Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:13:28 GMT

حماسه آبادسازی سیستان و بلوچستان و فراگردهای آن

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۷۸۲۷

حماسه آبادسازی سیستان و بلوچستان و فراگردهای آن

در بازار و کارزار نیاز به توسعه اقتصادی و افزایش سطح معیشتی و رفاهی مناطق مختلف کشورمان، استانهای حاشیه ای و مرزی که عمده مساحت و جمعیت قابل توجهی از کشور را به خود اختصاص داده اند شرایط اختصاصی تری در بعد نیاز به توسعه و رشد دارند که می‌توان گفت علیرغم تغییرات عمده این مناطق نسبت به شرایطشان در قبل از انقلاب در بخشهای مختلف و علایق، نگاهها و اراده هایی که مستمرا در همه دوران بعد از انقلاب برای آبادانی این مناطق وجود داشته است اما با بررسی تحلیلی و دقیق مناطق مرزی به ویژه نواحی توسعه نیافته مرزی درمقایسه با مناطق دیگر کشور و ملاحظه قیودی از جمله موقعیت جغرافیایی مناطق مرزی، دوری از قطب های صنعتی – اقتصادی و غیره می‌توان به نوعی به علل توسعه نیافتگی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی وفرهنگی این مناطق دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان سیستان و بلوچستان نیز از آن دسته استانها است که دایره نیاز به رسیدگی در آن شعاعی بزرگتر نسبت به سایر استانها و پهنه ای گسترده برای کار و تلاش دارد و البته مروری بر شرایط استان در سالهای اخیر مبین این نکته است که توسعه استان پرپتانسیل سیستان و بلوچستان در راستای توسعه و رشد ملی از مسیر وحدت، توجه به دانش و فرهنگ و اقتصاد، نگاه مومنانه و از دریچه حرمت گذاری، توجه به قانون اساسی، حذف تعصبات بیجا، تقویت خرده فرهنگهای پسندیده، تعامل و هم افزایی قومی و مذهبی و... میسر می گردد. از سویی اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه های کشور و استان می باشد که در این میان کار و فرهنگ کار یکی از پیشران های اقتصاد بوده اند که متاسفانه علی رغم فضای تئوریک و دیدگاههای نظام جمهوری اسلامی و دغدغه های کارگزاران نظام در خصوص فرهنگ متعالی کار و تلاش، متاسفانه فرهنگ کار در سطح کشور و در ابعاد کوچکتر اما موثرتر در استان، رشد متناسب با ظرفیتها و نیازهای جامعه را نداشته است که همین موضوع باعث آسیبهای جدی به توسعه منطقه ای و ملی شده است.
فرهنگ کار و فداکاری و جهاد اقتصادی، تعهد و وجدان کاری لازمه توسعه پایدار اقتصادی است و باید فرهنگ اقتصادی را جدی بگیریم.
با اینکه گفتمان ها، سلایق و نگرشهای مدیریتی و داخلی متفاوتند که اتفاقا بسیار خوب و در نگاه مثبت باعث بالندگی و هم افزایی نیز است، اما آنچه مهم است حفظ منافع ملی و عمومی کشور است و بی شک در مواردی که به موفقیت دست یافته ایم به سبب کار مضاعف، همت مضاعف و تلاش شبانه روزی بوده است. 
در مقابل عقب افتادگی در برخی بخش ها نشان از کم کاری، کم فروشی و بی توجهی به وجدان کاری است که باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و باید در عدم توسعه سهم همه بخشهای جامعه انالیز و در کنار همه موارد سهم مردم و نخبگان نیز برداشت و اسیب شناسی شود.
زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌ کنند.
از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار و کار آمدی جامعه بشود امری ستودنی است و بدیهی است که برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش، علاوه بر همت عمومی آحاد مردم، همه قوای کشور رسالت خطیری بر عهده دارند به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند.
در کشوری که منافع ملی ارزش تلقی شود احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در فرد فرد آحاد آن جامعه امری درونی و با ارزش می گردد و مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند و منافع ملی را بر منافع شخصی، گروهی و طایفه ای و قومی و... ترجیح می دهند. 
ضروری است مسوولان فرهنگی، رسانه های ارتباط جمعی و مراکز آموزشی، علمای شیعه و سنی و نخبگان در تقویت مسوولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند، چرا که بین تعهد ملی و کار مضاعف رابطه ی معنا داری وجود دارد.
برای حرکت شتابنده به سمت شکوفایی اقتصادی، حمایت از فرهنگ کار مطلوب و مثبت مورد نیاز است. 
لذا وضعیت فرهنگ کار بایستی از طریق دخالت در عوامل شناخته شده فرهنگ کار متحول گردد و گرایش‌ها، بینش‌ها و دانش لازم نسبت به کار در جامعه ایجاد شود و از آنجایی که مناطق مرزی ویترین نظام و کشور محسوب شده و نیازمند توجه ویژه هستند لذا حمایت از فرهنگ صحیح کار و جو توجه به منافع ملی و تغییر افقهای کوشش منطقه ای برای رشد منطقه و اعتلای ملی بسیار ضروری است که در این عرصه با علم به اینکه اشتغال حاصل عملکرد دولت و ملت است و اینکه همه مسوولیت و مشکلات به دولت واگذار شود، نادرست است و باید با اتحاد و همکاری دولت و مردم بر مشکلات اشتغال و بازار کار غلبه کرد.
در هر زمان و هر مرحله از رشد و پیشرفت تمامی جوامع، بدون همدلی و حرکت یکدست سیستم اجتماعی هر نظامی دستیابی به موفقیت و توسعه امکان پذیر نخواهد بود. 
در شرایط اخیر کشور عزیزمان که نیاز به این همدلی و داشتن وجدان کاری یکی از ضروریات است، در صورت سهل انگاری و عدم پذیرش مسوولیت می تواند صدمات ناگواری را بر چرخه اقتصادی-اجتماعی کشور وارد کند. بنابراین نهادینه شدن فرهنگ کار و داشتن وجدان کاری، توسعه و تعالی در کشور را در پی دارد و در مقابل کم کاری و کم توجهی به فرهنگ کار باعث عقب افتادگی کشور در همه عرصه ها می شود لذا میطلبد در شرایط کنونی و با درک موقعیتی که در آن قرار داریم، با ایجاد فرصتهای کارا از طریق تعامل و وحدت و با کار و تلاش جهادی و فداکارانه که بیش از هر زمان دیگر حتی بیش از ایام دفاع مقدس نیز به آن نیاز داریم منافع کشورمان و آینده نظام و انقلاب و نسل های بعدی را تضمین نماییم و به جای پرداختن به مسایل سطحی و غیرضرور و خدشه دار نمودن عواطف یکدیگر و با هم افزایی و افزایش قدرت ملی، به توسعه کشور و منافع ملی بیندیشیم.

* مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان رونق تولید تولید داخلی جهش تولید مهمترین تحولات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان رونق تولید تولید داخلی سیستان و بلوچستان رونق تولید تولید داخلی جهش تولید مهمترین تحولات سیستان و بلوچستان فرهنگ کار وجدان کاری کار و تلاش منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

(تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • (تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
  • کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور