Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: ادامه اعتراضات علیه گرانی در ترکیه، رایزنی محرمانه سران ناتو برای استقرار قوای نظامی در بلغارستان و رومانی، نشست فوق العاده کشورهای اسلامی با حضور ایران در پاکستان، ۴ پیشنهاد ایران برای کمک به مردم افغانستان و دیدار چاووش اوغلو با وزیر خارجه طالبان از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه اعتراضات علیه گرانی در ترکیه

یک رسانه عرب زبان از تداوم تظاهرات شهروندان ترکیه علیه گرانی و تورم در این کشور خبر داد.

 شبکه خبری المیادین امروز (یک‌شنبه) اعلام کرد که تظاهرات شهروندان ترکیه‌ای علیه بالا بودن نرخ تورم و کاهش شدید ارزش پولی ترکیه ادامه دارد.

طبق این گزارش، شهر "دیار بکر" امروز شاهد تظاهرات هزاران شهروند ترکیه‌ای در اعتراض به گرانی و تورم بود.

معترضان در دیار بکر خواستار بهبودی وضعیت کارگران شدند.

همچنین هزاران ترکیه‌ای در آنکارا و استانبول تظاهرات کردند.

معترضان در آنکارا و استانبول به وضعیت اقتصادی کشورشان و اوضاع معیشتی نابسامان خود اعتراض کردند.

معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی تاکید کردند که از خواسته‌هایشان برای بهبودی وضعیت معیشتی خود و وضعیت اقتصادی ترکیه چشم‌پوشی نخواهند کرد.

حدود یک هفته قبل، بیش از پنج هزار نفر در شهر استانبول به دعوت اصناف و سندیکاهای ترکیه در اعتراض به کاهش شدید ارزش لیر تظاهرات کردند.

همچنین "صلاح‌الدین دمیرتاش"، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق کردها که در ترکیه زندانی است بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای جلوگیری از سقوط و فروپاشی ترکیه شد.

نرخ تورم سالانه بر اساس آمارهای رسمی ترکیه به ۲۱.۳۱ درصد رسیده است؛ اما ناظران، کارشناسان مستقل و گروه‌های معترض میزان واقعی نرخ تورم در این کشور را ۵۸ درصد می‌دانند.

از آغاز سال جاری میلادی تا کنون لیر ترکیه بیش از ۴۵ درصد ارزش خود در مقابل دلار آمریکا را از دست داده است.

رایزنی محرمانه سران ناتو برای استقرار قوای نظامی در بلغارستان و رومانی

یک روزنامه آلمانی از احتمال استقرار نیروهای ناتو در بلغارستان و ناتو به بهانه تقویت قوای روسیه در مرز با اوکراین خبر داد.

روزنامه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که ژنرال «تاد ولترز» فرمانده نیروهای ناتو در اروپا، پیشنهاد کرده است که این ائتلاف پس از تجهیز نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، نیروهای خود را در بلغارستان و رومانی مستقر کند.

اشپیگل نوشت، این طرح‌ها در واقع ماموریت حضورتقویت شده ائتلاف در کشورهای بالتیک و شرق لهستان را گسترش می‌دهد.

این هفته نامه نوشت بر مبنای اطلاعاتی که در اختیار دارد ژنرال ولترز طی یک ویدئو کنفرانس محرمانه با سران نظامی کشورهای ائتلاف خواهان تقویت نیروها در مرز شرقی ناتو شده است، و افزود که این پیشنهاد در واقع حضور ناتو را گسترش می‌دهد. ناتو از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

براساس این گزارش، بیش از ۱۰۰۰۰۰ نیروی روس در مناطق روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین مستقر شده‌اند، که این افزایش تنش بین روسیه، اوکراین و ناتو را افزایش داده است. مقام‌های اوکراینی از ناتو درخواست کمک نظامی کرده‌اند تا احتمالاً از خود برابر تهاجم نظامی روسیه دفاع کنند. گفته می‌شود که بلغارستان و رومانی نیز خواستار گسترش حضور ناتو شده‌اند.

در بحبوحه تنش‌ها، دو فروند بمب‌افکن دوربرد روسیه با قابلیت حمل کلاهک اتمی روز شنبه در آسمان بلاروس در ماموریتی با هدف تحکیم روابط دفاعی بین دو متحد به گشت‌زنی پرداختند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند «توپولوف-۲۲» یک ماموریت چهار ساعته را برای تمرین اجرای وظایف مشترک با نیروی هوایی بلاروس و پدافند هوایی این کشور انجام دادند.

روسیه همچنان برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را انکار می‌کند. مسکو گفته است که حق دارد از امنیت خود ر برابر روابط نزدیک فزاینده اوکراین با ناتو و جاه طلبی‌های کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف دفاع کند. روز جمعه، مسکو اعلام کرد که خواهان تضمین قانونی الزام آور است که ناتو فعالیت‌های نظامی در اوکراین و سایر بخش‌های اروپای شرقی را متوقف خواهد کرد.

«آلکساندر گروشکو»معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که پیشنهادهای امنیتی روسیه به ایالات متحده تلاشی برای تبدیل یک سناریوی نظامی یا رویارویی نظامی-فنی به یک فرآیند سیاسی است. گروشکو گفت که روند سیاسی واقعاً امنیت نظامی را تقویت خواهد کرد.

نشست فوق العاده کشورهای اسلامی با حضور ایران در پاکستان

نشست فوق العاده کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی تحولات افغانستان با حضور هیات‌های مختلف از جمله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد.

 این نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای اسلامی در سالن مجلس ملی پاکستان در اسلام‌آباد آغاز شده است.

جلسه افتتاحیه با سخنرانی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، وزیران خارجه پاکستان و عربستان آغاز شد.

قرار است «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان نیز به عنوان سخنران پایانی نشست وزیران امور خارجه اسلامی سخنرانی کند. وی پیش‌تر در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت که هدف از جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی اعلام همبستگی با مردم افغانستان و اجماع فراگیر برای کمک به رفع بحران انسانی در این کشور همسایه است.

براساس برنامه اعلام شده، وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیات بلندپایه سیاسی ایران در جلسه سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، در این نشست سخنرانی و آخرین مواضع ایران در بحث افغانستان و تحولات پیرامون منطقه را تشریح خواهد کرد.

این اولین سفر دکتر امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان از زمان انتصاب وی به شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش اعلام کرد که مراسم پایانی نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با نشست مطبوعاتی مشترک وزیر امور خارجه پاکستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برگزار خواهد شد.

۴ پیشنهاد ایران برای کمک به مردم افغانستان

وزیر امور خارجه با ارائه چهار پیشنهاد ایران برای کمک به مردم افغانستان گفت: مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند و تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای تحقق این هدف ضروریست.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان، با قدردانی از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان برای فراخوانی و میزبانی فوق‌العاده این نشست، گفت: آنچه ما را در اینجا گرد هم آورده است، بحران طولانی افغانستان است که روزبه‌روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند، گفت: ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تأخیر در این امر به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل کند.

امیر عبداللهیان یادآورشد : آشتی ملی، انسجام ملی و مشارکت فراگیر درحکومت و حکمرانی در کنار خیر خواهی و مساعی جمیله کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم و ناامنی و بی‌ثباتی و کمک های بشر دوستانه، فوری‌ترین اقدام برای حمایت از مردم افغانستان و تضمین آینده ای روشن است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان میلیون ها مهاجر و آواره افغان بوده است، گفت: این مهاجران و آوارگان حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده اند شرایط بحرانی امروز افغانستان نیز به دلیل احساس ناامنی، تروریسم و بحران مالی و اقتصادی موج مهاجرت را بشکل روزانه بر ایران تحمیل کرده است روزانه بیش از ۵ هزار افغان وارد ایران می‌شوند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ایران تاکنون هیچ گونه مساعدت بین المللی دریافت نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر انگیزه های اسلامی و انسانی همچنان به کمک های انساندوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: علاوه بر کشورهایی که مسببان واقعی وضعیت کنونی هستند، همه ما بویژه کشورهای اسلامی باید کمک‌های کافی و مستمر خود را در اختیار همه مردم افغانستان قرار دهیم.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحولات اخیر تلاش کرده است ضمن باز گذاشتن مرزهای خود، ترددهای انسانی و تجاری را تسهیل کند. علاوه بر این طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انسان دوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید ۱۹ ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است.

امیرعبداللهیان با تشریح پیشنهادات ایران برای کمک به مردم افغانستان در این نشست مهم اظهار کرد: نخست،‌ کشورهای اسلامی، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق نمایند، دوم مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروریست.

وزیر امور خارجه سومین پیشنهاد ایران را آزادسازی دارایی های مالی افغانستان عنوان کرد و در تبیین پیشنهاد چهارم ایران یادآورشد: بی تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا نمایند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند.

وی اظهار داشت: ما امیدواریم که بزودی دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود تا نمایندگان دولت فراگیر افغانستان بتوانند در اجلاس بعدی سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند و میز افغانستان در این سازمان خالی نماند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به بحران جاری در فلسطین گفت: معتقدیم بازگشت کلیه فلسطینیان به سرزمین آبا و اجدادی خود و تشکیل دولت فلسطین در سراسر سرزمین مادری (تاریخی) به پایتختی قدس شریف باید همچنان مورد تأکید OIC باشد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: تجربه روند سازش با رژیم جعلی اسرائیل و عادی سازی روابط، نشان می‌دهد که مسأله فلسطین فقط با پایان کامل و حقیقی اشغال غیرقانونی این سرزمین اسلامی قابل حل است.

وی تصریح کرد: ایران بار دیگر بر پیشنهاد خود بر برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر با شرکت کلیه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی به عنوان راه حل دمکراتیک تأکید می‌کند.

دیدار چاووش اوغلو با وزیر خارجه طالبان 

وزیر خارجه ترکیه از دیدار و رایزنی دوجانبه خود با وزیر خارجه طالبان درباره «اوضاع جاری در افغانستان» خبر داد.

در شرایطی که وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست این سازمان در اسلام‌اباد حضور دارند، دیپلمات‌های ارشد آنکارا و طالبان روز یکشنبه (امروز) در حاشیه این نشست دیدار کردند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در صفحه توییتر خود از دیدار دوجانبه با امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان خبر داد.

او نوشت: «با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع جاری در افغانستان صحبت کردم».

امیرخان متقی روز شنبه (دیروز) برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی عازم پاکستان شد.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه به میزبانی پاکستان آغاز شد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: پاکستان یک استراتژی 6 ماده‌ای برای مقابله با بحران انسانی پیش روی افغانستان، کمبود مواد غذایی، بهبود اقتصادی و همچنین افزایش قابلیت های سازمانی برای مبارزه با تروریسم تدوین کرده است.

قریشی با امیرخان متقی‌ وزیر امور خارجه دولت طالبان دیدار دوجانبه ترتیب داد و در این دیدار گفت: حکومت فراگیر در افغانستان و حمایت از حقوق بشر به ویژه زنان به نفع شرایط و ساختار جدید حاکم بر افغانستان است.

وزیر خارجه پاکستان افزود: پاکستان به عنوان همسایه افغانستان تمام تلاش خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان انجام می‌دهد و در همین راستا اقدامات لازم برای تامین غذا و دارو از جمله ۵۰ هزار تُن گندم به افغانستان انجام شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا ایام فاطمیه اومیکرون آمریکا روسیه چین اروپا ایران و آمریکا خاورمیانه آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا ایام فاطمیه اومیکرون پیشنهاد ایران برای کمک به مردم افغانستان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نشست فوق العاده کشورهای بلغارستان و رومانی جمهوری اسلامی ایران کشورهای اسلامی مردم افغانستان وزیر امور خارجه خارجه پاکستان خارجه کشورهای امیرخان متقی خارجه طالبان دولت فراگیر وزیر خارجه علیه گرانی روز یکشنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در محل برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با عبدالله جوپ وزیر خارجه مالی گفت و گو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه از صبح امروز با وزرای خارجه مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، بنگلادش، سودان و همچنین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرده است.

رایزنی‌های امروز امیرعبداللهیان با سامح شکری و فیصل بن فرحان همتایان مصری و سعودی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

کد خبر 6096733

دیگر خبرها

  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • ملاقات امیرعبداللهیان با هاکان فیدان در گامبیا
  • وزیر امور خارجه در پانزدهمین نشست سران اسلامی: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران