Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ دکتر رکسانا دانیالی - کلرلا ولگاریس نوعی جلبک سبز تک سلولی و ساکن آب های شیرین است. با وجود آن که ده ها گونه مختلف از جلبک های کلرلا وجود دارد، اما نوع ولگاریس یکی از غنی ترین آنها به شمار می رود و به واسطه تاثیر بی نظیر خود بر سلامت انسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه مکمل های حاوی این ترکیب به راحتی در دسترس مردم هستند و می توان آنها را با مراجعه به داروخانه ها تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 30 گونه متفاوت از این جلبک سبز تک سلولی در سراسر جهان وجود دارند اما بخش اعظم مطالعات علمی تا به امروز بر دو گونه ولگاریس و pyrenoidosa تمرکز داشته است. از آن جایی که کلرلا دیواره سلولی سختی دارد و انسان قادر به هضم آن نیست، افراد علاقه مند باید به منظور استفاده از مزایای متعدد این جلبک مکمل های دارویی را مد نظر قرار دهند.

فوایدی که در ادامه بررسی می شوند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

منبعی کامل از مواد مغذی

محتوای تغذیه ای کلرلا ولگاریس به اندازه ای تاثیرگذار است که به آن "سوپر فود" می گویند. در حالی است که محتوای اصلی بستگی زیادی به شرایط محیطی، نحوه کشت، گونه مورد استفاده و روند تولید مکمل های دارویی دارد، اما باز هم نمی توان منکر مزایای فوق العاده این جلبک تک سلولی شد.

- پروتئین: کلرلا حاوی 50 الی 60 درصد پروتئین است. علاوه بر این جلبک مورد نظر هر 9 اسید آمینه ضروری را در خود جای می دهد.

- ویتامین ب 12: برخی از گونه های کلرلا از جمله ولگاریس شامل مقادیری ویتامین ب 12 هستند. محققان معتقد هستند که مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

- آهن و ویتامین ث: کلرلا می تواند منبع خوبی از آهن باشد و بسته به نوع مکمل این محتوا به 6 الی 40 درصد نیاز روزانه بدن به آهن می رسد. از طرفی دیگر حضور ویتامین ث در این ترکیب تغذیه ای هم به اثبات رسیده است که به جذب بهتر آهن کمک می کند.

- آنتی اکسیدان ها: ولگاریس حاوی انواع آنتی اکسیدان های مهم برای بدن است و از این نظر بسیار با ارزش به شمار می رود.

- ویتامین ها و مواد معدنی: در این مورد می توان به مقادیر کمی منیزیم، روی، مس، پتاسیم، کلسیم، اسید فولیک و سایر ویتامین های خانواده ب اشاره کرد.

- امگا 3: درست مانند دیگر جلبک های سبز، کلرلا هم شامل امگا 3 است. تنها 3 گرم از این جلبک 100 میلی گرم امگا 3 در اختیار بدن قرار می دهد.

اتصال به فلزات سنگین و کمک به سم زدایی

کلرلا ولگاریس توانست به دلیل توانایی خود در کمک به سم زدایی بدن سر و صدای زیادی به پا کند. در واقع مطالعات حیوانی نشان می دهند که این ترکیب قادر به حذف فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر از بدن است. فلزات سنگین شامل عناصری هستند که در مقادیر کم ضروری محسوب می شوند مانند آهن و مس. اما این ها و دیگر فلزات سنگین همچون کادمیم و سرب در مقادیر بیشتر مشکل ساز خواهند بود.

در حالی که به ندرت گردش خون یک فرد سالم حاوی سطوح خطرناکی از فلزات سنگین است، مواجهه شغلی و یا قرار گیری در معرض آلودگی به هر دلیلی می تواند با خطر مسمومیت همراه باشد. دیده شده که جلبک ها از جمله کلرلا سمیت فلزات سنگین بر کبد، مغز و کلیه ها را کاهش می دهند و به نوعی بدن را پاکسازی می کنند. البته این تاثیر فقط به حذف حضور فلزات سنگین مربوط نمی شود. به گفته محققان کلرلا ولگاریس پتانسیل بالایی برای افزایش توانایی طبیعی بدن در راستای پاکسازی سموم در اختیار دارد.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی متشکل از سلول های متعدد و مکانیسم های پیچیده ای است که به محض ورود عامل مهاجم به بدن با آن مقابله می کند. بر اساس تجزیه و تحلیل پژوهش های حیوانی و انسانی مشخص شده که کلرلا پاسخ ایمنی را به طرز معنا داری افزایش می دهد.

برای مثال در یکی از این مطالعات، سطح آنتی بادی تولید شده در بدن نسبت به گروه دارونما به دنبال مصرف مکمل حاوی کلرلا ولگاریس ارتقا چشمگیری داشته است. در یک مطالعه کوچک 8 هفته ای، بزرگسالان سالم مصرف کننده مکمل های کلرلا ولگاریس نشانگرهای افزایش فعالیت سیستم ایمنی را از خود بروز دادند.

البته همچنان به بررسی های علمی کامل تری در این حیطه نیاز است تا بتوان تاثیر قطعی کلرلا ولگاریس را در افزایش توان دفاع ذاتی بدن به اثبات رساند. یکی از مطالعات ضد و نقیض در این زمینه به پژوهش روی شرکت کنندگان 50 الی 55 سال و بالای 55 سال مربوط می شود. طبق نتایج هرچند تقویت ایمنی در گروه اول (50 تا 55 سال) مشاهده شد، گروه دوم یافته های مشابهی را نشان ندادند. بنابراین ممکن است این جلبک در برخی از جمعیت ها و گروه های سنی تاثیر تقویتی داشته باشد.

از جمله دیگر مزایای قابل اهمیت کلرلا ولگاریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاهش کلسترول

- افزایش سوخت و ساز

- عملکرد آنتی اکسیدانی

- کمک به کنترل فشار خون

- بهبود وضعیت قند خون

- کمک به مدیریت بیماری های تنفسی

- افزایش استقامت هوازی

- حمایت از سلامت کبد و دستگاه گوارش

- کمک به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

نحوه مصرف مکمل های حاوی کلرلا ولگاریس

با وجود آن که تا به امروز شواهد کافی برای تعیین مقدار دوز مورد نیاز روزانه به منظور دست یابی به اثرات درمانی کلرلا ولگاریس منتشر نشده است، اما برخی از مطالعات دوز 1.2 گرم را پیشنهاد می دهند. به بیان دیگر به نظر می رسد که همین میزان برای مشاهده یک سری از فواید درمانی این جلبک کافی باشد.

با این حال بیشتر مکمل های ولگاریس حاوی دوز روزانه 2 الی 3 گرم هستند که با استناد به یافته های پژوهش های مختلف دوز مناسبی است. شما می توانید پس از مشورت با پزشک، روزی یک عدد از قرص و یا کپسول های تولید شده کلرلا در شرکت های دارویی معتبر را میل کنید و از اثرات بی نظیر آن در دراز مدت لذت ببرید.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فلزات سنگین سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم‌وتربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم‌وتربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم‌وتربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد