Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم اویس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مردم تصور نکنند چون واکسن زده‌اند، همه چیز تمام شده و عادی انگاری صورت گیرد، زیرا متاسفانه در زمینه رعایت پروتکل‌‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، از سوی مردم کوتاهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران ، قاسم اویس  در خصوص ویروس امیکرون اظهار کرد: تقریبا دو سالی است که مردم مازندران با میهمان ناخوانده‌ای به نام کووید- 19 دوئل سختی را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ویروسی که باعث بروز اختلالاتی در زندگی همه شده و برای از میدان بدر کردنش عزم ملی و همگانی نیاز است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: تاکنون 5 حمله سخت را از سوی کرونا به هر زحمتی بود دفع کرده‌ایم و خطر موج ششم آن با نام اومیکرون نگرانی‌هایی را در بین ساکنان استان ایجاد کرده است.

این مسئول ادامه داد: هرچند که با درایت متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، استان ما در ردیف استان‌های پیشرو در امر واکسیناسیون محسوب می‌شود و تعداد زیادی از مردم واکسینه شده‌اند؛ اما باید پذیرفت که به عنوان یک اصل کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی همه سویه‌ها موثر است و به این ترتیب ارزان‌ترین و موثرترین موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اویس تاکید کرد: حالا که نبرد با این ویروس جدی تر از همیشه دنبال می‌شود و شرایط این جنگ به سود مردم استان در حال مغلوبه شدن است، ضرورت دارد تا دراین شرایط همه دست به دست هم دهیم و با رعایت دقیق و متعهدانه پروتکل‌های بهداشتی، تلاش کنیم تا در این پیروزی سهیم باشیم.

            
*اُمیکرون سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد

وی بیان کرد: هر چند که اکنون که اخبارها از انتشار سویه جدید کرونا در برخی از کشورهای جهان خبر می‌دهند اما در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد شدت بیماری زایی جهش ویروس جدید در دست نیست؛ اما قطعا طبق برآوردهای اعلام شده از سوی کشورهای درگیر حکایت از آن دارد که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و جزو مشخصه‌های آن این است که بویایی و چشایی را درگیر نمی‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مطرح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی مقامات دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همه امکانات و نیروها برای واکسیناسیون همچنان آماده نگهداشته می‌شوند و برنامه ریزی در سطح استان برای تزریق نوبت سوم واکسن به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.

این مسئول افزود: هرچند که واکسیناسیون خطر سرایت "اومیکرون" سویه جدید ویروس کرونا را به حداقل می‌رساند، اما بر اساس اعلام متخصصان امر حتی مقاوم ترین جهش‌های کرونا نیز در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان گسترش و اپیدمی ندارند.

*دُز تقویتی واکسن کرونا چیست؟

 اویس درباره تزریق نوبت سوم واکسن گفت: دوز تقویتی واکسن کرونا در واقع دوز سوم است که در افرادی که قبلاً دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به بهبود و پایداری ایمنی ناشی از ۲ دوز قبلی کمک می‌کند؛ البته دوز سوم واکسن کرونا کمک می‌کند تا در درازمدت محافظت و ایمنی در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ حفظ شود.

وی عنوان کرد: دوز تقویتی واکسن کرونا باعث تکثیر سلول‌های B می‌شود که آنتی بادی می‌سازند و سطح ایمنی را یک بار دیگر افزایش می‌دهد؛ اگرچه با گذشت زمان، تعداد آن‌ها دوباره کاهش می‌یابد، اما مجموعه سلول‌های ایمنی از قبل بیشتر خواهد شد، این یعنی ایمنی حاصل از دوز سوم واکسن کرونا منجر به واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در دفعات بعدی مقابله با ویروس و دوام طولانی‌تر ایمنی بدن می‌شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به اینکه واکسن زده‌ها ایمن‌تر از واکسن نزده‌ها هستند؛ افزود: مطالعاتی که در دنیا و ایران انجام شده نشان داده است افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، نسبت به واکسن نزده‌ها، خیلی ایمن‌تر بوده‌اند و میزان بستری در بیمارستان و مرگ و میر غیرواکسینه‌ها خیلی بیشتر از افرادی بوده که واکسن تزریق کرده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود که حتما، واکسیناسیون با پوشش بالا انجام شود، مطالعات هم نشان داده‌اند که تزریق واکسن کرونا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهم‌ترین روش های کاهش بستری در بیمارستان و مرگ و میر بیماران کرونایی شود.

    
  *ضرورت رعایت جدی‌تر پروتکل‌‌های بهداشتی

این مسئول هشدار داد: اینکه تصور کنیم علیرغم تمام اقداماتی که انجام می ‌دهیم به ما نمی‌‌رسد، دور از ذهن است و امکان درگیری کشور ما هم زیاد است؛ پس رعایت جدی تر پروتکل‌ های بهداشتی ضرورت دارد.
 
*عادی‌انگاری ممنوع!

اویس تاکید کرد: مردم تصور نکنند چون واکسن زده‌اند، همه چیز تمام شده و عادی انگاری صورت گیرد، زیرا متاسفانه در زمینه رعایت پروتکل‌‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، از سوی مردم کوتاهی می‌شود؛ قطعا شدت مرگ و میر با تزریق واکسن کاهش می ‌یابد، پس باید به سمتی برویم که اگر در دنیا واکسن برای کودکان بالای 3 سال هم ساخته شده، آن‌ها را وارد کرده و اقدام کنیم، نباید به پوشش 80 درصدی اکتفا کنیم، بلکه باید واکسیناسیون را به نزدیک 100 درصد برسانیم.

 
*اُمیکرون چیست؟

امیکرون (Omicron)، نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و مقامات این کشور می‌گویند که این نوع بسیار نگران‌کننده است. سویه جدید که ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت.

همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.
 
*اطلاعات اولیه درباره واریانت جدید امیکرون

تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ‌کنگ و چند کشور دیگر موارد تایید شده یا مشکوک به این نوع جدید ویروس دیده شده است و برخی کشورها محدودیت‌های برای مسافرت هوایی از این مناطق تعیین کرده‌اند. انگلستان این واریانت را در لیست واریانت‌های تحت بررسی قرار داده است.

آنچه باعث نگرانی درباره این واریانت شده است، وجود چندین جهش‌ متنوع است. بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک گزارش شده که بیش از دوبرابر مقدار جهش‌های واریانت دلتا است. بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا گزارش شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.

همچنان اطلاعات دقیق درباره نوع اومیکرون ویروس کرونا اندک است و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود. این نوع از جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است. همچنین این جهش‌ها ممکن است باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.
 
*تاثیر واریانت جدید اُمیکرون بر کارایی واکسن

بررسی نمونه کوچکی از موارد ابتلای به نوع جدید اُمیکرون، نشان‌دهنده این است که اکثر موارد بستری از افراد غیرواکسینه بوده‌اند که می‌تواند نشانه خوبی باشد از این که واکسن همچنان محافظت ایجاد می‌کند.
باید توجه کرد که با بررسی جداگانه جهش‌ها، نمی‌توان رفتار ویروس را تعیین کرد و برای قضاوت درباره خطر واقعی آن باید منتظر مطالعات آزمایشگاهی و بالینی بیشتر ماند.

با بروز نوع دلتا هم نگرانی‌ها درباره کاهش اثر واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری کرونا افزایش یافت، اما واکسن‌ها همچنان در پیشگیری از بیماری اثربخشی قابل‌قبولی داشتند و توانستند محافظت بسیار خوبی را از موارد بیماری شدید و بستری در بیمارستان در زمان شیوع کرونای دلتا ایجاد کنند.
 

*دو دغدغه که نیاز به دُز سوم واکسن کرونا را افزایش می‌دهد

علاوه بر بعضی تحقیقات و آمارها که کاهش ایمنی ناشی از واکسن‌ها را با گذشت زمان و پس از چندین ماه نشان داده است، دو دغدغه جدی برای استفاده از دوز سوم واکسن کرونا مطرح شده است:

بروز انواع (واریانت‌های) جدید ویروس کرونا مانند دلتا که ممکن است اثربخشی واکسن‌ها در برابر آن‌ها کمتر شود و قدرت انتقال بیشتری داشته باشند.

پاسخ کمتر دستگاه ایمنی به واکسن در جمعیت‌های خاص و آسیب‌پذیری مانند سالمندان، افراد مبتلا به نقص یا سرکوب ایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند سرطان و دیابت.


*ورود نخستین مورد اُمیکرون به ایران از امارات

البته طی روز جاری دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگویی درباره شناسایی سویه امیکرون کرونا در ایران خبر داد.

به گفته وی، پس از سه هفته که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سویه امیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید ابراز نگرانی کرد، امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت امیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: فرد شناسایی شده مبتلا امیکرون میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم.

راه مقابله با ویروس اُمیکرون چیست؟

مواردی از واریانت اُمیکرون در کشورهای مختلف شناسایی شده و به دلیل سرایت بالای این نوع جهش، نگرانی هایی وجود دارد و در مطالعات مختلف نشان داده شده که در کشورهای آفریقایی، میزان واکسیناسیون خیلی پایین و کمتر از 40 درصد بوده، این جهش در کرونا رخ داده البته جهش های متعددی در کرونا ایجاد شده و شاید بیش از 50 نوع جهش ایجاد و باعث به وجود آمدن جهش اُمیکرون شده باشد.

در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی، محدودیت‌هایی را در مرزهای خود ایجاد کرده‌اند و این موارد در کمیته علمی بررسی و بر افزایش پوشش واکسیناسیون، لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دُز اضافه یا یادآور تاکید شد.

مهمترین راه مقابله با واریانت های جدید ویروس از جمله اُمیکرون، واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت در مبادی مرزی کشورها به ویژه کشورهایی است که با کشورهای آفریقایی رفت و آمد و داد و ستد دارند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا ویروس دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی واکسیناسیون جنگ کشورهای جهان ایران بیمارستان پوشش مرگ ذهن ماسک کودکان آفریقای جنوبی سیستم ایمنی درمان سرطان معاون وزارت بهداشت سازمان بهداشت جهانی مازندران کرونا اومیکرون دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها سوم واکسن کرونا معاون بهداشت عادی انگاری ویروس کرونا جدید ویروس نشان داده واکسن ها ا میکرون دوز سوم جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است