Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که امروز در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: بنده ۱۲ سال است که مسوولیت شورای تحول و‌ ارتقای علوم‌انسانی را به موجب تصمیم‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناسب دیدم در این‌جمع گزارشی کلی از انچه تاکنون صورت گرفته، مطرح کنم. 

وی با بیان اینکه نوشتن مقاله، برگزاری همایش، نظریه‌پردازی ‌‌و تالیف کتاب مهم است، افزود: این موارد اگر چه لازم است، اما برای تحقق تحول در علوم‌انسانی اسلامی کافی نیست. آنچه مهم است، پر کردن فاصله میان نظر تا عمل است. این نیاز به مدیریت دارد. ‌

حدادعادل با اشاره به اینکه شاید بتوان‌ مدیریت را رسیدن از نظر به عمل، یا جمع میان آرمان‌گرایی تا واقعیت تعریف کرد، گفت: هر چه همایش و‌کنگره برگزار شود، اما قدم در منابع درسی نگذاریم، حوزه و دانشگاه کار خود را می‌کنند و نظریه‌پردازهای علوم اسلامی هم‌روند خود را طی می‌کنند. شورای تحول در سال ۸۸ تصویب شد ‌‌و در اواخر همان سال با ترکیبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی معین کرده بود، کار خود را آغاز کرد. این شورا هر دو‌هفته یک بار یک‌ جلسه داشته است؛ به طوری که بیش از ۲۰۰ جلسه تاکنون برگزار کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه شورای حداکثر ۲۰ نفری قادر نیست برای علوم اسلامی انسانی با این‌وسعت تصمیم بگیرد، گفت: از میان رشته‌های مختلف ۱۶ رشته دارای اولویت شدند و‌ همه اعضای گروه‌ها با تصویب شورای تحول علوم انسانی انتخاب شدند. علاوه بر این، در هر کدام از کارگروه‌ها بین ۷ تا ۱۵ نفر عضو بودند و بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه و‌ حوزویان آشنا با آن رشته فعالیت دارند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ نفر برای کار تحول در علوم‌انسانی فعال هستند، گفت: رشته‌های علوم‌سیاسی، حقوق، روانشناسی، اقتصاد، تاریخ، ارتباطات، زبان‌های خارجی، فلسفه، کلام‌ جدید، هنر و‌معماری از جمله رشته‌هایی است که در تحول علوم انسانی به آن توجه شده است که محتوای دروس، اساتید، دانشجویان ‌مجلات پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت که در ۱۲ سال گذشته از این بین اولویت و تمرکز ما محتوای دروس بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴ برنامه درسی دانشگاهی را در سطوح کارشناس، کارشناسی ارشد ‌و دکتری به تصویب رسانده‌ایم،  تصریح کرد: در برنامه‌ریزی جدید چهار وجه نظر برای ما اساسی بوده است؛ اول اسلامی شدن، دوم بومی‌سازی، سوم روزآمدی و‌ چهارم کارآمدی. به طور مثال تا قبل از برنامه شورای تحول، ۲ ‌واحد درس اختیاری به اقتصاد ایران اختصاص داده شده بود که در برنامه شورای تحول دانشجو‌ باید هشت واحد اقتصاد ایران بخواند. علاوه بر این، جلسات نقد و بررسی نیز با حضور اساتید آن حوزه برگزار می‌شود ‌‌که سعی می‌کنیم‌ اساتید را آگاه کرده و از نظر آن‌ها استفاده کنیم. 

حدادعادل با اشاره به اینکه رابطه خوبی هم با حوزه علمیه قم داریم و بهترین مصداق ارتباط دانشگاه ‌‌و حوزه در شورای تحول اتفاق افتاده است، ادامه داد: ما معاونت ارتباط با حوزه داریم که این معاونت دفتری در قم دارد.  یکی از تحولاتی که به ما کمک‌می‌کند، حضور روحانیونی است که دو زیستی هستند، یعنی هم درس دانشگاهی خوانده‌اند و هم‌ حوزوی. خوشبختانه در حوزه، انجمن علمی تخصصی در بیش از ۱۶ رشته به وسیله روحانیون‌متخصص به وجود آمده است و ما این ظرفیت را مغتنم شمردیم؛ تا جایی که هر برنامه‌ای از دل کارگروه بیرون می‌آید، قبل از طرح در صحن شورا به قم‌ می‌فرستیم و آنها اظهارنظر کرده و با گروه‌های دانشگاهی به‌گفت‌وگو‌ می‌نشینند. 

وی با بیان اینکه هیچ معادله و ستیزه‌جویی‌ای بین گروه حوزوی و دانشجویی نداشتیم، گفت: اختلاف سلیقه بوده اما در نهایت شورا تصمیم گرفته و گفت‌وگوها سازنده بوده است. منابع بسیاری در حوزه‌های علمیه تعریف شده که همه مفید و‌کارآمد است. این یکی از روش‌های‌ اجرایی ما است و از دل این‌جلسات هم‌سعی کردیم‌کتابی تدوین‌کنیم.

حدادعادل ادامه داد: تخمین زده‌ایم‌ که اگر در ۱۶ رشته دارای اولویت یک دوره از همه گروه‌ها برنامه بگیریم، بین هفت تا ۱۰ هزار کتاب از دل برنامه‌ریزی‌های جدید تدوین شود. در حال حاضر ۵۰۰ عنوان کتاب در حال انتشار است که ۵۰ عنوان آن به عنوان کتب درسی منتشر شده است.

وی در ادامه به مشکلات و لوازم برای اسلامی شدن علوم انسانی اشاره کرد و گفت: همانطور که آقای شریفی در ابتدای مراسم بیان کردند، تحول علوم انسانی یک کار موقت نیست‌ و‌ نیاز به استمرار دارد. ما چند سال قبل به این نتیجه رسیدیم که تحول و ارتقای علوم انسانی محتاج یک پژوهشگاه مطالعات راهبردی در علوم‌انسانی است. یعنی برنامه‌هایی که تدوین می‌کنیم، هم‌ نیازمند بررسی است و متناسب با هر رشته علوم انسانی باید یک گروه پژوهشی داشته باشیم که غیر از آن کاری نداشته باشند ‌و مستقیم در این رشته کار کنند. بر همین اساس، این پیشنهاد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم‌که با مخالفت رئیس وقت شورا مواجه شدیم. بعد از آن هم با فضایی متفاوت روبرو شدیم‌که‌ معتقد بودند علم اسلامی‌ و‌ غیراسلامی‌ نداریم. برای همین برای تحقق آن دست نگه داشتیم.

وی با بیان اینکه ساختار شورای تحول نیازمند بازنگری است، گفت: باید برای ایجاد تحول، لوازم از هر جهت فراهم‌ شود. یکی دیگر از مشکلات کار ما چاپ کتاب‌هایی است که از دل این برنامه‌ریزی‌ها بیرون‌ می‌آید. بنا گذاشتیم‌ کتاب‌ها را به سازمان سمت بسپاریم، اما متاسفانه آن‌ها از عهده چاپ هم برنمی‌آیند.

حداد عادل با اشاره به ضرورت ورود دانشگاه‌ها به ورود به عرصه تحول در علوم انسانی افزود: برای تحول نیازمند اصول هستیم‌. بنابراین جویای راهی هستیم تا ‌هم‌ نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کنیم و هم دانشگاه‌ها فعال شوند که امیدواریم این امر محقق شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علوم انسانی برنامه درسی غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقای علوم انسانی علوم انسانی شورای تحول گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  امیر احمدی در بازدید از پروژه تفرجگاهی نالشکینه که با همراهی فرماندار شهرستان بوکان انجام شد، اظهار کرد: نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است و تمام اقدامات انجام گرفته باید طبق طرح‌های از قبل کارشناسی شده و هدفمند باشد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام گرفته در سال‌های پیش در نالشکینه بر لزوم ادامه فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز در این مکان در سریع‌ترین زمان ممکن توسط بخش‌های مختلف شهرداری تاکید کرد.

سرپرست شهرداری بوکان گفت: فعالیت‌های عمرانی و توسعه فضای سبز در نالشکینه توسط بخش‌های مختلف شهرداری آغاز شده است.

احمدی همچنین در بازدید از پروژه احداث بخش جنوبی خیابان سی متری نالشکینه با بیان اینکه به زودی بخش جنوبی سی متری نالشکینه آسفالت و زیر بار ترافیک خواهد رفت، تصریح کرد: این معبر مهم در هدایت خودروهای عبوری به بخش شمال و جنوب شهر بوکان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی در این راستا ادامه داد: ساماندهی، اجرای فضای سبز و همچنین آسفالت آن در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی این معبر به بخش شمالی خود واقع در دامنه نالشکینه متصل خواهد شد.

دیگر خبرها

  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی کنکور سراسری باهم رقابت کردند
  • تاکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه
  • دفترچه سوالات کنکور علوم انسانی و ریاضی منتشر شد + لینک سایت sanjesh.org
  • دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم انسانی و ریاضی منتشر شد
  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • برگزاری کنکور سراسری با رقابت گروه  علوم ریاضی و انسانی در هرمزگان