Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@03:36:50 GMT

وزش باد شدید در ۲۰ استان

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۸۸۰۳

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در نقاط مختلف کشورو وزش باد شدید در ۲۰ استان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: بارش باران، گاهی توام با وزش باد شدید موقت، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف امروز (۲۷ آذرماه) برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، غرب اصفهان، شمال فارس، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، یکشنبه (۲۸ آذرماه) برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان، دوشنبه (۲۹ آذرماه) برای چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات غربی اصفهان و سه‌شنبه (۳۰ آذر ماه) برای چهارمحال و بختیاری، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، تهران و غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برفگیر، تاخیر و یا لغو پرواز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی ناشی از بارش برف و وقوع سیلاب توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران در مناطق گرمسیر گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف شنبه (۲۷ آذرماه) برای جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خوزستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال بوشهر و ارتفاعات سمنان و یکشنبه (۲۸ آذرماه) برای استان‌های خوزستان، شمال بوشهر، اصفهان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی و خراسان رضوی قابل پیش‌بینی است.

این وضعیت جوی دوشنبه (۲۹ آذرماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، شمال بوشهر، اصفهان، شمال فارس، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران و خراسان رضوی، سه‌شنبه (۳۰ آذرماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و یزد و چهارشنبه (اول دی ماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمانشاه دور از انتظار نیست.

در چنین وضعیتی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد بنابراین نسبت به پرهیز از رفت وآمد غیر ضروری بین شهری، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ‌رو به ارتفاعات، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی در مناطق سردسیر و تجهیز خودروها به ادوات زمستانی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید دوشنبه (۲۹ آذرماه) در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، سه‌شنبه (۳۰ آذرماه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، کرمان، شمال فارس و شمال سیستان و بلوچستان و چهارشنبه (اول دی ماه) در جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان دور از انتظار نیست . احتمال وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن شاخه درختان وجود دارد.

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه‌کن شدن درخت با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر مدنظر قرار گیرد. دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب های سالن‌ها اقدام کنند. خودداری از آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، خودداری از آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه وزش باد شدید هواشناسی آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه رودخانه ها و مسیل ها چهارمحال و بختیاری سازمان هواشناسی آذربایجان غربی جنوب آذربایجان آذربایجان شرقی شرق خوزستان خراسان شمالی وزش باد شدید خراسان رضوی بارش برف جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان

حسین ظفری هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت گفت: سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز و برای روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس این هشدار بارش شدید باران و درپی آن احتمال احتمال جاری شدن سیلاب و وقوع آبگرفتگی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی از جمله مواردی است که می تواند در پی این هشدارها رخ دهد. همچنین در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده احتمال دارد.

ظفری توصیه کرد: هموطنان در این دو روز از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه نیز توصیه می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیروهای امدادی در این استان‌ها به حالت آماده باش درآمده و تمهیدات لازم نیز در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم که این سامانه بارشی نیز بدون خسارت از کشور خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان/ امروز جاده چالوس خطرناک است
  • بارش رگباری و وزش شدید باد در ۱۷ استان / آماده‌باش هلال‌احمر
  • هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۷؛هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور 
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای دوشنبه و سه شنبه | کدام استان‌ ها هشدار بارندگی گرفتند؟
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • هشدار سیل و طوفان و تگرگ به ۱۸ استان | تهران در خطر بارش‌های سیل‌آسا