Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@19:54:06 GMT

تشخیص سیاتیک و دیسک گردن

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۴۸۳۷

تشخیص سیاتیک و دیسک گردن

ستون فقرات از مجموعه ای از استخوان ها به نام مهره تشکیل شده است. در بین هر یک از این استخوان ها یک لایه غضروف نرم به نام دیسک وجود دارد. این ۲۳ دیسک به عنوان بالشتک عمل می‌کنند و نیروی وارد شده به ستون فقرات در حین حرکت را جذب می‌کنند و قابلیت انعطاف‌پذیری به ستون فقرات میبخشند. اگر دیواره بیرونی دیسک شکسته یا پاره شود، هسته داخلی نرم  آن، ممکن است به کانال نخاعی نفوذ کند، کانال نخاعی ساختاری استخوانی است که از نخاع و اعصاب محافظت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تکه ای از دیسک به داخل کانال نخاعی نفوذ کند، ممکن است به اعصاب یا طناب نخاعی فشار وارد کند. این عارضه فتق دیسک یا "بیرون زدگی دیسک"  نامیده می شود.

فتق دیسک می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات رخ دهد، اما این عارضه بیشتر در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) و گردن (ستون فقرات گردنی) شایع است. فتق دیسک که به عصب ستون فقرات کمری فشار وارد میکند، می‌تواند منجر به درد در ناحیه کمر شود و این درد ممکن است به  ران یا ساق‌ پاها نیز ساطع شود. اگر دیسک به یک عصب در ستون فقرات گردنی برخورد کند، می‌تواند باعث ایجاد درد در گردن شود که این درد ممکن است به بازو و دست‌ها نیز پخش شود.

گرفتگی عصب ستون فقرات کمری ناشی از فتق دیسک

فشردگی عصب یا به اصطلاح عارضه ی رادیکولوپاتی کمری می تواند بسیاردردناک و ناتوان کننده باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که چیزی به اعصاب نزدیک به پنج مهره آخر کمر فشار وارد کند.

ستون فقرات کمری (ناحیه کمر): عارضه سیاتیک یا رادیکولوپاتی اغلب به دلیل فتق دیسک در قسمت پایین کمر ایجاد می شود. فشردگی یک یا چند عصب که موجب ایجاد عارضه ی سیاتیک میشود، می تواند باعث درد، سوزش، سوزن سوزن شدن و بی حسی شود که از لگن به ران پا و گاها به ساق پا نیز منتشر می شود. معمولاً یک طرف (چپ یا راست) تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرد. این درد اغلب به صورت تیز و شبیه شوک الکتریکی توصیف می شود. ممکن است با ایستادن، راه رفتن یا نشستن نیز درد شدیدتر شود. صاف کردن پا در سمت آسیب دیده اغلب می تواند درد را بدتر کند. همراه با پا درد، فرد ممکن است کمردرد نیز داشته باشد. با این حال، برای سیاتیک حاد، درد در ساق پا اغلب بدتر از درد در ناحیه کمر است.

گرفتگی عصب در ستون فقرات گردنی ناشی از فتق دیسک

رادیکولوپاتی گردنی زمانی رخ می دهد که ریشه عصبی مهره های گردنی در محل خروجشان از کانال نخاعی، آسیب دیده یا تحریک شود. رادیکولوپاتی گردنی که معمولا به عنوان "دیسک گردن"  نیز نامیده می شود، ناشی از فتق دیسک یا خار استخوانی است که به ریشه عصب فشار می آورد. متاسفانه این مشکل در نتیجه ابتلا به بیماری دژنراتیو در گردن ایجاد می شود. برخی از علائم رادیکولوپاتی گردنی عبارتند از: ضعف، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن.

ستون فقرات گردنی (گردن):رادیکولوپاتی گردنی ناشی از فشرده شدن عصب در گردن است که ممکن است شامل درد مبهم یا تیز در گردن یا بین تیغه های شانه باشد، درد، بی حسی یا گزگزی که از بازو تا کل دست و تا انگشتان نیز ساطع میشود. میزان درد ممکن است با قرارگیری فرد در موقعیت های خاص یا با حرکات خاص گردن، افزایش یابد.

تشخیص

با مشخص کردن علائم، پزشک می تواند عصب آسیب دیده در گردن یا کمر را شناسایی کند. به طور کلی، علائم شامل درد، بی حسی و ضعف در این نواحی هستند.

تشخیص علت عارضه، با شرح حال کامل بیمار و معاینه فیزیکی  او آغاز می شود. پس از شرح حال و معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است علت درد یا علائم دیگر را تشخیص دهد. برای اطمینان از علت دقیق درد، می توان از چندین آزمایش تشخیصی استفاده کرد. پزشکان از این آزمایشات برای یافتن علت درد استفاده می کنند و نه برای درمان.

معاینه ی فیزیکی

پس از بررسی سابقه پزشکی و وضعیت سلامت عمومی، پزشک علائم شما را جویا می شود. سپس پزشک، گردن، شانه، بازوها و دست‌ها یا در موارد دیگر، کمر و پاهای شما را معاینه می‌کند و در حین انجام این کار، ضعف عضلانی، بی حسی یا تغییر در رفلکس‌های شما را بررسی می‌کند.

پزشک ممکن است از شما بخواهد که برخی حرکات خاص را انجام دهید و برای تأیید مشکلات، ممکن است پزشک از عکسبرداری نیز استفاده کند.

اشعه ایکس

اشعه ایکس تصاویری از استخوان و دیگر ساختارهای متراکم ارائه می دهد. تصاویر اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا نحوه قرارگیری استخوان ها را ببیند و متوجه شود که آیا دیسک ها آسیب دیده اند یا خیر.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)

این اسکن جزئیات بیشتری نسبت به تصویربرداری با اشعه ایکس ارائه میدهد. سی تی اسکن به پزشک کمک می کنند تا تشخیص دهد که آیا خار استخوانی در نزدیکی کانال نخاعی ستون فقرات شما وجود دارد یا خیر.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی).

تصویربرداری ام آر آی از آهنربای قوی متصل به کامپیوتر برای ارائه ی تصاویر ستون فقرات استفاده می کند. ام آر آی، یک آزمایش بدون درد و اغلب دقیق، و کارآمدترین ابزار تصویربرداری برای شناسایی آسیب دیسک است.

الکترومیاگرافی (EMG)

این کار تکانه های الکتریکی ماهیچه ها را زمانی که در حالت استراحت و در حین انقباض هستند، اندازه گیری می کند. این تست که به تست نوار عصب و عضله نیز شناخته می‌شود، کمک می کند که بدانید اعصاب چه زمانی به درستی کار می کنند.

ترکیب الکترومیاگرافی با ارزیابی های وضعیت عصبی،باعث میشود پزشک بتواند بفهمد که آیا علائمی که احساس می‌کنید ناشی از آسیب عصبی، فشار روی ریشه‌های عصبی است یا اینکه دیابت و سایر شرایطی که به اعصاب آسیب می‌رسانند باعث این بیماری شده اند.

درمان های غیر جراحی

درمان اولیه فتق دیسک، معمولا محافظه کارانه و غیر جراحی است. پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند که سطح فعالیت خود را برای چند روز تا چند هفته کم کند. این امر به کاهش التهاب عصب نخاعی کمک می کند. استراحت مطلق هرگز توصیه نمی شود.

اگر میزان درد خفیف یا متوسط باشد، در اینصورت فتق دیسک اغلب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درمان میشود. تزریق استروئید اپیدورال ممکن است با استفاده از یک سوزن نخاعی تحت هدایت اشعه ایکس انجام شود تا دارو را به سطح دقیق فتق دیسک هدایت کند.

همچنین ممکن است پزشک، فیزیوتراپی را نیز توصیه کند. درمان فیزیوتراپی شامل انجام حرکات کششی لگن، ماساژ ملایم، سرما و گرما درمانی، اولتراسوند و تحریک الکتریکی عضلات باشد. مصرف داروهای ضد درد و شل کننده های عضلانی نیز ممکن است همراه با فیزیوتراپی مفید باشند.

عمل جراحی

اگر گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه، مانند فیزیوتراپی و مصرف دارو، درد را به طور کامل کاهش نداده یا رفع نکند، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند.

جراحی ستون فقرات کمری

لامینوتومی کمری روشی است که اغلب برای تسکین درد پا و سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمری استفاده می شود. این جراحی از طریق یک برش کوچک در مرکز کمر و روی ناحیه فتق دیسک انجام می شود.

جراحی ستون فقرات گردنی

تصمیم پزشکی برای انجام عمل از جلوی گردن( قدامی) یا پشت گردن (خلفی)، به محل دقیق فتق دیسک و همچنین تجربه و ترجیح جراح بستگی دارد.

کد خبر 1584226

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ستون فقرات گردنی ستون فقرات کمری کانال نخاعی آسیب دیده اشعه ایکس بی حسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

دریافت 12 MB

صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر می‌خورد و به ایوانی مرتفع می‌رسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.

می‌گویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور می‌دهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.

ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.

از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتی‌های این عمارت هستند. بر اساس روایت‌ها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آن‌ها را به تهران منتقل می‌کند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!

کد خبر 847607 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری

دیگر خبرها

  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • کارگر ستون و ضامن پایداری تولید است
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟