از باشگاه بیلیارد تا سوریه؛ داستان زندگی شهیدی که زیاد کتاب میخواند
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۸۷۱۶
در کتاب «پاتک علیه پیتوک» اولین چیزی که جلب توجه میکند، طرح جلد آن است؛ یک میز سبز بیلیارد که ترکش خورده است. با دیدن طرح جلد فکر کردم شهید سلطانزاده اهل بازی بیلیارد بوده است.
به گزارش مشرق، کتاب «پاتک علیه پیتوک»؛ روایت مردانگیهای شهید مدافع حرم سیدهادی سلطانزاده عنوان کتابی است که مدتی پیش به قلم زهره علویراد و توسط انتشارات راه یار چاپ و راهی بازار نشر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موقع نوشتن این یادداشت بین دو عنوان مردد بودم: یکی، عنوان «دعا کن مُو شهید بُرُم»، و دیگری: «شهیدی که زیاد کتاب میخواند.» چرا که از خصوصیات محترم شهید هادی سلطانزاده کتاب خواندن بیش از حدش بود و نیز برپایی کتابخانهای عمومی در هیئت عزاداریای که خودش بانی آن بود. او برای جذب بیشتر جوانان به هیئتش کارها و تلاشهای فرهنگی بسیاری میکرد. شهیدی که شاید نمیدانست که زندگی خودش هم روزی تبدیل به کتاب میشود.
در کتاب «پاتک علیه پیتوک» اولین چیزی که جلب توجه میکند، طرح جلد آن است؛ یک میز سبز بیلیارد که ترکش خورده است. به شخصه با دیدن طرح جلد با خودم فکر کردم که شهید هادی سلطانزاده از آن دسته جوانهایی بوده است که بهشدت اهل بازی بیلیارد بوده و روز و شبش را با این بازی میگذرانده است. با خودم فکر میکردم که چطور این جوان از پای میز بیلیارد راهش به شهادت کشیده شده است؟ و همین هوشمندی در انتخاب و طرح روی جلد کتاب منِ خواننده را راغب کرد به خواندن ماجرا و سرگذشت شهید سلطانزاده.
اینجاست که اهمیت طرح و طراح جلد برای هر کتابی مشخص میشود، که در این زمینه و در مورد این کتاب ناشر کتاب بهخوبی عمل کرده است؛ و اینکه چطور شد که هادی سلطانزاده از باشگاه بیلیاردی در شهر مشهد که در ایام عزاداری تبدیل به هیئت میشد، راهی سوریه و راه شهادت شد؟ باید کتاب را خواند تا دانست!
کتاب را که میخواندم، از دل کتاب یک جوان متدین، که از همان بچگی زیر بار ظلم و کمکاری نمیرفت بیرون زد، یک جوان مهربان، محکم، خشمگین ولی مذهبی و دارای اخلاق معذرتخواهی کردن بهموقع، یک جوان هیئتی و پاکسرشت مشهدی بیرون زد.
نویسنده/تدوینگر کتاب، با انتخاب زاویه دید دانای کل بهخوبی از عهدۀ معرفی هادی سلطانزاده برآمده است. معرفی و روایتی که بر اساس جمعآوری خاطرات هادی سلطانزاده از همسر و مادر و پدر و دوستان و اطرافیان شهید صورت گرفته است. نویسنده بهدرستی زاویه دید دانای کل را انتخاب کرده است. با این انتخاب با وارد شدن به ذهن و فکر خانواده و دوستان هادی سلطانزاده شخصیت او را معرفی کرده است؛ از کودکی تا زمانی که هادی شهید شد.
شهیدی که از همان زمان نوجوانی، با اینکه دورۀ جنگ ایران و عراق تمام شده بود و تحت تأثیر رسانهای اخبار آن زمان قرار نداشت، بهطرز عجیبی آرزوی شهادت داشت: «صدیقه ( مادر هادی) خوب یادش بود که توی کتابهای درسی پسرش همیشه این جمله تکرار شده بود: این کتاب متعلق به شهید هادی سلطانزاده است.» (صفحۀ ۷۱)
«نجمه (همسر هادی) کتاب را که برمیداشت دلش میلرزید. چشمش میخورد به صفحۀ اول که دستخط هادی بود و این چند کلمه: شهید سیدهادی سلطانزاده. با ناراحتی از او میپرسید: تو بر چی مینویسی شهید؟ هادی هم با لبخند جواب میداد: دعا کن مو شهید بُرُم.» (صفحۀ ۱۱۲)
همانطور که همین چند جمله که از کتاب آوردهام، میبینید نکتۀ به چشمآمدنی مهم کتاب استفاده از لهجۀ مشهدی در گفتوگوهای کتاب است. استفاده از این تکنیک باعث شده است که خواننده خودش را با آدمهای کتاب و نیز با خود شخص هادی سلطانزاده راحتتر و صمیمیتر حس کند. انگار شخصیتها دوروبر خواننده نشستهاند و دارند با لهجۀ خودشان برایت روایت میکنند. غیر از ایجاد حس صمیمیت، این کار نوعی ادای دین و احترام به قومیت و شهر شهید و خانوادهاش است؛ گرچه که هادی سلطانزاده برای اینکه بتواند به سوریه اعزام شود، اواخر زندگیاش، به لهجۀ افغانستانی صحبت میکرد. لهجهای که برای یادگیریاش مدتها و هفتهها تمرین میکرد! که دلیل این کار او از نکات خواندنی کتاب است.
در جایجای کتاب به این نکته اشاره شده است که هادی سلطانزاده شخصیتی زودخشم داشت. گرچه که بیشتر از آن به این نکته هم اشاره شده است که در پی هر خشمی که او نسبت به کسی ابراز میکرد، حتی اگر مقصر نبود، سریع پیشقدم میشد برای معذرتخواهی و دلجویی کردن از آن شخص و برای این کار از هیچ تلاشی دریغ نمیکرد. اشاره به این بُعد از شخصیت هادی سلطانزاده نشان از صداقت راویها، نویسنده و ناشر دارد. همچنین بیانگر دور شدن نویسنده از تقدسگرایی کاذب است. مسلماً هر کسی شخصیتی آمیخته و عجینشده به صفات ژنتیکی و اکتسابیای دارد، و این مسیر زندگی و انتخابهای اوست که شخصیتی را به تکامل میرساند یا نمیرساند. نویسنده در این زمینه هوشمندانه عمل کرده و در دام ایجاد شخصیتی مقدس و بری از هرگونه رفتاری نیفتاده است:
«هیچی بابا! ای میز وسط داشتن شرطی بازی مِکردن. سید هادی فهمید، پولهاشان گرفت ریخت صندوق صدقات. بعدش هم داد کشید که تعطیل، همهتان برن بیرون! تو ای باشگاه کسی حق ای که شرطی بازی کنه نِدِره. تعطیل!» (صفحۀ ۱۴۸)
«هیچی! رفتم از دلش درآوردُم. معذرتخواهی کردُم. گفتم: آقا بخشِن. مو غلط کردم. اگر هم مُخوای بزنی بیا بزن!... خلاصه حلش کردُم.» (صفحۀ ۱۷۱)
از دل روایتهای کتاب «پاتک علیه پیتوک» نجمه، همسر مهربان و صبور هادی سلطانزاده بیرون میآید؛ زنی که اگرچه از ته دل راضی به رفتن هادی نبود، اما بهخاطر شوق و ذوق بیش از حد هادی، با دلی پر از مهر و با چشمی گریان برایش ساکش را بست و او را راهی سفری بیبازگشت کرد:
«نِه. برو. توی نمازهات هی دِری آرزوی شهادت مُکُنی. برو هادی.» توی چشمهای هادی برق شادی بود و دوست داشتن. از نگاهش میخواند که ممنون اوست.» (صفحۀ ۱۸۵)
شهیدان از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم.
کتاب «پاتک علیه پیتوک» که تحقیق آن برعهده امید اسحاقی و معصومه بائی بوده و تدوین آن توسط زهره علویراد صورت گرفته، در ۲۲۴صفحه، شمارگان هزار جلد و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است. علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیها میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.
منبع: تسنیممنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت سوریه مدافعان حرم انتشارات راه یار کتاب خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت پاتک علیه پیتوک طرح جلد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل آستر درگذشت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پل آستر نویسنده مشهوری که ۳۴ عنوان کتاب در کارنامه دارد و تقریبا بیشترشان به فارسی ترجمه و منتشر شدهاند، بر اثر ابتلا به سرطان در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
کد خبر 6093756