Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم لطفی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تخصیص این اعتبار از نیازهای مهم برای سرعت مقابله با حوادث پیش بینی نشده از جمله  وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان است.
به گفته وی در صورت تخصیص اعتبار، مشکل بازسازی خودورهای آتش نشان خسارت دیده و خرید خودروهای آتش نشان، بیل مکانیکی بهکو و تراکتور موردنیاز در شهرستان ها برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد : این نهاد اکنون ۲۴ خودرو مجهز به تجهیزات آتش نشانی دارد که به منظور پوشش کامل استان این تعداد باید به ۴۰ دستگاه افزایش یابد. 
لطفی ادامه داد : این اداره کل با اعتبارات موجود توانست از ۶ دستگاه خودرو آتش نشان آسیب دیده از مهار حریق در شهرستان ها از جمله درازنو، سه دستگاه آن را تعمیر و به کار گرفته است.
وی تاکید کرد:  تسریع در پرداخت اعتبار یادشده با توجه به گستره عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع و حفاظت آن ها از جمله در برابر آتش سوزی بسیار ضروری است.
در گلستان نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی وجود دارد که شامل ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۴۵۰ هزار هکتار جنگل است.

۳۷۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در گلستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اکنون در سطح ۳۷۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با هدف کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در دست اجراست.
به گفته وی تاکنون در ۶۵۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان انجام شده است.
مطابق گزارش این اداره کل، وسعت حوضه آبخیز این استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

وجود ۱۸ پارک تفریحی جنگلی در گلستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اکنون ۱۸ پارک تفریحی جنگلی در این استان توسط این اداره کل به منظور بهره برداری اهالی منطقه ایجاد شده است.
لطفی زاده افزود: هر ساله درختان این پارک های جنگلی توسط کارشناسان به منظور افزایش ایمنی برای رهگذران رصد می شود تا درختان خطرساز شناسایی و نشانه گذاری و پس از کسب محوز از سازمان مرکزی نسبت به قطع آن اقدام و جمع آوری شود.
به گفته وی اکنون عملیات قطع و جمع آوری درختان خطرساز در پارک جنگلی النگ دره شهر گرگان پایان یافته است.
وی اضافه کرد : پارسال برای احیا جنگل النگ دره، پنج هزار اصل نهال با نظارت کارشناسان منابع طبیعی شهرستان و توسط شهرداری گرگان غرس شد که امسال این طرح پیگیری می شود.
مدیریت و بهره برداری ۱۸۵ هکتار از محدوده پارک جنگلی النگدره در سال ۱۳۹۱ به شهرداری گرگان واگذار شده است.
جنگل النگدره در جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهار خوران با آب و هوایی کم ‌نظیر که حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری و پرجمعیت است، یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری ایران و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور مکانی جذاب برای شهروندان و مسافران بویژه در تعطیلات به‌ شمار می‌رود.
النگدره در دامنه جنگل‌های انبوه شمالی از پوشش درختان جنگلی نظیر توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید و شیردار برخوردار است.

اخراج ۱۳ نیروی متخلف حفاظت جنگل در گلستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال ۱۳ نیروی حفاظت جنگل در این استان به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه و همکاری با قاچاقچیان چوب، اخراج شده و نیروهای با انگیزه و با لحاظ مراحل اداری جذب شده اند.
لطفی ادامه داد: علاوه بر این، برای حفظ جنگل های استان از وجود قاچاقچیان چوب، نیروهای در معرض خطر قاچاقچیان از مناطق خود جابجا شده اند چراکه  قاچاق چوب از مشکلات عمده منابع طبیعی در سالهای اخیر به شمار می رود.
هم اکنون ۵۰۶ نیروی حفاظتی در اختیار این اداره کل است.
نقش موثر طرح تنفس جنگل در احیای ای عرصه، وضعیت فرسایش خاک در جنگل و مرتع، وجود شهرک هفت هکتاری " پارادیز" در داخل جنگل النگ دره و وضعیت عرصه آن، نصب دوربین های حفاظت از عرصه ها ، تقویت فرهنگ سازی برای آتش روشن نکردن در جنگل یا اطمینان از خاموش بودن آن هنگام خروج از عرصه،  پیشنهاد برخورد با متخلف بیش از سه پرونده در دادگاه کیفری به دستگاه قضایی، تقویت مشارکت ذی نفعان به اجرای طرح های آبخیزداری ، احیای جنگل با مشارکت طبیعت دوستان، اهمیت اجرای طرح حدنگاری در عرصه ها و کاهش تخریب و تجاوز به اراضی ملی در آینده و پوشش بیش از یک هزار هکتار طرح بیابان زدایی در شمال استان از دیگر مباحث مطروحه مدیرکل منابع طبیعی گلستان با خبرنگاران بود.
گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است..
این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.
اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.
در گلستان یک میلیون و۹۰۰ در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند

برچسب‌ها استان گلستان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل گرگان اعتبار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل استان گلستان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل گرگان اعتبار کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مدیرکل منابع طبیعی عملیات آبخیزداری اداره کل یک میلیون هزار هکتار عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان

ایسنا/گلستان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: ۲ خودرو سواری در جاده گالیکش به بجنورد تصادف کردند و نجاتگران گلستان و خراسان شمالی با مشارکت عوامل اورژانس این ۲ استان به حادثه دیدگان امدادرسانی کردند.

 قاسم غریب آبادی شامگاه جمعه ۱۴ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ساعت ۱۵:۶ عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت ۲ خودرو سواری پراید و سوزوکی ویتارا در جاده گالیکش به بجنورد، بین پل‌های ۷ و ۸ جنگل گلستان تصادف کردند و براثر آن ۱۰ نفر مصدوم شدند.

وی بیان کرد: مرکز ۱۱۲ هلال احمر استان یک تیم از پایگاه تنگراه به محل حادثه اعزام کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: در امدادرسانی به این حادثه تیم های عملیاتی هلال احمر گلستان، پایگاه دشت خراسان شمالی و عوامل اورژانس این دو استان مشارکت داشتند.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: نجاتگران گلستان پس از انجام اقدامات اولیه سه نفر از مصدومان را به بیمارستان رسول اکرم(ص) کلاله انتقال دادند، ۲ مصدوم توسط نجاتگران خراسان شمالی و پنج مصدوم هم توسط اورژانس گلستان و خراسان شمالی انتقال داده شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • خسارت حدود ۴۰۰ میلیارد ریالی به ایستگاه انتقال آب گچساران
  • ۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • دادستان گلستان: شهرک‌سازی در جنگل‌های توسکستان متوقف شد
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد