Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پریسا شادقزوینی دبیر بخش مقالات چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: دوست داشتم بخش مقالات جشنواره رقابتی باشد، اما آنچه در شورای سیاستگذاری جشنواره تصویب شد، مبتنی بر ارائه مقالات پژوهشی در موضوعات مشخص است. در این دوره از جشنواره می‌خواهیم بر روی موضوع اصلی «سیر تحولات جریان‌ساز هنر تجسمی در ۴ دهه اخیر» کار کنیم که زیر شاخه‌های فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: امسال قرار بر این شده است تا مباحثی چون؛ محیط زیست و هنر، مالکیت معنوی و فکری اثر هنری، جایگاه زنان در هنر، نقد و آسیب‌شناسی هنرهای جدید و اقتصاد و مدیریت هنر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از صاحبان قلم، اندیشه و هنر مقالاتی به جشنواره ارائه شود که بتواند تا حدی سیر جریان‌سازی هنر بعد از انقلاب را بیان کند و در کتاب مقالات جشنواره منتشر شود.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به تجربیاتی که طی سال‌ها پژوهش و تدریس آکادمیک در موضوعات هنر در دانشگاه و عرصه‌های عملی داشته‌ام به این باور رسیده‌ام که باید نظریه‌های موجود در شاخه‌های هنری را همسو با کارهای عملی به پیش بریم. نظریه‌ها و پژوهش‌های هنری را باید کاربردی کنیم و از سوی دیگر بتوانیم کارهای عملی را مورد تحلیل و نقد و بررسی علمی قرار دهیم و جریان‌های هنری ایجاد کنیم و به شکل نظری سامان‌دهی کنیم.

شادقزوینی افزود: هنوز در هماهنگی میان مباحث نظری و عملی کاستی داریم و باید کارهای زیادی در این حوزه انجام گیرد. چرا که در دنیای هنر معاصر جهان هماهنگی و همراهی میان نظریه و عمل وجود دارد و بسیاری از ایسم‌ها و جنبش‌ها و حرکت‌های هنری به‌واسطه همین هماهنگی به ما شناسانده شده است. بی‌تردید موفقیت هنرمند زمانی بیشتر تضمین می‌شود که در فرایند کار هنری بتواند با اشراف به مباحث نظری با ضمیر ناخودآگاه خود به خلق اثر بپردازد.

وی در ادامه گفت: در جامعه هنری امروز ما، فاصله نقد و نظریات پژوهشی هنر و کار عملی زیاد است. به همین علت در این دوره از جشنواره برای تهیه مقالات به کسانی سفارش داده می‌شود که بدون تعارف حرف بزنند و نقد کنند و به‌ قول‌ معروف سره را از ناسره بازشناسایی کنند. یکی از نکاتی که شاید کمتر به آن توجه شده آن است که عده‌ای فکر می‌کنند که مباحث نظری هنر، صرفاً باید ژورنالیستی بیان شود درحالیکه اگر سویه علمی و آکادمیک پیدا کند و طی هم‌اندیشی‌ها تبدیل به نظریه‌های علمی متقن و قابل استدلال شوند در جهان حرفی نو برای گفتن خواهیم داشت. 

 دبیر بخش مقالات جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در حال حاضر ارتباط بین مراکز دانشگاهی با فضاهای هنری، ارتباط چندان پویایی نیست. وظیفه خود می‌دانم که این فضا را تا حد توان بشکنم و با آشتی دادن این دو مرکز، فضای مناسبی برای کارهای ماندگار فراهم آورم. خوشبختانه امروزه عده زیادی از هنرمندان به‌ضرورت این امر واقف هستند ولی شاید موقعیت مناسب برای بروز توانمندی‌های خود در هر دو حوزه را نیافته باشند.

 امید است کم‌کم جریانی ایجاد شود که این حرکت‌ها در هم ادغام شودو هماهنگ‌تر پیش رود. نه موازی و دور از هم. من به‌عنوان یک استاد دانشگاه این نقد را به دانشگاه‌های خودمان دارم که پایان‌نامه‌ها و مقالات نشریات علمی‌پژوهشی در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌مانند و معمولاً هنرمندان اصلاً حوصله نمی‌کنند سراغ این مکتوبات بروند. هم به‌واسطه نظریه‌پرداز بودن مباحث و هم به‌واسطه تکراری بودن و غیرکاربردی بودن آنها. تا زمانی که نقد و پژوهش به یک جریان مستمر بدل نشود کاربردی نخواهد شد.

وی افزود: این جشنواره فرصت مغتنمی خواهد بود تا آشتی میان این دو حوزه را رقم زند. البته بی شک برای دست‌یابی به این مهم زحمات بسیاری را می‌بایستی متقبل شد و شاید در طی یک جشنواره به‌صورت کامل عملیاتی نشود ولی می‌توان پایه‌های این حرکت را ریخت تا شاید آیندگان آن را مستحکم و غنی‌تر کنند. در حال حاضر که دانشگاه کار خود را می‌کند، هنرمند و نهادهای دولتی و برنامه‌ریز هم کار خود را می کنند.

 شادقزوینی در پایان گفت: من بر این باورم که یکی از راه‌های حل مشکل، نقد و آسیب‌شناسی مستمر آثار نمایش‌داده‌شده در جشنواره‌هایی مانند هنرهای تجسمی فجر و دوسالانه‌ها است. جلسات و نشست‌های نقد و پژوهش در کنار مکتوبات می‌تواند نقش مؤثری در پویایی و کارآمدی این مباحث داشته باشد.

 چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با دبیری سیدعباس میرهاشمی آغاز به کار می‌کند.

برچسب‌ها جشنواره تجسمی فجر هنر معاصر پژوهش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره تجسمی فجر هنر معاصر پژوهش جشنواره تجسمی فجر هنر معاصر پژوهش هنرهای تجسمی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، این‌بار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیت‌های آن در عرصه بین‌المللی، پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سال‌ها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح می‌کردیم اما هر بار که مطرح می‌شد، به نتیجه نمی‌رسید. گرچه سال‌ها قدم‌هایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمی‌افتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سال‌ها به آن تاکید داشتند و می‌فرمودند که ما باید انقلاب‌مان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشته‌های مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیده‌اند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بین‌الملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب می‌شد. ما سال‌ها می‌گفتیم که باید یک بخش بین‌الملل در حوزه راه‌اندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.

اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد

زارعی ادامه داد: این صحبت‌ها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبت‌ها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بین‌الملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است‌. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راه‌اندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت‌ و آمد زیادی داشتیم. این رفت‌وآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بین‌الملل را با برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب می‌کردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی اجرا می‌شد. بعد از راه‌اندازی بخش بین‌الملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سال‌ها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقم‌زدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنواره‌های «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.

تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران می‌تواند در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند

وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمی‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیه‌ای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استان‌های جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترین‌های تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بین‌الملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بین‌المللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.

زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بین‌الملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته‌ است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنواره‌های مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنواره‌های کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.

وی درباره ویژگی‌های نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظم‌تبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه می‌دهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.

تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگی‌های جشنواره‌های تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیست‌ستیزی و ظلم‌ستیزی ثابت‌قدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید می‌کنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سال‌ها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابی‌گری با ما بسیار هم‌سو بوده و پیشرو هستند.

خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنواره‌های تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنواره‌ها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایش‌هایی که در جشنواره‌هایش روی صحنه می‌رود، جنبه‌های سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابی‌گری و مبارزه با صهیونیست‌ها زیاد دیده می‌شود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند، آثار حوزه هنری هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت جشنواره‌های تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران می‌دانند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سال‌ها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانه‌ها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانه‌های رومانی‌ها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانه‌های رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.

کد خبر 6090132 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری