Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:01:45 GMT

نخبگان مهارتی، تشنه حمایت و توجه بیشتر

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۲۱۵۵

نخبگان مهارتی، تشنه حمایت و توجه بیشتر

به گزارش ایرنا، سخن گفتن از نقش نخبگان در پیشرفت و توسعه جوامع و کشورها شاید مصداق زیره به کرمان بردن باشد، چرا که همگان می دانند همه دستاوردها و پیشرفت های بدست آمده بشر حاصل تلاش ها و فعالیت های نخبگان و دانشمندان در بخش های مختلف بوده است.

از همین رو و با توجه به عصر حاضر و رقابت تنگاتنگ جوامع و کشورها در حوزه فناوری و تولیدات صنعتی امروزه تربیت و پرورش نخبگان مهارتی از اهمیت بالایی برخوردار است و هرکشوری که در این حوزه صاحب حرف باشد بدون شک باید آنرا در عرصه های تولید علم،دانش و صنعت و فناوری قدرتمند و پیشتاز دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نیاز مبرمی به نیروهای انسانی متخصص و توانمند دارند و باید اذعان کرد نخبگان مهارتی با اتکا به خلاقیت و دانش ذاتی خود به شرط حمایت حاکمیت ها و دولت ها و بسترسازی لازم می توانند گره گشای بسیاری از مسایل و مشکلات صنایع و رفع کننده خیلی از نیازهای کشورهایشان و در ادامه مردم دنیا باشند.

در کشور ما مسابقات ملی مهارت را باید یکی از رخدادهایی که به شناخت و معرفی نخبگان می انجامد بدانیم، رقابت هایی که هدف از برگزاری آن ترویج فرهنگ مهارت و کارآفرینی و همچنین شناخت نخبگان مهارتی و استعدادهای برتر در رشته های مختلف فنی و حرفه ای است.

در همین راستا طی روزهای اخیر قزوین میزبان رقابت های رشته رباتیک نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت بود، این رقابت ها در نهایت با قهرمانی قزوین تیم میزبان به پایان رسید.

بدون شک پایان این مسابقات آغاز راهی سخت برای نخبگان مهارتی نوجوان و جوان شرکت کننده در این رقابت هاست تا با تلاش و عزم راسخ و محکم تری در راه رسیدن به اهداف خود قدم بردارند.

این جوانان و نوجوانان مستعد که از حالا مهر نخبگی بر پیشانی آنها زده شده برای اینکه به شکل شایسته در راه دانش و فناوری ادامه مسیر بدهند و از حرکت بازنایستند، بدون شک نیازمند حمایت های مادی و معنوی مسوولان و جامعه هستند.

مسوولان شعار ندهند بلکه به شکل واقعی از نخبگان حمایت کنند

محمد سجاد زارع اینانلو ۱۹ ساله اهل قزوین یکی از اعضای تیم دو نفره رباتیک قزوین است که موفق به کسب نشان طلا و مقام قهرمانی در مسابقات ملی مهارت شد.

او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از چگونگی علاقه مندی خود به رباتیک اشاره کرد و گفت: از دوران کودکی به امور فنی و مهندسی علاقه مند بودم و دوست داشتم که مهندس بشوم.

محمد سجاد ادامه داد: در دوره تحصیل در مقطع اول راهنمایی در رشته رباتیک جشنواره خوارزمی که مربوط به رقابت ربات های امدادگر بود شرکت کرده و مقام اول را کسب کردم. 

این نخبه قزوینی همچنین از رشته تحصیلی خود در دانشگاه صحبت کرد و گفت: من مکاترونیک که یک علم میان رشته ای و شامل مکانیک، برنامه نویسی و الکترونیک است را انتخاب کردم و در حال حاضر در مقطع کاردانی دانشکده فنی انقلاب تهران مشغول به تحصیل هستم.

محمد سجاد در ادامه به نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته رباتیک که با قهرمانی او و هم تیمی اش همراه بود اشاره کرد و گفت: به دلیل کرونا چندبار شاهد تعویق مسابقات بودیم و پس از اینکه اعلام کردند مسابقات به طور قطع در اواخر آذر برگزار می شود تنها حدود یک ماه برای تمرین و آماده سازی به منظور شرکت در رقابت ها فرصت داشتیم.

این جوان نخبه قزوینی گفت: در این مدت به طور شبانه روزی با ربات حاضر در این رقابت ها که از قبل طراحی و ساخته بودیم کار و تمرین کردیم و خدا را شکر توانستیم بیشترین امتیاز را در جریان مسابقات ملی مهارت کسب کرده و قهرمان شویم.

محمدسجاد از آینده و آرزوهای خود سخن گفت، اینکه دوست دارد در آینده یک کارگاه مربوط به رشته اش تاسیس کند و در ادامه یک شرکت با فناوری بالا (هایتک) در همین زمینه تاسیس کند و به یک کارآفرین نمونه تبدیل شود.

او در پاسخ به اینکه آیا مثل بعضی نخبگان به مهاجرت فکر می کند یا خیر،گفت: دوست دارم تا برای رشد و پیشرفت میهن خودم تلاش کنم و بدون شک اگر زمینه لازم برای فعالیت مهیا و فراهم باشم گزینه و اولویت اولم کار و تلاش در سرزمین پدری و زادگاه خودم است.

دارنده نشان طلای مسابقات ملی مهارت در رشته رباتیک در خصوص انتظاراتش از مسوولان نیز گفت: مسوولان باید به جوانان و نوجوانان مستعد که توانمندی فنی و علمی برای کمک به رشد و توسعه کشور را دارند خیلی بیشتر توجه کنند و به شکل واقعی و به دور از شعار از این قشر حمایت کنند.

این نخبه رشته رباتیک اضافه کرد: انتظار داریم از طرح ها و ایده های نخبگان حمایت بشود و مسوولان مسایل و مشکلات این قشر را گوش کرده و برای حل آنها تلاش کنند و به این قشر بهای کافی بدهند.

محمد سجاد این را هم گفت که ایران با وجود نیروی انسانی توانمند و متخصص زمینه های خوبی برای تولید ماشین آلات صنعتی دارد اما به دلیل حمایت کمتر از نیروهای دانشمند و محقق در این زمینه در این حوزه هنوز به جایگاه مناسبی دست پیدا نکرده ایم و به همین دلیل وارد کننده انواع ماشین آلات صنعتی هستیم که این رویه باید تغییر کند.

این نخبه قزوینی به هم سن و سالان خود توصیه کرد استعدادها و علایق خود را بشناسند و آنها را پرورش دهند و در راه رسیدن به اهداف خودشان تلاش و جدیت به خرج دهند تا موفقیت برسند.

جوانان "نه" و "نمی توانیم" را از زندگی شان حذف کنند

امیررضا قیداری ۱۹ ساله اهل قزوین دیگر عضو تیم رباتیک قزوین در مسابقات ملی مهارت است که به قهرمانی این رقابت ها دست یافت، او در گفت و گو با خبرنگار در خصوص این مسابقات گفت: مسابقات سخت و فشرده ای را پشت سرگذاشتیم، از همه بدتر اینکه فرصت خیلی برای آماده سازی داشتیم و این مساله فشار زیادی را به روی ما وارد کرد.

این نخبه قزوینی اضافه کرد: به دلیل وقت خیلی کمی که برای آماده سازی خود برای شرکت در این مسابقات که چندین بار به دلیل کرونا تعویق افتاده بود مجبور بودیم در طول اردو به شکل شبانه روزی کار و تمرین کنم و به جرات بگویم که در طول ۲۴ ساعت شاید فقط سه ساعت می خوابیدیم.

قیداری که در مقطع کاردانی دانشکده فنی انقلاب تهران مشغول تحصیل در رشته مکاترونیک است،گفت: از کودکی به حرفه برق و الکترونیک علاقه مند بودم و برای انتخاب رشته بین این دو مانده بودم و در نهایت دیدم که مکاترونیک ترکیبی از بین دو و همچنین مکانیک است و همان چیزی است که می خواهم بنابراین در هنرستان این رشته را خواندم و در دانشگاه هم انتخاب این رشته بود.

او در خصوص چگونگی آشنایی خود با رشته رباتیک هم گفت: در جریان دوره های آموزش تعمیرات موبایل با این رشته آشنا شدم و در دوره آموزش آن شرکت کردم و پس از آن در مسابقات شهرستانی و استانی مهارت حضور یافتم و با کسب مقام برتر به عضویت تیم استان قزوین درآمدم.

این نخبه قزوینی در مورد المپیاد جهانی مهارت که سال میلادی آینده در شانگهای چین برگزار می شود نیز گفت: بدون شک برای کسب مدال آن هم از نوع مرغوبش (طلا) در این مسابقات تلاش می کنیم و از همین حالا فکر و تمرکز خودم را برای حضور قدرتمند در این رقابت ها قرار داده ام.

امیررضا به نوجوانان و جوانان هم توصیه کرد که هیچ وقت برای رسیدن به موفقیت دست از تلاش برندارند و "نه" و "نمی توانم" را از زندگی و دایره کلمات و لغات خود حذف کنند، چرا که خواستن توانستن است.

قهرمان نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته رباتیک با بیان اینکه خانواده اش برای رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده بود حامی و پشتیبانش بوده اند، از خانواده ها خواست که مشوق فرزندان خود برای رسیدن به اهدافشان باشند و به آنها در هر شرایط روحیه و انگیزه بدهند.

او با بیان اینکه نخبگان انتظار زیادی از مسوولان ندارند،گفت: مسوولان تنها باید سد راه و موانع را از پیش روی این افراد بردارند، همان طور که مقام معظم رهبری شعار "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" را مطرح کردند، باید موانع از پیش روی نخبگان مهارتی برداشته شود و این افراد نیز مانند فعالان بخش صنعت و تولید مورد حمایت قرار بگیرند.

مسوولان و جامعه نخبگان مهارتی را به حال خود رها نکنند

پژمان کشاورز مدیر مرکز مهارت های پیشرفته اداره کل فنی و حرفه ای قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل نبود تجهیزات، وسایل ربات تیم قزوین را به دشواری از شهرهای مختلف مانند تهران، تبریز و شیراز تهیه و جمع آوری کردیم.

این مسوول گفت: به دلیل شرایط ناشی از کرونا و تعویق چندباره مسابقات، تیم ها فرصت خیلی کمی برای آماده سازی داشتند به همین خاطر اردوی شبانه روزی تیم قزوین در مرکز مهارت های پیشرفته محمدیه تشکیل شد.

کشاورز اضافه کرد: تیم رباتیک قزوین هفت مرحله از ۱۰ مرحله مسابقات ملی مهارت را با موفقیت پشت سرگذاشت در حالی که تیم دوم مسابقات تنها موفق به پشت سرگذاشتن سه مرحله شد و این موضوع سطح بالای فنی و آمادگی خوب بچه های قزوینی را نشان می داد که برای اولین بار در این رقابت ها موفق به کسب قهرمانی و دریافت نشان طلا شدند.

او یادآور شد: نقطه قوت ربات تیم قزوین بازوی آن بود که باعث شده بود تا پردازش ها و دستورات به خوبی اجرا شود.

مدیر مرکز مهارت های پیشرفته اداره کل فنی و حرفه ای قزوین گفت: نقشه و طرح این دوره از مسابقات رباتیک در واقع رقابت های ربات انبار دار یا پرستار بود و ربات ها باید یکسری مکعب های رنگارنگ را که به عنوان دارو نام گذاری شده بود را پس از شناسایی و تشخیص رتگ به اتاق بیماران که به شکل تصادفی انتخاب می شدند، منتقل می کردند.

کشاورز با بیان اینکه قزوین داوطلب میزبانی اردوی آماده سازی تیم ملی مهارت در رشته رباتیک است و به احتمال زیاد اردوها با حضور تیم های اول و دوم در قزوین برگزار می شود،افزود: البته یک اردوی تکمیلی نیز در تهران یا یکی از استان های همسایه پیش بینی شده است.

او از تیم رباتیک ایران به عنوان یکی از تیم های خوب و قدرتمند ادوار مختلف المپیاد جهانی مهارت یاد کرد و گفت: با این وجود تیم ایران تاکنون موفق به دریافت نشان طلای این مسابقات نشده و امیدواریم بتوانیم بچه ها را خیلی خوب آماده کنیم و آنان در این رقابت ها موفق به کسب نشان خوشرنگ طلا بشوند.

کشاورز در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت مادی و معنوی مسوولان از نخبگان مهارتی،گفت: نفرات برتر مسابقات ملی مهارت بدون شک از نخبگان و آینده سازان این مرز و بوم به شمار می روند و مسوولان باید حمایت های خاص و مشخصی را از این افراد داشته باشند تا آنها بتوانند در خدمت اهداف توسعه ای کشور باشند.

او با بیان اینکه مسوولان نباید نخبگان مهارتی را به حال خود رها کنند،افزود: بدون شک با توجه مناسب به این افراد شاهد کارآفرینی جوانان نخبه و کمک شایان توجه آنها به اجرای طرح های حوزه های علمی و فناوری و رشد محصولات و خدمات فناورانه در کشور خواهیم بود.

کشاورز با بیان اینکه در رابطه با قوانین مربوط به حمایت از نخبگان باید بیشتر کار کنیم،افزود: تک بعدی نگاه کردن در این حوزه یک آسیب است، مثلا نخبگان علاوه بر تامین مالی نیازمند فضای روحی و روانی و بستر مناسب برای کار و فعالیت هستند که باید این شرابط متناسب با رشته و زمینه کاری نخبگان فراهم باشد و این افراد از حمایت های قانونی مناسب بهره مند باشند.

رهاورد:

یکی از راه های رشد علم و فناوری، تقویت کارآفرینی در کشور و جلوگیری از فرار مغزها بدون شک تقویت حمایت از نخبگان و تدوین و بروزرسانی قوانین جدید در این زمینه است که باید در دستور کار جدی دولت و مجلس قرار بگیرد.

رسانه ها نیز در راستای حمایت معنوی و انگیزشی از نخبگان باید بیش از پیش وارد میدان شوند و با معرفی نخبگان بخش ها و عرصه های مختلف برای جامعه الگوسازی کرده و این افراد را به مردم بشناسنند و از گمنامی خارج کنند.

برچسب‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات ملی مهارت رباتیک نخبگان استان قزوین مهارت اموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات ملی مهارت رباتیک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات ملی مهارت رباتیک نخبگان استان قزوین مهارت اموزی ملی مهارت در رشته رباتیک مسابقات ملی مهارت نخبه قزوینی رقابت ها نخبگان مهارتی فنی و حرفه ای آماده سازی محمد سجاد نشان طلا بدون شک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت تیراندازی به ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی

ابراهیم رسولی فر مسئول سازمان بسیج دانش آموزی قزوین گفت: دانش آموزان علاقه فراوانی برای حضور در کلاس‌ها و دوره‌های تیراندازی دارند و با همکاری مربیان سپاه و تیپ ۸۲ صاحب الامر (عج) تا ۲۰ اردیبهشت ماه این روند ادامه دارد.

وی در رابطه با کلاس‌های میدان تیر شبیه سازی شده ویژه دختران دانش آموز نیز اضافه کرد: سالن‌های شبیه ساز تیراندازی یکی از ظرفیت‌های سپاه است که بیش از چهار هزار دانش آموز مدارس دخترانه با حضور در این سالن و تحت آموزش مربیان تخصصی، به صورت شبیه سازی با سلاح کلاشینکف تیراندازی خواهند کرد.

رسولی فر اضافه کرد: تمامی دانش آموزان مقاطع تحصیلی نهم، دهم و دوازدهم دختر و پسر که درس آمادگی دفاعی دارند، این درس را با رویکرد مهارت افزایی، تعمیق فرهنگ دفاع مقدس، ایثار، جهاد، ارزش‌های معنوی شهادت و مجاهدت در راه خدا فرا می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به محتوای آموزشی درس آمادگی دفاعی عنوان کرد: محتوای آموزشی درس آمادگی دفاعی شامل آشنایی با اهداف آمادگی دفاعی، فرهنگ دفاع امنیت و اقتدار دفاعی انقلاب اسلامی و آشنایی با ساختار و اهداف سازمان بسیج و معارف دفاع مقدس و نیز دفاع نظامی شامل بخش‌های نظام جمع و رزم انفرادی، آشنایی با نیرو‌های مسلح، سربازی، سلاح شناسی و مهارت‌های تیراندازی و همچنین دفاع غیرنظامی شامل بخش‌های جنگ نرم، پدافند غیرعامل، امداد و نجات و اردو‌های عملی دفاع نظامی و اجرای میدان تیر است.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان قزوین بیان کرد: برای اجرای این برنامه‌ها هماهنگی‌های مناسبی با اداره کل آموزش و پرورش استان و شورای معاونین، روسای مناطق ۱۴ گانه و همچنین مدیران مدارس به منظور برگزاری کلاس‌های تئوری و عملی درس آمادگی برای دانش آموزان شده است.

رسولی فر یادآور شد: این آموزش‌های تئوری و عملی برای نوجوانان و جوانان کشورمان مهم و اثرگذار است چرا که در سند تحول آموزش و پرورش و در سند اعتلای سازمان بسیج، تربیت جوان مومن انقلابی و پای کار برای نظام از اهداف اصلی این اسناد بوده و به نوعی مقدمه سازی و کادرسازی برای ظهور منجی عالم بشریت به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت تیراندازی به ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند
  • شاید مهندس امنیت اطلاعات  
  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر