Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@16:17:15 GMT

اسپیس ایکس ۵۲ ماهواره اینترنتی دیگر را به فضا برد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۳۱۳۲

اسپیس ایکس ۵۲ ماهواره اینترنتی دیگر را به فضا برد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس ۵۲ ماهواره اینترنتی استارلینک را به مدار زمین برد.

این موشک از مقر فضایی وندربرگ در ایالت کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. قسمت اول فالکون ۹ روی پهپاد کشتی اسپیس ایکس در اقیانوس آرام فرود آمد. این یازدهمین پرتاب و بازیافت این قسمت از موشک مذکور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت دوم موشک همچنان به مسیر خود در مدار زمین ادامه داد و قرار گرفتن ماهواره‌ها در مکان مورد نظر نیز تایید شد. ماموریتی که دیروز انجام شد، سی و چهارمین عملیات پرتاب استارلینک به حساب می‌آید.

استارلینک پروژه اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس است. این شرکت فضایی از چند سال قبل مشغول توسعه خوشه‌ای از ماهواره‌ها است تا دسترسی به اینترنت را به مناطق دورافتاده فراهم کند.

این در حالی است که در کمتر از ۲۴ ساعت پس از این پرتاب، اسپیس ایکس ماهواره مخابراتی ترکیه را نیز به مدار زمین برد. یک موشک ۷۰ متری فالکون۹ در ساعت ۳:۵۸ دقیقه بامداد امروز به وقت گرینوویچ از مقر فضایی کیپ کاناورال به مدار زمین پرتاب شد و ماهواره Turksat۵B را به مدار زمین برد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، قسمت اول موشک به زمین بازگشت و روی یکی از پهپاد کشتی‌های اسپیس ایکس فرود آمد. بوستر موشکی که در این عمیات به کار رفته بود قبلاً نیز ۲ بار به فضا پرتاب شده بود.

قرار است ماهواره Turksat۵B به مدت ۱۵ سال در مدار زمین فعالیت کند و سرویس پهنای باند برای ترکیه، خاورمیانه، اروپا و بخشی از آفریقا فراهم کند.

کد خبر 5378957 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: اینترنت ماهواره شرکت اسپیس ایکس ترکیه فناوری فضایی حاکمیت سایبری اینترنت حکمرانی فضای مجازی تحقیقات علمی فضای مجازی جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده گوگل عیسی زارع پور ناسا نوآوری شرکت دانش بنیان هفته پژوهش هوش مصنوعی ایالات متحده امریکا مدار زمین اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا

به گزارش خبرآنلاین، ناسا اعلام کرد که مأموریت ACS3 (سرنام «سیستم پیشرفته بادبان خورشیدی کامپوزیت» که هفته گذشته با موشک الکترون از نیوزیلند به مدار کم‌ارتفاع زمین پرتاب شده بود، توانسته است با موفقیت بادبان خورشیدی خود را کامل بگشاید.

بادبان خورشیدی، پرده فلزی نازک، سبک و وسیعی است که با انعکاس نور، پیشرانش فراهم می‌کند. ذرات نور خورشیدی وقتی از سطح بادبان بازتاب می‌شوند، همانند توپی که به جسمی ساکن برخورد می‌کند، آن را در جهت مخالف هل می‌دهند و بدین‌ترتیب به بادبان خورشیدی نیرویی هرچند اندک وارد می‌کنند. اگر بتوان این نیروی اندک را در بازه زمانی طولانی‌مدتی مهار کرد، می‌توان بادبان (و محموله متصل به آن) را تا سرعت‌های بسیار زیادی شتاب داد و ازآنجایی‌که نور خورشید به رایگان و تا فاصله‌های بسیار دور در اختیار بادبان قرار می‌گیرد، می‌توان با استفاده از آن فضاپیمای فوق‌العاده کارآمدی ساخت.

تاکنون چندین آزمایش توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن برای بررسی عملکرد بادبان‌های خورشیدی انجام شده و آزمایش ACS3 نیز گام مهمی از ادامه این فرآیند به شمار می‌رود. در این آزمایش که ناسا موفقیت آن را اعلام کرد، حدود ۲۵ دقیقه طول کشید تا بادبانی به ضلع ۹ متر و مساحت ۸۰ مترمربع در مدار زمین باز شود.

بنا به اعلام ناسا در صورت مساعدت هوا می‌توان این بادبان خورشیدی را از سطح زمین مشاهده کرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900347 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا