Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید شرف‌دوست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات شهرداری تهران برای جذب و ساماندهی معتادان متجاهر اظهارداشت: با توجه به ابلاغ حکم مسئولیت قرارگاه اجتماعی شهر تهران توسط رئیس جمهوری به علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، این قرارگاه با حضور همه نهادها و سازمان‌های مرتبط از جمله سپاه، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و قوه قضاییه شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اجرای طرح شناسایی و جذب معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی گفت: براساس تصمیم قرارگاه اجتماعی قرار است در این طرح، ظرفیت سایر نهادها مانند مرکز مهر سروش ماده ۱۶ پلیس مبارزه با مواد مخدر، مرکز فشافویه سازمان زندان‌ها و مراکز بهزیستی که ۳هزار نفر است، تکمیل شود.

شرف‌دوست افزود: همچنین شهرداری تهران متعهد شده که ۲ تا سه ماه دیگر با کمک‌های مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی در حوزه سم‌زدایی و ارائه مجوزهای لازم، درمان، مهارت‌آموزی و صیانت از پنج هزار معتاد متجاهر را برعهده بگیرد و زیرساخت‌های لازم و مراکز ماده ۱۶ را برای درمان آنان ایجاد و راه‌اندازی کند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: اولویت پذیرش در مراکز شهرداری مددجویان زیر ۱۸ سال، بالای ۶۵ سال، زخم باز و بیماری‌های عفونی است که در مراکز بهزیستی منع پذیرش دارند، براساس تصمیم قرارگاه اجتماعی شهر تهران همه معتادان متجاهر این شهر جذب می‌شوند و مراحل درمان را طی می‌کنند.

وی درباره آمار معتادان متجاهر در شهر تهران گفت: این شهر براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد که ۸ تا ۱۰ هزار نفر از آنان بلاتکلیف هستند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد احتمال دارد تعداد معتادان متجاهر کمتر از این باشد اما هیچ آمار موثق و دقیقی وجود ندارد.

شرف‌دوست درباره چگونگی درمان معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران اظهارداشت: مراحل جذب، شناسایی و درمان معتادان متجاهر نسبت به گذشته بازنگری و سامانه ثبت اطلاعات آنان احیا شده و درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ طی ۹ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: فرایند سم‌زدایی معتادان ۱۴ تا ۲۰ روز است، بعد از این فرایند، مددکاری، روانکاوی و معنویت درمانی آنان آغاز می‌شود و در معنویت درمانی با بهره‌مندی از روحانیون و گروه‌های جهادی متخصص در این حوزه روان مددجویان درمان می‌شود و علاوه بر درمان جسم و روان، براساس برنامه‌های آموزشی مهارت‌آموزی آنان در مراکز بهاران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی گفت: در زمان پذیرش معتادان، خانواده‌های آنان شناسایی و مشکلاتشان احصا می‌شود و در صورت داشتن خانواده در زمانی که مددجویان مراحل درمان را طی می‌کنند، نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و  هلال احمر، خانواده آنان را تحت پوشش قرار می‌دهند و نیازهای رفاهی و آموزشی آنان را مرتفع و زمینه را برای پذیرش معتاد بهبودیافته فراهم می‌کنند.

شرف‌دوست افزود: این مددجویان، در زمان ترخیص به خانواده ارجاع داده و تا سه سال، وضعیت آنان توسط بهزیستی و مددکاران اجتماعی به صورت مستمر پیگیری می‌شود و در صورت نیاز جلسات مشاوره خانوادگی و فردی برای آنان برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: اگر مددجویان خانواده‌ای نداشته باشند، پس از گذراندن دوره درمان، موقتا تا یک سال دیگر به صورت اختیاری در مراکز بهاران می مانند و علاوه بر استمرار خدمات آموزشی، زمینه اشتغال آنان نیز فراهم می‌شود تا بتوانند درآمدی داشته و به صورت مستقل یک زندگی را آغاز کنند.

احیای مراکز بهاران
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره کارکرد مراکز توانمندسازی و کارآفرینی بهاران، عمل نکردن به تعهدات یا واگذاری این مراکز به بهزیستی اظهارداشت: در دوره‌های گذشته زیرساخت بهاران در اختیار بسیاری از نهادها از جمله نیروهای انتظامی و بهزیستی قرار داده شد اما کاربری آنها تغییر کرد.

شرف دوست با اشاره به فعالیت هشت مرکز بهاران در تهران افزود: در حال حاضر ادامه درمان و مهارت‌آموزی حدود ۳۵۰ مددجو در مراکز بهاران پیگیری می‌شود، روند فعالیت این مراکز همچون گذشته ادامه دارد و در پی احیای سایر مراکز هستیم، شهردار تهران هم دستور داده که تمام اماکنی که مربوط به بهاران و در اختیار سایر نهادها قرار داده شده، پس گرفته و احیا شوند و در اختیار فرایند درمانی معتادان مراکز ماده ۱۶ قرار بگیرند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته ۲۲ مرکز بهاران راه‌اندازی شده بود، اظهارداشت: بعضی از این مراکز به سایر نهادها واگذار شده بود که در حال حاضر ۱۸ مرکز بهاران می‌تواند احیا شود که از این مراکز، هشت مرکز در حال بهره‌برداری و ۲ مرکز هم آماده بهره‌برداری است، مراکز بهاران در مناطق سه و ۱۱ تعمیر اساسی، تجهیز و وارد فرایند درمان می‌شوند.

معتادان گرمخانه‌ها در اولویت درمان
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: معتادانی که در گرمخانه‌ها اسکان پیدا می‌کنند، افرادی هستند که در مراکز غربالگری بهزیستی به عنوان منع پذیرش تلقی می‌شوند و ما نمی‌توانیم آنان را به دلیل سرما و خطرات احتمالی در سطح شهر رها کنیم، مجبور هستیم در گرمخانه‌ها پذیرش کنیم، با ساماندهی و پذیرش معتادان متجاهر گرمخانه‌ها در مراکز ماده ۱۶، رسالت گرمخانه‌ها برای ساماندهی افراد بی‌خانمان احیا خواهد شد.

شرف‌دوست درباره برخوردهای نامناسب با برخی از معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها و تمایل نداشتن آنان برای اسکان در این مراکز گفت: چنین اتفاق‌هایی در سال‌های گذشته به دلیل اینکه گرمخانه‌ها در هر منطقه توسط پیمانکارانی که تخصص نداشتند، اداره می‌شد، رخ داده است.

وی افزود: در ۲ سال گذشته، تلاش کردیم با موسساتی که مجوز بهزیستی داشتند و صلاحیت و تخصص آنها را بهزیستی تایید کرده، همکاری کنیم ضمن اینکه اگر کارکنان هر مرکزی کوچکترین توهینی به مددجو کرده باشد، اخراج شده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر هر شب به صورت میانگین حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مددجو در گرمخانه‌ها پذیرش می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی به آنان خدمات ارائه می‌کنیم، با توجه شرایط کرونا، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها رعایت می‌شود و این مراکز هفته‌ای سه بار شست و شو و ضدعفونی می‌شوند و تاکنون یک مورد مبتلا به کرونا نداشتیم و در فرایند پذیرش با تشخیص مددکار، مددجویانی که مشکوک بودند و علایم داشتند به مراکز درمانی منتقل شدند.

ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز
شرف‌دوست درباره ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز(مرکز توزیع و استعمال مواد مخدر) گفت: در جلسه‌ای که ۲۰ آذر با حضور شهردار تهران، شهرداران ۶ منطقه آسیب‌پذیر تهران، نماینده دادستان، نیروی انتظامی و نهادهای دیگر برگزار شد، مقرر شد که با همکاری نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سپاه، وزارت اطلاعات و اداره ثبت اسناد، ستادی در مناطق شکل بگیرد و لیست تمام خانه‌های پلاک قرمز احصا شود و ستاد برای هر پلاکی، برنامه‌ای ارائه کند.

وی افزود: بعضی از املاک پلاک قرمز متعلق به شخص دیگری است که به یک خانواده یا فردی اجاره داده و از آن ملک سوء استفاده می‌شود و به دلیل بی‌اطلاعی مالک از لحاظ قانونی، شرعی و اخلاقی نمی‌توانیم آن ملک را مصادره و تخریب کنیم، به همین دلیل قرار شد لیست این املاک تک به تک در ستادهای منطقه‌ای احصا شود و بعد از ارائه برنامه، اقدام عملیاتی صورت بگیرد.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی معتادان متجاهر شهرداری تهران شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی معتادان متجاهر شهرداری تهران آسیب های اجتماعی معتادان متجاهر شهرداری تهران شهر تهران خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران مبارزه با مواد مخدر معتادان متجاهر نیروی انتظامی گرمخانه ها مراکز بهاران مراکز ماده شهر تهران پلاک قرمز شرف دوست ماده ۱۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام

فرمانده انتظامی ایلام ، با اشاره به اینکه بیش از ۱۴هزار و ۷۴۷ پرونده قضائی به دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری های سطح استان ارجاع شده است،گفت:بیش از ۷۸ درصد از پرونده های ارجاعی به مراکز مشاوره پلیس ایلام منجر به مصالحه شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، سردار جمال سلمانی اظهار داشت:مراکز مشاوره پلیس در عرصه کاهش آسیب‌ها و جرائم اجتماعی و افزایش سطح امنیت روانی در جامعه گام‌های موثری برداشته و قطعا با پای کار آمدن سازمان های حمایتی و دخیل در حوزه آسیب های اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می توان به صورت گسترده و علمی در حوزه شناسایی و مقابله با آسیب های اجتماعی ورود کرد.

وی اضافه کرد: با همت و پشتکار مشاوران ومددکاران اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تعداد11 هزار و 289 پرونده ضمن صلح و سازش از چرخه کار قضائی خارج شده است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه 78 درصد از پرونده های ارجاع شده به مراکز مشاوره منجر به صلح و سازش شده است،اظهار کرد: ایجاد مراکز مشاوره پلیس در راستای رویکرد جامعه محوری پلیس راه اندازی شده اند.

فرمانده انتظامی استان ایلام تصریح کرد:هر قدر بتوان با رویکرد فرهنگی و آموزشی مسائل و معضلات اجتماعی راحل و فصل کرد به همان میزان بار انتظامی در جامعه نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش تسنیم، همشهریان عزیز می توانند با شماره گیری شماره 096580 ضمن ارتباط با کارشناسان مرکز مشاوره از خدمات مشاوره روان‌شناختی، خانوادگی، ازدواج، تربیتی، فردی، تحصیلی، شغلی، گزینش و استخدام، بهره مند شوند.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • خروج واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور بعد از ۶ سال از ورشکستگی با حمایت دستگاه قضا
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • سخنگوی شهرداری تهران: برنامه‌ای برای باشگاه‌داری نداریم
  • واکنش شهرداری تهران به حمایت از باشگاه پرسپولیس