Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود امتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۹۵ درصد از محموله های ترانزیتی و صادراتی به افغانستان از مرز میلک توسط ناوگان افغانستانی حمل می شود.

وی گفت: حدود ۹۰ درصد از بار محموله های صادراتی از مرز دوغارون به اسلام قلعه نیز به وسیله ناوگان افغانستانی حمل می شود.

این فعال حوزه حمل و نقل بین الملل با بیان اینکه راهداری، آمار دقیقی از ملیت حمل کنندگان بار ترانزیتی از مسیر ایران را در اختیار دارد، افزود: طبق آخرین آمار در سال ۹۸، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است ۴۵ درصد بار ترانزیتی از کشور توسط ناوگان خارجی حمل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمل بار در مرز ماهیرود با افغانستان نیز تقریبا بر همین منوال است، گفت: امروز کامیون های ایرانی شاید برای حمل کالاها در داخل کشور قابل استفاده باشند اما ما برای حمل محموله های ترانزیتی در سطح وسیع، از برخی کشورهای همسایه به خصوص ترکیه بسیار عقب هستیم.

عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی درباره دلایل این وضعیت، گفت: برخی قوانین سختگیرانه مالیاتی برای شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل محدودیت ایجاد می کند و در قیاس با اشخاص حقیقی، از شرکت ها مالیات مضاعفی مطالبه می شود.

امتی افزود: عامل دیگر، قدرت و نفوذ واردکنندگان خودرو است که اجازه نمی دهند شرکت ها و اشخاص برای واردات خودرو اقدام کنند و با مولفه هایی که برای ورود کالا تعیین کرده اند به نوعی واردکنندگان ناوگان باری را به خود محتاج و وابسته می کنند.

وی به تعدد قوانین و بخشنامه ها در حوزه واردات ناوگان جاده ای نو اشاره کرد و گفت: این قوانین دست و پای واردکنندگان، شرکت ها، رانندگان و مالکان خودرو را بسته است همه اینها موجب شده در بحث ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بسیاری از محموله های ترانزیتی را به ناوگان کشورهای همسایه مانند ترکیه، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان واگذار کنیم.

سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود.  

همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند.  

گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.

دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی این کشورها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.

گمرک دوغارون دارای سه سالن اداری، ترانزیت و مسافری است.  

گذرگاه زمینی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.  

تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ازبکستان ترکمنستان افغانستان توسعه صادرات ترانزیت ایران صادرات غیر نفتی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ازبکستان ترکمنستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ازبکستان ترکمنستان افغانستان توسعه صادرات ترانزیت ایران صادرات غیر نفتی ترکیه حمل می شود حمل و نقل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل ۴۰ درصد از کالای استان یزد مربوط به مصالح معدنی است

محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد از حمل ۴۰ میلیون تن کالا از مبدأ استان یزد در سال ۱۴۰۲ به سراسر کشور خبر داد و گفت: بیش از ۱۵ میلیون تن از این عدد مربوط به حمل مصالح معدنی و ساختمانی است.

وی افزود: آمار فوق نشان می‌دهد که قریب به ۴۰ درصد از کالای حمل شده از مبدأ استان، مربوط به مصالح معدنی است که طبیعتاً این موضوع نشان از حساسیت و اهمیت کنترل مصالح معدنی در استان دارد.

رستگاری خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که تناژ بالایی از مصالح معدنی در استان، خارج از ضوابط قانونی در حال حمل است که این موضوع ضمن تضییع حقوق دولتی، کاهش ایمنی تردد در شبکه جاده‌ای و تخریب شدید رویه راه‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا و با هدف جلوگیری از وقوع حوادث جاده‌ای، حفظ زیرساخت‌ها و برقراری عدالت، ضروری است که دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را با مجموعه راهداری و پلیس‌راه جهت کنترل حمل محمولات معدنی در استان داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • جابه‌جایی ۵۵۹ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)
  • عبور سنگ ترانزیتی افغانستان به ترکیه از گمرک دوغارون
  • حمل ۴۰ درصد از کالای استان یزد مربوط به مصالح معدنی است
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد