمه تنگی می‌کند و نفس‌های این میدان قدیمی را به شماره انداخته است.

تناقض در صدای تقریبا بلند غرغر جوانی با عصای زیر بغل و پایی که از زیر زانو گچ گرفته شده با سخنان پر امید زن جوانی که گویا همسرش است و از آمدن روزهای خوب نوید می‌دهد و در حال عبور از کوچه شمس به طرف میدان سرچشمه بودند به نظر مخاطب خوبی برای گرفتن سراغ حال این روزهای این نقطه از شهر بود.

دعوت از محمد و نازنین، زن و شوهر جوانی که به‌واسطه سقوط محمد از طبقه اول ساختمانی گذرشان به بیمارستان و مطب دکترها افتاده بود برای هم‌صحبتی و شنیدن حرف‌هایشان خالی از لطف نبود.

حرف‌های محمد به محض نشستن روی صندلی بتنی کوچه شمس و پس از یک آه بلند شروع می‌شود و از اتفاقی که در هنگام کار بر سر یک ساختمان نیمه کاره برایش رخ داده و منجر به شکستن پایش شده می‌گوید که با پیش دستی نازنین در کنجکاوی از اینکه اصلا موضوع مصاحبه چیست و چه نتیجه‌ای دارد و آیا گوشی به این حرف‌ها بدهکار است یا نه؟ حرف‌های محمد قطع و فرصتی می‌دهد تا در خصوص مزایا و معایب تجمع مطب دکترها در میدان سرچشمه بپرسم.

زن جوان که انگار داغ دلش تازه شده باشد، سراسیمه شروع می‌کند و از وضعیت نامناسب ترافیک میدان سرچشمه و حوالی این میدان می‌گوید که از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین مناطق شهر اردبیل است و نزدیکی این میدان به بازار اصلی شهر و چهارراه امام را اصلی‌ترین عامل ترافیک این منطقه عنوان می‌کند.

محمد در ادامه صحبت‌های همسرش با حالتی ناراحت و کمی عصبانیت که نشان از خستگی راهی دارد که طی کرده است، می‌گوید: ماشین‌های تک سرنشین بلای جان شهر شده و در اواخر روز خیابان‌ها مخصوصا معابر اصلی مملو از خودروهای تک سرنشین می‌شود و خود آنان مجبور شده بودند با آن پای شکسته مصافتی طولانی را برای رسیدن به مطب دکتر طی کنند.

مرد جوان که انگار تلنگری خورده باشد می‌گوید: اما میدان سرچشمه اصلی‌ترین مرکز حضور مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها و ... است و مراجعات بیشتر شهروندان به پزشکان صرفا مختص این منطقه شناخته شده و سرچشمه با حضور دکترها رنگ گرفته است.

در ادامه همسر مرد جوان با انتقاد از اینکه اغلب پزشکان متخصص و فوق تخصص در این منطقه ساکن هستند ادامه می‌دهد: مراکزی از جمله ساختمان پزشکان اردبیل (که به تعبیر وی آن سر شهر واقع شده ) کمتر مورد توجه شهروندان است و سال‌ها زمان خواهد برد تا این مراکز مثل میدان سرچشمه رونق بگیرند.

وی در پاسخ علت این عقیده می‌گوید: سختی مسیر دستیابی به مراکز از جمله ساختمان پزشکان که در مجاورت بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل قرار دارد و کمتر وسیله نقلیه عمومی پیدا می‌شود که قبول کند این مسیر را با نرخ‌های مصوب طی کند یکی از اصلی‌ترین مشکلات در عدم مراجعه بیماران به آن مراکز است.

شهروند اردبیلی ادامه می‌دهد: تا زمانی‌که رفت و آمد  و دستیابی راحت و آسان به این مراکز رفع نشود، بیماران به استثنای موارد خاص، تمایل چندانی برای مراجعه به این مراکز نخواهند داشت و ...نگاه مرد جوان به صفحه موبایل و زمان که با شتاب در حال عبور بود حرف‌های زن را قطع می‌کند و نگرانی از دیر رسیدن به مطب پزشک پایان این حرف‌ها و این دقایق می‌شود.

 

در آن‌سوی میدان با صدای نزدیک شدن آژیر ماشین راهنمایی و رانندگی، تاکسی‌هایی که پارک کرده بودند با عجله حرکت می‌کنند و دور میدان می‌چرخند تا ماشین پلیس عبور کرده و از میدان دور شود. یکی دیگر از صحنه‌های جالب این میدان خوش نقش است که  شنیدن حرف‌های رانندگان این تاکسی‌ها نیز می‌تواند خواندنی باشد.

با دور شدن ماشین راهنمایی و رانندگی، تاکسی رنگ و رو رفته‌ای که دور میدان در حال چرخیدن بود به سر نقطه اول برمی‌گردد و پارک می‌کند.

به سراغ راننده تاکسی می‌روم به خیال اینکه مسافری دربست به تورش خورده از سمت و سوی مقصدی که می‌خواهم بروم می‌پرسد. با شنیدن اینکه خبرنگار هستم و دنبال علت این چرخیدن‌های دور میدان، ابروهایش در هم کشیده می‌شود.

با لحنی که انگار شاکی شده است می‌گوید: دخل و خرج باهم نمی‌خواند و تعداد زیاد تاکسی‌های درون شهری از یک سو و نبود مسافر از سوی دیگر سبب رونق گرفتن حضور تاکسی‌ها در این میدان می‌شود، چون این مکان تنها جایی است که مسافر دربستی زیاد پیدا می‌شود.

وقتی از میزان تاثیر پارک کردن در کنار میدان و چرخیدن‌های مکرر بر ایجاد ترافیک می‌پرسم در جواب با اکراه ادامه می‌دهد: تنها این رفتار آنها نیست که باعث ترافیک می‌شود، سد معبر مغازه‌ها و وجود پاساژهای متعدد در حوالی این میدان و عدم رعایت عابران پیاده و تفکر اغلب شهروندان که معتقدند بیشتر پزشکان حاذق و معتبر صرفا در سرچشمه حضور دارند را از دیگر عوامل ایجاد ازدحام عنوان می‌کند.

در این میان نگاه از زاویه دید نقش اول ماجرا یعنی پزشکان هم می‌توانست گوشه‌های دیگری از این ماجرا را روشن کند.

 

به مطب  یکی از پزشکان که برای خود نام و اعتباری در میان شهروندان دارد رفته و متعجب از حضور بیش از ۵۰ نفر که منتظر ویزیت هستند از منشی دکتر برای طرح چند سوال از این پزشک دقایقی هر چند کوتاه می‌خواهم که با اشاره به بیمارانی که منتظرند، درخواست مصاحبه را با جوابی منطقی رد می‌کند.

وضعیت مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه‌ها در تعداد بالای مراجعین نیز دست کمی از مطب‌ها ندارد، مسؤول یکی از آزمایشگاه‌ها که راضی به پاسخگویی به سوالاتم شده است در جواب علت عدم تمایل مسئولین آزمایشگاه‌ها و اغلب پزشکان به تغییر مکان و استقرار در مکان دیگری از جمله ساختمان پزشکان می‌گوید: بسیاری از مطب‌ها و ساختمان‌های ارائه خدمات پزشکی در مالکیت شخصی پزشکان است و این اصلی‌ترین علت تجمع پزشکان در این محدوده است.

وی ادامه می‌دهد: از سویی دیگر قدمت این منطقه در استقرار اولین پزشکان و دیدگاه مثبت و اعجاز آلود شهروندان به پزشکان محدوده میدان سرچشمه که گاها با ایراداتی نیز می‌تواند همراه باشد، در رابطه با مخالفت پزشکان در نقل و انتقال مطب‌هایشان به نقطه‌ای دیگر از شهر بی تاثیر نیست.

این مسؤول آزمایشگاه که علاقه‌ای به درج نامش در مصاحبه نداشت ادامه داد: وقتی تجهیزات و زیرساخت‌ها هنوز ناقص  هستند، نمی‌توان انتظار داشت که طرح انتقال مراکز درمانی و انتقال مطب‌ها به نقطه‌ای دیگر از شهر موفق شود، وقتی هنوز تبلیغات محیطی کافی در رابطه با ساختمان پزشکان انجام نشده و طرح‌های حمایتی ویژه از پزشکانی که در این محل مستقر می‌شوند انجام نمی‌شود کمتر کسی حاضر خواهد شد هسته مرکزی شهر را فراموش و به گوشه‌ای دور افتاده که حتی امکانات رفت و آمد آسان هم برای بیماران وجود ندارد نقل مکان کند.

محمدنژاد، مسؤول سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل درون شهری اردبیل، تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط با طرح انتقال مراکز درمانی و مطب‌ها را تنها راهکار به ثمر نشستن این موضوع می‌داند و امیدوار است مطب‌های قدیمی کوچه‌های حوالی میدان سرچشمه با عزم و اراده جمعی جایش را به مکانی در خور شان مردم اردبیل بدهد.

محمد نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: راه اندازی تاکسی خطی در مسیر ساختمان پزشکان مستلزم مطالعات کارشناسی برای تعیین فضا و تصویب از سوی شورای ترافیک است و سازمان تاکسیرانی به تنهایی نمی‌تواند در این رابطه تصمیم گیرنده باشد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان پزشکان با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است و دوسوم این مجموعه تقریبا خالی به نظر می‌رسد، نمی توان رانندگان تاکسی که برای امرار و معاش در پی کسب درآمد هستند را به ارائه خدمت صرفا در این مسیر موظف کرد.

محمدنژاد ادامه داد: انتقال مراکز درمانی و مطب‌ها یک مشارکت جمعی را می‌طلبد و تمام دستگاه‌های مرتبط با این موضوع نیز موظف به همکاری و رفع کم و کاستی‌ها و نواقص هستند و سازمان تاکسیرانی نیز بر حسب وظیفه خود در راستای اجرای این تصمیم و محقق شدن این هدف در حدود وظایف و اختیارات این سازمان با تمام توان آماده حمایت و همکاری است.

 

غریبانی، معاون فنی و مسؤول روابط عمومی سازمان نظام پزشکی استان اردبیل در این‌باره به خبرنگار ما گفت: نیازسنجی و توجه به قوانین و مقررات در اجرای یک طرح ضرورت دارد و مشارکت و نظرخواهی از اصناف نیز در عملیاتی شدن پروژه و طرح می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سابقه اسکان اطبا و پزشکان در محدوده میدان سرچشمه به بیش از نیم قرن برمی‌گردد و مراجعه بیماران به منطقه تبدیل به یک عرف در جامعه شده افزود: ترافیک بالای این منطقه صرفا به خاطر تجمع و حضور پزشکان نبوده و عوامل دیگری از جمله تعدد پاساژها و پارکینگ‌ها و وجود سازمان‌ها و ادارات دولتی در این منطقه بر ازدحام جمعیت در میدان سرچشمه اثرگذار است.

غریبانی ادامه داد: نگاه ریشه‌ای و ارائه راهکارهای اساسی به مسائل و مشکلات می‌تواند اهداف را محقق کند و موضوع انتقال مراکز درمانی و مطب‌ها از ۱۵ سال پیش مطرح شده در حالی که پس از گذشت این سال‌ها کمترین خدمات شهری از جمله وجود یک اتوبوس و خط واحد در این محدوده برای استفاده بیماران و مراجعین وجود ندارد. با این حال سازمان نظام پزشکی تلاش کرده تا پزشکان که به‌دنبال راه اندازی مطب هستند را متقاعد کند از هسته مرکزی شهر فاصله گرفته و مکان‌های دیگری از جمله ساختمان پزشکان را در نظر بگیرند.

وی با انتقاد از عدم مشوق‌ها و طرح‌های حمایتی از پزشکان برای انتقال مطب‌ها به ساختمان پزشکان اظهار کرد: علاوه بر نبود حمایت، افزایش قیمت‌های سرسام‌آور مطب در ساختمان پزشکان به متری بالای ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان نظر هیچ پزشکی را برای استقرار در این ساختمان جلب نمی‌کند، در صورتی اعطای تسهیلات ویژه می‌توانست انگیزه و رغبت بیشتری را برای نقل مکان پزشکان ایجاد کند.

وی ادامه داد: بر حسب قوانین کشور، مطب پزشکان مکان تجاری تلقی نمی‌شود و اطبا و پزشکان می‌توانند در هر نقطه از شهر مستقر شوند و برای احداث مطب در نقاط مختلف شهر هیچ محدودیتی وجود ندارد. با این وجود سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کند صدور پروانه‌های پزشکی که در سال‌های اخیر با سیرنزولی همراه است را به استقرار مطب‌ها به مکان‌های کم ازدحام راهنمایی کند اما به جرات می‌توان گفت: تاثیر طرح‌های حمایتی و ارائه خدمات مناسب شهری و احداث پارکینگ در محدوده ساختمان پزشکان و افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل آسان به مراتب نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، آنچه از گفته‌های مردم و مسؤولان مرتبط با طرح انتقال مراکز درمانی و مطب‌ها از هسته مرکزی شهر پیداست، رفع این مساله حلقه گمشده‌ای به نام تعامل نیاز دارد.

آگاهی به مشکل و اذعان به وجود آن می‌تواند پله و گام اول در رفع آن مسئله باشد اما ماندن در پله اول و عدم برداشتن گامی موثر در این‌خصوص، ۱۵ سال است که ادامه دارد، بررسی زیرساخت‌های لازم اعم از حمل‌و‌نقل و طرح‌های حمایتی در کنار تلاش نظام پزشکی برای متقاعد کردن پزشکان و استقرار آنان از مناطقی که بیشتر منافع شهری را در پی دارد تا منفعت فردی، می‌تواند راهگشای این مسأله باشد.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: پزشکان مراکز درمانی مطب سرچشمه اردبیل ترافیک هسته مرکزی شهر طرح های حمایتی انتقال مطب ها میدان سرچشمه آزمایشگاه ها ادامه می دهد نظام پزشکی حلقه امید اصلی ترین تاکسی ها حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: نشست مدیران شرکت مخابرات و مدیران شرکت گاز ایران در مخابرات منطقه خوزستان با حضور مهندس امامی مدیر کل فروش تجاری شرکت مخابرات ایران، مهندس جنگجو مدیرکل طراحی شرکت ارتباطات سیار، فلاح زاده مدیر مخابرات منطقه خوزستان، معاونین و مدیران حوزه‌های شبکه ارتباطات سیار و تجاری و امور مشتریان مخابرات منطقه خوزستان و جمعی از مدیران واحدهای مختلف شرکت ملی انتقال گاز ایران در محل سالن ویدئو کنفرانس شهید قاسم سلیمانی مخابرات خوزستان با هدف گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مشترک و ارتقای سطح خدمات از حالت عادی به سرویس زیرساختی و حیاتی برگزار شد و درخصوص افزایش همکاری و ایجاد بستر امن و پایدار و تأمین و پشتیبانی نیازهای ارتباطات مخابراتی با استفاده از زیرساخت‌های پایدار مخابرات شبکه فیبر نوری و بهره‌مندی از خدمات نوین ارتباطی و همچنین توسعه پوشش شبکه های ارتباطی با توجه به ضرورت تأمین نیازمندی‌های حیاتی انتقال گاز در حوزه تکنولوژی‌های نسل جدید در واحدهای مختلف شرکت انتقال گاز ایران در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد به بحث و گفت وگو پرداختند.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان در این نشست بر هرگونه همکاری و تعامل دوجانبه جهت تأمین نیازهای ارتباطی واحدهای شرکت انتقال گاز مستقر در استان خوزستان اعلام آمادگی کرد

در این جلسه، در خصوص ارائه امکانات و پوشش ارتباطی از طریق سرویس تانوما به مجتمع مسکونی شرکت گاز در شهرهای میانکوه امیدیه و اهواز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

در ادامه این نشست حاضرین به بیان دغدغه‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌های مربوطه و ارائه راهکارها و پیشنهادات برای رفع موانع و افزایش همکاری و تعامل فی مابین پرداختند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901150

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • نیروی انتظامی آماده تعامل بیشتر با مدیریت شهری است
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم