Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری جشنواره ادبی هنری روایت حضور با موضوع روایت دانشجویان سراسرکشور از حضور عظیم و عمومی مردم در مبارزه با ویروس کرونا در مجموعه باغ نگارستان دانشگاه تهران به میزبانی دبیرخانه استانی جشنواره و با حضور  مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سهیل احمدی مدیر مرکز رشد و شتابدهی معاونت فرهنگی سپاه و استاد دانشگاه ، حجت الاسلام تنها و رضوی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره‌ای روایت حضور

امین‌ فر مسئول روابط استانی جشنواره روایت حضور در این نشست که با هدف بیان رویکردها، روند طی شده و شرح اقدامات استانی طرح «روایت حضور» و ... بیان کرد: در راستای مطالبه ای که مقام معظم رهبری(مدظله) در اردیبهشت ماه سال ۹۹ مبنی بر ثبت و تولید آثاری که جـهاد عظیم وعمومی مقابله با بحران کرونا را نشان دهد داشتند و همچنین آرزوی ایشان در تحقق مجدد روایت‌گری‌های شهید آوینی،گروهی از دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در فکر ایجاد حرکتی شدند تا در جامعه دانشگاهی کشور نیز تلاشی مؤثر و فراگیر صورت گیرد.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های فراوان و خلاقی که در میان دانش‌آموختگان ما به ویژه، در رشته‌های ادبی و هنری وجود دارد و پتانسیلی که در پیمودن مسیر شهید آوینی در عرصه روایت گری هر یک از این جوانان دارند، هیچ تلاش جدی و فراگیری برای روایت کرونا شکل نگرفته بود.

امین فر ادامه داد: از سویی، در دوسال اخیر ما شاهد برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع کرونا بوده‌ایم؛ اما بعضا پررنگ بودن رویکردهای گزارش محور و سازمانی در این جشنواره‌ها و یا نبود دستاورد آموزشی تربیتی مطلوب در جهت رشد استعدادهای افراد برگزیده دیده می شد و یا عمومیت مخاطبی که در دیگر جشنواره‌های برگزار شده وجود داشت باعث می شد که نگاه تخصص‌گرا در آثار کاهش پیدا کند و جشنواره‌ها صرفا به سمت جمع‌آوری و یا تولید آثار انبوه بروند. از این رو «روایتِ حضور» می‌توانست این خلاء ها را پر کند. 

وی افزود: ما معتقدیم اتفاق کرونا داخل کشور ما یک جنگ تحمیلی تمام عیار بود و همه مردم از اقشار مختلف برای دفاع حضور پیدا کردند درست مثل دوران دفاع مقدس.همانطور که دفاع مقدس ما باید روایت میشد این جنگ هم باید روایت شود.اساسا مسئله‌ ما در این جشنواره مسئله‌ جنگ روایت ها بود. اینکه اگر الان درست روایت نکنیم بعدا معلوم نیست چطور روایت خواهیم شد!

امین فر گفت: دبیرخانه این جشنواره متشکل از جوانان دغدغه‌مند و هنرمند ذیل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران شکل گرفته است. مسئله مهمی که در جشنواره برای ما اهمیت داشت فراگیری و وسعت روایت‌گری در عرصه کرونا بود چرا که معتقد بودیم تمام استان‌های کشور میدان مبارزه با کرونا بودند و این موضوع انحصار به یک استان ندارد. بنابراین با تقریبا با تمامی استان های کشور جهت دایرشدن دبیرخانه استانی و نمایندگی جشنواره ارتباط گرفته شد و سرتیم‌های استان در این جشنواره همراهی و فعالیت های خوبی داشتند.

* اقدامات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه مقابله کرونا

جابری، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در ادامه به بیان برخی از اقدامات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه مقابله کرونا، پرداخت.

وی گفت: دبیری ستاد مقابله با کرونا در بسیج دانشجویی تهران بزرگ که به همت و تلاش دانشجویان علوم پزشکی تهران رقم خورد، مرکز واکسیناسیون شهید کسری اسماعیلی در مجموعه ۱۳ آبان (سفارت سابق آمریکا)  با ظرفیت بیش از ۲_۱۰هزار دوز در روز و ۲۲ غرفه فعال و به کارگیری نیروها حاصل از یک فراخوان ۶۰۰ نفری از بدنه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و...گوشه ای از فعالیت های متعدد دانشجویان بود.

* گزارش استان‌های درباره جشنواره روایت حضور

در ادامه ریاحی دبیر جشنواره  در استان فارس به طرح نکات و اقدامات صورت گرفته در استان خود پرداخت.

وی گفت: ما در ابتدا متوجه اهمیت هدف این جشنواره نبودیم اما به تدریج با برگزاری جلساتی در راستای اهمیت مسئله روایت از سوی دبیرخانه، متوجه اهمیت موضوع شدیم و فعالیت های تبلیغی و محتوایی خود را ذیل جشنواره شروع کردیم و مسئله مهم‌تر راه اندازی اردوهای جهادی بود.

در ادامه حسینی دانشجوی علوم پزشکی و دبیر جشنواره در استان زنجان گفت: اولین اقدام انجام شده دانشجویان علوم پزشکی زنجان تشکیل هسته داوطلبی و قرارگاه ضد کرونا بود که در دو گام به تهیه و توزیع ۱۳۰۰۰ محلول ضد عفونی کننده طی ۲۴ ساعت ابتدایی شیوع در ساختمان دانشکده داروسازی پرداختند.

وی افزود: تولید و ساخت روزانه ۲۰۰-۳۰۰ شیلد محافظتی کادر درمان و پرسنل بیمارستان‌ها بود. دانشجویان لیست اقلام بهداشتی موجود در داروخانه هارا منتشر و به روزرسانی می‌کردند که در دسترس عموم مردم، استاندار و دادستان قرار گیرد.

وی در ادامه به بیان سایر اقدامات صورت گرفته پرداخت.

در ادامه سرگلزایی، دبیر جشنواره در استان سیستان و بلوچستان ضمن شرح اقدامات صورت گرفته در استان در جهت مبارزه با کرونا گفت: ما نیز تلاش کردیم جهت فراگیری طرح جشنواره روایت حضور و اقناع مخاطبان جوان در سطح استان، فعالیت های تبلیغی مختلفی بکنیم.

دبیر جشنواره در استان کردستان هم گفت: از ابتدا سعی ما بر این بود که تمامی دانشگاه های استان را در رویداد «روایت حضور» دخیل و همراه کنیم. و دانشگاه هایی مثل مریوان بیش از سایرین در بازنشر محتوا به ما کمک کردند.همچنین با دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی در سراسر کشور تماس برقرار شد تا به جمع روایت حضوری ها بپیوندند‌‌.

وی گفت: تولید مواد ضدعفونی آب ژاول در استان کردستان زمانی بود که کشور با محدودیت در این حوزه مواجه بود اما با این حال ۱۶ هزار لیتر در قالب ۶ هزار بطری ۲‌.۷ لیتری مواد ضد عفونی میان مردم مناطق محروم توزیع شد. همچنین یکی از بزرگترین مسائل ما در استان، تلاش برای امید آفرینی و ایجاد انگیزه بود که در این زمینه نیز اقداماتی را صورت دادیم.

* برگزاری اختتامیه جشنواره « روایت حضور» حضور در نیمه دی ماه ۱۴۰۰

پس از گزارش نمایندگان استانی جشنواره، رکنی سرپرست جشنواره روایت حضور به بیان روند داوری آثار و نحوه حمایت دستگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: تیم دانشجویی روایت حضور قریب به دوسال بر مسئله بسترسازی و سازماندهی تیم های روایت کرونا در سطح کشور کار کرده اند و سخنرانی اخیر رهبری در دیدار با پرستاران نیز  اهمیت این مطالبه را مجددا مشخص ساخت.

وی افزود: تا کنون بیش از ۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده و داوران هر ۹ بخش همگی از اساتید طراز اول رشته خود هستند که با دبیرخانه همکاری می کنند  و علت این انتخاب حفظ کیفیت داوری و تبیین ملاک بیان هنرمندانه روایت بحران کرونا توسط تیم داوران بود.

رکنی تاکید کرد: اختتامیه این جشنواره نیمه دی ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

وی همچنین تاکیدکرد: اولویت کشور ما الان در کنار مبارزه با کرونا، مبارزه با روایت های غلط از جهاد مبارزه با کرونا نیز هست و ما به دنبال تبیین ملاک هایی از روایت هنرمندانه بحران هستیم.

وی گفت: متاسفانه در این نشست خبری جای برخی از سازمان های مدعی و متولی فرهنگ و هنر و رسانه در کشور خالی است و متاسفانه برخی از اهمیت و ضرورت مسئله روایت آگاه نیستند و برخی نیز در عین آگاهی از اهمیت مسئله ، و با وجود اینکه این امر و مطالبه جدی رهبری بود اما هیچ حمایتی از این طرح نکردند؛ در صورتی که مسئولین باید نسبت به همچین طرح هایی خود را موظف به حمایت بدانند!

* دانشجویان متولی اصلی گفتمان سازی

در ادامه سردار بذرافکن ضمن تشکر و خداقوت به تیم دانشجویی روایت حضور افزود: شما دانشجویان متولی اصلی گفتمان سازی هستید و کسانی که در دستگاه های فرهنگی از حرکت شما عقب افتاده اند بعضا یا نگاه متفاوتی دارند یا توان انجام همچین کاری را ندارند و مایه تاسف است که این بی مبالاتی نسبت به رزمنده های دوران کرونا همچنان وجود دارد؛ اما الحمدالله حضور جهادی در میدان جنگ روایت ها و بسترسازی و سازماندهی راویان جهاد در سطح کشور در این جشنواره دانشجویی رقم خورده است.

وی افزود: در این مدت، با وجود تحریم ها و ضعف ها و مشکلات، با وجود دولتی غیرهمگرا، و نیز جهل عمیقی که همه نسبت به مسئله کرونا داشتیم، توانستیم با یک بعثت اجتماعی غیرسازماندهی شده و اراده مردمی، در کنترل اوضاع موثر باشیم.

بذرافکن همچنین ضمن معرفی کتاب«به من دست نزن» اثر فائضه غفار حدادی به انواع مجاهدت های صورت گرفته حتی توسط زنان خانه دار در این دوران اشاره کرده و در ادامه خواستار ادامه طرح هایی همچون روایت حضور توسط دانشجویان و تلاش در حوزه ثبت و بیان روایت هایی از حقایق دوران کرونا شد.

* مسئله جنگ روایت ها در جشنواره «روایت حضور» در اصل همان «جهاد تبیین» است

در پایان این نشست احمدی، حجت الاسلام تنها و رضوی نیز هریک به بیان ویژگی های کادر دانشجویی روایت حضور، از جمله حضور پررنگ دختران دانشجو در کادر جشنواره و مدیریت طرح توسط دختران، توجه به الگوی روایتی شهید آوینی، هوشیاری و فهم اولویت ها انقلاب، سرعت عمل و اقدام به موقع، مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و عدم حمایت ها، روحیه کار تشکیلاتی و شبکه سازی کشوری اشاره کرده و اذعان کردند که مسئله جنگ روایت ها در جشنواره روایت حضور، در اصل همان «جهاد تبیین» است که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند و دانشجویان در این جشنواره، همچون شهید چمران در پاوه با دست خالی ولی با امید و ایمان به ولی خودشان، روایتگر این همدلی ها شده اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روایت دانشجویان دانشگاه جشنواره روایت حضور جشنواره روایت حضور دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی تهران مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی دانشگاه تهران دبیر جشنواره جنگ روایت ها جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیا دانشجویان معترض حامی فلسطین را تعلیق می‌کند/دانشجویان دانشگاه را تسخیر کردند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، رئیس دانشگاه کلمبیا در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات چند روزه بین سازمان دهندگان اعتراضات دانشجویان و رؤسای دانشگاهی نتوانست تظاهرکنندگان را متقاعد کند که چادرهای خود را که برای ابراز مخالفت با جنگ اسرائیل در غزه برپا شده بود، جمع کنند.
 
این دانشگاه نیز در نامه‌ای هشدار داد که دانشجویانی که تا ساعت 14 به وقت محلی کمپ‌ها را تخلیه نکرده و فرم تبعیت از سیاست‌های دانشگاه را امضا نکنند، با تعلیق مواجه و از صلاحیت تکمیل ترم محروم می‌شوند.
 
بن چانگ، سخنگوی دانشگاه نیز در یک نشست توجیهی گفت: «این اقدامات محیطی ناخوشایند برای بسیاری از دانشجویان و اساتید یهودی ما ایجاد کرده است.»
 
پیش از این، شفیق، رئیس دانشگاه گفته بود که کلمبیا از حمایت مالی اسرائیل که یکی از خواسته‌های اصلی معترضان است، صرف نظر نخواهد کرد. در عوض پیشنهاد کرد که در بخش بهداشت و آموزش در غزه سرمایه گذاری کند.
 
معترضان نیز اعلام کرده‌اند تا زمانی که دانشگاه سه خواسته آنها را برآورده نکند، کمپ‌های خود را در محوطه دانشگاه حفظ کنند؛ از جمله: واگذاری سرمایه، شفافیت در امور مالی دانشگاه، و عفو دانشجویان و اساتیدی که به خاطر حضور در اعتراضات تنبیه شده‌اند.

از سوی دیگر منابع خبری از تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان خبردادند.

پایگاه خبری الجزیره در این باره نوشت که گروهی از دانشجویان وارد دو ساختمان در دانشگاه آمریکایی کلمبیا شده و در ساعت 12:30 نیمه شب به وقت محلی، درب‌های این دوساختمان را بستند.

این گروه از دانشجویان به خبرنگار الجزیره گفتند که یک گروه مستقل بوده و ارتباطی میان آنها و خیمه‌های تحصن وجود ندارد.

یکی از این دانشجویان که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که تسخیر دو ساختمان دانشگاه در پاسخ به نحوه تعامل دانشگاه با تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در هفته‌های اخیر صورت گرفته است.
 

دیگر خبرها

  • آزادی بیان به سبک غرب؛ از سانسور خبری تا سرکوب دانشجویان ضد صهیونیست+ فیلم
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • دستگیری ۳۰۰ نفر در دانشگاه‌های کلمبیا و نیویورک
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • اختتامیه هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن برگزار شد
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • دانشگاه کلمبیا دانشجویان معترض حامی فلسطین را تعلیق می‌کند/دانشجویان دانشگاه را تسخیر کردند
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب