Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال سفر چهار روزه خود به کشورهای آفریقایی نیجریه، آنگولا و توگو در ماه اکتبر گذشته که رهبران این قاره در آن سفر به خرید پهپاد از ترکیه ابراز تمایل کردند، به بهانه برگزاری سومین نشست ترکیه - آفریقا با انتقاد از بی‌عدالتی نسبت به این قاره، بر علاقه آنکار به آفریقا تاکید کرد گفت که این نه علاقه‌ای موقت که تعهدی پایدار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان این را هم افزود که برادران و خواهران آفریقایی ما هم به همکاری بهتر با ترکیه علاقه‌مند هستند.

او دیروز (شنبه) در  آخرین روز نشست در جمع رهبران آفریقایی حتی به ترکیب شورای امنیت سازمان ملل اعتراض کرد و گفت: تحولات سال‌های اخیر به ما نشان می‌دهد این‌که به پنج کشور عضو سازمان ملل اجازه بدهیم سرنوشت کل جهان را تعیین کنند، اشتباه بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست رهبران آفریقایی

رئیس جمهوری ترکیه که در شرق مدیترانه نیز با وجود مخالفت‌های فرانسه و یونان همچنان بر تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز برای احاطه بیشتر بر شمال آفریقا در عین دخالت در امور لیبی پافشاری می‌کند، برای نشان دادن توجه ترکیه به قاره سیاه این را هم گفت که منصفانه نیست قاره آفریقا با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر که معادل یک ششم جمعیت جهان است، نماینده ای در میان اعضای دائم شورای امنیت نداشته باشد.

حال، اردوغان با چنین اظهاراتی به دنبال چیست؟ شبکه خبری «ایندیپندنت» در این باره نوشت: این موضع‌گیری بخشی از تلاش اردوغان برای جلب توجه کشورهای آفریقایی است که ترکیه سال‌ها است روی آن سرمایه‌گذاری کرده و پس از کشورهای ابرقدرت جهان، بویژه چین، شاید بیش از هر کشوری در آن قاره روابط و نفوذ ایجاد کرده است. تلاش اردوغان به‌ویژه معطوف به تعمیق روابط اقتصادی و نظامی است که مهم‌ترین شاخص آن فروش پهپادها به کشورهای آفریقایی خواهد بود؛ اتفاقی که هم به نفع اقتصاد ترکیه است و هم می‌تواند تاثیری چشمگیر بر تخاصم‌های نظامی قاره آفریقا بگذارد. اردوغان در سخنان خود بر خواست آنکارا برای صدور مهارت‌های ضدتروریستی و فن‌آوری‌های نظامی به آفریقا تاکید کرد. 

چالش‌های امنیتی مثل گروههای تروریستی «داعش»، «بوکوحرام» و «الشباب»، دیگر اشاره رئیس جمهوری ترکیه خطاب به رهبران آفریقایی بود و تاکید کرد که این چالش‌ها نه مختص چند کشور خاص، که چالشی مشترک است. اردوغان تصریح کرد: ترکیه در صنایع پدافندی فن‌آوری‌هایی پیشرفته و در زمینه عملیات ضد تروریستی نیز تجربیات بسیاری دارد. ما آماده‌ایم این قدرت را در اختیار برادران و خواهران آفریقایی‌مان بگذاریم.

به نوشته ایندیپندنت، ترکیه یک پایگاه بزرگ نظامی در سومالی دارد و نقش مهمی در تجهیز و تعلیم نیروهای دولتی در آن کشور داشته است. نیروهای ترکیه در جنگ داخلی لیبی نیز دخالت کرده‌اند و پهپادهای ساخت آن کشور از دلایل موفقیت‌های نظامی دولت مستقر در طرابلس دانسته می‌شود. 

چند ماه پیش «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی از رهبران جنجالی آفریقا که خود که درگیر جنگ داخلی با منطقه «تیگرای» در شمال آن کشور است، به آنکارا رفت و توافقی نظامی با ترکیه امضا کرد. اتیوپی هم‌اکنون همراه با مراکش و تونس، جزو خریداران آفریقایی تسلیحات ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه و نخست وزیر اتیوپی

پهپادهای «بایراکتار» ترکیه که از بهترین‌ها در سطح جهان هستند، به کشورهای متعددی در منطقه اروپای شرقی و نیز جمهوری آذربایجان، اوکراین و لهستان نیز فروخته شده‌اند. در زمان حاضر روسیه با اختلاف بسیار با سایر کشورها، بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی قاره آفریقا است و ترکیه باید در این زمینه با صادرکننده عمده سلاح رقابت کند. 

به نوشته «آناتولی»، اردوغان در اظهارات دیروز خود این را هم گفت که بیش از ۵۰ بار به آفریقا سفر و از سال ۲۰۰۴ تا کنون از بیش از ۳۰ کشور در آن قاره دیدن کرده است. من هر بار که از این قاره بازدید می‌کنم، باز هم هیجان‌زده می‌شوم.

رئیس جمهوری ترکیه گریزی هم به شیوع «ویروس کرونا» و نرخ پایین (۶ درصدی) واکسیناسیون در آفریقا زد و آن را شرمی برای کل بشریت خواند و در عین حال وعده داد: ترکیه در چند ماه آینده به کشورهای آفریقایی ۱۵ میلیون دوز واکسن ارسال می کند.

اردوغان همچنین با اشاره به افزایش روابط اقتصادی با آفریقا، گفت که بازرگانی دوجانبه در ۱۱ ماه سال جاری میلادی به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است و ترکیه قصد دارد آن‌ را به ۵۰ میلیارد دلار برساند. او یادآوری کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای در آفریقا پروژه‌هایی به ارزش ۷۸ میلیارد دلار اداره می‌کنند و ۲۵ هزار شهروند آفریقایی در استخدام این شرکت‌ها هستند و بیش از ۱۴ هزار دانشجوی آفریقایی در ترکیه تحصیل می‌کنند.

شبکه «تی.آر.تی» ترکیه هم به نقل از اردوغان گزارش داد: آنکارا هرگز به آفریقا و مردم این قاره پشت نکرده است.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: در نتیجه تلاش‌های مشترک، روابط ترکیه و آفریقا را به سطحی رساندیم که ۱۶ سال پیش غیرقابل تصور بود، حجم تجارت ترکیه با قاره آفریقا از ۵.۴ میلیارد دلار به بیش از ۲۵.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید.

او تصریح کرد: معتقدم که میزان تجارت دوجانبه با آفریقا را با تلاش‌های مشترک، نخست به سطح ۵۰ میلیارد دلار و سپس به ۷۵ میلیارد دلار افزایش خواهیم داد.

اولین نشست آفریقا و ترکیه در سال ۲۰۰۸ در استانبول برگزار شد که طی آن «بیانیه استانبول» صادر شد. دومین دور نیز گینه استوایی میزبان این نشست بود.

«محمد بوهاری» رئیس‌ جمهوری نیجریه، «فلیکس تشیسکدی» رئیس‌ جمهوری دمکراتیک کنگو و رئیس کنونی اتحادیه آفریقا، «نانا آکوفو آدو» رئیس‌ جمهوری غنا و رئیس کنونی «جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا» (اکوواس)، «پل کاگامه» رئیس‌ جمهوری روآندا و «امرسون منانگاگوا» رئیس‌ جمهوری زیمبابوه، از شاخص‌ترین چهره‌های حاضر در نشست سوم در استانبول بودند. در مجموع نمایندگان ۳۹ کشور در سطح وزیر و ۱۶ کشور در سطح رئیس دولت، به استانبول آمده‌اند. بیش از ۱۰۲ وزیر و نماینده از اتحادیه آفریقا و «اکوواس» در این نشست حضور داشتند. 

در این پیوند، تارنمای «آفریکانیوز» در گزارش خود از نشست استانبول نوشت که این گردهمایی «تضمین می‌کند که روابط راهبردی بین ترکیه و کشورهای آفریقایی، به سطحی جدید ارتقا یابد».

کارشناسان می‌گویند، هدف ترکیه از افزایش روابط با آفریقا، تنوع بخشیدن به شرکای اقتصادی خود و فراتر رفتن از همسایگان و منطقه خاورمیانه است. در قاره آفریقا نیز کشورها به دنبال روابطی تجاری فرای کشورهای اروپایی و استعمارگران سابق خود، یا قدرت‌های جدید همچون چین هستند. 

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان قاره آفریقا فرانسه اتحادیه آفریقا سازمان ملل متحد بوکوحرام گروه تروریستی داعش شورای امنیت سازمان ملل چین نیجریه لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان قاره آفریقا فرانسه رجب طیب اردوغان قاره آفریقا فرانسه اتحادیه آفریقا سازمان ملل متحد بوکوحرام گروه تروریستی داعش شورای امنیت سازمان ملل چین نیجریه لیبی ترکیه رئیس جمهوری ترکیه کشورهای آفریقایی میلیارد دلار قاره آفریقا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟

کارشناسان سیاسی ترکیه معتقدند که در دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای ترک او، نشانه‌ای از یک تنش جدید در روابط واشنگتن – آنکارا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، لغو سفر اردوغان به آمریکا، اتفاق مهمی است که توجه اغلب رسانه‌های آنکارا و استانبول را به سوی خود جلب کرده است. آن هم در حالی که لغو سفر، به اراده میزبان بود و ترکیه تا لحظات آخر امیدوار بود که این خبر صحت نداشته باشد!

مقامات ترکیه در هفته‌های اخیر، به این جمع بندی رسیده بودند که قرار است اتفاقات خوبی در مسیر روابط آنکارا – واشنگتن روی دهد. تیم اردوغان امیدوار بود، دعوت جو بایدن از رئیس جمهور ترکیه برای سفر به واشنگتن، بتواند فصل نوینی را در همکاری‌های دوجانبه رقم بزند و تنش‌های پیشین را بزداید. اما این اتفاق نیفتاد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دریک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که برنامه‌ای برای دیدار بایدن و اردوغان وجود ندارد!


به دنبال انتشار سخنان کربی، رسانه‌ها طرفدار حزب عدالت و توسعه در گام نخست، این خبر را تکذیب و تمسخر کردند. اما نهایتاً وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار یک بیانیه اما با ادبیاتی متفاوت، آن را تایید کرد.

دستگاه دیپلماسی ترکیه ترجیح داد بجای عبارت «لغو دیدار» از «تغییر برنامه دیدار» خبر دهد. کارشناسان سیاسی ترکیه معتقدند که در دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای ترک او، نشانه‌ای از یک تنش جدید در روابط واشنگتن – آنکارا است. 

آیا پای حمایت از حماس در میان است؟
عبدالقادر سلوی از تحلیلگران روزنامه حریت و از روزنامه نگارانی که در اغلب سفرهای خارجی اردوغان را همراهی می‌کند، در همان ساعات نخست نوشت: «گمانه زنی‌ها در مورد سفر رئیس جمهور اردوغان به آمریکا ادامه دارد. اغلب احساس می‌کنم لازم است از منابع خبری خود درباره جزئیات این موضوع سوال کنم. من می‌دانم که پس از دیدار اسماعیل هنیه با اردوغان، گروهی از لابی گران اسراییلی در آمریکا تلاش کردند از سفر اردوغان به واشنگتن جلوگیری کنند. آمریکا و ترکیه نباید طعمه چنین لابی‌هایی شوند. این دیدار باید اتفاق بیفتد. زیرا ما موضوعات بسیار مهمی برای گفتگو با ایالات متحده داریم. مانند فروش جنگنده F-16، بررسی موضوع اف 35، عملیات بزرگی که در عراق انجام خواهیم داد، حضور پ.ک.ک در سوریه، گسترش تنش اسراییل و ایران به منطقه و جنگ روسیه و اوکراین. ما با حمایت خود از عضویت سوئد در ناتو، به یک موقعیت بسیار مهم دست یافته‌ایم، نباید این را قربانی لابی‌ها کنیم. آخرین وضعیت به شرح زیر است: رئیس جمهور اردوغان دستور لغو این سفر را نداده و هیئت‌های ترکیه و آمریکا در حال بررسی برنامه سفر هستند. وظیفه من این است که هر تحولی را رصد و به اشتراک بگذارم». 


چه کسی دعوت کرده بود؟

عصمت برکان از دیگر تحلیلگران سیاسی ترکیه نوشته است: «تا دیروز می‌گفتند که این جو بایدن بوده که اردوغان را به واشنگتن دعوت کرده است. اما کربی گفت، چنین برنامه‌ای وجود ندارد و هیچ سفر برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشته است. البته طی 3 سال گذشته، طیب اردوغان حتی یک بار هم به کاخ سفید دعوت نشد. طیب اردوغان قبل از به قدرت رسیدن بایدن، بارها با باراک اوباما و دونالد ترامپ، دیدار کرد. اما به ندرت و فقط در حاشیه سفرهای خارجی توانست بایدن را ببیند». 

برکان در ادامه نوشته است: بعضی رسانه‌ها مدعی شدند که اردوغان از رفتن به واشنگتن و دیدار با بایدن منصرف شده و دلیل آن تصمیم سنای آمریکا برای کمک 26 میلیارد دلاری به اسراییل است. اما عبدالقادر سلوی، نویسنده روزنامه حریت که خبرهای خوشی از محافل حاکم دریافت کرده بود، در 24 آوریل این خبر را تکذیب کرد. ولی در ادامه، کربی آشکارا گفت: چنین چیزی در برنامه نبوده و بنابراین من هیچ نظری در این مورد ندارم. خیلی عجیب است! اول می‌گویند به واشنگتن بیا، بعد می‌گویند چنین دعوتی در کار نبوده است! ماجرا چیست؟ اگر طرف آمریکایی ابتدا رئیس جمهور اردوغان را دعوت کرد و سپس از این دعوت منصرف شد، این یک وضعیت وخیم است. از آنجایی که خود این دعوت قبلاً با مشکلات زیادی همراه بود، تصویب اخیر عضویت سوئد در ناتو این در را باز کرد. اکنون گفته می‌شود که دیدار رئیس جمهور اردوغان با اسماعیل هنیه رهبر حماس باعث لغو این دعوت شده است. هنوز این را هم نمی‌دانیم که آیا رئیس جمهور اردوغان همچنان برای حضور در نشست سران ناتو در 9 تا 11 جولای به آمریکا می‌رود یا نه؟ یاد شعر اورهان ولی افتادم که چنین سروده: دلبر جانان که روزها نمی‌آمد، نیمه شب هم قطعا نخواهد آمد!»

مراد یتکین از دیگر تحلیلگران مشهور ترکیه که سالها در واشنگتن به فعالیت روزنامه نگاری پرداخته، درباره این سفر نوشته است: «موضوع را بررسی کردم. یک مقام ترک که نخواست نامش فاش شود، گفت که این تعویق به درخواست آنکارا به دلیل تغییرات در برنامه رئیس جمهور بوده است. همان منبع در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار قبل از حضور اردوغان در نشست ناتو در تاریخ 9 تا 11 ژوئیه در واشنگتن برگزار می‌شود یا نه، چنین پاسخ داد: مطمئن نیستم. اما احتمالاً بعد از آن سفر. این منبع جزئیاتی در مورد تغییر برنامه اردوغان که باعث به تعویق افتادن سفر وی به آمریکا شد، ارائه نکرد».


یتکین در ادامه نوشته است: «جف فلیک سفیر ایالات متحده در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع در نشست شورای بازرگانی ترکیه و ایالات متحده آمریکا (TAIK) در استانبول در 26 آوریل گفت که مقدمات و برنامه‌ریزی برای این سفر همچنان ادامه دارد، اما بیانیه رسمی بعداً اعلام خواهد شد».

این سفر که تاریخ جدید آن هنوز مشخص نشده، اولین سفر اردوغان به کاخ سفید به دعوت بایدن از زمان روی کار آمدن او خواهد بود. 

چرا سفر اردوغان مهم است؟

اردوغان همواره علاقه وافری به صحبت و دیدار با روسای جمهور آمریکا نشان داده است. او در انتخابات اخیر، آشکارا آرزومند پیروزی ترامپ بود و بارها به اعضای تیم خود گفته بود؛ مسائل و چالش‌های مهم را در دیدار خصوصی با خود ترامپ حل می‌کنم و لازم نیست کسی بر روی این مسائل با وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید بحث کند. اما رابطه با جو بایدن هیچگاه تعریفی نداشته است.

گفته می‌شود که جو بایدن در دوران 33 ساله سناتوری خود، همواره با ترکیه زاویه داشته و پس از کودتای سال 2016 میلادی هم، خیلی دیر حاضر شد برای اعلام حمایت و همدلی در مقام معاون اوباما به ترکیه برود. 

اردوغان امیدوار است در دیدار با بایدن، موضوع خرید 40 فروند جنگنده اف 16 را نهایی کند و علاوه بر این در مورد وضعیت پ.ک.ک در سوریه و عراق، با همتای آمریکایی خود بحث کند. از این گذشته، تلاش برای جذب سرمایه گذاران آمریکایی برای تیم اردوغان مهم است. اما شواهد نشان می‌دهد که دست کم در شرایط کنونی، خبری از پویایی و جنب و جوش در روابط ترکیه و آمریکا نیست و ابهام و بلاتکلیفی بر سر این رابطه سایه انداخته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد