Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ دانشمندان آژانس فضایی اروپا قصد دارند در شب کریسمس و در حرکتی نمادین، یک قوطی مهر و موم شده که از ماموریت آپولو و از خاک ماه جمع آوری شده و از ۵۰ سال پیش تاکنون باز نشده را باز کنند. یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که دانشمندان این آژانس به زودی ظرفی از خاک ماه را که از زمان جمع آوری آن توسط فضانوردان آپولو ۱۷ به مدت حدود ۵۰ سال دست نخورده باقی مانده را باز خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان برای باز کردن نمونه، باید از یک ابزار سوراخ کننده تخصصی که در بازکن آپولو نامیده می‌شود، استفاده کنند. این ابزار به طور ویژه برای باز کردن نمونه خاک ماه که Regolith شناخته می‌شود، با شماره ۷۳۰۰۱ طراحی شده است.

این نمونه از خاک ماه در سال ۱۹۷۲ در دره Taurus-Littrow توسط فضانورد آپولو ۱۷ Gene Cernan، آخرین فردی که پا به ماه گذاشت، جمع آوری شد. سرنان یک لوله استوانه‌ای به طول ۷۰ سانتی متر را به سطح ماه کوبید تا مقداری از خاک ماه را نمونه برداری کند. این نمونه سپس قبل از اینکه به زمین بازگردانده شود در یک ظرف خلاء روی ماه مهر و موم شد. سپس در زمین، نمونه مهر و موم شده با خلاء برای محافظت بیشتر در یک محفظه خلاء قرار داده شد.

محققان امیدوارند با بازکردن این نمونه تقریباً ۵۰ ساله، گاز‌های ماه را که احتمالاً بیش از نیم قرن از زمان نمونه برداری در این ظرف حفظ شده است، استخراج و بررسی کنند. این عملیات بخشی از برنامه بزرگتر تحلیل نمونه نسل بعدی آپولو (ANGSA) است که توسط ناسا نظارت می‌شود. این اولین بار است که ESA نمونه خاکی را که از ماه بازگردانده شده را باز کرده و آنالیز می‌کند.

بررسی تکامل مواد فرار در ماه

ابزار سوراخ‌کننده ESA به‌ طور ویژه برای سوراخ کردن ظرف خاک ماه و سپس گرفتن گاز‌ها هنگام فرار طراحی شده است. این نمونه‌های گاز پس از باز شدن در ظروف جمع‌آوری شده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه‌های سراسر جهان ارسال می‌شوند. فرانچسکا مک‌دونالد، سرپرست علمی و مدیر پروژه مشارکت آژانس فضایی اروپا در برنامه "ANGSA" می‌گوید: "هر جزء گازی که تجزیه و تحلیل می‌شود می‌تواند به بیان بخش متفاوتی از داستان درباره منشأ و تکامل مواد فرار [عناصر و ترکیباتی که می‌توانند به راحتی تبخیر شوند]در ماه و در منظومه شمسی اولیه کمک کند. "

علاوه بر ارائه داده‌های علمی ارزشمند، محققان ESA می‌گویند عملیات تجزیه و تحلیل این نمونه می‌تواند به توسعه ظروف و پروتکل‌های بازگشت نمونه جدید برای مأموریت‌های آینده کمک کند و توانایی ما را برای بررسی عناصر و ترکیبات نمونه‌های آینده از ماه و مریخ بهبود بخشد. برای مثال، در سپتامبر امسال، مریخ نورد Perseverance ناسا اولین نمونه هسته سنگی خود را از مریخ جمع آوری کرد. ناسا امیدوار است که این نمونه و نمونه‌های دیگر را در مقطعی در دهه ۲۰۳۰ به زمین بازگرداند. در همین حال، دانشمندان استرالیایی در حال توسعه یک ماه‌نورد نیمه مستقل برای ماموریت‌های آتی ناسا در ماه +هستند که نمونه‌های بیشتری را برای نسل‌های آینده جمع‌آوری می‌کند.

بیشتر بخوانید

ناسا برای هر پروژه فضایی چقدر هزینه می کند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماموریت فضایی آپولو 11 سیاره ماه خاک ماه جمع آوری ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهرودی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند

محمدمهدی اصغری گفت: پرداخت این میزان صدقه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن(۱۴۰۱) حدود ۲۷ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه مبلغ ۱۶ میلیارد و ۶۷ میلیون ریال صدقه در سال ۱۴۰۱ جمع‌آوری شده بود، ابراز کرد: صدقه‌های جمع‌آوری شده برای خانواده‌های زیر پوشش در زمینه‌های درمان، معیشت، جهیزیه، خرید لوازم منزل، کمک هزینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، ساخت و تعمیر مسکن و کمک‌های موردی هزینه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان
  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • حل مشکل املای دانش‌آموزان با طرح بازی و ورزش معلم سمنانی
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • شاهرودی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی