Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدر و مادر، پدربزرگ و مادر بزرگ دور کودک ۶ ساله حلقه می زنند و او را غرق بوسه می کنند، کودک ۶ ساله هنوز می لرزد و می گرید، باورش نمی شود که به آغوش گرم خانواده بازگشته است، دلاورمردان نوپو یا همان سیاه جامه گان یگان ویژه به این صحنه خیر شده اند و اشک می ریزند، خوشحالند که در این عملیات نیز موفق شدند و کودک بی گناه را به والدینش بازگرداندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودک زمانی که در آغوش امن پلیس آرام می گیرد را به یاد می آورد که با گریه و زبان کودکانه اش می گوید: شما پلیس هستید؟ من را پیش پدر و مادرم می برید؟ به دلاورمدان "نوپو" می گوید: دوست دارم وقتی بزرگ شدم مثل شما شوم، اجازه ندم که کسی، بچه ها را از پدر و مادرش جدا کند. باز هم می گرید، هنوز دلهره دارد و می ترسد، یاد ثانیه ها و دقایقی که اسیر دستان مردان پلید بود، می افتد و مادرش را سخت در آغوش می گیرد.

از حادثه ای سخن می گویم که در همین نزدیکی ها اتفاق افتاد و کودکی ۶ ساله ربوده شد و نگاه نگران والدین و خانواده اش به در دوخته شد تا بلکه از او خبری شود. چقدر برای یک پدر و مادر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ سخت و دردناک است که فیلمی از کودک ۶ ساله شان ببینند که یک آدم ربا در حالی که به طرز وحشیانه ای به گوش کودک سیلی می زند و کودک بی گناه و بی دفاع با اشک و ناله از پدرش می خواهد تا به آدم رباها پول بدهد تا از چنگال آن ها نجات یابد و آدم ربا از آن سو فریاد می زند این آخرین فیلمی است که از کودکت می بینی و اگر پول را آماده نکنی ...

در این جاست که پلیس وارد عمل می شود و پیچیدگی ماموریت و نجات جان کودک ۶ ساله پای "نوپو" زبده ترین واحد عملیاتی یگان ویژه را به میدان می آورد و چه حرفه ای و بدون آنکه از بینی کسی خونی بیاید، پسرک به آغوش خانواده باز می گردد.

گروگانگیری زنی به همراه فرزندان ۹ و ۱۹ ساله اش توسط یکی از اعضای خانواده نیز جزو ماموریت هایی بود که گره اش به دستان توانمند نوپو همان نیروی زبده پلیس باز شد. 

چه بسیار پرونده های گروگانگیری، آدم‌رباها، تروریست‌ها، خراب‌کارهایی که به دست این جوانان تنومند و حرفه ای گشوده شد. در این گزارش به نمونه هایی از توانمندی های جوانان غیور این مرز و بوم که در نوپو با نام مخفف "نیروی ویژه پیروان ولایت" زبده‌ترین ماموران یگان ویژه خدمت می کنند، اشاره می شود:

گروگان ۱۴ ساله پس از ۹ روز از چنگال آدم‌ربایان نجات یافت

با تلاش بی وقفه پلیس و مقامات قضایی، پسر بچه ۱۴ ساله ای که از غرب کشور ربوده شده بود پس از ۹ روز از دست گروگانگیران در یکی از استان های شرقی کشور آزاد شد.

این پسر بچه از استان های غرب کشور ۹ روز گروگان گرفته شده و به استان های شرقی کشور منتقل شد که با نیابت قضایی به این شهرستان و شناسایی افراد که از استان همجوار کرمان در این استان اقدام به این عمل مجرمانه کرده بودند بلافاصله شناسایی و دستگیر شدند.

با اعزام نیابت و انجام اقدامات اطلاعاتی در استان همجوار محل باند آدم ربایان شناسایی شد و در یک اقدام اطلاعاتی و عملیاتی بدون کوچک ترین آسیبی گروگان آزاد و به عنبرآباد منتقل شد.

گروگانگیری کودک ۹ ساله و درخواست ۴۰۰ هزار دلار

 نخستین روز آبان ماه امسال پسر بچه ۹ ساله ای در مسیر رفتن به مدرسه بود که ۲ مرد موتورسوار به سراغ پسر بچه رفته و ادعا کردند که پدرشان آنها را فرستاده تا او را نزد پدرشان ببرند. پسر بچه ۹ ساله با اطمینان همراه آنها شده اما نمی دانست که موتورسواران برای ربودن وی وارد عمل شده اند.

بعد از ظهر اول آبان ماه وقتی خانواده پسر کوچولو نگران می شوند با حضور در شعبه ۱۱ دادسرای امورجنایی تهران از ناپدید شدن فرزندشان به بازپرس سهرابی خبر دادند و همین کافی بود تا تیمی از کارآگاهان اداره ۱۱ پلیس آگاهی تهران برای پیدا کردن پسر ۹ ساله وارد عمل شوند.

تجسس های پلیسی ادامه داشت تا اینکه آدم رباها در تماس با پدر این پسربچه از ربودن فرزندشان خبر دادند و برای رهایی پسر کوچولو درخواست ۴۰۰ هزار دلار کردند و همین کافی بود تا کارآگاهان پلیس آگاهی تهران برای رهایی پسر بچه ۹ ساله وارد عمل شوند و با اقدامات فنی و پلیسی موفق به شناسایی مخفیگاه آدم رباها شده و مشخص شد در این گروگانگیری پنج مرد نقش دارند.

ردیابی های پلیسی به مخفیگاه آدم رباها در منطقه خاورشهر رسید و تیم پلیسی با اطمینان از حضور آدم رباها و پسر ۹ ساله در مخفیگاه متهمان عملیات پلیسی را آغاز کردند و با محاصره کردن مخفیگاه آدم رباها در یک عملیات غافلگیرانه وارد خانه متهمان شده و سه متهم را دستگیر کردند و در عملیات بعدی ۲ متهم دیگر پرونده دستگیر شدند.

تحقیقات نشان از آن دارد که طراح این باند از وضعیت مالی پسر ربوده شده اطلاع داشته و با پدر این پسربچه آشنا بوده است و طراحی این آدم ربایی را انجام داده و از دوستانش برای اجرای نقشه شان کمک گرفته است.

هلاکت تیم تروریستی داعش

آنگاه که تیم تروریستی داعش در سال ۹۵ به کشور وارد و در کرمانشاه ساکن شد، این مأموران نوپوی یگان های ویژه ناجا بودند که وارد عمل شده و همه آنها را به هلاکت رساندند.

تیم تروریستی سه نفره داعش که به جلیقه انتحاری مجهز بودند برای انجام یک عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم عازم کشور شده بودند که با رصد اطلاعاتی, مخفیگاهِ شان شناسایی شد و بعد هم در عملیاتی ویژه توسط ماموران یگان های نوپو معدوم شده و به هلاکت رسیدند.

نوپو را بیشتر بشناسید

پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریستی در اختیار تیپ ۶۵ نوهد قرار داشت و تشکیل آن نیز به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد که ۳۳ نفر از افراد تیپ ۶۵ توسط کارشناسان خارجی، انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند اما پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، این نیاز در نیروی انتظامی دیده شد تا نیروهای ویژه‌ای (نوپو) با هدف انجام «مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریست» آموزش دیده شوند.

سرانجام نوپو در سال ۱۳۷۴ به شکل منسجم‌تری شکل گرفت و در سال ۱۳۷۶ وظیفه مقابله با تیم‌های تروریستی به این واحد سپرده شد که کمیته بازنشستگان تیپ ۶۵ نوهد نیز در آموزش این نیروها، کمک بسیاری در ابتدای امر داشتند و ادامه این راه توسط خود نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی شد.

نوپو، سرنام نیروهای ویژه پاسداران ولایت و در برخی منابع نیروهای ویژه پادوحشت، یکی از واحدهای زیرمجموعه یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که رهایی گروگان، خنثی‌سازی عملیات تروریستی، آدم‌ربایی، مأموریت‌های ضدتروریستی، خرابکاری و درگیری مسلحانه  از جمله مأموریت‌های ذاتی و اصلی مأموران یگان‌های ویژه نوپو است که بدون هیچ ترس و تعلل و واهمه ای در سریع ترین زمان ممکن در هر نقطه ای که به وقوع بپیوندد حضور یافته و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا  خواهند گذاشت.

اعضای نوپو به دلیل داشتن یونیفورم سیاه رنگ به سیاه‌جامگان نیز معروف شده‌اند. ماموران این واحد برای آمادگی هرچه بیشتر، آموزش‌های ویژه‌ ای شامل فراگیری دوره‌های ویژه چترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، بوکس، کاراته ،جودو ، راپل، غواصی، سکان داری، پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و همچنین دوره‌هایی موسوم به آبی و خاکی را پشت سر می‌گذارند.

نیروهای این واحد از یگان ویژه دارای قد و بالای بلند، اندامی ورزیده و ورزشی با توانمندی های خاص خود هستند که با لباس‌ و تجهیزات ویژه شان ترس بر اندام مجرمان و بر هم زنندگان نظم و امنیت می اندازند.

تنها چیزی که برای آن ها معنا ندارد، ترس، دلهره، ضعف و ناتوانی است و زمانی که جامه مشکی به تن می کنند و تجهیزات خود را برای ماموریت ها به همراه می برند فقط و فقط به پیروزی می اندیشند و هیچ مانعی نمی تواند آن ها را در رسیدن به اهدافشان ناکام کند.

مأموران یگان های نوپو علاوه بر زبده بودن، فیزیک بدنی مناسب و توانمندی های خاص ورزشی و رزمی و بکار گیری تجهیزات به روز و مدرن از هوش و ذکاوت بالایی نیز برخوردار هستند. عمده توانمندی مأموران یگان های نوپو در آمادگی جسمانی، عملیاتی و علمی و بصری است.

مأموران یگان های نوپو علاوه بر آمادگی بالای جسمانی در حوزه هایی همچون تیراندازی، هوابرد، تاکتیک‌های نظامی و راه‌کنش‌های عملیاتی مهارت ویژه دارند و با عشق و علاقه در کنار مهارت ویژه خود می‌توانند مأموریت های محوله را به خوبی انجام دهند.

نوپو زبده ترین واحد یگان ویژه

سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی در زمینه مهارت و توانمندی های این واحد می گوید: در داخل یگان ویژه واحدی های مختلفی برای ماموریت های خاص سازماندهی شده اند اما از بین این واحدها، نوپو از زبده ترین واحدهای یگان ویژه است که برای دو عملیات ضد تروریستی یا رهایی گروگان سازماندهی و تجهیز شده اند. در سال ۹۵ که یک تیم داعش وارد کرمانشاه شد این واحد زبده، وارد عمل شد و هر سه نفر را به هلاکت رساند در حادثه مجلس شورای اسلامی نیز این واحد تقریبا بخشی از کار را به عهده گرفت چون مسئولیت آن با ما نبود.

وی در مورد عملیات رهایی گروگان توسط نوپو، می گوید: عملیات رهایی گروگان بسیاری توسط این واحد انجام شد اما سیاسی و امنیتی نبوده بلکه به دلیل اختلافات مالی، خانوادگی، قاچاق و موادمخدر بوده است که در هریک از این عملیات ها گروگانگیرها و افرادی که به گروگان گرفته شده بودند، آسیبی ندیدند. آخرین مورد رهایی گروگان در ایلام بود.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی در مورد قابلیت هایی که ماموران نوپو باید داشته باشند، می افزاید: افرادی که تمایل دارند در این واحد خدمت کنند باید از مهارت بالایی برخوردار باشند و فیزیک بدنی قوی داشته باشند که در صورت نیاز درگیری تن به تن نیازی به سلاح نباشد و در عین حال قادر باشد روش های خاصی را که در فنون رزمی یاد گرفته اند در شرایط خاص بکار گیرند که این قابلیت نیازمند قدرت بدنی بالایی است.

سردارکرمی ادامه می دهد: از نظر بکارگیری تجهیزات نیز باید در استفاده از انواع سلاح ها مهارت داشته باشد، نه تنها سلاح سازمانی بلکه باید مهارت استفاده از هر گونه سلاحی در صحنه عملیات را داشته و قادر باشد تا در صورت نیاز از آن مهارت استفاده کند چرا که یک زمانی ممکن است سلاح سازمانی به دلایلی در اختیار نیرو قرار نگیرد، بنابراین باید بتواند در صورت مواجه شدن با سلاح های دیگر بلافاصله از آن استفاده کند.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر ماموران نوپو باید نحوه خنثی کردن مواد منفجره را بدانند براین اساس باید با سیستم های الکترونیکی آشنا باشد آنها باید از چنان مهارتی برخوردار باشند و در صحنه عملیات با هر وسیله و تجهیزاتی مواجه می شوند باید نحوه بکارگیری یا خنثی کردن آن را بلد باشند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی اضافه می کند: یک مامور واحد نوپو باید در تیراندازی مهارت داشته باشد که چنانچه لازم بود هدف خود را دقیق  بزند، تیرش به خطا نرود و در عین حال از تیر زیادی نیز استفاده نکند. به عنوان مثال دو برادر شرور که در خوانسار گلپایگان ۴ یا ۵ مامور نیروی انتظامی را شهید کردند، سارقانی بودند که در فولاد شهر در خانه ای مخفی شده بودند. وقتی نیروهای نوپو وارد عمل شدند در همان ساعات اولیه نفر اول تسلیم شد و نفر دوم نارنجک داشت و شروع به تیراندازی کرد اما مامور نوپو تنها با یک تیر عملیات را به اتمام رساند.

سردار کرمی توضیح می دهد: از نظر مهارت در تیراندازی باید به صورت چشمی، فاصله دور و نزدیک را بشناسد به همین دلیل در برخی از تمرینات نوپو، دیده می شود که هدف تیر این افراد شی نیست بلکه یکی از همکاران را درکنار سیبل کاغذی نشانه می روند بدون اینکه آسیبی به همکار خود وارد کنند، این برای بالا بردن اعتماد به نفس است.

وی در مورد انتخاب نیروهای نوپو می گوید: این نیروها به طور مستقیم جذب نمی شوند بلکه به صورت نیروهایی که به شکل عمومی استخدام یگان ویژه می شوند و از بین آن ها زبده ترین ها گلچین می شوند و بعد جذب واحد نوپو شده و تحت آموزش های تخصصی قرار گرفته و به تدریج در طی انجام ماموریت ها تبحر لازم را به دست می آورند. 

وی یادآورشد: کار یگان ویژه انجام ماموریت و آموزش است. در واقع ما یک واحد آموزشی هستیم و هر فردی در تخصص خود مشغول فعالیت، آموزش و رزمایش است تا به حدی از تبحر و مهارت برسند که به عنوان مثال بتوانند از توان نیروی خودی و تجهیزات در اختیار به درستی استفاده کند.

برچسب‌ها فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران امنیت فرماندهی یگان ویژه ناجا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران امنیت فرماندهی یگان ویژه ناجا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران امنیت فرماندهی یگان ویژه ناجا یگان ویژه نیروی انتظامی مأموران یگان یگان های نوپو رهایی گروگان اسلامی ایران وارد عمل شد کودک ۶ ساله ماموریت ها زبده ترین آدم رباها پسر بچه شده اند ۹ ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است

سردار احمدرضا رادان، در نشست فصلی روسا و مدیران سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور در قم با تقدیر از اقدامات و برنامه‌های سازمان عقیدتی اظهار داشت: روحانیون نقش برجسته‌ای در سازمان فخیم و عظیم انتظامی دارند.

فرمانده کل انتظامی کشور با تشریح عملیات وعده صادق گفت: دشمن تصور این که ما بتوانیم یک تیر هم به سمت او بزنیم را نداشت، خداوند قادر منان لطف فرمود، بر رزمندگان منت نهاد و عملیاتی انجام شد که بسیار پیچیده و دقیق بود.

وی افزود: عملیات وعده صادق معادلات را در موضوع امنیت جهانی تغییر داده است، این عملیات از جنس اقتدار بود و اقتدار ایران اسلامی در دنیا بعد از عملیات وعده صادق بسیار بالا رفت.

فرمانده کل انتظامی کشور یکی دیگر از ثمرات عملیات وعده صادق را افزایش انسجام در کشور دانست و بیان کرد: موشک برای ما انسجام به ارمغان آورده است و با این انسجام ما در جنگ همیشه بر دشمنان پیروزیم.

وی تصریح کرد: در حماسه هشت سال دفاع مقدس نیز دشمن متوجه شد که با جنگ نمی‌تواند در مقابل این ملت مقاومت کند و در روز‌های پایانی جنگ اذعان داشت که باید از درون به ایران حمله کنیم.

فرمانده کل انتظامی عنوان کرد: دشمن می‌خواهد ضد ارزش‌ها را ارزش نشان دهد و به ارزش‌ها خدشه وارد کند و این یعنی بدون سلاح از درون به ما حمله کرده است. ضد عملیات "وعده صادق" یعنی تهی کردن ما از درون که دشمنان با شدت بیشتری از قبل می‌خواهند آن را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این فتنه‌ها همگی با برنامه ریزی و هدفمندانه توسط دشمنان ایجاد شده و این برنامه ریزی‌ها در هر کشور دیگری جواب می‌داد، اما دشمنان ما نمی‌دانستند که ایران اسلامی مستحضر به نور ولایت است و بسیجیان مخلص دارد.

سردار رادان گفت: هدف دشمنان از ترویج بی حجابی در جامعه عفیف و متدین ایران اسلامی، در هم شکستن بنیان مقدس خانواده و به یغما بردن آن است و باید در این حوزه بسیار هوشمندانه عمل کنیم.

وی اقدام انتظامی در مقابله با بی حجابی را کاملاً قانونی و مدبرانه دانست و همراهی همه جانبه و عملی مجموعه عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات در اجرای طرح نور را قابل تحسین کرد و افزود: اگر دل در گروه خدا ببندیم و پایدار و مقاوم باشیم خداوند در‌های رحمتش را یکی پس از دیگری به روی ما باز می‌کند.

فرمانده فراجا تصریح کرد: عقیدتی سیاسی یک رسالت خطیر دارد آن هم هدایت و ارشاد به سوی صراط مستقیم الهی است و ترویج معارف نورانی که بر همین اساس ترویج قرآن و نهج البلاغه در انتظامی کشور با جدیت اجرا می‌گردد، در کنار قرآن و نهج البلاغه می‌شود اراده‌های خودمان را برای اجرای ماموریت‌ها قوی کنیم.

وی خطاب به مدیران سازمان عقیدتی سیاسی بیان کرد: آنچه خوب است، حال دل است که می‌شود تقوای درونی و این کار شماست، این نقش شماست که از مسیر قرآن و نهج البلاغه تقوای درونی ایجاد کنید.

سردار رادان گفت: شما روحانیون امسال یک نقش ویژه در کار خودتان دارید آن هم ترویج و تعمیق قرآن و نهج البلاغه است موضوعی که با گزارش دهی و آماردهی میزان انجام کار را نشان نمی‌دهد بلکه آثار آن را کاهش تخلفات و و افزایش صداقت و شأنیت می‌توان دید، اگر کارکنان و خانواده‌ها با قرآن و نهج البلاغه انس بگیرند فضیلت‌ها اوج می‌گیرد و تخلفات کاهش پیدا خواهند کرد.

فرمانده کل انتظامی کشور در پایان با اشاره به اینکه توسعه را هزینه نمی‌داند تصریح کرد: توسعه را سرمایه می‌دانم و در توسعه منازل سازمانی و منازل مسکونی کارکنان جهشی را برنامه ریزی کرده ایم و پیشرفت خوبی داشته ایم، اما برای تحقق آن کمک شما را می‌طلبیم تا بتوانیم اقدامات بسیار خرسند کننده‌ای را برای کارکنان در این حوزه ایجاد کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • پس لرزه‌های یک شکست
  • کشف ۴۳۰ کیلوگرم تریاک و حشیش از سوی یگان‌ ویژه
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است