Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، سومین نمایشگاه آثار گرافیک با عنوان تاریخ گرافیک معاصر ایران که آثار سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ خورشیدی را در بر می‌گیرد به دبیری سیما مشتاقی و با مدیریت هنری احمد کریمی به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شامگاه پنجشنبه (۲۵ آذر) در موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای مراسم گفت: موزه گرافیک ایران علاوه بر جمع‌آوری و آرشیو آثار گرافیک و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، عهده‌دار برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای برای ارائه آثار موجود در موزه و با هدف آشنا کردن علاقمندان با تاریخ گرافیک ایران نیز است و به همین دلیل تاکنون به برگزاری نمایشگاه‌های متعددی در این رابطه پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید بلوچ هنرمند طراح گرافیک درباره این نمایشگاه توضیح داد: از چند سال پیش هیات مدیره‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک تصمیم گرفتند نمایشگاه‌های سلسله‌واری داشته باشند تا آثار گرافیکی که هنرمندان ایرانی در دهه‌های مختلف خلق کردند، به نمایش بگذاریم و به نوعی تاریخ این آثار حفظ شود.
 
وی افزود: به دلیل زیاد بودن تعداد این آثار، آنها را تقسیم بندی کردیم و اولین و دومین نمایشگاه «تاریخ گرافیک معاصر ایران» چند سال پیش به دبیری مریم رونقی و مهدی سوادکوهی برگزار شد که هر کدام نسبت به دیگری به دلیل جهش کیفی و کمی آثار طی دهه‌های مختلف، قابل توجه بود.
 
بلوچ در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود بتوانیم این نمایشگاه‌ها را در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار کنیم، زیرا درخواست‌های بسیاری برای برگزاری این نمایشگاه‌ها در استان‌های مختلف داریم.


 
فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز در ادامه مراسم، گفت: دهه چهل، دهه‌ای تاثیرگذار در قلمرو طراحی گرافیک ایران بوده است و اتفاقات متعددی که در آن دوران و پیش از آن در کشورمان رخ داده است، سبب درخشان بودن آثار این دوران بوده است.
 
وی با اشاره به متمایز بودن آثار گرافیکی دهه چهل ایران، بیان کرد: اتفاقاتی نظیر رشد فعالیت‌های طراحی و تبلیغات به دنبال صنعتی شدن کشور و رشد تولید، رشد صنعت چاپ و نشر، تاسیس هنرستان‌ها و دانشگاه‌های هنری و ظهور هنرمندان پیشرو در عرصه های مختلف که راه رو برای ورود هنرمندان به عرصه گرافیک هم باز کرد، از جمله عوامل درخشان بودن دهه چهل در هنر طراحی گرافیک است.
 
کرکه‌آبادی متذکر شد: اگرچه ممکن است سال ساخت یا نام پدیدآورنده خیلی از آثاری که در نمایشگاه هستند، مشخص یا دقیق نباشد چون در زمان خودشان مستند نشدند و منابع مکتوب، موثق و منسجمی هم برای پژوهش در این زمینه وجود ندارد خوشحالم که امروز می‌توانیم بخشی از این تاریخ غنی و پر از اتفاقات زیبا را در موزه گرافیک ایران شاهد باشیم. آثار بی نظیری که تاریخ طراحی گرافیک ایران را شکل دادند و یادآور خاطرات تصویری چندین نسل از ما هستند.
 

سیما مشتاقی دبیر سومین نمایشگاه آثار گرافیک با عنوان «تاریخ گرافیک معاصر ایران» درباره این نمایشگاه و شکل‌گیری آن گفت: حجم وسیع فعالیت‌های نشر و چاپ و گرافیک در دهه چهل، موزه گرافیک را ترغیب کرد تا این دهه را از لحاظ نمایش آثار به سه دوره آغازین (سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳)، میانی (۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶) و پایانی (۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹) تقسیم کند. آغاز گردآوری و تکمیل آثار موجود در موزه گرافیک مربوط به سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶، چه به صورت ارجینال و چه به صورت دیجیتال، نیازمند فعالیت گروهی اعضای کمیته موزه بود که از نیمه سال ۱۳۹۹ آغاز شد.
 
وی تصریح کرد: تقسیم‌بندی سه‌گانه دهه چهل، از یک سو بسیار مثبت و پرهیجان و از سوی دیگر از لحاظ تجزیه و تحلیل، تاریخ‌گذاری و نگارش مقالات با تداخل تاریخی همراه بود. برای مثال احتمال می‌رفت برخی از طراحی‌ها در سال قبل انجام شده باشد اما چاپ و بهره‌برداری از آن در این سال‌ها رخ داده باشد. به هرحال چاره‌ای به جز این نبود که تا آنجا که می‌شد اولین نسخه چاپی یافت شده را مبنای تاریخ آن اثر بدانیم و بسیاری از مقالات نیز برهمین پایه نوشته شده است.
 
مشتاقی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا سبب شد گردآورندگان نتوانند مستقیم به مراکز اسناد مراجعه کنند و تا آنجا که مقدور بود آثار دیجیتال را برای تکمیل آثار موجود در آرشیو ارائه دادند اما به طور یقین هنوز آثار و شواهد دیگری نیز وجود دارد که با کشف آن‌ها در آینده و با کمک محققین، بتوان پازل تاریخ گرافیک معاصر ایران را تکمیل کرد.
 
 در این نمایشگاه آثاری در زمینه‌های طراحی نشانه (۴۲ اثر)، روی جلد کتاب، پوستر (۴۴ اثر)، تصویرسازی (۹۰ اثر)، گرافیک محیطی (۹ اثر)، تمبر ( ۹۳ اصل و ۲۵ اثر دیجیتال)، صفحه‌آرایی (۲۸ اثر)، آرت‌ورک (۳۸ اثر)، بسته‌بندی (۲۲ اثر حجمی و تصویری)، کارت و تقویم، مدال و سکه (۵ اثر)، انیمیشن (۶ تصویر)، تبلیغات (۷۷ اثر) و سرکلیشه مطبوعات (۲۷ اثر) به نمایش درآمده است.


 
 سیروس افهمی، پرویز کلانتری، مرتضی ممیز، اردشیر محصص، فرشید مثقالی، بهمن محصص، منوچهر درفشه، آیدین آغداشلو، پرویز شاپور، علی‌اصغر معصومی، هوشنگ سیحون، قباد شیوا، پرویز تناولی، نورالدین زرین کلک بخشی از هنرمندان این رویداد هستند که آثاری از آنها در بخش های صفحه‌آرایی، جلد کتاب و مجلات و تصویرسازی کتاب به نمایش گذاشته شده است.

در مراسم افتتاحیه سیداحمد محیط طباطبایی پژوهشگر فرهنگ و هنر، فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک، مهردخت دارابی دبیر انجمن، مجید بلوچ، عباس مشهدی زاده، محسن سلیمانی، مریم رونقی، سیما مشتاقی و داود شیرمحمدی از دیگر فعالان هنری حضور داشتند.

برچسب‌ها هنر معاصر هنرهای تجسمی هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنر معاصر هنرهای تجسمی هنرمندان هنر معاصر هنرهای تجسمی هنرمندان انجمن صنفی طراحان گرافیک موزه گرافیک ایران آثار گرافیک نمایشگاه ها دهه چهل سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد

اکبر ابدالی گفت: بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

او ادامه داد: ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

فعالان این صنعت تلاش دارند تا در سال‌جاری علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، در بازار‌های جدیدی نیز برای عرضه محصولات تولیدی خود حضور داشته باشند و در همین رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازار‌های داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

لازم به ذکر است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز هشتم اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • نمایش موقعیت های سرمایه گذاری گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد