Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:17:26 GMT

۱۰ رشته قنات شهرستان سربیشه در حال بازسازی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۸۱۴۱

۱۰ رشته قنات شهرستان سربیشه در حال بازسازی است

مریم جوادی بایگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازسازی این تعداد قنات از محل کمک‌های کمیته امداد، هلال احمر، اعتبارات ملی، طرح توسعه بخش مرزی درح، مدیریت بحران، عواید سوخت مرزنشینان و با مشارکت مالکان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال پنج میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان از محل منابع مختلف اعتباری برای مرمت قنوات شهرستان سربیشه مصوب شد که تاکنون یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات سال جاری بازسازی ۳۵ رشته قنات را با مشارکت مالکان در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: هزار و ۱۰۰ رشته قنوات با تخلیه سالانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب آب در این شهرستان وجود دارد که مرمت قنوات در سالیان گذشته نقش موثری در افزایش آب قنوات داشته است.

جوادی بایگی با اشاره به نقش موثر بازسازی و مرمت قنوات در افزایش دبی آب آنها گفت: مرمت قنوات باعث می‌شود که به‌طور میانگین حجم آبدهی قنوات نیم تا یک لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه خشکسالی بی‌سابقه سال آبی گذشته به‌شدت منابع آبی بخش کشاورزی از جمله قنوات را کاهش داده است افزود: براثر خشکسالی به‌صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش آبدهی داشته‌ایم و از طرفی خشکسالی‌های ۲۰ ساله در منطقه باعث شده تا برخی قنوات هوابین خشک شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: درخواست ما این است که اعتبارات مرمت و بازسازی قنوات به‌صورت نقدی نه اوراق مشارکت اختصاص یابد تا بتوانیم حجم کار بیشتری را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: برای مرمت قنوات مشارکت ۱۵ درصدی مردم با تامین نیروی کارگری هست اما از مالکان قنوات درخواست داریم در نگهداری قنوات همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا قنوات در حوادث مختلف از جمله سیل دچار خسارت نشود.

جوادی به طرح‌های آبیاری نوین اجرا شده در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از سال ۷۶ تاکنون در شهرستان سربیشه چهار هزار و ۶۷۵ هکتار آبیاری نوین با اعتبار دولتی ۲۷ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان اجرا شده است.

وی افزود: از این مقدار سه هزار و ۲۷۸ هکتار آبیاری کم‌فشار با اعتبار دولتی ۱۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان و یک هزار و ۳۹۷ هکتار آبیاری تحت‌فشار با اعتبار دولتی ۹ میلیارد و ۱۳ میلیون تومان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: در مجموع با اجرای چهار هزار و ۶۷۵ هکتار آبیاری نوین سالانه ۱۴ میلیون و ۳۴۴ هزار متر مکعب در آب بخش کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۱۴ هکتار طرح آبیاری نوین در سربیشه در دست اجراست گفت: اکنون برای هر هکتار از سامانه‌های آبیاری کم‌فشار تا سقف ۱۵ میلیون تومان و برای هر هکتار آبیاری تحت‌فشار تا سقف ۴۰ میلیون تومان اعتبار دولتی پرداخت می‌شود.

جوادی افزود: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

برچسب‌ها شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی مرمت قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی مرمت قنات ایرانی شهرستان سربیشه میلیون تومان هکتار آبیاری اعتبار دولتی آبیاری نوین مرمت قنوات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است