Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «نیوزویک» مصاحبه‌ای اختصاصی با سفیر روسیه در آمریکا نظرات او را درباره تنش‌ها در روابط مسکو-واشنگتن، اوکراین، سوریه، ایران و دیگر موضوعات جویا شد.

خلاصه‌ای از مصاحبه مفصل نشریه آمریکایی نیوزویک با آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا در متون زیر آمده است:

نیوزویک: اخیرا گزارش‌های زیادی از غرب و کی‌یف در مورد تجمع نیروهای روسی در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده‌ایم که در بحبوحه ابراز نگرانی درباره برنامه‌ریزی برای نوعی حمله منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکو این موضوع را رد کرده است اما با توجه به وضعیت تنش‌های کنونی می‌خواهم بپرسم آیا می‌توانید احتمال حمله روسیه به اوکراین را به‌طور کلی رد کنید و آیا اقدامات خاصی وجود دارد که احساس می‌کنید ایالات متحده، اوکراین و احتمالا دیگران می‌توانند برای اطمینان از عدم وقوع درگیری انجام دهند؟ آیا اعلام بی طرفی اوکراین و پایان دادن به روند عضویت در ناتو از جمله آنها خواهد بود؟

آنتونوف: هشدارهای روزانه وزارت امور خارجه (آمریکا) و پنتاگون در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین چیزی جز تبلیغات (پروپاگاندا) نیست. مایلم یادآوری کنم که روسیه حق دارد آزادانه نیروهایش را در خاک خود منتقل کند و فعالیت‌های آموزشی را انجام دهد. ما کسی را تهدید نمی‌کنیم. لفاظی مطبوعات غربی و مقامات آمریکایی در مورد برنامه‌های تهاجمی مسکو کاملا بی اساس است.

تنها راه ثبات در منطقه دونباس اجرای توافقات مینسک است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که بر کی‌یف فشار بیاورد تا به تعهدات خود در این سند عمل کند. ما می‌خواهیم واشنگتن سیگنال روشنی را در مورد عدم پذیرش بازنگری توافق‌نامه‌های مینسک که مبنای بلامنازع حل‌وفصل وضعیت است، به اوکراین ارسال کند. ایالات متحده منابع لازم برای تشویق زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را جهت اجرای توافقات مینسک که در قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته و از نظر قانونی الزام آور است، دارد.

برای روسیه، نظامی‌سازی ادامه‌دار اوکراین توسط ناتو، حضور نیروهای غربی در خاک این کشور و عضویت فرضی این کشور در ائتلاف غیرقابل قبول است. چنین اقداماتی فراتر از خطوط قرمز منافع ملی ماست. برای جلوگیری از گسترش مرزهای ناتو به شرق و استقرار تسلیحات در مرزهای غربی روسیه، یک توافق نامه الزام آور قانونی که شامل ایالات متحده و متحدان اروپایی آن باشد، لازم است. روسای جمهور روسیه و ایالات متحده، ولادیمیر پوتین و جو بایدن اخیرا در این باره صحبت کردند.

نیوزویک: ایالات متحده به استفاده از تحریم‌ها علیه روسیه در تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های مربوط به پروژه "نورد استریم ۲" ادامه می‌دهد. واشنگتن و متحدان اروپایی مدعی هستند مسکو از انرژی به عنوان سلاحی علیه سیاست‌های نامطلوب غرب استفاده می‌کند. آیا روسیه این اتهامات را رد می‌کند و آیا روسیه تحریم‌های آمریکا را تلافی می‌کند؟

آنتونوف: به کرات گفته شده که خط لوله گاز یک پروژه صرفا تجاری است. تحریم‌ها و سایر تهدیدات علیه اعضای این کنسرسیوم (پروژه نورد استریم ۲) برای رقابت ناعادلانه استفاده می‌شود. به رغم تلاش برای ایجاد اختلال در پروژه، ساخت و ساز آن به پایان رسیده است. اکنون فرآیند صدور گواهینامه در حال انجام است. کشور ما از طریق چندین سال تعامل صادقانه با اروپا و سایر مصرف کنندگان هیدروکربن‌های (نفت و گاز) روسیه، ثابت کرده است که یک شریک قابل اعتماد است. ما هرگز منابع خود را علیه کسی تحمیل نکرده‌ایم، از منابع انرژی به‌عنوان ابزار فشار سیاسی یا دستیابی به اهداف به اصطلاح فرصت‌طلبانه منتسب به ما استفاده نکرده‌ایم. ما مطمئن هستیم که انتخاب منابع تامین انرژی باید بر عهده مصرف کنندگان اروپایی از جمله آلمان باقی بماند. روسیه آماده تامین هیدروکربن‌های مورد نیاز مصرف کنندگان است.


نورد استریم 2

 

نیوزویک: ماه گذشته، شما یک مقاله مشترک با کین (کانگ) سفیر چین (در آمریکا) نوشتید و در آن از "اجلاس سران برای دموکراسی" که اخیرا توسط ایالات متحده سازماندهی شده بود انتقاد کردید. این اقدام در شرایطی انجام شد که روابط بین مسکو و پکن به نقطه اوج تاریخی رسیده و و همچنین روابط واشنگتن و پکن به سطحی پایین رسیده است. آیا تماس‌های امروز روسیه و چین شامل بحث در مورد خطر درگیری بزرگ بر سر تایوان است ...و چنین رویارویی چه نوع خطری برای روسیه به همراه خواهد داشت؟

آنتونوف: بخش مهمی از مشارکت راهبردی روسیه و چین، هماهنگی در مورد مسائل سیاست خارجی است. روسیه و چین دیدگاه‌های مشابهی در مورد بسیاری از مشکلات جهانی و منطقه‌ای دارند. چنین همکاری‌های دو کشور به عامل ثبات‌ساز در امور بین‌المللی تبدیل شده است. اهمیت آن در تماس تلفنی ۱۵ دسامبر بین رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین تکرار شد.

در مورد تنگه تایوان نیز لازم به ذکر است که تمام اختلافات منطقه‌ای باید بر اساس گفت‌و‌گو بین طرف‌های درگیر حل و فصل شود. ما به شدت اعتقاد داریم که دخالت قدرت‌های غیرمنطقه‌ای نمی‌تواند وضعیت را بهتر، باثبات‌تر یا قابل پیش‌بینی‌تر کند.

نیوزویک: آیا تماس‌های چین و روسیه شامل ارتباط بر سر وضعیت مرز با اوکراین نیز می‌شود؟ آخرین باری که پکن میزبان بازی‌های المپیک در سال ۲۰۰۸ بود، جنگ بین روسیه و گرجستان درگرفت. آیا مسکو تضمینی به پکن ارائه کرده است که چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد یا این یک ملاحظه برای مسکو نیست؟

آنتونوف: با توجه به سوال شما در مورد درگیری نظامی در سال ۲۰۰۸، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که مساله درباره تهاجم مسلحانه رژیم میخائیل ساکاشویلی (رئیس‌جمهور وقت گرجستان) بود. این فرد تحت پرورش آمریکا و متحدانش از لحظه‌ای که توجه همه جهان به المپیک تابستانی پکن جلب شده بود برای انجام جنایت خود علیه مردم آبخازیا و اوستیای جنوبی استفاده کرد. این حمله جان بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله نیروهای حافظ صلح روسی را گرفت. ما از ایالات متحده خواستیم که جلوی مرد دیوانه در تفلیس را بگیرد و تنها ۲۴ ساعت پس از ارتکاب جنایت آشکار و شنیع علیه صلح در قفقاز مجبور شدیم با قدرت نظامی خود واکنش نشان دهیم.

هرگونه تشبیه هماهنگی روسیه و چین در مورد اوکراین، بی معنی است البته اگر بخواهیم به طور گسترده تر صحبت کنیم، شکی وجود ندارد که وضعیت کنونی جهان باعث تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک بین مسکو و پکن می‌شود اما برخلاف ایالات متحده و متحدانش در ناتو، ما هیچ برنامه و هدف ژئوپلیتیکی علیه هیچ کشور مستقلی نداریم. سیاست خارجی روسیه با هدف ایجاد یک سیستم پایدار و پایدار روابط بین‌الملل مبتنی بر قوانین بین‌المللی و اصول برابری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است.

نیوزویک: یکی دیگر از نقاط جهان که نیروهای آمریکایی و روسیه در آن با هم اختلاف دارند، سوریه است. به مرور زمان، ایالات متحده حمایت خود را از شورشیانی که به طور صریح از تغییر رژیم (در سوریه) حمایت می‌کنند، به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (اس‌دی‌اف) به رهبری کُردها تغییر داده است که به دنبال خودمختاری بیشتر هستند و اخیرا گزارش‌هایی شنیدیم که نیروهای دموکراتیک سوریه و دمشق گفت‌و‌گو را از سر گرفتند. روسیه در این فشار اخیر برای صلح چه نقشی ایفا می‌کند و آیا شما احساس می‌کنید که دولت رئیس‌جمهور بایدن ظرفیت یا تمایلی برای حمایت از چنین حل و فصلی دارد؟

آنتونوف: روسیه و آمریکا در مورد سوریه تماس دارند. در این زمینه همکاری از طریق مجاری نظامی به ویژه قابل ذکر است. این نوع تعامل ثابت شده است که موثر می‌باشد. ما ادامه گفت‌وگوها به منظور کاستن از تنش در سوریه را ضروری می‌دانیم. تبادل مداوم و سریع اطلاعات نظامی به نظامی به جلوگیری از حوادث غیرضروری و خطرناک در جمهوری عربی (سوریه) کمک می‌کند. ما معتقدیم که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است. اشغال تقریبا یک سوم خاک سوریه غیرقابل قبول است. فرض ما این است که نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای نظامی غیرقانونی باید از تمام مناطق سوریه خارج شوند. در مورد روند سیاسی، ما در حال گفت‌و‌گوی نزدیک با همه طرف‌ها هستیم...ما اپوزیسیون کُرد را به عادی سازی روابط با مقام‌های مرکزی سوریه تشویق می‌کنیم. روسیه آماده کمک (به این روند) است.

نیوزویک: در سایر نقاط خاورمیانه، تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران همچنان بالاست... مقامات دیپلماتیک و دفاعی ایالات متحده بارها هشدار داده‌اند که در صورت شکست مذاکرات (در وین) "همه گزینه‌ها" در دسترس آنها خواهد بود. واکنش روسیه به این ادبیات چگونه است و با توجه به شراکت استراتژیک مسکو با تهران، سطح حمایتی که روسیه می‌تواند در برابر فشار نظامی یا حتی اقدام نظامی آمریکا از ایران ارائه کند، چقدر است؟

آنتونوف: ما با این درک پیش می‌رویم که دیپلماسی تنها راه حل مشکل هسته‌ای ایران است. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از زمان انعقاد آن، اثربخشی خود را با تضمین شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به اثبات رساند. از همه منظرها، توافق هسته‌ای ترکیبی بهینه از تعهدات است و به نفع همه شرکت‌کنندگان آن و همچنین کل جامعه جهانی است. ما متقاعد شده‌ایم که نه ایران و نه ایالات متحده علاقه‌ای به تشدید تنش ندارند. بنابراین ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که حداکثر انعطاف را از خود نشان دهند و در جستجوی راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه برای احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن مشارکت کنند».


لاوروف و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا

 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سفیر ایران اوکراین ناتو ایالات متحده روسیه و چین رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد