Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علی اکبر نوایی روز شنبه در وبیناری تخصصی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع "نقش حوزه و دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" برگزار شد، افزود: یکی از مواردی که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته، گفتمان عدالت است که در قسمت های مختلف آن بدان اشاره شده است.

وی ادامه داد: با آغاز رنسانس، عصر جدیدی در اروپا شکل گرفت که بر مبنای تفکر لیبرالی دموکراسی پیش می‌رفت و همه چیز را مادی و زمینی تفسیر می‌کرد که نتیجه آن تبدیل شدن همه جریان‌های معنوی به مادی و زمینی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه این رویکرد بر دانشگاه‌های کشورهای اسلامی نیز تاثیر گذاشت، عنوان کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی، به عنوان آغازگر عصری جدید، این نهضت گفتمان غرب را از حیث عملی و نظری تغییر داد و راه جدیدی در پیش نگاه بشر امروزی قرار داد.

حجت الاسلام نوایی با اشاره به موضوع عدالت در این بیانیه اظهار کرد: بحث بر مبانی نظری دردی دوا نخواهد کرد بلکه باید به عملیاتی سازی عدالت توجه شود و برنامه‌ها یک خروجی و نتیجه اثرگذار داشته باشند و دانشگاه و حوزه تاکنون کار مشترکی در این موضوع نداشته اند تا از منظر معرفتی و اجرایی مبنایی برای موضوع عدالت شده و اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: تا انسان عادل تربیت نشود، عدالت ایجاد نمی‌شود و برای این موضوع، ایجاد یک هسته و موسسه برای تربیت ولایی جوانان برای موضوع عدالت لازم است زیرا آینده در اختیار جوانان خواهد بود.

بیانیه گام دوم، تبلور اندیشه رهبری است

دانشیار گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: بیانیه گام دوم تبلور دانش، حکمت و شاکله اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب است که افق دید معظم له در موضوعات متفاوت این بیانیه دیده می‌شود و از سوی دیگر در جای جای این بیانیه به جوانان پرداخته شده است.

دکتر محمدعلی رضایی کرمانی افزود: مراکز نخبه پروری جوانان در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها متمرکز است اما تاکنون ثمرات حداقلی داشته اند، بر این اساس رهبر انقلاب با نگاه به اینکه انقلاب باید از دست پیشکسوتان خود به دست جوانان برسد، مطالبی را در این زمینه اعلام کردند.

وی ادامه داد: در کادرسازی نیروی انسانی، کاستی‌های فراوانی وجود دارد که دانشگاه و حوزه نقش مؤثری در رفع آن می توانند داشته باشند، بر همین اساس نگاه رهبر انقلاب این است تا میدان به نیروهای جوان سپرده شود.

این دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: برنامه‌های حوزه و دانشگاه باید بر اساس کادرسازی نیروهای جوان تغییر پیدا کند و مراکز نخبه پروری باید جوانانی را تحویل جامعه بدهند که توان و شایستگی پیمودن مسیر انقلاب اسلامی را داشته باشند.

دوگانگی در حوزه و دانشگاه

دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز گفت: اکنون دانشجویان و استادان حوزه و دانشگاه به یک دوگانگی رسیده‌اند، اقلیت پرتلاشی که نظرات خود را بیان می‌کنند و اکثریتی بی تفاوت که هیچ تحلیلی در خصوص مباحث کشور حتی نسبت به بیانات رهبر معظم انقلاب ندارند.

حجت الاسلام دکتر محمدابراهیم روشن‌ضمیر افزود: حتی می توان گفت که کمتر از پنج درصد افراد این بیانیه را خوانده‌اند و مشخص هم نیست که آیا تحلیلی بر این بیانیه داشته‌اند یا خیر.

وی عنوان کرد: اگر قرار است در دانشجو ایجاد دغدغه کنیم تا اگر نقدی مطرح کرد و به جایی برخورد، برای وی مشکلی ایجاد نشود و باید به نقدها حساسیت مثبت نشان دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بیشتر نظرات رهبر انقلاب در این بیانیه در خصوص علم و دانش است.

دانشگاه و حوزه در تمدن سازی نقش دارند

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار کرد: دانشگاه و حوزه در موضوع تمدن‌سازی می توانند نقش موثری داشته باشند ولی متأسفانه به نشست های هم‌اندیشی سطحی نگاه می‌شود.

دکتر محمدعلی وطن دوست گفت: دانشگاه باید معنویت داشته باشد و بر همین اساس از حوزه‌های علمیه انتظار است تا با توجه به ریشه اخلاق در آیات و روایات دینی، در تبیین اهداف حکمرانی اسلامی بکوشد و در این مسیر از استادان و نخبگان حوزه انتظار بیشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این بیانیه، بستر همکاری حوزه و دانشگاه وجود دارد، دانشگاه در حوزه های تجربی یافته‌های علمی را بیان می‌کند و خواسته‌های وحیانی و الهی در آن نمود ندارد، ولی حوزه علمیه می تواند در زمینه علوم انسانی در این مسیر راهگشا باشد تا به علوم انسانی غنای بیشتری ببخشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشگاه باید برای غنی سازی علوم انسانی نیم‌نگاهی به حوزه علمیه داشته باشد ولی این نوع نگاه وجود ندارد، حتی در موضوعات مرتبط با علوم تجربی، که ربط مستقیمی به حوزه علمیه ندارد، می توان از مباحث میان رشته ای برای بیان نظرات استفاده کرد.

برچسب‌ها حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران مشهد مقام معظم رهبری دانشگاه گام دوم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران مشهد حوزه علميه انقلاب اسلامی ایران مشهد مقام معظم رهبری دانشگاه گام دوم انقلاب بیانیه گام دوم حوزه و دانشگاه دانشگاه و حوزه انقلاب اسلامی داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب

حجت الاسلام باباخانی گفت: یکی از راه‌های ارتباط هیئات، مهرواره «هوای نو» است که تلاش می‌کند فضای هیئت را برای چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی مهیا کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئت‌های رزمندگان اسلام سراسر کشور با سخنرانی حجج الاسلام محمد خواجوی و مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت‌ها و تشکل‌ها دنبال شد.

حجت الاسلام خواجوی با موضوع فلسفه سیاسی نظام اسلامی از منظر امامین انقلاب صحبت کرد و گفت: معتقدم بسیاری از ما اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب را هنوز به درستی فهم نکردیم، در حالی که بسیاری از مقامات خارجی ابعاد فکری ایشان را بهتر شناخته‌اند. نمونه این موضوع را می‌توان در گفته‌های روسای جمهور روسیه، ترکمنستان و ... در دیدارهایی که با آیت الله خامنه‌ای داشته‌اند، مشاهده کرد.

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

وی با ذکر یک مثال صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: همه دشمنان در روزهای ابتدایی اغتشاشات در ایران فکر می‌کردند کار نظام تمام شده است اما در همان روزها دیدید که رهبری با دختران 9 ساله نوجوان در جشن تکلیف‌شان شرکت کردند و پیام بسیار مهمی را از این طریق دادند. سپس وقتی اوضاع کمی آرام شد، ایشان سخنرانی‌های مهم و راهبردی خود را بیان کردند.

او تاکید کرد: در دوره سختی قرار داریم و بیش از هر زمان دیگری به منظومه فکری امامین انقلاب نیاز داریم. باید این سوال را پرسید که چرا در بیان فلسفه سیاسی نظام اسلامی سراغ اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری نمی‌رویم؟ چرا از اندیشه‌های شهید مطهری استفاده نمی‌کنیم؟‌

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکل‌ها گفت: به جرأت می‌گویم که سازمان تبلیغاتِ در میدان، شماها هستید. شما هستید که در میدان تبلیغات، مبارزه و جهاد می‌کنید و ما تنها یک ستاد برای کمک به شما هستیم.  وظیفه ماست که مقدمه فعالیت بهتر شما را فراهم کنیم. مبنای سازمان تبلیغات اسلامی این است که به عنوان سازمان پشتیبان عمل بکند، نه اینکه خودش برنامه اجرا کند.

وی با اشاره به لزوم هم افزایی هیئات سراسر کشور گفت: هدف ما این است که همه هیئت‌های فعال در استان‌های سراسر کشور، هم‌افزایی داشته باشند. یکی از راه‌های ارتباط هیئات، مهرواره «هوای نو» است. این مهرواره اختصاص به معرفی برگزیدگان سال هیئت دارد و امسال در اتفاقی جدید در فضای بین‌الملل هم برگزار خواهد شد. این جشنواره بستر عادلانه‌ای برای همه هیئاتی است که توانستند اقدامی را در این حوزه رقم بزنند. ما از آنها حمایت می‌کنیم و بهشان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهیم تا در جریان رسانه‌ای کشور تبدیل به یک الگو بشوند.

باباخانی تأکید کرد: هوای نو تلاش می‌کند فضای هیئات را برای چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی فراهم بکند. خواهش من از شما این است که کارهای موفقی که هیئات رزمندگان اسلام در سراسر کشور در استان‌ها رقم زدند و می‌تواند الگو باشد را در سامانه «هوای نو» ثبت کنند تا داوری شود. نزدیک به یکصد داور در حدود بیش از 40 رشته، این ابتکارات را داوری می‌کنند و از برگزیدگان آن تقدیر خواهد شد.

گفتنی است در پایان همایش سه روزه مدیران هیئت‌های رزمندگان اسلام که در مشهد مقدس برگزار می‌شد، از 20 مدیر موفق تقدیر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است