Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ۲۴ آذر ماه تصاویری با عنوان سربریدن ۵۰۰ بال قوی مهاجر دست به دست و همزمان اخباری مبنی بر گم شدن صد‌ها بال قو در تالاب‌های سرخرود و فریدون کنار و  آگهی فروش قو‌های زنده منتشر شد سه پازلی که مخاطب وقتی از صحت و سقم این خبر‌ها مطمئن نباشد و آن‌ها را کنارهم قرار دهد یک نتیجه می‌گیرد قتل عام قو‌های مهاجر در تالاب سرخرود، اما آیا واقعا ۵۰۰ بال قوی مهاجر در مازندران کشتار شدند؟

آغاز یک داستان

تالاب سرخ‌رود یکی از مهمترین مکان‌های فرود پرندگان مهاجر و زمستان گذران است، ۲۵ تا ۳۰ هکتار زمین که بین دو دامگاه ازباران و سرخ‌رود قرار دارد و شکارچیان و صیادان غیرمجاز با وجود ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر، با ده‌ها روش تلاش می‌کنند این پرندگان بخت برگشته را به دامگاه‌های خود بکشانند و شکار کنند اما برای اینکه بفهمیم قو‌ها شکار شده اند یا خیر باید کمی به عقب برگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرهنگ آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران ۱۸ آذر ماه از درگیری ۴۰ تا ۵۰ دامگاه دار با ۵ محیط بان که برای سرکشی به پایگاه محیط بانی آمده بودند خبر داد و گفته بود: این دامگاه داران با فحاشی، محیط بانان را تهدید کردند و محیط بانان برای پرهیز از درگیری به پاسگاه محیط بانی پناهنده شدند.

او افزود: این اتفاق اگرچه چیز جدیدی نبود و هر سال تکرار می‌شود اما به دادستانی و فرماندار شهرستان فریدون کنار گزارش داده و قرار شد پرونده قضایی برای افراد متعرض به محیط بانان تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:
درگیری ۵۰ صیاد غیرمجاز با ۵ محیط بان

کمی بعد یعنی روز ۲۳ آذرماه یاسر سالار رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریدون کنار خبر از کشف ۲۴ بال قوی زنده در یک منزل مسکونی می‌دهد، شکارچی متخلف که به نظر می‌رسد چند روز به زنده گیری قو‌ها مشغول بود نمی‌دانست در تور محیط بانان قرار دارد و بالاخره دستگیر و تحویل دستگاه قضایی می‌شود اما فردای روز دستگیری، برخی‌ها خبر از سربریدن ۵۰۰ بال قو در تالاب سرخرود می‌دهند، خبری که بلافاصله محیط زیست استان آن را تکذیب و اعلام می‌کند این خبر با هدف تخریب تلاش‌های محیط بانان توسط سودجویان منتشر شده است و اگر فردی شواهدی به غیر از این تصویر که مربوط به سال‌های گذشته است دارد آن را به محیط زیست اعلام کند.

 

قو‌ها شکار نشده اند جابجا شده اند

قو‌ها از جمله پرندگانی هستند که بسته به شرایط آب و هوایی اوایل یا اواسط آذرماه از مناطق سردسیر شمالی به تالاب‌های مازندران می‌آیند و زمستان را در ده‌ها تالاب استان می‌گذرانند، علی محمد دعاگو رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد گفت: اولین دسته قو‌های مهاجر ۲۰ آذر ماه وارد تالاب سرخ رود شدند و براساس آخرین سرشماری در روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه تعداد قو‌های مهاجر در مجموع سه دامگاه و تالاب سرخرود به ۵۵۰ بال رسیده است و محیط زیست برای حفاظت از قو‌ها کانکس‌های نگهبانی در تالاب مستقر کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اما ماجرا از آنجا آغاز شد که تعداد قو‌های فریاد کش در تالاب سرخ رود بعد از مدتی کم شد، این را هم اهالی تایید می‌کنند هم محیط بانان، برخی افراد محلی تعداد قو‌های موجود در این تالاب را تا ۳۰ بال اعلام می‌کنند و همزمان اخباری منتشر می‌شود که صد‌ها بال قو شکار و به اصفهان، رشت و قم ارسال شده است، موضوعی که اگرچه از سوی محیط زیست تکذیب و اعلام شد هیچ تیراندازی و شکاری در این تالاب اتفاق نیفتاده است، با توجه به کم شدن تعداد قو‌ها شایبه کشتار این پرندگان بیشتر قوت می‌گیرد، اما قو‌ها کجا رفته اند؟

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: قو‌هایی که به تالاب سرخرود آمده بودند در جستجوی غذا از این تالاب به دامگاه‌های اطراف کوچ کرده اند.


او افزود: تصور می‌شد با توجه به جمعیت اندک قو‌ها، مواد غذایی موجود در طبیعت و تالاب سرخ رود پاسخگوی نیاز این پرندگان باشد اما پرندگان برای یافتن غذا وارد دامگاه‌های اطراف شدند و به صورت گله‌های پراکنده در آمدند.

ربیعی ادامه داد: جابجایی پرندگان دو احتمال دارد یا به دلیل کاهش مواد غذایی خودشان به دامگاه‌ها رفتند یا دامگاه داران در دامگاه‌های خود غذا ریختند و قو‌ها را به دامگاه‌ها کشاندند تا آن‌ها را صید کنند.


کشتار دسته جمعی قو‌ها دلیل عقلی ندارد

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: متاسفانه زنده گیری و قاچاق قو‌ها همانند بسیاری از پرندگان توسط برخی سودجویان انجام می‌شود و احتمال دارد برخی قو‌ها برای تغذیه به دامگاه‌ها رفته و صید شده باشند.

ربیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: قو‌ها ارزش گوشتی پایینی دارند اما زنده آن‌ها برای مجموعه داران و ویلا داران چند میلیون تومان قیمت دارد و اینکه گفته می‌شود صد‌ها بال قو سربریده و برای خوردن به بازار عرضه شده اند منطقی نیست.

او انتشار این اخبار را تلاشی برای تخریب محیط زیست دانست و ادامه داد:، چون محیط بانان در دو عملیات موفق به دستگیری شکارچیان متخلف و کشف ۲۸ بال قوی زنده شده اند برخی‌ها با انتشار سربریدن دسته جمعی قو‌ها می‌خواهند محیط زیست را تخریب کنند.

بیشتر بخوانید:
کشف و ضبط محموله قوی فریادکش در یک منزل مسکونی

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ورود دستگاه‌های انتظامی و قضایی به این موضوع را خواستار شد و گفت: پس از دستگیری دو صیادی که اقدام به زنده گیری قو‌ها کرده بودند باید مشخص شود این افراد این تعداد قو را به سفارش چه کسانی صید کرده بودند و با خریداران نیز برخورد قانونی شود.

 

قو‌ها را برمی گردانیم

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: غذای موجود در تالاب سرخ رود یک ماه تا یک ماه و نیم جواب تغذیه پرندگان را می‌دهد و مجبور هستیم به آن‌ها غذا دهی کنیم.


ربیعی افزود: یک تن ذرت تهیه و در تالاب سرخرود توزیع شد و فردا و روز‌های آینده نیز تغذیه قو‌ها ادامه خواهد داشت.

او خواستار حضور جدی سازمان‌های مردم نهاد برای تغذیه قو‌ها شد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود با افزایش مواد غذایی در تالاب سرخرود قو‌ها دوباره به تالاب برگردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: میزان مهاجرت قو‌ها بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و اگر تا دو هفته دیگر یخبندان و سرما در شمال باشد احتمال زیاد تعداد قو‌ها نیز افزایش خواهند یافت.

گزارش: سید رضا کریمی

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوهای مهاجر تالاب سرخرود تالاب سرخ رود تالاب سرخ دامگاه ها تعداد قو ها محیط بانان زنده گیری بال قوی شده اند بال قو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد