توجه به علوم انسانی اسلامی فراتر از ایران و انقلاب اسلامی مطرح است
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۴۰۲۰
به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، عبدالله معتمدی روز یکشنبه در افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی افزود: هیچ زمانی مثل امروز کشور ما آمادگی بحث در تحول علوم انسانی را نداشته است؛ چرا که برای اسلامی سازی علوم انسانی زحمتی که مرحوم علامه مصباح یزدی در همکاری حوزه و دانشگاه داشتند، آن را بسیار اثرگذار کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه امروز پرورش یافتگان دانشگاه و پژوهشگاه هایی که در این زمینه فعال شدند، ظرفیت بسیار خوبی برای اسلامی سازی علوم انسانی هستند، ادامه داد: فرایند اسلامی سازی علوم انسانی مستمر و دشوار است.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برای موفقیت در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی باید این اقدام در دانشگاه ها و حوزه ها به گفتمان علمی تبدیل شود. صحبت از تحول علوم انسانی در دانشگاه برای بسیاری امری مشخص است، اما زمانی که صحبت از علوم انسانی اسلامی می شود به کمک حوزه ها نیازمند است.
معتمدی توضیح داد: اسلامی کردن علوم انسانی به معنای دور ریختن دانش بشری نیست. انسان ساحت های مختلفی دارد که علوم انسانی امروز بر مبنای آن است. ناچاریم در ساحت مادی انسان از علوم تجربی استفاده کنیم. علوم انسانی اسلامی این نیست که در بحث روانشناسی کتابی نوشته شود که صرفا در آن آیه و حدیث استفاده شده باشد.
وی با بیان اینکه علم دستوری نیست، اما سیاست پذیر است، اظهار داشت: شهید صدر می فرماید مجموعه علوم اجتماعی صرفا علم نیست بلکه مکتب است که اسلامی و غیراسلامی دارد. همه گزاره های یک کتاب علمی نیست، بلکه مطالب غیرعلمی هم دارد.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اسلامی کردن علوم انسانی مقطعی و کوتاه مدت نیست، گفت: بر همین اساس قصد ما این است که در دانشگاه، گفتمان علوم انسانی اسلامی به گفتمان غالب تبدیل شود. استادان باید در این زمینه به گفتمان سازی لازم برسند.
وی تاکید کرد: برای اسلامی سازی علوم انسانی به استادان و اندیشمندان حوزه نیاز داریم که ما را نسبت به مبانی، روش شناسی، فلسفه های مضاف، امداد فقه و تفسیر آگاه کنند.
ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی صبح امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نخبگان و استادان این حوزه در مرکز همایشهای صدا و سیما آغاز شد. این کنگره تا پنجم دی ماه در قالب ۱۶ کمیسیون تخصصی ادامه دارد.
فلسفه و روششناسی علوم انسانی، مدیریت تحول علوم انسانی اسلامی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، قرآن و علوم انسانی اسلامی، سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی شش اقتصاد اسلامی، اقتصاد و علوم انسانی اسلامی، تعلیم و تربیت علوم انسانی اسلامی، ارتباطات و جامعه شناسی علوم انسانی اسلامی، روانشناسی و علوم انسانی اسلامی، حقوق و علوم انسانی اسلامی، مدیریت و علوم انسانی اسلامی، شهرسازی و معماری اسلامی، تمدن نوین و علوم انسانی اسلامی، فقه و علوم انسانی اسلامی، هنر و علوم انسانی اسلامی از جمله کمیسیونهای علمی و تخصصی این کنگره است.
برای این کنگره چهار کمیسیون جدید قرآن و علوم انسانی اسلامی، سیاستگذاری و علوم انسانی اسلامی، هنر و علوم انسانی اسلامی، حقوق و علوم انسانی اسلامی در نظر گرفته شد.
در ادامه برگزاری این کنگره بین المللی تا ۱۲ روز هر روز یک یا دو کمیسیون در مقاطع مختلف و در مراکز مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور نظیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه امام خمینی(ره)، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه قم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حوزه علمیه جامعه المصطفی(ص)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شاهد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آموزشگاه عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار میشود.
برچسبها دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی ایران علوم انسانی امام خمینیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی ایران علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی ایران علوم انسانی امام خمینی اسلامی سازی علوم انسانی علوم انسانی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۴۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.
نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث میشد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود میتوانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.
وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روشهای مختلف مقایسه میشود تا شباهت و تفاوتهای نظریهها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفههایی که هر کدام به جهانهای علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمیدهند. عدهای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.
حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب میشناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب میدانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم میشناخت.
وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهانهای مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.
غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشتهای نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاههای سهروردی را طرح میکند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده میشود.
وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات میگیرد.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجرههای تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم میکند و فرصتهای نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود میآورد.
وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.
غلامی در پایان گفت: حتی نوآوریهای علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفههای غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهههایی ندارند و شاهد نوآوریهای بیشتر هم نبودیم.
انتهای پیام/