Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده مجلس ضمن انتقاد از دخالت بی مورد دولت‌ها در صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: تناقض در گفتار مسئولین و کارشناسان، نشان دهنده عدم وجود اطلاعات دقیق و شفاف در این صنعت است. با این اطلاعات غیر شفاف هرگونه واگذاری و خصوصی سازی خودروسازها، اقدامی اشتباه است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ابوالفضل ابوترابی» نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با بازارنیوز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات صنعت خودروی کشور به علت دخالت دولت است، اظهار داشت: خودروسازانی که زمانی بنا بود به طور واقعی خصوصی شوند، سالهاست از دخالت دولت‌ها بی نصیب نمانده و اکنون این شرکت‌ها از این مشکل طی این سال‌ها رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب اینجاست که بسیاری از مسئولین بار‌ها در مصاحبه‌هایی سهم دولت در سهام خودروسازان ۶ درصد عنوان کرده اند که قطعا عددی غیر واقعی است.


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با اشاره به نامه هفته گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد سهام خودروسازان افزود: وزیر کار، با برشمردن نام شرکت‌هایی که دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن‌ها سهام دارد، سهم دولت از ایران خودرو را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد. این موضوع در حالی است که برخی کارشناسان سهم دولت از خودروسازان را بیش از ۵۰ درصد عنوان کرده اند. این تناقض در گفتار مسئولین و کارشناسان، نشان دهنده عدم وجود اطلاعات دقیق و شفاف است. با این اطلاعات غیر شفاف هرگونه واگذاری و خصوصی سازی خودروسازها، اقدامی اشتباه است.


وی با انتقاد از عدم وجود شفافیت در ساختار مالکیت و سهام خودروسازان افزود: علاوه بر اینکه یکی از دلایل مهم زیان انباشته بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومانی و بهره‌وری پایین این شرکتها، همین عدم شفافیت در ساختار مالکیتی آنهاست، واگذاری خودروساز‌ها با روش فعلی و فروش سهام آن‌ها با واسطه به دولت یا خود خودروسازها، نه تنها دردی از این صنعت دوا نخواهد کرد، بلکه به مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، معیشتی دامن زده و حتی ممکن است باعث به وجود آمدن معضلات امنیتی و اعتراضات کارگری باشد.


نماینده مردم نجف آباد شفاف سازی سهام خودروسازان را پیش نیاز برون رفت از مشکلات فعلی دانست و پیرامون آن بیان داشت: بدون اصلاح ساختار مالکیتی خودروسازان، هرگونه اقدام در راستای بهبود وضعیت خودروسازی کشور، و خصوصی سازی واقعی این صنعت، عملی بیهوده بوده و مشکلات را به سال‌های بعد حواله خواهد داد.

 

وی افزود: دو گام پیشنهادی در جهت رفع مشکلات این خودروساز مطرح است که نخست شفافیت وضعیت مالکیتی، مدیریتی و مالی شرکت اصلی و شرکت‌های زیر مجموعه است ودر گام دوم واگذاری سهم شرکت‌های وابسته از شرکت اصلی است. همچنین مواردی مانند تعیین تکلیف بنگاه‌ها و اموال منقول و غیر منقول می‌تواند مؤثر باشد.


این نماینده مجلس در پایان با اشاره به لزوم شفاف سازی مالکیت سهام خودروسازان توسط وزیر صمت گفت: وزارت صمت باید هر چه سریعتر وضعیت سهامداران خودروسازان را به صورت شفاف اعلام کرده و میزان واقعی سهم دولت در لایه‌های دوم و سوم شرکت‌های سهامدار را نیز مشخص کند. با عدم وجود اطلاعات دقیق، هر گونه تصمیم گیری برای مسئولین، قطعا نتایج ناگواری به همراه خواهد داشت.


پایان پیام//

برچسب ها: وزارت صمت ، سایپا ، ایران خودرو ، صنعت خودروسازی ، خصوصی سازی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Q2L

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت صمت سایپا ایران خودرو صنعت خودروسازی خصوصی سازی سهام خودروسازان خصوصی سازی عدم وجود سهم دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن با شعار "عصر جدید، خودرو‌های جدید" از ۶ تا ۱۵ اردیبهشت در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی چین (تیانژو) افتتاح شد و این رویداد عظیم با دستاورد‌های چشمگیر و نویدبخش کار خود را آغاز کرد.

به گزارش عصرایران، این نمایشگاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود، شاهد حضور پررنگ خودروسازان داخلی و خارجی و رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های آن‌ها در زمینه طراحی و تولید خودرو بود.

در نمایشگاه امسال، شاهد درخشش خودرو‌های نوآورانه و پاک بودیم. ۲۷۸ خودروی برقی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت که این امر نشان‌دهنده گام‌های بلند صنعت خودرو به سمت جایگزینی خودرو‌های بنزینی و دیزلی با خودرو‌های برقی و احترام به محیط زیست است.

غرفه‌های نمایشگاه پکن ۲۰۲۴، میزبان خودروسازی جهان و برند‌های چینی است. این شرکت‌ها جدیدترین دستاورد‌های خود در زمینه خودرو‌های برقی، هیبریدی و خودران را به نمایش گذاشتند به طوریکه بازدیدکنندگان نمایشگاه شاهد رونمایی از ۱۱۷ مدل خودروی جدید توسط ۳۰ شرکت خودروساز بودند.

نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ بار دیگر نشان داد که چرا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود و می‌توان به آینده‌ای روشن و پررونق در این حوزه امیدوار بود.

دیگر خبرها

  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد