Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نهادهای مختلفی از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به دنبال اجرای سیاست‌های حمایتی از کارگران و کارفرمایان هستند.

در همین راستا معاونت امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رایزنی و پیگیری مراحل تصویب طرح‌ها و لوایحی از جمله تصویب لایحه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار را عملیاتی کرده است و این مهم یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از حوزه کارگر و کارفرما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت- اصل ۸۵،  اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار، لایحه چگونگی کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تصویب لایحه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ و پروتکل ۲۰۰۲ مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ از جمله مهمترین اقدامات در این عرصه به شمار می‌رود. 

بر همین اساس، رئیس هیات امنا خانه صنعتکاران ایران نیز پیشنهاد اجرای سیاست برقراری امنیت کار و حفظ و حراست از آن را داد تا از این طریق شاهد ایجاد امنیت برای کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار خواهیم باشیم و کار نیز از بین نرود.

«سید محمد موسوی» در جمع صنعتکاران و پیشکسوتان صنعتی گفت: در حال حاضر ما به دنبال برقراری امنیت کارفرما و سرمایه‌گذار و از طرفی امنیت برای کارگران و کارمندان هستیم، اما وقتی حقوق کارگر دیر می‌شود یا به هر دلیلی پرداخت نمی‌شود با حضور در مراجع قضایی برای پیگیری و کسب آن، امنیت کارفرما به خطر می‌افتد.

وی تصریح‌کرد: در کشورهای مختلف به دلیل تضمین اجرای کار در فعالیت‌های صنعتی، معدنی و خدماتی جاری، دولت و کارفرمایان با یکدیگر در مقابل کارگر و کارمند قرار دارند.

موسوی ادامه‌داد: به عنوان مثال کارفرما برای اجرای یک کار نیازمند تعدادی کارگر با تخصص‌های گوناگون است و به مجاری لازم اعم از وزارت کار یا وزارت صنعت و غیره اعلام و آن سازمان مطبوع نسبت به تامین خواسته کارفرما اقدام می‌کند، هر ماه حقوق این کارگران و کارمندان براساس تفاهم انجام شده با بانک عامل مربوط از سوی آن سازمان دولتی پرداخت می‌شود و البته قبل از پایان هر ماه، کارفرمایان نیز نسبت به واریز وجه حقوق به بانک عامل اقدام کرده‌اند.

رئیس هیات امنا خانه صنعتکاران ایران با اشاره به نقش دولت در این عرصه، گفت: برخی اوقات در مسیر کار مشاهده می‌شود یک کارفرما یک ماه یا دو ماه قادر به پرداخت حقوق نمی‌شود، در اینجا با توجه به تعهدات لازم کارفرمایی که پیش‌تر از سوی سازمان مطبوع دولتی اخذ شده و با توجه به امکانات موجود در دست دولت، دولت‌ها می‌توانند حقی که بر گردن کارفرماست را پرداخت کنند و سپس آن را از کارفرمای مورد نظر در بازه زمانی مشخص و با سود منصفانه اخذ کند. 

وی با تاکید بر اینکه در این روش به دلیل حفظ امنیت کار، سیاست‌های ارزشمند اقتصادی دولت نیز درست‌تر اجرا می‌شود، اضافه‌کرد: بسیاری از سکته‌هایی که امروز در سیستم کارفرمایی و کارگری موجود است با اقدامات مذکور برطرف می‌شود.

موسوی تاکیدکرد: ما نباید کارفرما را کارمند خودمان بدانیم و به او دستور دهیم، زیرا در این صورت از کار بیزار می‌شود و سایر افرادی که به دنبال کارآفرینی هستند را به دلیل اینکه خودش آسیب دیده است از اشتغال‌زایی و ایجاد کار نهی می‌کند.

وی، همکاری دوطرفه دولت با کارفرمایان را منجر به ایجاد حس اعتماد عمومی برای مردم نیز دانست که دولت پشتوانه واقعی بخش خصوصی است و فعالیت در این بخش حال و آینده آنان را نیز به مانند حضور در بخش دولتی تضمین می‌کند.

رئیس هیات امنا خانه صنعتکاران ایران بیان‌کرد: با توجه به اینکه با اجرای سیاست مذکور به طور جدی از نهادهای حاکمیتی کشور حمایت می‌شود و نه تنها برای دولت هزینه ندارد، بلکه شاهد کسب درآمد نیز خواهیم بود.

وی بیان‌داشت: ایجاد امنیت کار در کشور با فراهم کردن امنیت کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار حاصل می‌شود و مهمتر از آن امنیت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

موسوی از ارائه این پیشنهاد به دولت، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر ارکان تصمیم‌گیر کشور خبر داد تا با پیاده‌سازی و اجرای آن شاهد فراهم شدن اشتغال پویا در کشور باشیم.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال زایی دولت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سرمایه گذاری دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال زایی مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال زایی دولت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سرمایه گذاری دولت سیزدهم لایحه مقاوله نامه امنیت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی عصر شنبه در همایش گرامیداشت روز کار و کارگر در جمع کارگران و کارگزاران مجتمع دخانیات گیلان در رشت اظهار کرد: تکریم از کارگران و جامعه کارگری و بهبود پرداخت دستمزد و مزایا موجب شور و نشاط می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر داد و بیان کرد: بالا رفتن ضریب امنیت شغلی در گیلان کاهش نرخ بیکاری را توأم شده است.

آقاجانی با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضای کار در گیلان به تعادل نسبی رسیده است، گفت: امنیت شغلی برای کارگران گیلانی نسبت به گذشته تضمین شده است.

وی با بیان اینکه پرورش نیروی ماهر در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: امروزه احساس اینکه پشت درب کارخانه‌ها نیروی کار ماهر و آماده وجود دارد، دور از منطق است.

ارتباط مستقیم توسعه کشور با جامعه کارگری

«محمدرضا احمدی سنگری» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک روز کارگر، اظهار کرد: کارگران همچون حافظان امنیت و سلامت و دیگر گروه‌ها در شبانه‌روز برای ارتقای کشور زحمت می کشند.

به گفته وی جامعه کارگری در پایداری امنیت اقتصادی کشور، رشد، توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور سهیم هستند.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اثر مستقیم حال خوب کارگر با حال خوب جامعه، بیان کرد: اگر حال کارگر و اقتصاد خوب باشد جامعه در مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد.

کد خبر 6090374

دیگر خبرها

  • برقراری و تامین امنیت ورزشگاه‌ها با استفاده از دوربین‌های هوشمند پلیس
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • ادامه هتل«صخره‌ای»معطل راه دسترسی/استاندار:سرمایه‌گذار حمایت شود