Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب مِنا پژوهشگر، نوازنده و ناشر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: به تازگی کتاب «مکاتب سنتورنوازی در ایران از قاجاریه تا کنون»، اثر کیومرث پیرَگلو، به ترجمۀ فاطمه نکونام و ویراستاری بنده در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

وی در توضیحات تکمیلی این اثر گفت: کتاب حاضر براساس رسالۀ دکترای مؤلف در رشته اتنوموزیکولوژی است که در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ م) به دانشگاه موناش استرالیا ارائه شده و اینک ترجمه فارسی آن با بازنگری و ویرایش مجدد منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اثر که در ۱۰ فصل تنظیم شده مؤلف پس از نگارش کلیاتی درباره تاریخ موسیقی ایران و ساختار، کوک و فرم‌های موسیقی ایرانی به تاریخچه سنتور ایرانی، ساختمان و تکنیک‌های نوازندگی آن پرداخته و در ادامه رسم‌الخط‌های نگارش، سبک‌شناسی تزئینات و بسط و گسترش ملودیک در سنتورنوازی را شرح می‌دهد.

منا افزود: نویسنده سپس به معنای بداهه در موسیقی ایرانی براساس تحقیق کتابخانه‌ای و تحقیق میدانی خود (مصاحبه با سنتورنوازان و موسیقی‌دانان ایرانی) و بررسی ساختار بداهه در موسیقی ایرانی می‌پردازد. چهار فصل پایانی نیز به بررسی مکاتب سنتورنوازی در ایران اختصاص دارد.

این ناشر درباره دیگر ویژگی‌های این اثر تالیفی توضیح داد: نگارنده نوازندگی سنتور در ایران را به دو مکتب قدیم (قاجار) و مکتب جدید تقسیم می‌کند که شاخص متمایزکننده آنها استفاده از نُت در نوازندگی، آموزش و آهنگسازی است. مؤلف گروهی دیگر را نیز با عنوان گروه منفرد مطرح می‌کند که نوازندگان آن از یکی از دو مکتب فوق تأثیر پذیرفته‌اند و درعین‌حال از ایشان متمایزند و روشی شخصی را در نوازندگی سنتور دنبال کرده‌اند که فراگیر نشده است.

وی گفت: دو گروه دیگر، موسوم به سنّت‌گرایان سده بیستم و مدرنیست‌های سده بیستم نیز که متأثر از مکتب قدیم‌اند مطرح شده‌اند. در بررسی هریک از گروه‌های یادشده شرح حال نوازندگان، معرفی آثار، آوانگاری‌های مؤلف از نواخته‌های ایشان به‌همراه تجزیه‌وتحلیل آوانگاری‌ها و بررسی نت‌نگاری‌های منتشرشده از مولف ارائه و با یکدیگر مقایسه شده است.

منا درباره پیشینه فرهنگی هنری مولف کتاب هم اظهار کرد: کیومرث پیرَگلو از جمله پژوهشگران حوزه موسیقی است که پس از طی مراحل مقدماتی آموزش موسیقی زیر نظر استادانی همچون محمدرضا درویشی، اسماعیل تهرانی، حسین علیزاده، محسن الهامیان فعالیت‌های خود در موسیقی را آغاز کرده است. او در نوجوانی نوازندگی سنتور را نزد فرزانه نوشاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و پس از گذراندن دوره‌های ردیف ابوالحسن صبا مدتی نزد اسماعیل تهرانی و مینا افتاده ادامه تحصیل داده در ادامه از پاییز ۱۳۵۷ تا آبان ۱۳۶۳ نزد هنرمندان شناخته شده سنتور، فرامرز پایور، مکتب وی را فراگرفت. او مدتی نیز ساز فاگوت را نزد خسرو سلطانی و پیانو را به مدت سه سال نزد طاهر جلیلی تحصیل کرد که زمینه ورود او به آکادمی موسیقی در بلژیک شد. این پژوهشگر در اواخر سال ۱۳۶۳، برای ادامه تحصیل راهی اروپا شد و مدت دو سال در آکادمی موسیقی شهر اَنتوِرپ (مرکز ایالت فلامان در بلژیک) زیر نظر هِدویگ وان وارِنبِرگ (از شاگردان اَلِکسیس وایزِنبِرگ، پیانیست معروف مجار_ فرانسوی) ادامه داد و سپس به سوئد نقل‌مکان کرد و در شهر اِستُکهُلم اقامت گزید. در آکادمی موسیقی اِستُکهُلم به مدت دو سال نزد اِستِلّا چایکوفسکی (از نوادگان پیوتْر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز بزرگ روس) درس پیانو گرفت و از آکادمی با موفقیت فارغ‌التحصیل شد.

این پژوهشگر ادامه داد: پیرَگلو سپس وارد کنسرواتوار شهر گوتنبرگ شده به مدت چهار سال دوره لیسانس را در رشته موزیکولوژی زیر نظر پروفسور اِستیگ مَگنوس تورشِن و پروفسور مارگارت مایِرز با موفقیت گذراند. موضوع پایان‌نامه لیسانس او «نُه آهنگ محلی شیرازی» بود. سپس برای ادامه تحصیل در رشته اِتنوموزیکولوژی راهی مِلبورن در کشور استرالیا شد. دوره فوق‌لیسانس را در دانشگاه مِلبورن به مدت دو سال زیر نظر پروفسور کَتی فالْک گذراند. موضوع پایان‌نامه فوق لیسانس او «جایگاه استاد پایور در موسیقی ایران» بود. سپس از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ دوره دکترا را در دانشگاه موناش زیر نظر استادان برجسته، پرفسور مارگارت کارتومی و دکتر گرایِم اِسمیت گذراند و از آن پس نیز در عرصه‌های مختلف پژوهش به کار خود ادامه داد.

کد خبر 5379734 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی معرفی کتاب پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت سینمای مستند موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی سازمان صداوسیما کارگردان تئاتر صدا و سیما نقاشی نمایشگاه نقاشی وحید جلیلی شبکه پنج سیما رادیو صبا تئاتر شهر موسیقی ایران موسیقی ا زیر نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در این دیدار دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا با ابراز خوشحالی از فراهم شدن فرصت دیدار با وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در توسعه این رشته در آسیا داشته و تلاش‌ها و همکاری‌های رئیس انجمن سپک تاکرا با مسوولان بین المللی این رشته قابل تقدیر است.

حلیم بن قادر در ادامه سخنانش نقش تاثیرگذار ایران در ورزش جهان به ویژه کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایران به عنوان کشوری بزرگ و با دیدگاه‌های مهم در ورزش جهان بسیار تاگذار بوده به طوریکه هم اکنون بسیاری از کشورها از ایران الگو برداری می‌کنند.

وی افزود: نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به ورزش زنان، ورزش کشورهای مسلمان را نیز تحت تاثیر قرارداده و هم اکنون بسیاری از این کشورها، پوشش اسلامی زنان ورزشکار ایرانی را برای ورزشکاران زن خود برگزیده‌اند.

رییس فدراسیون آسیایی سپک تاکرا همچنین به مسابقات جهانی این رشته در کوالالامپور اشاره کرد و از وزیر ورزش و جوانان دعوت کرد به عنوان میهمان ویژه در اختتامیه این رویداد حضور پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش پیشرفت ایران در حوزه زیر ساخت‌ها و امکانات ورزشی را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد راه اندازی آکادمی جهانی سپک تاکرا در ایران را مطرح کرد.

در ادامه وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری مسابقات زیر ٢٣ سال آسیا در ٢٢ مرداد با حضور ١٢ کشور در ایران گفت: امیدوارم میزبانی خوبی برای ورزشکاران حاضر در این رویداد مهیا کنیم.

در ادامه کیومرث هاشمی پیشنهاد کرد که نشست هیات رئیسه کنفدراسیون جهانی در حاشیه برگزاری مسابقات زیر ٢٣ سال آسیا در ایران برگزار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران از زیر ساخت‌های مناسب برای میزبانی رویدادهای بزرگتر نیز برخوردار است اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد تا مسابقات جهانی این رشته را در ایران میزبانی کنیم.

کد خبر 6096623

دیگر خبرها

  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند