Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@17:38:46 GMT

آینده مبهم پیش روی بازار طلا

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۱۹۰۹

آینده مبهم پیش روی بازار طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، طلا یکی از بهترین پاسخ‌ها را در این میان ارائه داشت و با رشد ۴۰ دلاری از روز چهارشنبه، همه معامله‌گران را شگفت‌زده کرد. درحال حاضر طلا با مقاومت ۱۸۰۰ دلار درگیر است. این درحالی است که طلا در محدوده ساعت ۱۵ روز شنبه تا ۱۸۱۴ دلار نیز بالا رفته بود، اما نتوانست خود را بالای مقاومت ۱۸۰۰ دلار حفظ کند و در زمان نگارش این متن یعنی ساعت ۱۶ روز شنبه، حوالی ۱۷۹۰ دلار درحال معامله بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آینده طلا در ابهام 

با توجه به اینکه طلا توانسته در این هفته از محدوده ۱۸۰۰ دلار عبور کند، رفتار قیمتی آن در ادامه این هفته می‌تواند سیگنال‌های مهمی را به بازار ارسال کند و انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در سرا‌سر جهان نسبت به تصمیمات فدرال رزرو و نشست بانک‌های اروپا مشخص کند.

طلا پس از آنکه مشخص شد برنامه خرید اوراق فدرال رزرو با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد و سه دوره افزایش نرخ بهره در سال آینده وجود خواهد داشت، رشد خوبی داشت. حال بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که تاثیر اخبار مخابره شده در روز چهارشنبه اکنون بر قیمت طلا گذاشته شده و از اینجا به بعد عوامل دیگری بر قیمت موثر خواهند بود.

بر اساس گفته تحلیلگران، افزایش تورم در سال آینده قطعی است، ولی با توجه به افزایش نرخ بهره، شرایط کمی برای طلا دشوار خواهد بود. در اینجا طلا برای رشد قیمتی بیشتر به کمک معامله‌گران و سبدگردانان شرکت‌های بزرگ وال‌استریت نیاز دارد. تحلیلگران معتقدند که شوک وارد شده پس از انتهای برنامه خرید دارایی‌های فدرال رزرو بسیار سنگین خواهد بود و بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک خود به دارایی‌های ضد تورمی مانند طلا روی خواهند آورد. ولی طلا رقیبی به نام نرخ بهره خواهد داشت که می‌تواند سود بدون ریسکی را متوجه دارندگان خود کند. از این جهت اوراق دولت آمریکا به مراتب برتری بیشتری نسبت به طلا خواهند داشت، ولی این نکته را باید در نظر داشت که میزان تورم چقدر خواهد بود؟

در صورتی که بازده پیش‌بینی شده پرتفوی حاصل از خرید اسناد خزانه نتواند میزان سود خالص شرکت‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهد یا آنان را با زیان خالص مواجه کند، این گروه تصمیم خواهند گرفت تا با کمک دارایی‌های ریسکی‌تر مانند طلا، ریسک خود را پوشش دهند.

بر اساس گفته تحلیلگران، فشار فروش طلا تا کانال ۱۷۵۰ دلار توانست بسیاری از معامله‌گران را از فرآیند معاملات کوتاه‌مدت خارج کند و با خروج نوسان‌گیران، اکنون طلا بیشتر شکل یک دارایی ضد تورمی مناسب سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

برخی از تحلیلگران معتقدند که حرافی سلاح قدیمی فدرال رزرو است. این سازمان با کمک شبکه‌های اجتماعی و برخی ابزارهای پوپولیستی مانند افزایش نرخ بهره تلاش می‌کند تا انتظارات تورمی را کاهش دهد که در نتیجه به کاهش تورم واقعی منجر خواهد شد. به گفته این گروه، در این دوره با توجه به داده‌ها و شاخص‌ها، دیگر نرخ بهره و کاهش انتظارات تورمی نمی‌تواند به راحتی جلوی تورم واقعی بایستد.

این موضوع باعث خواهد شد که در نهایت تورم واقعی بیش از انتظارات افراد باشد که در نتیجه موجب هجوم مردم به طلا و دارایی‌های ضدتورمی ریسکی‌تر خواهد شد. این موضوع نیز باعث می‌شود در سال آینده قیمت طلا روند صعودی داشته باشد. به گفته این گروه ماه دسامبر ماه سختی برای طلا خواهد بود و معاملات این ماه می‌تواند سکویی باشد که یا قیمت را به سمت بالا پرتاب خواهد کرد یا قیمت همین حوالی زمین‌گیر خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد پربیننده ترین پراید ارزان شد + جدول قیمت ارزش بیت کوین به صفر می‌ رسد؟ شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی قیمت پنت‌ هاوس در برج‌ های معروف تهران عروس زشت بودجه را بزک کردند / برنامه ریزی برای استقراض بیشتر این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اونس طلا طلا فدرال رزرو بازار طلا پیش بینی قیمت طلا معامله گران فدرال رزرو خواهد شد نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۱۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار شروع شده است

احمد اشتیاقی گفت: افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است. زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

 

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضوع که جنگ و مسائل سیاسی بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارد و این امر صرفا به ایران اختصاص ندارد، گفت: با رخ دادن جنگ، بی ثباتی در اقتصاد ایجاد می‌شود و این بی ثباتی در روند بازار‌های مالی اثر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه بازار ارز در جامعه‌ای مانند ایران که در آن انتظارات تورمی پررنگ است، با هر تنش سیاسی دچار التهاب می‌شود، اظهار کرد: ایجاد نوسان در بازار ارز با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ کشورمان به رژیم صهیونیستی و درگیری‌های بعدی طبیعی است، ولی با کاهش این تنش سیاسی روند صعودی نرخ ارز متوقف یا کاهشی می‌شود. در حال حاضر نیز مشاهده می‌شود که دلار با کاهش چند کاناله به کف کانال ۶۰ هزار تومان رسیده و روند نزولی آن آغاز شده است.

 

اشتیاقی تاکید کرد: با اقدامات بانک مرکزی تورم از ۴۷ به ۳۲ درصد کاهش یافت و رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسید، بنابراین، رشد محدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار کاملا طبیعی است.

 

وی افزود: با رشد تورم قیمت تمامی کالا‌ها نیز رشد می‌کند و در این وضعیت اگر دلار نیز به اندازه ۱۵ درصد رشد کند هنوز با رشد ۳۰ درصدی تورم فاصله دارد که این مهم حاصل اقدامات بانک مرکزی است. در این میان اگر بانک مرکزی بتواند همین روند را ادامه دهد به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

 

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است، اظهار داشت: زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰